question-circle Klapky a plyn na kniplu

Více
29. dub 2016 00:44 #16689 od Ondřej Vinklář
Letu zdar páni mistři.
Obracím se na vás s dotazem jak nastavit na vysílači futaba T14SG a na vysílači Hitec Flash7 mix, abych při motorovém letu mohl ovládat motor pravým kniplem a poté přepnout vypínač a použít knipl na brzdové klapky. Za případné rady děkuji. :) :) :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

hawk

Více
29. dub 2016 05:19 #16690 od Milan Chalupník
Mám Futabu T12, tak nevím jak odlišné to je, ale princip je snad stejný. Možností je víc, ale mě to vyhovuje nejlépe tak, že na třípolohovém přepínači mám tři let. režimy. Střed je NORMAL (výchozí stav, v tom motoruji), poloha ke mě je BATERFLY (v tom brzdím na přistání), poloha ode mě TERMIKA (v tom zakřivuji odtokovku), ale tu TERMIKU ty zatím neřešíš. Režimy TERMIKA a BATERFLY mají v menu přepnuto Separátní řízení (ne Globální) pro předvolenou funkci od Futaby pro baterfly brzdy , tzn, že v každém režimu se dají pro plynovou páku nastavit odlišné výchylky a jejich křivky. V Global by to nešlo. Ovládací knipl je přiřazen ten plynový.
Motor mám jednoduše zapínaný na nějakém zvoleném přepínač (třeba dvoupolohovém) a plynový knipl je zvolen jako trim tohoto motorového přepínače s tím, že ho mám v rozsahu tuším 30-100%, tzn, že i při poloze kniplu ke mě se motor točí, takže ještě nereaguje výškoměr a model letí horozontálně bez stoupání. Funkci motorového přepínače mám zase Separátně a aktivuji si toto zapínání motoru jen v těch režimech, kde to chci.
Každá funkce i předvolená od futaby, má možnost buď AKT (aktivace) nebo deaktivace, a pak ještě buď Separat/Global- chování v let. režimech (zvolím si aktivitu,velikosti výchylek pro každý různé / nebo pro všechny režimy stejné), ale to už opakuji to co jsem popsal.
Bacha na různé kombinace, které se ve vzduchu pak těžko řeší, je potřeba začít co nejjednodušeji, i já (a i lepší piloti) jsem se párkrát spálil. Třeba zapomenutí vypnutí motoru přepínačem, když mě motor vypnul výškoměr ve 30sek., a sám jsem ho manuálně dodatečně nevypnul, tak jsem neměl funkčí brzdy při přistání a skoro jsem trefil stan s párkama v Plzni.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 06:07 #16691 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Klapky a plyn na kniplu
No, ony právě ty kombinace "když je zapnuto tohle, ovládám tím tohle a pokud přepnu tohle, tak to ovládá tohle" mě osobně teda velice rychle přešly. Když potřebuješ potom rychle zareagovat, tak se v tom ztratíš ani nevíš jak, nemáš čas zkoumat co máš jak přepnuto a o tři vteřiny později, až to zjistíš, už je ti to nahouby.... U auta taky není jeden pedál na plyn, brzdu i spojku podle toho, jak si přepneš čudlíky :)

Neměl bys lepší nechat motor na třípoloháku s nastavením vypnuto - dávkovaný - plný s tím, že střední polohu můžeš ladit některým poťákem (Futaba má koukám dva)? Jak často a přesně potřebuješ u větroně pracovat s plynem, abys ho musel mít na kniplu?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 06:24 #16692 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Klapky a plyn na kniplu
Já to tedy mám tak, že přepínačem A zapnu motor, a jeho plyn reguluji sliderem na boku... Plynová páka ale ve chvíli kdy běží motor nic nedělá. Když ale vypnu motor (přepínač A) tak je plynová páka jako "brzda". Problém je v tom, že když zapomeneš vypnout motor (a stopne ti ho výškoměr) tak po pár minutách chceš začít brzdit a nejde to, neboť ti pořád běží motor. Už to je matoucí, a mít motor a brzdy na jedné páce v závislosti na přepínači mi příjde dost nebezpečné...

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 08:04 #16693 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Klapky a plyn na kniplu
Používám podobné nastavení jako Milan, jen na třípoloháku mám jiné pořadí, od sebe Normal (start - knipl ovládá motor, ale ne od nuly tak jak Milan píše), uprostřed Termika (knipl zakřivuje celou odtokovku), k sobě Přistání (knipl ovládá brzdy). Motor má samozřejmě svůj samostatný vypínač, kterým se zapíná na startu, ale když ho po 30s zapomenu vypnout, nic se neděje, motor vypne výškoměr a na ostatní funkce to nemá vliv ;)

Plynulé ovládání motoru kniplem jsem dřív taky pokládal za zbytečnost (u RCEK to nemělo smysl...) ale po tom co jsem to vyzkoušel už bych neměnil. Taky jsem si už zapomněl přepnout režim a přistával bez brzd, ale je to jen věc cviku a nacvičených postupů. Pilot ve velkém letadle musí taky před přistáním vysunout podvozek a nesmí zapomenout, jinak má problém...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 08:46 - 29. dub 2016 08:48 #16694 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Klapky a plyn na kniplu
Je to hold zjevně "podle vkusu každého soudruha" :)
Ono nejde o to zapomenout - taky nezapomeneš vytáhnout brzdy (analogie s tím podvozkem). Ale podvozek se u letadla taky nevytahuje pákou tahu motorů :) Jasně, když to jinak nejde, tak je to hold kompromis. Já a Aleš jsme mu jen navrhovali řešení, které je našeho pohledu nejlepším kompromisem mezi blbuvzdorností a počtem ovládacích prvků na vysílači :)
Neříkám, že plyn na kniplu je špatně, to ani náhodou, jen mám takový osobní blok mít dvě různé funkce na jednom prvku. Kdyby tam byl jen ten plyn, proč ne... jenže ony jsou tam i ty brzdy, potažmo odtokovka.... :unsure: Tak nějak si sám sobě prostě nevěřím, že v krizovce si budu pamatovat, že kromě šáhnutí na správné místo musím ještě navíc myslet na správně přepnutý spínač... Takže když to jde, snažím se rozhodit funkce na ovládací prvky separátně. A z mého pohledu je důležitější u větroně přesněji a pohotověji dávkovat brzdy, než plyn - na ten mi stačí ten poťák (resp. boční slider).
Poslední změna: 29. dub 2016 08:48 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 09:05 #16695 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Klapky a plyn na kniplu
Jak je videt, moznosti je spousta tak také prispeji do mlyna.
Futaba.
Na jednom prepinaci mam tri polohy plynu. Ten kratkej vlevo vpředu.
Hned za nim je dlouhej, tim motor zapinam a vypinam, bez ohledu na jeho velikost, danou tim kratkym.
Na nastaveni staci záložky Motor a Krivka plynu ( a prirazeni tech prepinacu).
Troje otáčky jsou napevno definovane a poberu to i ja.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 09:09 - 29. dub 2016 09:10 #16696 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Klapky a plyn na kniplu
Plyn na třípolohový spínač stačí, jen se musí důkladně nakřivkovat, není to 0-50-100, ale podle modelu něco jako 0-20-100, prostě střední poloha je hluboko pod polovinou pro hledání termiky. Víc poloh opravdu potřeba není, argument proti spínači je spíš v tom, aby si člověk omylem motor nevypnul. V tomto směru má varianta, kdy se motor spínačem vlastně jen "aktivuje" a vlastní řízení je na jiném prvku, který úplné vypnutí ani neumožní, skutečně smysl, ale jde spíš o tu bezpečnost než o potřebu plynulosti.

EDIT - Haha, koukám, že Ivan napsal v některých ohledech to samé minutu přede mnou ;)
Poslední změna: 29. dub 2016 09:10 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 09:32 #16698 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Klapky a plyn na kniplu

Petr Koláska napsal: ...Tak nějak si sám sobě prostě nevěřím, že v krizovce si budu pamatovat, že kromě šáhnutí na správné místo musím ještě navíc myslet na správně přepnutý spínač...

Právě proto mám plyn na kniplu, protože krizovka hrozí po startu při zapnutém motoru, mohu řídít a přitom ovládat motor bez lovení přepínače nebo jiného prvku... naopak příprava na přistání krizovka není, to je rutina... když ta ženská hlásí devátá minuta (například) přepnu si v klidu přepínač... ale správně napsáno, každému podle jeho vkusu B) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. dub 2016 09:38 #16699 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Klapky a plyn na kniplu
Kdybyste se vykašlali na pomstu starého pana Graupnera všem evropanům a létali palcovky, tak opravdu problém s šátráním po přepínači mít nebudete, vše po ruce :P :P :P :P :P

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.925 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám