GPS Triangle SportClass Josefov Bastion Cup 2023
Létat s RC modely na uzavřené trati není žádnou novou myšlenkou. Pylonové modely kategorie F3D létají kolem trojúhelníku již od nepaměti a stejně tak závodí mezi bázemi při úloze B větroně F3B. Známý modelář, inovátor a aerodynamický designér Philip Kolb však navrhl nový koncept, vycházející z původní soutěže RC maket větroňů. Elektro pohonem modelů eliminoval potřebu „vlečné“, a palubní jednotkou, která poskytuje informace o rychlosti, výšce a pozici modelu, pak nahradil práci „zvoníků“ u bází i časoměřičů.
Prvou soutěž v kategorii GPS Triangle SportClass v ČR mohli modeláři pod názvem „Josefov Bastion Cup“ absolvovat o víkendu 6. až 7. května na letišti v Jaroměři. Propagátoři této kategorie u nás – Pavel Svoboda a Jarda „Hroch“ Hlávko nezvolili místo náhodně. Modely létají ve výšce až 750 m nad terénem a k tomu je potřebná dohoda s řízením letového provozu. Zvolené letiště je pohodlně dosažitelné po dálnici, takže i soutěžící ze zahraničí nebyli na cestě déle než 3 hodiny. Především však měli organizátoři soutěže u Aeroklubu Jaroměř spolehlivého partnera v osobě dalšího známého modeláře Radka Munzara.
Modely pro soutěž GPS Triangle ve třídě SportClass mají rozpětí omezené na 5 m, na fotkách je lze rozeznat do běžných „efepětjéček“ především díky bachratějšímu trupu. Příkladné je srovnání modelů od Sambamodel – F5J Prestige 2PK a GPS Triangle SportClass Paradigm. Pozornějšímu oku neunikne Pitotova trubice, nejčastěji umístěná v centroplánu. O to větším rozdílem však model překvapí, když se jej pokusíte zvednout. Letové hmotnosti se totiž běžně pohybují mezi čtyřmi až sedmi kilogramy! Vyšší hmotnost a celková mnohem vyšší pevnost modelů se projeví i na spotřebě materiálu. Jestliže na výrobu čtyřmetrového modelu F5J Cobra odměřuje jeho výrobce Jarda Hlávko epoxid větší stříkačkou, pro pouze „trochu větší“ model SkyTouch 2, i když je jeho křídlo vyrobeno technologií solidcore, už musí počítat s celou lahví… Zajímavým benefitem tohoto modelu s ocasními plochami uspořádanými do „T“ a křídlem zakončeným sharklety je možnost jeho přepravy v plastovém kufru o rozměrech pouhých 120 x 40 x 17 cm. Na www.solarwings.cz si tak můžete najít ideálního parťáka nejen pro soutěže GPS Triangle, ale i pro rodinnou dovolenou!
Koncept řízení a vyhodnocování soutěže je maximálně podřízen elektronickému zpracování. Pořadatel prostřednictvím GPS souřadnic vytyčí soutěžní trať v podobě rovnoramenného trojúhelníku, jehož vrcholy představují otočné body. Prvý otočný bod se nachází 350 m vpravo od stanoviště pilotů, druhý mají piloti ve vzdálenosti 350 m přímo proti sobě a poslední 350 m po své levici. Pro sledování, záznam i vyhodnocení letu se používá tablet s aplikací Albatross, z dílny slovinského modeláře Andreje Vrecera. Aplikace pomocí externí jednotky (s komerčním označením Snipe), která je k tabletu připojená přes USB rozhraní, bezdrátově komunikuje v pásmu 800 MHz s palubní jednotkou v modelu. Ta obsahuje především přesný GPS lokátor, výškoměr a měřič rychlosti letu. V průběhu letu jsou tak vizuálně i prostřednictvím zvukových signálů ve sluchátkách poskytovány informace o výšce, rychlosti a poloze modelu. Standardem je rozdělení pilotů do dvoučlenných týmů, kdy jeden z pilotů letí (sleduje svůj model) a druhý mu jako pomocník pomáhá vyhodnotit poskytnuté letové údaje (sleduje tablet). Letová úloha je jednoduchá – v průběhu 30 minut co nejvíce krát obletět proti směru hodinových ručiček vytyčený trojúhelník. Přesněji je potřeba v určeném pořadí postupně proletět třemi zónami obratu, které se nacházejí vně trojúhelníku za otočnými body. Rozvržení času pro oblety a na získávání potřebné výšky kroužením v termice je na úvaze pilota. Létá se ve skupinách od 3 do 13 soutěžích. Všechny parametry soutěžního letu – kdy může svůj model odstartovat i v jakém časovém intervalu musí zahájit oblety trojúhelníku má pilot zobrazeny v aplikaci. Pořadatel pouze zadá čas začátku nového kola a počet skupin v něm. Aplikace vygeneruje rozdělení pilotů do skupin včetně posloupnosti přípravných časů a přestávek. Pro přistávání modelů je určen obdélník o minimálních rozměrech 25 x 80 m. Jediným pravidlem pro přistání je vletět do této zóny v určeném směru a alespoň částí modelu v ní po jeho zastavení zůstat. Jak sám autor v pravidlech zdůraznil, GPS Triangle není soutěží v přistávání. Po skončení letu aplikace Albatross vygeneruje záznamový soubor, který obsahuje informace, zda pilot zahájil oblety pod stanovenou maximální výškou 400 m a nejvýše náletovou rychlostí 120 km/h, zda při svém letu nevystoupal výše jak 750 m, neproletěl naopak níže jak 150 m nad bezpečnostním prostorem pilotů, jakou průměrnou rychlostí se pohyboval a především kolikrát se mu podařilo obletět vytyčený trojúhelník. Soubor soutěžící odešle na úložiště aplikace, která pak průběžně vyhodnotí soutěžní let, Za každý oblet trojúhelníku obdrží pilot 200 bodů, za správné přistání pak 400 bodů. Po korekcích za například vyšší náletovou rychlost a vyhodnocení výsledků při shodném počtu obletěných trojúhelníků více závodníky (pilot s vyšší průměrnou rychlostí vyhrává) provede aplikace přepočet do poměrné škály 1000 bodů, které jako v kategorií F3J, nebo F5J obdrží vítěz. Pokud se na soutěži odlétá více jak 5 kol, následují dva pilotní „benefity“. Výsledek nejhoršího kola se do celkového pořadí soutěžícího nezapočítá (= „škrtací let“) a jako každé šesté kolo se letí rychlostní závod, ve kterém postupně za sebou startují všichni soutěžící k jedinému obletu vytyčené trati, kdy kritériem úspěchu je nejkratší čas obletu.
Soutěž tak stihne organizovat jediný pořadatel – ředitel soutěže. Ten se podle pravidel soutěže nesmí zúčastnit jako závodník! V Jaroměři jsme organizátorům Pavlovi a Jardovi pomohli řídit soutěž v tříčlenném týmu – Luboš Pospíšil, „mladý“ Luboš Pospíšil a Vašek Jeništa. Mezi naše povinnosti, kromě zadání jednotlivých letových kol do aplikace Albatross, patřilo vyhlašování směru startu a přistání a sledování průběhu přistávání modelů do určené zóny. Důležitou pravomocí ředitele soutěže je umožnit bezpečnostní zapnutí motoru pro opakování přistání v případě, že se více modelů „sejde“ na přistání současně.
Na prvou soutěž GPS Trinagl SportClass se na víkend sjelo jedenáct soutěžících, většina přijela již v pátek večer. My pořadatelé jsme využili přítomnosti Adreje Vrecera k seznámení se s programem pro organizaci soutěže. Jak byl páteční večer vlídný pro tréning i testování nové letové jednotky, tak bylo sobotní ráno nepříjemné. Od rána pršelo a počasí dovolilo pouze zahájit soutěž úvodním brífinkem. Až v 11 hodin vysvitlo sluníčko a prvá skupina pilotů poslala své modely na trojúhelníkovou trať. Po celý zbytek dne pak panovalo ideální modelářské počasí se sluníčkem, mírným větrem a použitelnou termikou. Už od druhého kola dokázali někteří piloti využít plných 30 minut pracovního času k obletům vytyčeného trojúhelníku. I když jsou podmínky přistání velmi benevolentní, nedokázali někteří piloti do přistávacího koridoru správným způsobem doletět – Primož Rižner (známá osobnost z F5J soutěží) se prošel do řepkového lánu, Randolph Brömer vletěl do koridoru z boku… Petr Janků zase zaplatil pozdějším startem nováčkovskou daň, když nedokázal přesvědčit palubní GPS svého modelu ke správné funkci hned napoprvé. Z pohledu diváků bylo exkluzívní především 3. kolo, kdy modely dokázaly na nebi jak vláček přesně kopírovat trasu trojúhelníku a využily maximum pracovního času k obletům. Do sobotního večera se nám podařilo odlétat celkem 5 letových kol. Znamenalo to, že nedělní ráno zahájíme kolem rychlostním. Všechny fandy letectví potěšila na závěr letově nabitého dne nabídka Radka Munzara na prohlídku letiště, hangárů a letového parku aeroklubu.
V neděli bylo ještě kolem šesté hodiny ranní „čerstvo, ale slunečno a teplo“. Stačilo však několik desítek minut, nad Jaroměř se nasunula studená fronta a nebe se zatáhlo dekou mraků. V 9.00 hod. jsme se již úvodního brífinku účastnili v čepicích a teplých bundách. Philip Kolb jako vedoucí JURY zdůraznil specifika rychlostního kola, které čekalo soutěžící v neděli jako prvé. Rychlost vyhrál Tobias Ebner, když soutěžní trojúhelník s obvodem 1 míle obletěl průměrnou rychlostí 138,5 km/h! Pod zataženým nebem a za nepříjemného chladného větru se s krátkou přestávkou na oběd podařilo odlétat další tři kola. Hlavně poslední kolo zamíchalo výsledným pořadím, když doposud třetí Randolph Brömer nedoletěl k letišti, musel zachránit model zapnutím motoru a zapsal 0 b. Ve 14.00 hod. byla soutěž ukončena závěrečným brífinkem a vyhlášením výsledků. Na třetím místě se umístil Andrej Vrecner, druhé místo obsadil Tobias Ebner a na prvém místě skončil Philip Kolb. Kromě originálních cen pro vítěze v podobě skleněné plakety „Jaroměř Bastion CUP“ v dřevěném trojúhelníkovém rámu, obdrželi všichni soutěžící zmenšenou verzi „pamětního skleněného trojúhelníku“. Výsledky pilotů ze soutěže v Jaroměři, včetně záznamů z každého letu, jsou publikovány na www stránkách Bastion CUP 2023 Jaroměř. Video ze soutěže je možné shlédnout na portálu YouTube - https://youtu.be/HESGJ-G3rKg.
Chcete se o soutěži GPS Trianglu dozvědět více? Podívejte se do kalendáře soutěží na www.rcmodelspot.com a zajeďte se na víkend podívat do Německa, nebo do Slovinska. Budeme se na Vás těšit i příští rok v Jaroměři!
Za pořadatelský tým Václav Jeništa
Zobrazeno: 2353
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.