- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Daidalos - větrání a chlazení
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
Jan Kubica napsal: Osobně dělám díru v trupu pod náběžkou (kde je přetlak)...
Vidíš, to je taky otázka - má větší váhu přetlak tvořený profilem křídla a nebo rychlost proudění vzduchu okolo trupu (které by naopak tou dírou mělo vzduch vysávat z trupu ven....) To je právě ono.... debatit o tom, kterým směrem se to kde hýbe, je ve většině případů jen teorie. Ale souhlasím, že nějaké ty štěrbiny v trupu být musí, nejde to hermeticky uzavřít, to by se fakt té elektronice nelíbilo. A když si vezmeš, že obvykle 100% netěsní spoje kužel/trup, kabinka/trup, křídlo/trup,... tak u toho Daidala to zase taková katastrofa nebude - a když udělá pro svůj dobrý pocit dva tři zářezy do kabinky nebo k motoru nebo prostě kamkoliv jinam, kde je na to místo a neoslabí to zásadně pevnost trupu, tak je vystaráno tím tuplem....
Taky?Ivan Horejsi napsal: Ja mam z pozaru v regulatoru hruzu, tak davam 2x tak velky

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Ivan Horejsi napsal: Mne to taky napadlo, ze za letu se to bude trochu lisit ale:
- ne tolik, protože vrtule nasava vzduch, takze kuzel v proudu vzduchu je
- hlavne: nejde o absolutni cisla, ale o srovnavaci mereni.
Meril jsem to na plechovce, protože na obezku se neda teplotni sonda připevnit. Zase - pro srovnani je to fuk.
Ja mam z pozaru v regulatoru hruzu, tak davam 2x tak velky
Trámec v kuželu funguje jako odstředivý ventilátor, to má větší vliv než rychlost letu. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Z tohoto důvodu se rovněž domnívám, že "turbo" díra u plastových nebo uhlíkových kuželů slouží právě k lepšímu ochlazování duralového trámce ukrytého uvnitř kuželu...
A pokud jde o nejvhodnější místo pro vstup vzduchu - pro nový projekt F5J mám vymyšlenu gondolu s pylonem a tam bych chtěl udělat dvě malé "nozdry" na náběžce pylonu, kde by snad měl být přetlak...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Bohumil Belan
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 39
- Obdržená poděkování 0
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Branislav Kasala
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 51
- Obdržená poděkování 0
Pocas letu (obtekani vzduchom) je najvacsi tlak v tom cervenom bode co som oznacil.
Potom po obidvoch stranach smerom doprava tlak rovnako klesa az prejde do podtlaku.
Takze ked nejde motor pocas letu tak najvacsi tlak by mal byt isto na spici kuzela ked je to ale klasicky uzavrety typ.
Spominany "chladiaci" typ by mal mat najvacsi tlak vzduchu po okrajoch vetracieho otvoru.
Vzduch by mal korektne prudit cez chladiaci stred kuzela do trupu a do motora, ak su samozrejme diery v prepazke a motore.
Ked sa motor roztoci ale model stoji, tak v spici otvoreneho kuzela by mal nastat isto podtlak (prudenie vzduchu smerom dopredu v smere letu) nakolko vrtula pred sebou vytvara podtlak a "taha" vzduch aj od stredu cez chladiaci-dierovany kuzel.
Pocas letu zavisi ci dokaze vrtula spred seba "upratat" vsetok vzduch + nieco naviac.
Ak ano tak kuzel je stale v podtlaku (vzduch prudi kuzelom smerom von v smere letu).
Ak je vykon "upratovania" vzduchu vrtulou slabsi oproti rychlosti letu (mnozstvu novo prichadzajuceho vzduchu) tak zacina prudit vzduch aj kuzelom smerom do trupu.
Napadlo ma ze ten tramec co drzi sklopne listy vrtule by mal byt vybruseny ako mala vrtula s vysokym stupanim aby prudil vzduch cez kuzel do trupu aj pocas chodu motora. Popripade tam osadit malu odstredivu propelu.
Teoreticky dobre chladiace vlastnosti by mohol mat aj uzavrety kuzel s tym ze medzi kuzelom a trupom bude znacna medzera.
Za vrtulou je silny pretlak a ten by mal tlacit cez tuto medzeru znacne monozstvo vzduchu do trupu.
Ak sa teda ale nevracia-nekruti vzduch po povrchu kuzela smerom pred vrtulu na tomto kratkom useku medzi medzerou a kruhom ktory opisuje vrtula.
Keby bol ale kuzel dlhsi t,j, vrtula by bola viac vpredu oproti tej medzere medzi kuzelom a trupom tak by to mohlo fungovat v nejakej konkretnej vzdialenosti a konkretnom vykone vrtule.
Nad medzerou by mal byt vzdy pretlak vytvarajuci prudenie vzduchu smerom zvonku do trupu.
RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Branislav Kasala napsal: ....
A k tomu "zrkadlovemu" profilu ( kondola v nasom diskutovanom pripade).
Pocas letu (obtekani vzduchom) je najvacsi tlak v tom cervenom bode co som oznacil
...
Branislave, nic ve zlém, ale z toho, co jste napsal, není pravda vůbec nic. Mrzí mě, že to tak musím napsat, ale prosím přečtěte si alespoň něco o Bernoulliově rovnici. Děkuji, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
Neodrazuj nové návštěvníkyJan Kubica napsal: Branislave, nic ve zlém...

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Branislav Kasala
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 51
- Obdržená poděkování 0
"Nemas pravdu, dostuduj si to...." rcmania je takymto pristupom presytena, asi to maju niektori ako standardnu odpoved

Vhodna odpoved by mohla byt takato napr.:
"Nemas pravdu, v tom a tom mieste je takyto tlak, je tam taketo prudenie, to sa zmeni ked tu das nieco, ked to posunies tak to bude toto atd. "
Lebo ja mozem tiez napisat: "Mam pravdu, dostuduj si obtekanie profilu vzduchom".
S takymto pristupom sa toho viac navzajom asi nedozvieme len si budeme liest zbytocne na nervy.
Takze je dobre vysvetlit preco si myslime ze je to tak alebo naopak, vsetkym to len prospeje

RC glider Fling
MiniCorado
Daidalos 230
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Dnes 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.