F5J Holič

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 1. září 2013 20:38 Napsal admin

Autor : Vojtěch Valenta.

Mezi další ze serialových soutěží F5J  InterTour a též Eurotour  patří i soutěž v Holíči a jelikož jsme se, já a můj syn Vojta, rozhodli, že se tento rok zůčastníme co největšího počtu soutěží, byla tato po Bořeticích jasnou volbou . Navíc mně k Holíči vážou vzpomínky na mé soutěžní záčátky. Zde jsem kolem roku 1985 létal soutěže F3B a též zde vzniklo přátelství tehdy se členem, nyní současným předsedou pořádajícího modelklubu Peterem Karnošem . Po velmi horkém víkendu, který jsme prožili na soutěži v Bořeticích - teploty téměř ke 40 st,  jsem napjatě sledoval předpověď počasí na následující soutěžní víkend. Bohužel přišlo jen krátké ochlazení a to jen ve dnech pondělí a úterý, od středy začaly teploty opět stoupat a v pátek už byly na 37 st. Z tohoto se dalo tušit, že nás na rovině bez kousku přírodního stínu čeká další pekelný víkend . Krátce před soutěží jsem se mrknul  na stránku pořádajícího klubu Modeláři Holíč,  kde v době uzávěrky bylo přihlášeno 53  pilotů z 8 zemí Evropy. Už z tohoto se dalo usuzovat, že půjde o další super soutěž s účastí pilotů velmi zvučných jmen z celé Evropy .

Na letiště, které se nachází kousek za bývalým hraničním přechodem mezi Hodonínem a Holíčí, jsem dorazili kolem 17. hodiny odpoledne. Počasí dle předpovědi nezklamalo, bylo 36 stupňů a letištní plocha žhnula. Po přivítání s Peterem Karnošem a rodinným týmem Malčíků  jsme si letiště šli vyzkoušet. Už první lety naznačily, že půjde o těžký závod. Vzduch okolo přehřátý a nehybný, modely ani piloti moc nelétali. Sobota, den závodu, počasí: už od rána bezvětří a teplota 27 stupňů.

Závod začal dle plánu pořadatele a už první lety ukázaly velkou rozdílnost pilotů, kteří měli natrénováno a těch druhých, kdy taktika zněla najít první stoupavý proud a držet se ho jako klíště. Kdo to neudělal, měl smůlu. Na konci prvního dne se podařilo odlétat téměř 6 kol jak bylo naplánováno a zbytek se dolétával v neděli. Do poslední chvíle to byla hádanka, kdo se dostane do finále. Snad každý měl nějaký nepovedený let. Po proškrtání těch nejhorších kol do finále postoupili tito piloti:

  1. Adámek Juraj
  2. Leskošek Samo
  3. Rižner Primoš
  4. Malčík Radek
  5. Chekh Oleksandr
  6. Frak Tomasz
  7. Romanov Vladimír
  8. Malčík  Petr
  9. Kaszap  Imre
  10. Blažek Milan

Soutěže větronů, obzvlášť termických, pro nezasvěcené diváky působí trochu nudně: odstartují, někde si krouží a pak přistanou. Tentokrát tomu bylo trochu jinak. Skupina postupujicích pilotů nám předvedla, že i v tomto sportu se dá stupňovat napětí a to až do samého konce.

První finalové kolo se lětělo ve velkém stylu: na předních stanovištích se odehrál souboj mezi Leskoškem Samo,  Rižnerem Primošem,  Malčíkem Radkem a Adámkem Jurajem.  Všichni začali ve výšce asi 30 m  a po zachycení velmi slabé bubliny s ní postupovali po větru až na hranici dosahu RC souprav tak, že byli donuceni vracet se a najít další stoupavý komín a pokusit se tam zůstat, dokud to dovolila viditelnost a hlavně dosah. Při třetím návratu  Radkovi Malčíkovi rádio pískalo jako o život pro dosah a tak se mu nepovedlo doletět  a bohužel zapsal nulu. Petr  Malčík  měl těžší model, proto letěl z výšky 60 metrů. Zaletěl výborně, ale  výškové metry v celkovém zůčtování byly znát. 

První finálový let vyhrál Leskošek Samo  před Jurajem Adámkem  a Frakem Tomaszem  .

Druhý finalový let bylo ještě vetší drama.  Radek Malčík vypínal motor kolem 25 metrů  a s ním, ale na druhé straně letiště, ještě níže Primoš Rižner a Frak Tomaz. O drama se tentokrát postaral Juraj Adámek. Došlo ke střetu se Samem Leskoškem. Juraj doletěl, kdežto letadlo Leskoškovo bylo zničené a dalšího letu neschopné. Vítězem druhého kola se stal Primoš Rižner, druhý byl Radek Malčík a třetí byl Frak Tomasz. V nařízeném opakování druhého finálového kola pak napětí vrcholí: Radek Malčík začíná ve výšce 10,7 m a Juraj Adámek ho následuje. Společně pak bojují o stejnou bublinu. Souboj trvá snad 3 - 4 minuty ve výšce kolem 20 m nad zemí. Opět dochází ke střetu letadel. Oba piloti si ponechávají lepší výsledky z druhého kola a o opakování nežádají. Konečné výsledky finále jsou:

  1. Rižner Primoš Slovinsko
  2. Frak Tomasz Polsko
  3. Adámek Juraj Slovensko
  4. Malčík Petr (junior) Česká republika
  5. Vladimír Romanov Ukrajina
  6. Blažek Milan Slovensko
  7. Leskošek Samo Slovinsko
  8. Malčík Radek Česká republika
  9. Chekh Oleksandr, Ukrajina
  10. Kaszap Imre Hungary

Celá soutěž byla výborně a profesionálně zorganizována. Díky patří celému týmu pod vedením pana Petera Kárnoše. Na všechny soutěžící bylo pamatováno s občerstvením v podobě studené vody, v horkém počasí velmi ceněném osvěžení.          

Vojtěch Valenta

Výsledky ZDE a "malé" zde

fotky zde (Malčatým)

Zobrazeno: 4466

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám