× Do tohoto fóra nemůžete přispívat. Diskuse bude vždy přesměrována do příslušné sekce.

file Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP

Více
20. lis 2015 18:21 #15797 od Martin Falticko
Zeptám se rovnou do pranice: Byl by v české modelářské kotlině zájem o alternativní elektrokategorii s pevnou vypínací výškou? Názory jsou vítané, i ty negativní. "RCEP" je pouze pracovní název. Ondra Matula docela dobře shrnul téměř všechny možné i nemožné scénáře, které by na soutěži mohly nastat:

http://www.rceo.eu/Soutezni-letani/RCEP-nova-kategorie-na-obzoru-/

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
20. lis 2015 18:48 #15798 od Martin Veleba
Otázkou je, zda je nutné zavádět další kategorii elektrovětroňů. Není lepší změnit pravidla kategorie RCEO? Vždyť tato kategorie je o tom, zvolit vzhledem k povětrnostním podmínkám optimální výšku vypnutí motoru, pak doslova napadat 5 minut a přistát na bod.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. lis 2015 19:15 #15799 od Tomas Hruby
Musím říct, že jsem dostal upřímný záchvat smíchu, když jsem četl článek "není kategorií nějak moc?" - www.rceo.eu/Pel-Mel/Neni-uz-tech-kategorii-nejak-moc-/ , na kteroužto otázkou bylo odpovědí, že zavedeme další.

Jinak už to bylo - se spínači bylo dost problémů, vznik F5J (RCEV) do značné míry byl spíš reakcí na sporné zkušenosti. Že nakonec nový koncept přístupu k výšce uspěl sám o sobě je skvělé, ale paradoxně to vzniklo spíš jako "úkrok stranou".
Mě by obecně myšlenka ALES proti mysli principiálně nebyla, ale obávám se, že to má v sobě "zakódovaný" principiální problém :-(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 09:55 #15801 od Alois Hrabáček
S elektrama létám dva roky hlavně F5J, pokud je nějaký volný termín tak jedu v okolí na RCEO zatím s letadly F5J a nechávám si zapnutý výškoměr z F5J, takže 30 sec. motoru a dost. Výšky mívám od 150 do 170 m. Z asi 10 ti závodů za ty dva roky jsem vždy nalétal těch 5 min. asi dvakrát jsem nedoletěl z dálky. Horší to bývá při přesnosti přistání na 10 cm. Pokud mám výšku 150 m bez problémů nalétám 5 min. Proto bych doporučoval prodloužit letový čas na 7 min. stejně jako u RCV2 a nemusí se vymýšlet nová kategorie, s novými problémy.Navíc výškoměr který bude muset někdo naprogramovat na předepsanou výšku a jak je psáno v článku. Jak pozná pořadatel když dám pořádný motor a budu stoupat 15 m/sec bez ohledu na čas. Výškoměr vypne motor sice v 175 m ale já poletím setrvačností dalších 30-50 m výš. Pokud budu mít na ALTISU nastavenou výšku, nevím jestli zaznamená výšku za dalších 10 sec a odhad časoměřiče, to snad nemyslí Ondra vážně!! Navíc, pokud se chce někdo předvádět jak umí nalétat ze 190 m (max. tolerovaná výška) 7 min.,tak ať jde létat RCEV tam si to může vypnout kdy chce. Pokud Ondra chce jednoduchou kategorii tak ať doporučí prodloužení letového času na 7 nebo 10 min. u RCEO a nemusí mít žádný počítač na nastavení výšky, vše vyřeší s tužkou a papírem, což je pro pořadatele nejjednoduší.Navíc nalétat 10 min. to není jen o opadání!!!!!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 14:56 #15802 od Jiří Veselý
Zdravím.

Děkuji za podporu dříve uvedeného návrhu se zavedením pevné výšky. Uvidíme, co na to pilotní veřejnost. Navrhovaná pravidla, určitě stojí za pozornost. JIVE.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 16:57 #15803 od Jan Kubica

Tomas Hruby napsal: Musím říct, že jsem dostal upřímný záchvat smíchu, když jsem četl článek "není kategorií nějak moc?" - www.rceo.eu/Pel-Mel/Neni-uz-tech-kategorii-nejak-moc-/ , na kteroužto otázkou bylo odpovědí, že zavedeme další.

Jinak už to bylo - se spínači bylo dost problémů, vznik F5J (RCEV) do značné míry byl spíš reakcí na sporné zkušenosti. Že nakonec nový koncept přístupu k výšce uspěl sám o sobě je skvělé, ale paradoxně to vzniklo spíš jako "úkrok stranou".
Mě by obecně myšlenka ALES proti mysli principiálně nebyla, ale obávám se, že to má v sobě "zakódovaný" principiální problém :-(


Já vidím principiální problémy dva - prvním je to omezení "zoomu", opět se apeluje na uvědomělost soutěžících, kteří přeci nebudou podvádět, druhým je potom úloha - s třímetrovkou sedm minut ze 175-190 metrů? To bude (většinou) soutěž v přistávání a ty už máme minimálně 3.

Autora(ů) bych se spíše zeptal, co vadí na RCEV/F5J, mně přijde měření výšky geniální koncepce. S Tomášovým, že jde o úkrok stranou nesouhlasím, F5J odstraňuje právě ty výše zmíněné principiální chyby, takže bych řekl, že jde o další "úroveň", ne "úkrok stranou". Pokud se někomu zdá F5J náročná (mně taky ;-)), tak určitě existují řešení, jak tu náročnost omezit. Ale myslím finanční, nikoliv pilotní náročnost. Návrat od F5J k ALES je ale podle mě stejné, jako přejít od počítačů k psacím strojům.

Jinak obecně, pokud se najde dost zájemců, tak proč ne, hlavní je přeci zábava. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 18:02 #15804 od Jiří Veselý
Zdravím.

K té výšce s výkoným motorem. Tak to už tady bylo. Elektrárny v modelu. Velký motor, velké baterie, velký regulátor a "velká váha". Možná po sečtení v letu, to bude na plichtu. JIVE.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 20:28 #15805 od bohuslav majercik
Kedysi sme na Slovensku skúšali sútaž typu ALES , teda fixná výška 200m , pristátie bodované 100-99-98 a po prvej súťaži sme zistili, že tadial cesta nevedie . Bolo bežné dosiahnuť ked čas 9:59 pristie za 100 mali 2-3 ludia v skupine , a to bolo s modelmi eše cez 2kg .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. lis 2015 21:51 #15806 od Radim Barč
Já si myslím, že na zkušebních soutěžích to může fungovat. Bude spousta legrace, nikdo se nebude nervovat a všichni si to užijou.
Pokud se to začne brát vážně, postaví se speciály a z těch 200m šest a půl minuty nalétáme v 95%. Takže kdo přistane přesněji vyhraje. Ztížit úlohu je proti duchu pravidel.
Konkrétní body pravidel komentovat nechci, že by to takhle na kámoše mohlo fungovat, však silně pochybuji.
RB

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 08:13 - 22. lis 2015 08:54 #15807 od Petr Koláska
Smrtelná kombinace je podle mě v pevné vypínací výšce a nijak neomezeném technickém vybavení modelu :(

V komentáři bylo použito srovnání s kategoriemi F3J, RCV2), "které jsou taky založeny na principu zahájení měřeného letu pokud možno ve stejné výšce – proto je u nich poměrně podrobně popsáno, jak má vypadat vlečné zařízení." Ano. tohle je klíčové. Takže jestli má mít tento návrh naději na úspěch, je potřeba naprosto přesně vymezit pohon. Protože jinak vám řeknu přesně, jak to skončí: pořadatel bude muset mít tolik kontrolních výškoměrů, kolik je startovišť....

Že se totiž bude hrát na zoom efekt je jasné, a pokud budu vědět, že zrovna já mám v letadle kontrolní výškoměr, tak si to hold pro jedno kolo odpustím a cíleně poletím po vypnutí motoru raději rovně - ovšem kolega vedle bude v klidu a šup hezky po vypnutí nahoru k hranici 190m - a jejda, ono to bylo do reálných 220m :) A pozná někdo rozdíl 190 vs 220 přes půl oblohy? Odpověď je jednoduchá - ani omylem... Nicméně 30 metrů je minuta letového času... A ni to nemusí být primárně snaha o "ojebávku" - prostě každý se bude snažit přiblížit se té nejlepší hranici (tedy 190 metrům) a bude k tomu využívat právě setrvačnost. Jenže někdy i dobře míněný odhad selže a potom se dějí věci. V RCEV se taky zuby nehty snažíme nepřelézt 200m - jenže čísla na výškoměrech nás po přistání dost často vyvedou z omylu, jak "přesný" byl náš odhad... :whistle:

A hrát na fair play? Proč ne, já soutěžím pro svůj dobrý pocit ze svého dobrého výkonu, ne proto, abych někoho "vojebal", pro mě je fair play samozřejmost, ale potom netuším, proč je dle předmětného textu e-termika považována "za obrovskou nemoc".... to je totiž taky o fair play, že...

Takže honba za výkonným pohonem nastane, jakmile začne jít do tuhého, to je celkem jasné. A šílené elektrárny a obrovské těžké pohony, které "vyváží" svou váhou výkon? Ale kdeže, to už je hodně dávná minulost - mnohem aktuálnější, cca dva roky stará je honba za výkonnými, lehkými (a pěkně drahými) bateriemi a těmi nejlepšími dráty na přemotané motory. :whistle: Že nevíte, o které kategorii mluvím? :lol:

Bohužel je to tak, že nejlepší varianta není říct "budeš startovat v tolika metrů" a doufat, že se tak opravdu startovat bude.... Nejlepší varianta je opravdu přesně vedět, z jaké výšky kdo startoval... Což ale s sebou nese požadavky přepočty :dry: Když už tedy se chceme tomuto přepočítávání vyhnout, tak se musí zajistit, aby ta letadla opravdu z dané výšky pokud možno startovala, děj se co děj. Takže jsme zpátky u počáteční věty: poměrně podrobně popsat, jak má vypadat "vlečné" zařízení (u e-kategorie = pohonná soustava). Že pak automaticky nastane honba za nejlepším poměrem výkon/váha/setrvačnost je už druhá věc...

A přepočty na 1000 kvůli měnícím se podmínkám - já vám nevím, ale mám pocit, že nic lepšího zatím nikdo nevymyslel. Podmínky se totiž někdy tak drasticky mění, že můžu být pilot jako víno a přelítá mě přihoblovaná fošna z vrat vedlejší stodoly jen proto, že ji statkář zahodil do vzduchu v ten "správný čas" ;) . Takových situací, kdy jedno kolo nosilo celá obloha a kolo po něm se poroučelo k zemi celé startovní pole jsem zažil mraky. Rozhodně víc, než že soudržná skupina popadala až na jednoho, který tam "zázračně" vydržel. Pokud někdo jako jediný ve sračkách nalítá více než ostatní, tak je to proto, že v těch sračkách někde něco bylo a on to našel (letěl jinam, letěl výš, uměl vytočit malou záchrannou bublinu - konkrétně právě Ondra je tyto "zázračné záchrany" mistr - myšleno teď v tom dobrém slova smyslu, prostě to umí najít, že my ostatní jen čumíme :whistle: ).

Já sice chápu, že záměrem je udělat maximálně jednoduchou soutěž s minimálními nároky na pořadatele, to je chválihodné (poněvadž kompletně celé soutěže dělám sám s vlastním (případně zapůjčeným) technickým vybavením, vím, o čem to je a že je pěkná lítačka). Ale obávám se, aby ta snaha o zjednodušení nepřinesla v tomto případě haldu komplikací a sporných momentů. Bohuš Majerčík píše, že to zkusili a cesta byla slepá. Což o to - pokud se najde někdo ochotný tuto soutěž zorganizovat, rád se přidám a vyzkouším. Kdo ví, třeba to půjde.... Ale já osobně tam vidím hodně bodů, které začnou být časem problém. Jak píše Radim - "na kámoše" to nejspíš fungovat bude. Jestli se ale začne lítat "na krev", bude to horší...
Poslední změna: 22. lis 2015 08:54 uživatelem Petr Koláska.
Poděkovali: Bedřich Koros

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.465 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám