file Daidalos - větrání a chlazení

Více
12. úno 2014 19:44 - 13. úno 2014 06:52 #11752 od Aleš Krátký
Napsalo se toho mnoho, a pravdu nikdo neví, tak to asi není třeba řešit.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Poslední změna: 13. úno 2014 06:52 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 20:28 #11753 od Petr Dušek

Branislav Kasala napsal: Ak je vykon "upratovania" vzduchu vrtulou slabsi oproti rychlosti letu (mnozstvu novo prichadzajuceho vzduchu) tak zacina prudit vzduch aj kuzelom smerom do trupu.

První malý omyl - vzduch proudí otvorem do kuželu a dále nikoliv do trupu, ale štěrbinou mezi kuželem a trupem, případně dírami okolo trámce zase z kuželu ven.
Teoreticky by tedy do trupu proudit mohl, ale znamenalo by to utěsnění štěrbiny kolem kuželu a trámce a přidání odsávacích otvorů například na kabině. Ovšem to utěsnění trámce kolem kořenu listů je dost velký problém...

Branislav Kasala napsal: Za vrtulou je silny pretlak a ten by mal tlacit cez tuto medzeru znacne monozstvo vzduchu do trupu.

Druhý omyl - za vrtulí je zvýšená rychlost proudění a tudíž, dle zmiňované Bernoulliho rovnice, nižší tlak. Takže vzduch nemůže proudit do štěrbiny, ale je odsáván ven.
Toto se dá i dost jednoduše změřit pomocí barometrického výškoměru. Při zapnutí pohonu a absenci vstupních otvorů v trupu poklesne tlak, což se projeví změnou "výšky" na grafu výškoměru (u mě to dělalo schod asi 2m).

Branislav Kasala napsal: Nad medzerou by mal byt vzdy pretlak vytvarajuci prudenie vzduchu smerom zvonku do trupu.

Toto je druhý omyl zopakovaný ještě jednou... nad mezerou v proudu vzduchu za vrtulí není přetlak ale naopak snížený tlak, což je opět ta známá Bernoulliho rovnice!


A ještě ke klapkám - pokud nejde o soutěžní přistání na bod, tak vyslovená nutnost to není, pro únik z termiky a zkrácení přistání postačí křidélka vyklopená jako spoilery. Ovšem přistání s brzdícími klapkami je o poznání příjemnější a na nižší rychlosti.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 22:16 - 13. úno 2014 07:03 #11757 od Branislav Kasala
Tu je ten akoze kuzel, este lovim tu vrtulu na nete :) .

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Přílohy:
Poslední změna: 13. úno 2014 07:03 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 22:17 - 13. úno 2014 07:03 #11758 od Jan Kubica

Branislav Kasala napsal: ...
A ako uz bol vyssie napisane tak prosim vas, ja vas fakt prosim nepiste mi odpovede v style:
"Nemas pravdu, dostuduj si to...." rcmania je takymto pristupom presytena, asi to maju niektori ako standardnu odpoved ;) ....


Branislave, máte samozřejmě pravdu, jsem hulvát. Váhal jsem, ale nakonec jsem se rozhodl, že je horší věcí, kdyby tomu Vámi napsanému někdo uvěřil. Jak to s tlaky a rychlostmi je, je popsáno výše. A rozhodně Vás nechci od modelaření odradit, ale to co jste napsal, je nesmysl. Klidně si máslo na hlavě posypu ještě popelem, ale jen kvůli formě, ne obsahu. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Poslední změna: 13. úno 2014 07:03 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 22:25 - 13. úno 2014 07:02 #11759 od Branislav Kasala
Vsetko v pohode, bavme sa o technike ako technici. Ked chcem emocie idem na facebook :) .

Tak ta vrtula mi dala zabrat :blink: ale dopracoval som sa k tomu nakoniec.

Vrtula v sumare vytvara pred sebou podtlak a za sebou pretlak - inak by lietadlo nemalo co tahat dopredu.
Konkretne samozrejme je tento podtlak a pretlak iba pred a za castou vrtule s aktivnym profilom a to len niekolko cm pri nami pouzivanych RC rozmeroch vrtul.
Pozor ale ! Nie v strede lebo tam ziadny aktivny profil vrtule nie je.
Zamerne pisem v sumare lebo idealna predstava o pekne oddelenych tlakoch "pred" a "za" vrtulou pri dvojlistej vrtuli vyzera dost odlisne ako v skutocnosti.
Stale ale plati ze suma tlakov hovori o tom ze pred vrtulou je podtlak a za vrtulou pretlak. Posledny obrazok ale nase idealne predstavy trochu poopravi :) .



Tu je original pre obrazok nizsie: NASA
"A spinning propeller sets up a pressure lower than free stream in front of the propeller and higher than free stream behind the propeller."
"We can apply Bernoulli'sequation to the air in front of the propeller and to the air behind the propeller.
But we cannot apply Bernoulli's equation across the propeller disk because the work performed by the engine violates an assumption used to derive the equation."



A tu dolu je ten posledny obrazok kde je pekne vidiet ako pretlak za vrtulou v konkretnom statickom bode klesa az pokial nepride druhy list aby to miesto znovu pretlakoval. Samozrejme to iste plati aj o podtlaku pred vrtulou. Ta zmena tlaku by sa mala sirit rychlostou zvuku t.j. mechanickeho kmitu.


RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Přílohy:
Poslední změna: 13. úno 2014 07:02 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 20:44 #11770 od Jan Kubica
Jo, jo, mockrát jsem si přál, aby to bylo takto jednoduché... Jenomže není.

Napsal bych to asi takto:
1) vrtulový list je jako křídlo, na přední straně listu je podtlak, na zadní straně přetlak
2) stejně jako u křídla lze odhadnout, že takto ovlivněná oblast bude sahat přibližně o jednu hloubku listu před list a jednu hloubku za ní (velmi přibližné)
3) zdá se to být ukázáno i na Vašem posledním obrázku, tedy pokud znázorňuje tlakové změny a ne třeba vírnatost nebo jiný parametr proudění
4) protože se vrtule otáčí a postupuje vpřed, lze si představit, že podobně se otáčí a postupuje vpřed i "bublina" s jinými tlaky, všude jinde je za vrtulí jen větší rychlost proudění
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. úno 2014 01:47 - 14. úno 2014 01:48 #11772 od Branislav Kasala
1) OK.
2,3) OK. Oblast na dlzku listu je v podstate ta oblast ktora nas pri chladiacom kuzeli zaujima.
4)Tiez OK.

Kedze aj kuzel a aj trup modelu ide logicky rovnakou rychlostou ako vrtula tak mozeme "bubliny" pretlaku a podtlaku povazovat relativne za stacionarne
a z toho teoreticky odviest ako prudi vzduch cez kuzel.To je vlastne to com som urobil uz predtym.
Aj maximalna rychlost modelu je oproti rychlosti vzduchu stale relativne zanedbatelna takze bubliny tlaku stale "prenasleduju" vrtulu.
Nie je zanedbatelna ale rychlost-vykon vrtule ktora pri vysokych rychlostiach modelu uz netvytvara taky podtlak a pretlak
a tam by sa uz prudenie cez kuzel malo obracat.

Teoria je pekna vec ale bolo by to dobre preverit a napadla ma taka relativne jednoducha metoda :) .
Osadit na nasavaci otvor kuzela jemny celofan, prilepit ho jemne po okraji.
Zapnut motor a sledovat kam sa tento celofan prehyba. Podla toho by sme vedeli ktorym smerom skutocne prudi vzduch cez kuzel.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Poslední změna: 14. úno 2014 01:48 uživatelem Branislav Kasala.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. úno 2014 09:38 #11776 od Petr Dušek
Tak ještě jednou a naposledy! Štěrbinou mezi kuželem a trupem bude proudit vzduch VŽDY směrem ven, protože nad štěrbinou je díky urychlenému proudu vzduchu nižší tlak a navíc to ještě podporuje radiální proudění od unašeče vrtule.
Oblast "přetlaku za vrtulí" je pouze v úzkém prostoru pod aktivní (profilovanou) částí vrtulového listu a tento nepatrný přetlak NIKDY nemůže natlačit vzduch do štěrbiny za kuželem!

Pokud se máme bavit jako technici tak prosím bez nesmyslů a pohádek. Děkuji.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. úno 2014 15:27 #11780 od Jan Kubica
Já být přetlakem za vrtulí, tak bych utekl nejkratší cestou pryč, od vrtule, od motoru, od trupu, od letadla, od DF. A on ne, on si najde tu nejmenší dírku a tou se vehementně cpe dovnitř ... :unsure: H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. úno 2014 20:49 - 14. úno 2014 20:50 #11784 od Branislav Kasala

Petr Dušek napsal: Štěrbinou mezi kuželem a trupem bude proudit vzduch VŽDY směrem ven, protože nad štěrbinou je díky urychlenému proudu vzduchu nižší tlak a navíc to ještě podporuje radiální proudění od unašeče vrtule.


Ked je tvar trupu za kuzelom ako pripad cislo 2 tak je jasne ze cez medzereu vzduch nepojde ale bude ho vysavat von z trupu.
Pri cisle 1 to take jasne uz nebude lebo medzera je v inom uhly voci smeru prudiaceho vzduchu a vzduch uz ma do nej tendenciu aj tlacit.
Cim strmsi bude tento uhol tym pojde do medzery viac vzduchu.


RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Přílohy:
Poslední změna: 14. úno 2014 20:50 uživatelem Branislav Kasala.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.566 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám