Mistrovství ČR v kategorii RCEK
O víkendu 8. a 9. září 2012 se konalo historicky první oficiální mistrovství České republiky v lidové kategorii RCEK. Statečnými organizátory se stali tentokráte borci z Chomutova (LMK Chomutov - Pesvice), kde se konaly i dva poslední Eurocupy v rámci ČR. Pro některé již tedy známé místo. Ti co v Chomutově nikdy nebyli, mohli přijet už v pátek a potrénovat, prozkoumat a vybádat co se dá od zkušenějších. Pátečního příjezdu využilo poměrně dost lidí (hlavně ti, co to měli dále) a tak se mohlo v pátek diskutovat nad pravidly, motory a vším možným až do pozdních večerních hodin.
V sobotu ráno bylo na ploše připraveno na briefingu celkem 34 pilotů. Představili se časoměřiči(čky), rozhodčí a další lidé. Byly ukázány "sejfty zóny", vysvětlily se letmo pravidla, upřesnily se počty kol, finalistů a hlavně následovala vstupní kontrola všech modelů. Jejich označení, kontrola licencí, motorů, vrtulí a váhy. Kdo prošel, mohl jít na věc… Celkem se tedy mělo bojovat v osmi kolech a dvou finále, kde postoupí pouze "top ten" piloti, neboli deset nejlepších. Kontroly jako takové byly avízované dlouho dopředu, a proto kdo by se nechal nachytat na hruškách byl by opravdu nemoudrý. Kupodivu byly poměrně časté i namátkové kontroly ihned po přistání, kdy se s modelem nesmělo dělat vůbec nic a následovalo vážení a měření vrtulí. Například já (Krátký) jsem byl měřený a vážený snad každé kolo ! :-D
Počasí bylo toho dne poměrně větrné a tak byla taktika taková všelijaká. Většina letěla proti větru nad "svah" a snažila se něco nastát. Ti odvážnější po pocitu termiky opustili útulné místo na stráni a točící odcestovali po větru nad plochu a dále, výše atd... Někomu to vyšlo a vracel se ze stratosféry, jiní si pro letadlo došli a další prostě jen po svém čase otočili ze svahu k bodům a přistáli. Naštěstí cestovaly krásné vlny klesáků / stoupáků a tak kde to předtím bylo, tak teď tam byl padák, atd... zkrátka člověk musel i tak hledat a boje to byly kolikráte opravdu luxusní, jak se mistrák sluší. Bohužel byly i případy, kdy se prostě nesešel počet pilotů a letadel ve vzduchu. Jinak k výkonům je třeba říct, že se dovednosti pilotů dost zlepšují. Potkávám dost lidí na soutěžích a u některých je takový pokrok, že to je až neuvěřitelné. Vůbec nebylo problém vidět (ano i v tomto větrném počasí) luxusní kroužení "na placato" v pár metrech nad zemí a z toho plynoucí záchrana. Stejně tak jako supr skoky z bublinky do bublinky (respekt těm co to tam předváděli)´, ale i umění poznat klesák a rychle opustit prostor, což je velmi důležité. K poslednímu bodu patří bezpochyby i dovednosti pilotů v roli našeptávačů. Kvalitní rádce je 50% úspěchu, neboť se lítalo v tomto případě velmi roztahaně (odleva doprava byly všude letadla). Všímavý rádce ...
...mohl ihned detekovat klesák sunoucí se zprava, požírajíc soupeře a poslat pilota do pryč. Zda ovšem pilot poslouchá je již druhá věc :)
Sobota proběhla poměrně rychle a to i s pauzou na oběd. Výsledky ukázaly, jak si kdo první den MČR vedl. Následně člověk mohl jít klidně či neklidně spát nebo / do hospody / či zapojit se do večerní diskuse. Na čele se usadili ostřílení borci, ale i pár nových nadějí naší kategorie. Všichni chvíli počítali jak a co zítra a poté se rozjeli do hotelů, nebo se zapojili do již zmiňované diskuse o pravidlech, MČR a jiných věcech přímo na letišti. Bohužel jsem nebyl na místě, a tak nevím "o čem se šuškalo, ale dovolím si ocitovat pasáž z www.lmkpolanka.cz a to "Ohledně místa konání příštího mistráku došlo ke shodě a jeho uspořádání přislíbil Petr Dušek v Hořicích. Co se pravidel týká, poměrně silný byl hlas, že pravidla žádnou změnu nepotřebují, načež vždy následovala odpověď: tak dobrá, jen bychom mohli změnit, vypustit…Zeptal jsem se, co nastane, když omezíme motory pouze rozměry a žádný komerční produkt nebude dosahovat kvalit speciálního motoru vyrobeného na zakázku, kterým budou vybaveni jen vyvolení. Že by byl AXI vrcholem techniky si totiž nemyslím. Odpověď zní: tak to budeme řešit. Já se jen ptám, proč tedy chceme mermomocí měnit současné znění, když se zatím nevyskytnul žádný problém. A když se někomu nelíbí styl létání RCEK, ať létá jinou kategorii, třeba F5J FAI, co je nám po tom." Takto to okomentoval Radim Barč a dozajista s ním dost lidí souhlasí, a taky dost lidí ne… Každý z nás se k problematice mohl vyjádřit.
Mno, začala nám neděle. Ta nás přivítala mnohem krásnějším pilotním počasím. Bylo jasné, že strategie byla rozhodující a všichni si chtěli polepšit, nebo alespoň udržet dobré pozice. Od toho se také odvíjely styly letů. Někde to bylo těsně nad 10-15 vteřin, jinde zase jistota ze 40. Kroužilo se, skákalo se ze stoupáku do stoupáku. Létalo se daleko, nízko, vysoko a místy všechny tyto styly létání v kombinaci s modrou oblohou způsobovaly, že letadla nešla ani "za prd" vidět a tak se bohužel třeba výborně létajícímu a průběžně třetímu muži soutěže Petru Slezákovi podařilo rozbít model po ztrátě orientaci při motorovém letu a tím se definitivně vyřadit z finále. Taktéž kroužení v termice stylem "každý na jinou stranu" přineslo své ovoce v podobě srážky a to konkrétně mě (Aleši Krátkému) s Luďkem Novotným ml.. Když jsem si myslel, že jsem o kus níže (mám větší letadlo), tak mi "mladej" usekl zaživa celou směrovku a pokračoval v letu dále, zatím co já se šinul v smrtelné křeči k zemi. Vše nakonec dopadlo dobře. Z toho plyne zajímavý poznatek: 1) letadlo bez směrovky létá velmi špatně, ale létá! 2) když spravíte letadlo pomocí lepící pásky s tím, že je to provizorní, zůstane to tam až do nové sezóny (dnes je 6.10 a stále je provizorka na trupu :) )
Po dvou dalších kolech bylo vymalováno a tak do finále postoupili následující : ¨
- Ladislav Bednář
- Stanislav Perkovič
- Radim Barč
- Milan Chalupník
- Luděk Mareš
- Zdeněk Malčík
- Radek Malčík
- Aleš Krátký
- Vladimír Čermák
- Martin Mühl
Šlo se na věc, a nervozita by se dala krájet. Bohužel počasí si zahrálo krutou hru s odvahou mnohých pilotů a tak byly k vidění lety o trvání od 4 minut až do plných 15ti a druhé kolo proto bylo hop nebo trop. Po startu dost lidí motorovalo o poznání déle (bodejť by ne, po zkušeností z prvního kola) ale i tak to byla marnost nad marnost. Krásným příkladem jsem byl opět já a Radek Malčík. V naprosté nezbytnosti vydržet 15 minut jsme kroužili velmi daleko po větru v krásném stoupáčku, uplynula osmá a koukáme, že už nás není mnoho a tak je šance na umístění, nepolevujeme tedy a kroužíme dál, dál ,dál ... mno a nakonec jsme se s těmi papíráky prostě nedokázali vrátit a ukončili krásně nulou. Čest naší památce ;-) a sláva borcům, kteří vydrželi a vybojovali na prvním MČR v kategorii RCEK cenné kovy.
- Chalupník Milan
- Mühl Martin
- Perkovič Stanislav
- Malčík Zdeněk
- Mareš Luděk
- Barč Radim
- Bednář Ladislav
- Čermák Vláďa
- Malčík Radek
- Krátký Aleš
Proběhlo vyhlášení, rozdaly se drobné ceny, poháry pro nejlepší, a všichni se rozprchli, jako když do koní práskne. Příští rok tedy v Hořicích a poděkování patří dozajista organizátorům, časoměřičům, a všem, co se na akci dostali, létali nebo nějak podíleli.
Krátký Aleš
Fotky zde - Malčatým
Výsledky zde
Zobrazeno: 4843Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.