file Daidalos - větrání a chlazení

Více
11. úno 2014 13:38 - 11. úno 2014 13:53 #11732 od Petr Koláska

Jan Kubica napsal: Osobně dělám díru v trupu pod náběžkou (kde je přetlak)...


Vidíš, to je taky otázka - má větší váhu přetlak tvořený profilem křídla a nebo rychlost proudění vzduchu okolo trupu (které by naopak tou dírou mělo vzduch vysávat z trupu ven....) To je právě ono.... debatit o tom, kterým směrem se to kde hýbe, je ve většině případů jen teorie. Ale souhlasím, že nějaké ty štěrbiny v trupu být musí, nejde to hermeticky uzavřít, to by se fakt té elektronice nelíbilo. A když si vezmeš, že obvykle 100% netěsní spoje kužel/trup, kabinka/trup, křídlo/trup,... tak u toho Daidala to zase taková katastrofa nebude - a když udělá pro svůj dobrý pocit dva tři zářezy do kabinky nebo k motoru nebo prostě kamkoliv jinam, kde je na to místo a neoslabí to zásadně pevnost trupu, tak je vystaráno tím tuplem....

Ivan Horejsi napsal: Ja mam z pozaru v regulatoru hruzu, tak davam 2x tak velky :P

Taky? :)
Poslední změna: 11. úno 2014 13:53 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 14:07 #11733 od Jan Kubica
Petře, přesně se to bez CFD výpočtu nebo měření určit samozřejmě nedá, ale určitě by měl být vstup vzduchu tam, kde je největší přetlak, a výstup tam, kde je největší podtlak. Gondola elektroletu jde namodelovat tlustým symetrickým profilem (třeba v xfoilu). Největší podtlak je určitě tam, kde je proudění nejrychlejší, což je na profilu právě těsně za špičkou. Druhé tlakové/rychlostní pole je od křídla. Na horní straně je podtlak, na spodní straně přetlak, opět největší jsou skoro na náběžce a k odtokovce klesají. Z této jednoduché úvahy mi vyšlo, že největší přetlak bude na trupu pod náběžkou křídla (při normálním letu, při střemhlavém lze ve stejném místě očekávat velký podtlak), největší podtlak potom na hraně kuželu. Ale samozřejmě v dělání děr do trupu nebráním :-) H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 14:30 #11734 od Jan Kubica

Ivan Horejsi napsal: Mne to taky napadlo, ze za letu se to bude trochu lisit ale:
- ne tolik, protože vrtule nasava vzduch, takze kuzel v proudu vzduchu je
- hlavne: nejde o absolutni cisla, ale o srovnavaci mereni.
Meril jsem to na plechovce, protože na obezku se neda teplotni sonda připevnit. Zase - pro srovnani je to fuk.
Ja mam z pozaru v regulatoru hruzu, tak davam 2x tak velky :P


Trámec v kuželu funguje jako odstředivý ventilátor, to má větší vliv než rychlost letu. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 15:51 #11736 od Jan Kubica

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 16:42 #11737 od Petr Dušek
Když už se tu opakuje toto věčné a vděčné téma, tak si taky přidám něco z poznatků, které jsem tu již asi před časem psal. Duralový turbokužel je samozřejmě nesmysl (pochybovači prominou). Poměrně velký význam v dochlazení motoru po vypnutí má vedení tepla hřídelí a její následné chlazení prostřednictvím duralového trámce a povrchu kuželu. Dokonce jsem to tehdy počítal kolik 3,17mm hřídel při určitém rozdílu teplot odvede.
Z tohoto důvodu se rovněž domnívám, že "turbo" díra u plastových nebo uhlíkových kuželů slouží právě k lepšímu ochlazování duralového trámce ukrytého uvnitř kuželu...

A pokud jde o nejvhodnější místo pro vstup vzduchu - pro nový projekt F5J mám vymyšlenu gondolu s pylonem a tam bych chtěl udělat dvě malé "nozdry" na náběžce pylonu, kde by snad měl být přetlak...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 20:27 #11743 od Bohumil Belan
Ďakujem za názory. Naozaj som nečakal že sa rozprúdi takáto diskusia. Ja som paranoidný a vetrať budem. Nasávacie otvory v trupe už mám. Výfukové otvory sú v motorovej prepážke a ešte urobím otvory na hornú stranu kabínky pred krídlo. Fotky neskôr priložím.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 02:03 - 13. úno 2014 06:50 #11744 od Branislav Kasala
K tomu "zrkadlovemu" profilu ( kondola v nasom diskutovanom pripade).
Pocas letu (obtekani vzduchom) je najvacsi tlak v tom cervenom bode co som oznacil.
Potom po obidvoch stranach smerom doprava tlak rovnako klesa az prejde do podtlaku.
Takze ked nejde motor pocas letu tak najvacsi tlak by mal byt isto na spici kuzela ked je to ale klasicky uzavrety typ.



Spominany "chladiaci" typ by mal mat najvacsi tlak vzduchu po okrajoch vetracieho otvoru.
Vzduch by mal korektne prudit cez chladiaci stred kuzela do trupu a do motora, ak su samozrejme diery v prepazke a motore.

Ked sa motor roztoci ale model stoji, tak v spici otvoreneho kuzela by mal nastat isto podtlak (prudenie vzduchu smerom dopredu v smere letu) nakolko vrtula pred sebou vytvara podtlak a "taha" vzduch aj od stredu cez chladiaci-dierovany kuzel.

Pocas letu zavisi ci dokaze vrtula spred seba "upratat" vsetok vzduch + nieco naviac.
Ak ano tak kuzel je stale v podtlaku (vzduch prudi kuzelom smerom von v smere letu).
Ak je vykon "upratovania" vzduchu vrtulou slabsi oproti rychlosti letu (mnozstvu novo prichadzajuceho vzduchu) tak zacina prudit vzduch aj kuzelom smerom do trupu.

Napadlo ma ze ten tramec co drzi sklopne listy vrtule by mal byt vybruseny ako mala vrtula s vysokym stupanim aby prudil vzduch cez kuzel do trupu aj pocas chodu motora. Popripade tam osadit malu odstredivu propelu.

Teoreticky dobre chladiace vlastnosti by mohol mat aj uzavrety kuzel s tym ze medzi kuzelom a trupom bude znacna medzera.
Za vrtulou je silny pretlak a ten by mal tlacit cez tuto medzeru znacne monozstvo vzduchu do trupu.
Ak sa teda ale nevracia-nekruti vzduch po povrchu kuzela smerom pred vrtulu na tomto kratkom useku medzi medzerou a kruhom ktory opisuje vrtula.

Keby bol ale kuzel dlhsi t,j, vrtula by bola viac vpredu oproti tej medzere medzi kuzelom a trupom tak by to mohlo fungovat v nejakej konkretnej vzdialenosti a konkretnom vykone vrtule.
Nad medzerou by mal byt vzdy pretlak vytvarajuci prudenie vzduchu smerom zvonku do trupu.

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Přílohy:
Poslední změna: 13. úno 2014 06:50 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 11:01 - 13. úno 2014 06:17 #11746 od Jan Kubica

Branislav Kasala napsal: ....

A k tomu "zrkadlovemu" profilu ( kondola v nasom diskutovanom pripade).
Pocas letu (obtekani vzduchom) je najvacsi tlak v tom cervenom bode co som oznacil
...


Branislave, nic ve zlém, ale z toho, co jste napsal, není pravda vůbec nic. Mrzí mě, že to tak musím napsat, ale prosím přečtěte si alespoň něco o Bernoulliově rovnici. Děkuji, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Poslední změna: 13. úno 2014 06:17 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 14:18 - 13. úno 2014 06:50 #11750 od Aleš Krátký

Jan Kubica napsal: Branislave, nic ve zlém...

Neodrazuj nové návštěvníky :-D. SPíše to můžeš klidně více rozepsat nebo vysvětlit.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Poslední změna: 13. úno 2014 06:50 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. úno 2014 19:09 - 13. úno 2014 06:57 #11751 od Branislav Kasala
Ako uz bol vyssie napisane tak prosim vas, ja vas fakt prosim nepiste mi odpovede v style:
"Nemas pravdu, dostuduj si to...." rcmania je takymto pristupom presytena, asi to maju niektori ako standardnu odpoved ;) .
Vhodna odpoved by mohla byt takato napr.:
"Nemas pravdu, v tom a tom mieste je takyto tlak, je tam taketo prudenie, to sa zmeni ked tu das nieco, ked to posunies tak to bude toto atd. "

Lebo ja mozem tiez napisat: "Mam pravdu, dostuduj si obtekanie profilu vzduchom".
S takymto pristupom sa toho viac navzajom asi nedozvieme len si budeme liest zbytocne na nervy.
Takze je dobre vysvetlit preco si myslime ze je to tak alebo naopak, vsetkym to len prospeje :) .

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Poslední změna: 13. úno 2014 06:57 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.441 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám