file Turbulátory

Více
01. pro 2020 13:04 #23599 od Vladislav Plichta
Turbulátory vytvořil uživatel Vladislav Plichta

Jan Kubica napsal: Paráda, Vláďo. Ten nový motor je brutální, skoro až moc na E-RES :-)

Prosím, létal jsi na 6:30 od startu? V pravidlech (2020) je pořád napsáno, že se větroně měří od vypnutí a elektry od vypuštění z ruky, což je trochu diskrepance. Měly by se tedy elektry létat na 6:30 od vypuštění z ruky? Mně to smysl dává.

Ten pásek na křídle je turbulátor? Já ho dneska dal na Slite taky :-)

Dík, H.

jj pásek je turbulátor a "osvědčil se - neboli mu věřím :) " :) :) :)

Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
01. pro 2020 15:06 #23601 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Turbulátory
Děkuji.

K času - naprostý souhlas: E-RES 6:30 a měření od vypuštění z ruky, větroně 6:00 a měření od odpoutání ze šňůry, alespoň pro tuto korespondenční "soutěž"

K turbulátoru - jo jo, víra hory přenáší :-) . Já ho měl včera nalepený jen na jednom uchu a v místě nosníku, musel jsem trimovat proti němu, takže strana s turbulátorem měla větší vztlak, ale jen o malinko. Takže jsem ho posunul trošku dopředu a až se udělá "testovací počasí" budu zkoušet dál.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. pro 2020 06:06 #23605 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma Turbulátory

Jan Kubica napsal: Děkuji.

K času - naprostý souhlas: E-RES 6:30 a měření od vypuštění z ruky, větroně 6:00 a měření od odpoutání ze šňůry, alespoň pro tuto korespondenční "soutěž"

K turbulátoru - jo jo, víra hory přenáší :-) . Já ho měl včera nalepený jen na jednom uchu a v místě nosníku, musel jsem trimovat proti němu, takže strana s turbulátorem měla větší vztlak, ale jen o malinko. Takže jsem ho posunul trošku dopředu a až se udělá "testovací počasí" budu zkoušet dál.

H.

tak to je zajímavý, já když nalepil turbulátor po celém křídle, tak se trochu zpomalil let, ovladatelnost zůstala, a když to přeženeš s pomalostí tak mám dojem že jasněji varuje a nikam nepadá jen se lehce zhoupne. Ale třeba je to jen víra :).

Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. pro 2020 08:17 #23606 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Turbulátory
Nemusi to byt vira. Napred jsem eroplan zkousel napred bez turbulatoru a pak ho pridal, Ma to smysl. Stejny, jak pise.Vlada.
Pridat turbulator na jedno kridlo nema vyznam.
Pokud totiz funguje, pak se zmeni rozlozeni vztlaku a vysledny vektor se nekam posune. Tim muze dojit k tendenci "zataceni na jednu stranu".
Kdyz, tak na cele kridlo.
Turbulator mi vzdycky eroplan zpomalil, a to je dost zasadni nevyhoda.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. pro 2020 08:58 #23607 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Turbulátory
Ivane, máš pravdu a nemáš :-). Já zatím zkoušel jen vliv turbulátoru a dát ho jen na jedno křídlo je, domnívám se, nejspolehlivější metoda. Zpomalení, rychlost letu, opadání se dost těžko odhaduje, zatáčení poznáš snadno a rychle. On by turbulátor měl odstranit nebo zmenšit separační bublinu, takže lze očekávat větší vztlak a menší odpor, kteréžto vlivy se sčítají a model by měl zatáčet na stranu bez turbulátoru. Až (nebo když) zjistím, že to funguje (jaký turbulátor, v jakém místě), nalepím ho po celém rozpětí.

Trocha teorie je v přiložené zprávě o měření profilů na RES (anglický překlad německého originálu).

V souvislosti s tím mě ještě napadá, protože "způsob startu určuje, jak bude vypadat model", že E-RES bude pravděpodobně za rok za dva, pokud se ujme, vypadat úplně jinak než RES. Ne jen z hlediska dimenzování, ale i aerodynamiky, odpadne totiž profil určující fáze vzletu na šňůře. Ale to bude asi na samostatný článek.

Vláďo, prosím, bude se v příštím roce E-RES létat samostatně nebo společně s RES? Moc rád bych měl srovnání :-).

Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. pro 2020 09:03 #23608 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma Turbulátory
Kontroloval jsem to asi před týdnem a zatím je tam 5 ERES soutěži a z toho 2 pořádám já a se mnou kluci z Neratovic. První bude na Všeni 20.3.2021 a soutěže RES a ERES jsou všude oddělené

Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. pro 2020 13:37 #23671 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Turbulátory
Ahoj všem,

Dneska podle správných pravidel, na 6:30 od vypuštění z ruky. Počasí: vítr slaboučký, mlha a mírné mžení.

Letové časy: 6:29, 6:29, 4:01, 3:20, 6:28, 3:12 a 6:13, přistání všechna "k noze", takže si počítám první 3 lety, celkem 16:59 sekund = 1019, plus 30 za přistání = 1049.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. pro 2020 16:42 #23672 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma Turbulátory
No Honzo, tak to je paráda :)

Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. pro 2020 17:42 #23673 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Turbulátory

Jan Kubica napsal: Ivane, máš pravdu a nemáš :-). Já zatím zkoušel jen vliv turbulátoru a dát ho jen na jedno křídlo je, domnívám se, nejspolehlivější metoda. Zpomalení, rychlost letu, opadání se dost těžko odhaduje, zatáčení poznáš snadno a rychle. On by turbulátor měl odstranit nebo zmenšit separační bublinu, takže lze očekávat větší vztlak a menší odpor, kteréžto vlivy se sčítají a model by měl zatáčet na stranu bez turbulátoru. Až (nebo když) zjistím, že to funguje (jaký turbulátor, v jakém místě), nalepím ho po celém rozpětí.


No nevím Honzo, tohle například kdysi popisoval v Modeláři J. Lněnička, jenže tam šlo o ověření situace, kdy se po přidání turbulátoru vztlak fakt změnil zásadně ve smyslu zlepšení. Pokud ale křídlo funguje i bez turbulátoru řekněme normálně, tak toho moc nepoznáš - ta půlka křídla s turbulátorem bude lépe fungovat při jiném (vesměs větším) úhlu náběhu než druhá, takže sice poznáš, že to "něco dělá", ale jestli to je k lepšímu či horšímu spíš ne. Mimochodem to úplně klidně může začít zatáčet na stranu s turbulátorem kvůli většímu odporu, ale po posunu těžiště a přetrimování se to otočí...
Podle mne je jediná cesta to dát na obě půlky křídla a pěkně ráno v nulové termice vytrimovat a měřit výškoměrem skutečné opadání a porovnat výsledek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. pro 2020 19:12 #23674 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Turbulátory
Ahoj Tomáši,

nevím, jen zkouším. Zatím mám turbulátor nalepený na levém uchu, musel jsem dost trimovat doleva. Rovněž se mi zdá, že model létá levé zatáčky mnohem klidněji než pravé.

K nějaké velké změně vztlaku není důvod, turbulátor jen vykryje "díru" v poláře, viz obrázek.

Zkusím pásku ještě přehodit na pravé křídlo a uvidím. Experimentuji, to mě baví :-)

H.


"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.447 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám