file Turbulátory

Více
14. pro 2020 10:18 #23675 od František
Odpověděl František pro téma Turbulátory
Turbulátor - zařízení na rozrušení laminární nebo turbulentní boule na křídle.
Tloušťka podle hloubky profilu a já dělám 3-4 tapety na sebe. Střihám zubatými nůžkami (má maminka).
Vzdálenost od náběžky - problém, lze zjistit místo odtržení a před to turbulátor dát. Druhá možnost je začít zkoušet kolem 20% od náběžky a vzdálenost měnit.
Zalétat model (i volňáska) rovně. nalepit na ucho v délce 25 cm. Znovu hodit nebo na gumě. Když model zahýbá na stranu nalepení, je to špatné a musí se umístění změnit. Odpor uchy se zvýšil. A zkoušet dál, dokud turbulátor nepomůže. A nebo profil turbulátor nepotřebuje.
Stává se, že model padá při přetažení na ucho. Stačí tam turbulátor dát a už tolik nepadá. VŠE JE O KOMPROMISU. Béčkaři lepili turbulátor na konce křídel na termiku. Na přelety a rychlost to sundávali. Ale už je to zakázáno. Na Reskách je mám na uších. Lépe i krouží.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. pro 2020 11:56 #23676 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Turbulátory
Tak více.
Testoval jsem turbulátory samozřejmě na volných F1A. Dodatečně se ukázalo, že to má řadu výhod. Zejména:

- Nastavení kormidel je celý let naprosto beze změny, Neexistují vůle v řízení, zásahy do kormidel
- Velká zásoba stability ve všech osách má za následek stejné chování během celého letu. Neexistuje víceméně náhodné zatáčení.
- Na pozorování modelu je dost času.

Použil jsem profil B6356b, který patřil k nejoblíbenějším.

Nejprve jsem zkoušel bez turbulátoru. Let musel být poměrně rychlý, jinak model houpal. Při zrychlení ve výstřelu model houkal. Zjevně následek odtržení.
Pak jsem přilepil turbulátor na celé křídlo. Po natažení výškovky se let zpomalil, klesání zmenšilo a model se choval "kulturne". Houkání zmizelo.

O lepení na část křídla jsem samozřejmě věděl, ale nikdy se mi při testech neprokázalo.
Nemyslím si, že je to tak jednoduché a neodvažuji se tvrdit, že zatáčení funguje obecně.
Záleží na mnoha parametrech, počínaje profilem.

Další budou výpočty.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. pro 2020 13:28 #23677 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Turbulátory

František napsal: Zalétat model (i volňáska) rovně. nalepit na ucho v délce 25 cm. Znovu hodit nebo na gumě. Když model zahýbá na stranu nalepení, je to špatné a musí se umístění změnit. Odpor uchy se zvýšil. A zkoušet dál, dokud turbulátor nepomůže. A nebo profil turbulátor nepotřebuje. .


Bez urážky, ale já bych fakt chtěl vysvětlit, kde se bere ta víra, že "když model zatáčí na stranu nalepení, je to špatně" v situaci, kdy se nezmění těžiště a úhel seřízení. Za mne je to prostě příklad "tolikrát opakované lži, až se z ní stala uznávaná pravda", jedním z dopadů turbulátoru je přece prakticky vždy i jistý posun těžiště a seřízení a dopad na výkon je proto nutno posuzovat po celé délce křídla měřením po doladění...

Osobně si (také po více testech) myslím, že turbulátory, případně finty jako záměrně drsnější potah (papír místo fólie) skutečně docela často fungují ve smyslu hodnějšího modelu méně náchylného na přetažení atd., to reálné je. Naproti tomu představa o celkovém zmenšení opadání už není zdaleka tak jednoznačná, často jde spíš o placebo, kdy model napohled letí pomaleji atd, ač ve skutečnosti opadání o nic menší není. A i když se třeba skutečně malinko vylepší, tak je to skoro vždy za cenu horší klouzavosti a tím horší pronikavosti proti větru atd...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. pro 2020 15:18 #23678 od Petr Heinrich
Odpověděl Petr Heinrich pro téma Turbulátory
Tady dávám odkaz na práci, kdy v tunelu měřili kolegové v Německu různá křídla s různými potahy a na závěr i s turbulátorem. Já si z toho potvrdil tyto závěry. Potah přední části profilu (torzní skříň) zvýší výkon. Konstrukce v přední části jen z žeber funguje skoro jako turbulátor z pohledu tvaru poláry, ale např. klouzavost je horší. Při nízkých Re může turbulátor udělat příjemnější poláru = model se bude chovat jako hodnější.

www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enCZ90...EQBvUQ4dUDCA0&uact=5

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. pro 2020 07:40 #23679 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Turbulátory
Ahoj kluci,

podle mě nelze srovnávat volňásky a RC větroně, byť lehké. Profily jsou jiné a Re čísla také. Volňásek se bez turbulátoru do vhodné oblasti poláry profilu v podstatě nemohl ani dostat (alespoň ty, se kterými jsem létat před 20+ lety), natož v ní setrvat. U RES bude vliv turbulátoru mnohem menší než u F1A, i když ty modely vypadají podobně, protože RES mají méně klenuté profily s menším součinitelem vztlaku a proto létají rychleji a také kvůli větší hloubce s větším Re číslem.

Jak jsem psal, neočekávám žádný velký skok ve výkonech, ale zajímá mě to - hraji si rád :-)

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. pro 2020 10:32 #23681 od Ivo Kulich
Odpověděl Ivo Kulich pro téma Turbulátory
Zdravím. Také přidám několik mých zkušeností s turbulátorem...Největší vliv turbulátoru jsem pozoroval jako kluk, když mi první nalepil taťka na model A3. Ten model začal klouzat ze 40 hned 60 sekund. Pak jsem ho lepil na všechny A3,A1 a F1A. Á-dvojky jsem měl převážně s profilama Benedek ale pak jsem zkusil profil E 385 a protože to byl profil, který používali na RC větroně, zkusil jsem ho i bez turbulátoru. Tak jsem odlítal i několik soutěží a model létal k naprosté spokojenosti. Potah byl papírový. Nakonec jsem tam turbulátor nalepil, jako pro jistotu. Nic se ale nezměnilo. A teď u RC... Jako první resku jsem potáhl folií profil BE50. Zkoušel jsem turbulátor ale beze změny. Na další resce mám potah vlies abych tak trochu nahradil turbulátor...Mám pocit, že u prohnutého profilu a rozpětí 2 metry je to takový kompromis, který mi přijde že funguje...Dále máme dvě Samby. Záměrně jsem jednu potáhl vliesem a druhou folií. Profil je tam Selig S3021. Popravdě mi přijde, že je to stejné. Dále jsem zkoušel turbulátor na Djangu, kde je už rozpětí 2540mm. Myslel jsem si, že to trochu vylepším, ale nakonec jsem ho sundal. Zkusil jsem ho dát i na konstrukční EV se kterým teď létám a to je potažené folií s trochu upraveným profilem BC70 ale i tam jsem ho po testování umístění nakonec sundal, protože jsem žádné zlepšení nepozoroval...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. pro 2020 05:00 #23683 od Pavel Bejček
Odpověděl Pavel Bejček pro téma Turbulátory
Zdravím a připojuji se k Ivošovi, podobně ... až bych řek doslova stejné zkušenosti mám i já A3, A1 jen místo F1A - F1G. U RESek mám stejné zjištění, fólie vlies - stejné, turbulátor za sebe spíš ne. Nejvíc asi dělá psychika modeláře.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2020 12:27 - 17. pro 2020 12:27 #23684 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Turbulátory
Ještě bych dodal, že lidé původem z elekter si tohle už prošli u čtyřstovek RCEJ a pak RCEK.
Taky si dlouho spousta lidí (včetně mě) myslela, že drsnější potah atd je lepší. Ale postupem času se ukázalo, že to je skutečně jen "placebo", kdy to za letu působilo pomaleji, ale reálně se nezlepšilo ani opadání a naopak se zhoršila pronikavost atd. Myslím si, že u RES to skončí stejně a ještě jednoznačněji, jsme přeci jen o víc než 10 let dále a profily se trochu posunuly, zrovna tak styl létání atd.
Poslední změna: 17. pro 2020 12:27 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2020 13:02 #23685 od Pavel Bejček
Odpověděl Pavel Bejček pro téma Turbulátory
Mě se docela lidi ptají co doporučuji a co je lepší a já naprosto upřímně odpovídám, to s čím se ti pracuje líp a nebo co se ti víc líbí, nebo jinak vyhovuje. Letově je to stejný. Největší rozdíl je v páčkování, nic nového.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2020 13:05 #23686 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Turbulátory
No ale letově fólie a Vlies právě stejná není, ten rozdíl v rychlosti a seřízení tam je... Toto porovnání jsem v reálu viděl - dva stejné modely, lišil se jen potah. Je na diskusi, zda se liší výkony, tam bych řekl, že ani moc ne, ale že by to létalo úplně identicky bych fakt netvrdil :-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.444 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám