file Velký model od LS

Více
27. zář 2009 17:37 #192 od Jan Kubica
Velký model od LS vytvořil uživatel Jan Kubica
Dnes jsme se bavili na letišti v Roudnici s panem Leošem Svobodou a padl návrh, že by nám udělal velká křídla na termickou elektru. Jsou tam jistá omezení ohledně rozměrů jednotlivých panelů, trup bychom si také museli sehnat jinde, i když třeba by šlo udělat jen gondolu s uhlíkovou kuželovou trubkou dozadu (ala modely od Art Hobby).

Představa je elektra tak 3 m rozpětí, okolo 2 kg hmotnosti, 4-servové křídlo. Další detaily ještě nejsou. Kdo by měl zájem, zatím jsme dva.

Upozorňuji, že příští rok bude RCEX i pro velké modely a budou i soutěže klasické :-)

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
27. zář 2009 19:21 #194 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Velký model od LS
Honzo, určitě dobrý nápad, ale výrobců třímetrovek F3X je u nás možná dvacet, větší mezera na trhu je kolem 2,5m a takové křídlo se dá v normálním autě vozit i vcelku.
Nebo když už 3m tak by bylo zajímavé, pokud by se váhou dostal pod váhu klasických kompozitů F3X ?? Rozumím samozřejmě tomu, že LS je cenově jinde než kompozity, takže nakonec proč ne. ;)

Bude LS vystavovat na Model Hobby ??

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 19:36 #195 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Velký model od LS
Petře,

nebyl to nápad můj, já byl postaven před hotovou věc :) , ale líbí se mi. Ano, je spousta F3J a je to jedna z možností, o které přemýšlím. Ale cena není nepodstatná (i když s LS jsme se o ní dosud nehovořili), další věcí je případná opravitelnost a hlavně mě láká to, že si můžu model navrhnout dle svých představ (nebo takový, na jakém se dohodneme).

Jinak o 2.5M jsme se také bavili, na Futuru s "termičtějším" profilem šablony jsou, takže to by nebyl problém. Ale 3M by bylo lepší.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 19:56 #196 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Velký model od LS

Jan Kubica napsal: Ale cena není nepodstatná (i když s LS jsme se o ní dosud nehovořili)


Já bych se právě ceny docela bál - podívej se na ceny, třeba cena současné Futury 2,5m nemá k té kompozitové třímetrovce daleko - vyjde na cca 6,5k (férovější by bylo brát pro srovnání 7,5k za ARC), proti tomu nějaký "lowend" kompozit třeba od Valenty (Dragon, Dogan) je spolehlivě do 9,5k při 3,2m - to není velký rozdíl ani proti Futuře a hypotetický model 3m od Leoše bude ještě dražší - zbude vůbec nějaký rozdíl? Je jasné, že špičkové kompozity jsou dražší, ale buďme realisté - to co dokáže Leoš z "dýhy" bude konkurovat asi spíš tomu "lowendu"...

Leoše osobně velice respektuju, myslím si ale, že jeho zažitá technologie má přeci jen jisté limity. Ale z druhé strany "nikdy neříkej nikdy" - viděl jsem na vlastní oči třeba velmi slušně udělanou Supru od Drely, která nebyla narozdíl od originálu laminovaná, ale byla právě PS-dýha - nevypadalo to zle...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 19:59 #197 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Velký model od LS

Jan Kubica napsal: Jinak o 2.5M jsme se také bavili, na Futuru s "termičtějším" profilem šablony jsou, takže to by nebyl problém. Ale 3M by bylo lepší.


Neptal ses ho v té souvislosti náhodou i na to, zda se dá Futuře upravit kýlovka tak, aby to mělo řízenou směrovku (bez toho je to totiž pro termiku úplně naprd)?
Využití Futury mě už napadlo taky a chtěl jsem se na to Leoše přeptat, pokud jsi to s ním náhodou už probíral, tak ho nebude otravovat totožným dotazem...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 20:43 #200 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Velký model od LS
Malá reakce na zmiňované "lowend" kompozity. Mám obavu, že právě tyhle dva (Dragon, Dogan) a určitě i další podobné modely, mají trochu problém s nadváhou - podle katalogu kolem 40g/dm2, to už je spíš na kopec než na termiku... Na termiku by to chtělo být do 30g/dm2, to je třeba soutěžní F3J (ovšem s rozpětím 3,5m a cenou ke 20k), nebo ta uvažovaná třímetrovka do 2kg jak píše Honza K.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 21:50 #201 od jan kadlec
Odpověděl jan kadlec pro téma Velký model od LS
Jen pro doplnění - celé to je ve fázi nápadu a hlavně ochoty LS. Nejedná se o sériovou výrobu, spíše je to něco jako výroba na zakázku dle dodaných parametrů- Jasně bylo řečeno, že si musíme dodat veškeré podklady včetně šablon. Pokud by nás ale bylo víc, určitě je možné se s Leošem domluvit na počtu a konečné ceně. O tom, že umí udělat stejná křídla v různé pevnosti se všeobecně ví, stejně jako o kvalitě zpracování modelů od http://www.lsmodel.wz.cz . Pokud k výrobě křídel dojde, trup si musíme zajistit sami.

Jan Kadlec

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. zář 2009 06:53 #202 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Velký model od LS
Tomáši, o směrovce jsme mluvili, ale ne v souvislosti s Futurou, takže LS klidně napiš nebo zavolej.

Čistě ze zvědavosti - čím se liší ty "low-end" kompozity od těch "normálních"? Mimo ceny, samozřejmě :)

Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. zář 2009 11:18 #204 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Velký model od LS

Jan Kubica napsal: Čistě ze zvědavosti - čím se liší ty "low-end" kompozity od těch "normálních"? Mimo ceny, samozřejmě :)


Když necháš stranou zpracování, což obvykle není pro výkonnost zas až tak kritické, tak asi hlavně hmotností ve vztahu k pevnosti. U těch jednodušších se tam prostě naplácá víc skla a dalších levnějších materiálů. Pro rekreační létání to může být i výhoda, bývá to houževnatější atd., ale při vysokých nárocích se nedá popřít, že za (značně) vyšší cenu dostaneš buď letadlo při stejné váze neporovnatelně pevnější anebo naopak se podobné pevnosti dosáhne při hmotnosti o dost menší.

Nicméně ale konkrétně toho Dogana od Valenty jsem viděl v elektroverzi létat už kdysi v "NiCd dobách" a zas bych to za nějaký vyložený šutr neoznačil, s dnešními motory a LiPOL by se to buď ještě dále odlehčilo anebo by se při stejné váze dal o HODNĚ zvednout výkon.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. zář 2009 16:23 #205 od Jaroslav Lnenicka
Odpověděl Jaroslav Lnenicka pro téma Velký model od LS
Angličani říkají: nedávej radu ani sůl, pokud o to nejsi požádán.
Takže to opět, nepoučen dřívějšími zkušenostmi, poruším, i když jsem slíbil, že se tady nebudu vměšovat do diskuze.
Říkám asi tohle:
Opatrně s unáhlenými rozhodnutími v těchto případech. Ještě se budete nacházet v oboru poměrně malých Re čísel, kde změna o cca 5% hodnoty již má nezanedbatelný význam. Tím narážím například na štíhlost nosné plochy. Také s tím souvisí výběr profilu.
Zatížení nosné plochy, myslím tím vyšší zatížení, pomůže zlepšit proudění kolem křídla. Bude se však společně s výslednou tíhou podílet významně na potřebném příkonu pohonné jednotky. Bude třeba obezřetně volit rychlost stoupání v motorovém letu. Jestliže například bude tíha stroje 25N, pak při účinnostech vrtule 70% a účinnosti motoru 90%, bude třeba pro stoupání kolem 10m/s příkonu cca 450 až 500W.
Profil nosné plochy například MH 30, pokud jsem se dobře díval na stránky jednoho výrobce, není zase až tak nejvhodnější pro takovéto poměry. Jestli nemá být za každou cenu dosahováno pouze neobvyklé pronikavosti proti větru, pak jsou k dispozici profily jiné, pro rozsah letových podmínek takovýchto větroňů, vhodnější.
Ale nemusí se tímto povídáním nikdo řídit. Je to jen jakýsi názor jednoho stoupence větroňů i v leteckém modelářství.
S upřímným pozdravem

Jaroslav Lněnička

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.341 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám