Jak se staví F5J... 4. díl
Od posledního dílu seriálu o stavbě F5J uplynul opět nějaký ten pátek, a tak práce zase o kousek poskočily. Na křídle byla dokončena náběžná hrana wingletů, z 1mm letecké překližky podlepené 5mm balsou byly vyřezány a zalepeny rámečky na serva a pro rozvod kabelů byly do křídla vlepeny průhledné trubice (umotané ze 2 vrstev lepicí pásky na kovovém trnu - 1 vrstva lepidlem nahoru, druhá lepidlem dolů). Winglety a uši byly napevno slepeny a do rozebíratelného spoje střed-ucho byly přidány uhlíkové středící kolíky k nábežné a odtokové hraně.
Křídlo bylo podle plánu potaženo průhledným červeným Oracoverem - až na černé špičky. Použitím průhlené varianty je dosaženo optimální hmotnosti potahu, červená barva by zase měla zajistit slušnou viditelnost a ty černé konce jsou tam opět kvůli zlepšení viditelnosti kontur letadla. Závěsy kormidel na křídle jsou provedeny páskou 3M Scotch Crystal Tape, která se už dříve osvědčila jako jedno z nejlepších řešení nejen pro závěsy, ale také pro výrobu zavětrování - to ostatně přijde na řadu později. Křídlo je tím pádem až na osazení prakticky hotové a nastal čas věnovat se ocasu :) Ne tomu svému, pánové, tady se staví jen letadlo ;)
Ocasní partie
Výškovka je konstruována ze dvou uhlíkových nosníků 1x5mm, balsových žeber (balsa 2mm), uhlíkové odtokovky stejné konstrukce jako je odtoková hrana křídla a balsové náběžky, posílené uhlíkovým rowingem. Odtoková hrana je z pásnic 15x0,3mm a následně je kvůli odlehčení ještě vybrušováva do "obloučků". Jak na výškovce, tak na směrovce. Samozřejmostí je opáskování všech žeber SOP a VOP uhlíkem 2x0,15. Ve středu výškovky je kulisa z 2mm letecké překližky, do které zapadají výstupky kozlíku - přesné, rychlé a důkladně tuhé usazení odnímatelné VOP.
Konstrukce směrovky je až na odtokovou hranu a páskování čistě balsová - neobsahuje tedy žádné uhlíkové nosníky - jejich přítomnost díky její síle 10 mm v nejtlustším místě profilu a masivním balsovým stojinám v oblasti pantu ani není nutná - tuhost a odolnost je dostatečná. Na trubce je instalována "házedlovým" způsobem, tedy až na konci za výškovkou a s přesahem cca 1/6 plochy pod osu trupu. Pant je domácí výroby (sklotextit a uhlík) a nejlépe je jeho provedení asi opět patrné z fotek.
Pro uložení plovoucí výškovky byl vyroben uhlíkový kozlík na způsob V-mount systému Supry. Vyšel váhově naprosto stejně jako originál (necelých 7g) a i když není tak pohledný, zase je za dvacetinu ceny originálu :) Výškovka je k němu uchycena párem 4mm polyamidových šroubů. Co se systému ovládání ocasních ploch týče, s největší pravděpodobností zvítězí uhlíková táhla 1,5 - 2mm v bovdenu - je to kompromis mezi váhou, kterou má lepší lankové vedení pull-pull systémem, a jednoduchostí klasického bovdenu.
Sklouhlíková konická ocasní trubka z 30g a 80g CF tkanin (30g kladená +-45st, 80g podélně to celé podložené 50g sklem) má na délku 1040mm a průměr 30-14mm. Je vyráběna na zakázku Tomášem Hlavinkou a navzdory výborné pevnosti a houževnatosti váží i při této délce 48g. Hodně dobrá práce, díky, Tome ;)
Aby se to hejbalo...
Rozvod kabelů v křídle je poněkud specifický, aby se ušetřily cenné gramy na váze kabelů. Od kořene až po vnitřní křidélkové servo je + a - pól veden krouceným kabelem JR 0,25mm, k poslednímu servu pak pokračuje 0,15mm. Signální vodiče jsou všechny z kabelu 0,15mm a celé to je zkroucené do úhledné šroubovice. Spojení křídlo/trup obstarává 8pinový MPX konektor (samec napevno zalepen v křídle, samice volně na kabelech od přijímače), spoj centroplán/uši pak 4pinové konektory Micro-DEANS (opět 1 polovina napevno zalepena do kořenového žebra ucha, druhá volně čouhá i s kabely z centroplánu). Celková váha kabeláže vč. konektorů je cca 40g.
Serva v křídle jsou na klapkách Savöx SH-255MG, vnitřní křidélka Savöx SH-0256 a vnější křidélka Dymond D60 (jednak kvůli hmotnosti a pak už má křídlo na konci tak tenký profil, že by se tam jiné než 9mm serva nevešly). Do trupu (SOP a VOP) pak přijdou Savöx SH-0256. Náhony klapek budou vnitřkem křídla na horní stranu klapky (kvůli možnosti "zamčení" klapky v otevřené poloze - páka serva je při plném otevření téměř v jedné linii s táhlem a servo se tak nepřetlačuje s klapkou například při dlouhém brždění u sestupů z termiky), ostatní náhony budou klasicky spodem - plastové vidličky MP-Jet a uhlíkové 2mm táhla.
Jasno už je také v osazení přijímačem - mozkem letadla bude 8/16 kanálový FrSky 8XR s připojeným S-Bus dekodérem pro další 4 kanály. Bleskové dodání obstaralo RC Studio a ještě Honza Urbánek nezištně poradil a provedl naprogramování dekodéru (o němž bych neměl ani páru, prostě bych ho zapojil a nejspíš se až ex-post divil, že mi na dekodéru chodí stejné kanály jako na přijímači :) ). Takže i do Brna posílám díky a uznání za profi přístup.
V současné době se čeká na výrobu gondoly (Karlem Svobodou slíben termín do 14 dní), takže další kompletace přijde na řadu až potom, co dorazí ;) Mezi tím se dodělají náhony kormidel křídla a bude se ladit ten balet na odtokovce - prozatím alespoň jen tak od oka.
Postřehy a diskuze k článku ZDE.
Galerie fotek ze stavby, které se do článků nevešly.
Zobrazeno: 15110Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.