Turbulátory
- Vladislav Plichta
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
jj pásek je turbulátor a "osvědčil se - neboli mu věřím "Jan Kubica napsal: Paráda, Vláďo. Ten nový motor je brutální, skoro až moc na E-RES
Prosím, létal jsi na 6:30 od startu? V pravidlech (2020) je pořád napsáno, že se větroně měří od vypnutí a elektry od vypuštění z ruky, což je trochu diskrepance. Měly by se tedy elektry létat na 6:30 od vypuštění z ruky? Mně to smysl dává.
Ten pásek na křídle je turbulátor? Já ho dneska dal na Slite taky
Dík, H.
Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
K času - naprostý souhlas: E-RES 6:30 a měření od vypuštění z ruky, větroně 6:00 a měření od odpoutání ze šňůry, alespoň pro tuto korespondenční "soutěž"
K turbulátoru - jo jo, víra hory přenáší . Já ho měl včera nalepený jen na jednom uchu a v místě nosníku, musel jsem trimovat proti němu, takže strana s turbulátorem měla větší vztlak, ale jen o malinko. Takže jsem ho posunul trošku dopředu a až se udělá "testovací počasí" budu zkoušet dál.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Vladislav Plichta
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
tak to je zajímavý, já když nalepil turbulátor po celém křídle, tak se trochu zpomalil let, ovladatelnost zůstala, a když to přeženeš s pomalostí tak mám dojem že jasněji varuje a nikam nepadá jen se lehce zhoupne. Ale třeba je to jen víra .Jan Kubica napsal: Děkuji.
K času - naprostý souhlas: E-RES 6:30 a měření od vypuštění z ruky, větroně 6:00 a měření od odpoutání ze šňůry, alespoň pro tuto korespondenční "soutěž"
K turbulátoru - jo jo, víra hory přenáší . Já ho měl včera nalepený jen na jednom uchu a v místě nosníku, musel jsem trimovat proti němu, takže strana s turbulátorem měla větší vztlak, ale jen o malinko. Takže jsem ho posunul trošku dopředu a až se udělá "testovací počasí" budu zkoušet dál.
H.
Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Pridat turbulator na jedno kridlo nema vyznam.
Pokud totiz funguje, pak se zmeni rozlozeni vztlaku a vysledny vektor se nekam posune. Tim muze dojit k tendenci "zataceni na jednu stranu".
Kdyz, tak na cele kridlo.
Turbulator mi vzdycky eroplan zpomalil, a to je dost zasadni nevyhoda.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Trocha teorie je v přiložené zprávě o měření profilů na RES (anglický překlad německého originálu).
V souvislosti s tím mě ještě napadá, protože "způsob startu určuje, jak bude vypadat model", že E-RES bude pravděpodobně za rok za dva, pokud se ujme, vypadat úplně jinak než RES. Ne jen z hlediska dimenzování, ale i aerodynamiky, odpadne totiž profil určující fáze vzletu na šňůře. Ale to bude asi na samostatný článek.
Vláďo, prosím, bude se v příštím roce E-RES létat samostatně nebo společně s RES? Moc rád bych měl srovnání .
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Vladislav Plichta
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Dneska podle správných pravidel, na 6:30 od vypuštění z ruky. Počasí: vítr slaboučký, mlha a mírné mžení.
Letové časy: 6:29, 6:29, 4:01, 3:20, 6:28, 3:12 a 6:13, přistání všechna "k noze", takže si počítám první 3 lety, celkem 16:59 sekund = 1019, plus 30 za přistání = 1049.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Vladislav Plichta
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jan Kubica napsal: Ivane, máš pravdu a nemáš . Já zatím zkoušel jen vliv turbulátoru a dát ho jen na jedno křídlo je, domnívám se, nejspolehlivější metoda. Zpomalení, rychlost letu, opadání se dost těžko odhaduje, zatáčení poznáš snadno a rychle. On by turbulátor měl odstranit nebo zmenšit separační bublinu, takže lze očekávat větší vztlak a menší odpor, kteréžto vlivy se sčítají a model by měl zatáčet na stranu bez turbulátoru. Až (nebo když) zjistím, že to funguje (jaký turbulátor, v jakém místě), nalepím ho po celém rozpětí.
No nevím Honzo, tohle například kdysi popisoval v Modeláři J. Lněnička, jenže tam šlo o ověření situace, kdy se po přidání turbulátoru vztlak fakt změnil zásadně ve smyslu zlepšení. Pokud ale křídlo funguje i bez turbulátoru řekněme normálně, tak toho moc nepoznáš - ta půlka křídla s turbulátorem bude lépe fungovat při jiném (vesměs větším) úhlu náběhu než druhá, takže sice poznáš, že to "něco dělá", ale jestli to je k lepšímu či horšímu spíš ne. Mimochodem to úplně klidně může začít zatáčet na stranu s turbulátorem kvůli většímu odporu, ale po posunu těžiště a přetrimování se to otočí...
Podle mne je jediná cesta to dát na obě půlky křídla a pěkně ráno v nulové termice vytrimovat a měřit výškoměrem skutečné opadání a porovnat výsledek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
nevím, jen zkouším. Zatím mám turbulátor nalepený na levém uchu, musel jsem dost trimovat doleva. Rovněž se mi zdá, že model létá levé zatáčky mnohem klidněji než pravé.
K nějaké velké změně vztlaku není důvod, turbulátor jen vykryje "díru" v poláře, viz obrázek.
Zkusím pásku ještě přehodit na pravé křídlo a uvidím. Experimentuji, to mě baví
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Pozvánka na Hanáckou termiku - RCEV (2 Příspěvky)
- Propozice v příloze. Prosím dbejte zvýšené pozornosti při příjezdu. Z obou stran nám...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Aleš Krátký
- 12. srp 2024 08:36
-
- RCEP - Třebíč 10.8. 2024 - memoriál M. Maleny (2 Příspěvky)
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Jiří Kadlec
- 11. srp 2024 18:09
-
- Druhá Packá Véčka (2 Příspěvky)
- Ahoj všem. Jen drobné upozornění k cestě na letiště: Vzhledem k probíhajícím stavebním...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Petr Semerák
- 10. srp 2024 15:28
-
- F5J reprezentace 2025 - aktualizace 6.8.2024 (1 Příspěvky)
- Stav výběru reprezentace po závodě v Č.Třebové Zveřejnění jsou ti, kteří mají po 4...
- v Vážná témata / Důležité
- od Martin Rajšner
- 06. srp 2024 18:33
-
- Mistrovství České republiky F5J 2024 (10 Příspěvky)
- Videoreportáž z celé soutěže si můžete prohlédnout zde: https://youtu.be/j5hIWjWUDKo...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Maňák Pavel
- 30. čec 2024 07:23
-
- Manušické soutěžičky (17 Příspěvky)
- Ahoj, Další RCEV soutěžička, SOBOTA 27.7.2024, sejdeme se v 10:00, start cca v 10:15 hod. Akci...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2022
- od Vladimír Papírník
- 24. čec 2024 17:07
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.