- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
Připomínám, že jsi Martine sám na začátku vítal i negativní názory, takže se ti tady snažíme i ty stinné stránky předložit. Když se sejde parta kámošů a chtějí si "soutěžně" zalítat, tak nepotřebují sepsaná pravidla ani národní kategorii, to se na mě nezlobte. Děláme to tak taky, a prostě si řeknem "15 vteřin motoru, můj bod je tahle pampeliška, ty máš támhle toho zdechlého rejska"... ALE - pokud tedy chcete zakládat národní kategorii, tak se smiřte s tím, že se prostě najde někdo, kdo to bude brát opravdu soutěžně a přesně v intencích pravidel. A tam vám nějaké kamarádské plácání se po zádech a skvělý guláš k obědu bude víte k čemu. Viz příklad Tomáše Hrubého. Nepůjde o nic proti pravidlům. Jen zjistíte, že se vám vytratil ten kamarádský duch, protože někdo si dovolil v národní soutěžní kategorii soutěžit přesně tak, jak má dovoleno. A v ten moment jste v troubě - budete muset honem upravit pravidla, jinak vám ta kategorie umře stejně rychle, jako vznikla...
Já netvrdím, že nemůžou existovat soutěže v přátelském duchu, s dobrým jídlem a milým posezením. Jasně že můžou, a existují (troufám si říct, že většina soutěží je takových - až na to jídlo


Dodneška mám v živé paměti jak se tady horem spodem probíraly pravidla RCEV - a nejčastějším argumentem bylo "že to autor nějak myslel, s tím se jděte vycpat, tady je napsané to a to"



Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
a nevím co na to říct
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Martin Falticko napsal: Zvláštní, že tady každý do óček rýpe a pohrdá jimi. Lidi, co na tyhle soutěže jezdí, nezajímá, jak ojebat pravidla, aby z toho vytěžili nějakou výhodu. Chtějí si v neděli zalítat s kamarády, no a když se z toho udělá ještě navíc soutěž, tím líp. Výkony se zlepšují, modely se vyvíjejí - proto se zavádějí změny v pravidlech. Mnozí zapomínají, že se stále jedná o hobby
Trochu mimo RCEP - mě by docela zajímalo, kde se u lidí kolem RCEO bere ten ukřivděný duch ve stylu "oni námi pohrdají"

Já si naopak myslím, že RCEO jako kategorie dokazuje své dospění, což samozřejmě přináší i určité potíže (a třeba i nutné změny pravidel), ale v podstatě to je naopak dobře.
Ovšem dobře to bude pouze za předpokladu, že se bude počítat i s vedlejšími dopady "dospění", ten můj příklad z historie RCEN s Kukačkovými je prostě holý fakt. Ze zde přítomných jistě může potvrdit třeba Jirka Veselovský - bylo velmi poučné vidět, jak v národní "srandakategorii" najednou přituhlo, lidé se začali obviňovat z různých podfuků typu úprava trupů pro lepší brždění a další věci. Mimochodem většina těchto obvinění podle všeho moc pravdivá nebyla, ale prostě přišla tak nějak sama od sebe.
Myslím si, že toto dění je velmi poučné i pro dnešní dobu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Alois Hrabáček
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 439
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 9
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal Cink
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
nějak nechápu, proč když je to tedy námět pro KAMARÁDY a nestoupákovce, si to tedy píšete sem..? Mám z toho dojem, že máte nějaký nápad a když se objeví námitky , jsou ostaní hned nepřátele.


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
Každá pozitivně myšlená iniciativa je vítaná a když nic jiného, alespoň se pár lidí zamyslí a trochu se rozčeří stojaté vody. Ondrovi tedy díky.
Formálně: Návrh nové kategorie by se musel zpracovat, předat komisi, ta by ho po případném prohlasování předala ke schváleni předsednictvu KLeM. To jediné má sílu schvalovat změny.
Speciálně u RC větroňů ale postrádám využití základů diplomacie: Změny v rámci stávající kategorie jsou velmi snadné, prosazení nové kategorie je mimořádně obtížné a zdlouhavé. Speciálně u nás, kde je kategorií už docela dost. Ve slušnosti. Nevím proč není vůle ke změnám, které by upravily stávající kategorie. Ty se namísto toho nahrazují novými. Ty staré pak sice živoří ale díky pár příznivcům existují, včetně příslušných Mistrů republiky.
Možná pomalu dozrává čas k otevření diskuse o mém starém návrhu, který by vedl ke sjednocení EN a EO. Ten nebyl v žádném případě myšlen jako likvidace žádné kategorie ale jako výzva "pojďme se posadit a v klidu to zkusit řešit k prospěchu obou kategorií".
EN a EO se liší v podstatě přistáváním na lajnu a na bod, lajna je už anachronismus. Ale nechci navrhovat rušení RCEN ani EO, navrhuji diskusi. Dohodneme se? Fajn. Nedohodneme se? Zůstáváme přátelé.
Rozděleni na kluky z Čech a z Moravy nesnáším. Není moje zásluha, že jsem se narodil zrovna v Plzni a není ničí chyba, že žije jinde. Jsme jedna rodina.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Alois Hrabáček napsal: ...T. Hlavinko, kolik soutěží RCEP jste odlétali a kolik lidí o tom vědělo nebo se zúčastnilo? [/i]
Jelikož to byla vždy taková klubová soutěž po Óčkách tak se toho zúčastnilo pár lidí co se motají okolo RCEO a líbilo se
Kolik klubů bude pořádat závody v této kategorii a kolik soutěžících z RCEO mají výškoměr??
Kolik bude pořadatelů to já nevím, ale ti nejčastější pořadatelé soutěží s tím prý souhlasí a podporují to, většina zájemců již výškoměr má. Je to pro mě překvapivé, ale prý už teď jej 50% lidí vozí v letadle ze zvědavosti (Celá Litovel a Štěpánov a kromě jednoho i Uničov - to vím s jistotou. Ostravská část RCEO vzhledem k blízkosti RCEV výškoměry má minimálně doma, Martin Faltičko a doktor mají Jeti. Zbývá Strážnice, tam nevím. Když se nad tím zamyslím, výškoměr má dnes prakticky každý.
Voláte po jednoduchosti soutěží, tak proč počítač na nastavení výšky, na kontrolu výstřelů a pod..
Já osobně po ničem nevolám, jestli přijedu na jednu dvě soutěže tak budu rád, aktivit je hodně!! Jen mi přišlo divné, že Ondru za jeho myšlenku a aktivitu hned napadáte. Na nastavení vypínací výšky potřebuješ počítač jednou, 99% počítač doma má. Na kontrolu na letišti počítač nepotřebuješ
Když jednoduchou soutěž tak v duchu RCV2, silon max. 150 m a jestli máš vlekaře nebo naviják je jedno, záleží na tobě. Pořadatel zajistí 3-4 časoměřiče a to je vše!!! ještě tužku a papír. A už se to létá 40 let bez podstatných změn v pravidlech.
Ano s tím souhlasím jmenovalo se to RCV2 a teď RCVS, tohle jsou však čisté větroně, každý nedá přednost větroňům před elektro jako já. Víš sám, že když jsou Jéčka nebo RCV2 i ty jedeš raději na F5J.
Oni chtějí elektro a né běhat pro silon, tak ať to mají.
Dle mého názoru bych nechal Ó tak jak jsou, akorát bych prodloužil letový čas na 7 min. A ať si každý letí jak vysoko chce, když to bude vidět!!
Lojzo na jaře se o tom na prvních Vé2jkách pobavíme, kašli teď na to.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Největší rozpětí křídla: 3 metry
Největší plocha: 150 dm2
Největší hmotnost: 5 kg
Největší / nejmenší plošné zatížení: 75 g/dm2 / 12 g/dm2 nosné plochy křídla modelu
Není povoleno žádné pevné ani zatahovatelné zařízení (tj. hřeb, kolík, pilovité výstupky a pod.) určené pro zpomalování modelu na zemi při přistání. Model musí být vybaven standardním konektorem (Futaba/JR) pro připojení kontrolního výškoměru k přijímači.
9.6.9.14.1. Motorový a bezmotorový let
Model smí být vypuštěn z ruky soutěžícího nebo jeho pomocníka jen se zapnutým motorem až po zahájení pracovního času. Vypnutí motoru musí být provedeno pomocí barometrického výškového spínače po dosažení výšky 175 metrů, případně nejdéle po 30s od jeho zapnutí. Největší výška, dosažená v intervalu od vypuštění modelu do 10ti sekund po vypnutí motoru je 190 metrů. Pořadatel má právo umístit v kterémkoliv modelu svůj kontrolní výškoměr.
Výše jsou výňatky z pravidel RCEP, ke kterým si dovolím vznést tři připomínky
1) Podle mě je problematická definice oné maximální výšky 190 m, navíc ještě po 10 sekundách od vypnutí motoru. Buď se létá do 175 nebo 190 m.
2) Navíc kontrola po 10 sekundách předpokládá (alespoň tak si to vysvětluji) použití kontrolního výškoměru s F5J firmwarem, který ale potřebuje signál o vypnutí motoru. Nějak mi není jasné, jak by výškoměry měly být zapojené. Paralelně? Kontrolní výškoměr mezi výškoměrem soutěžícího a regulátorem?
3) Pokud pilot již na motor nalétne stoupavý proud, může být za tuto šikovnost odměněn nulou za let, pokud se dostane nad 190 m. V F5J je jen "pokuta", říká se jí "spravedlivý trest za nerozpoznání stoupáku".
Já bych navrhoval nechat jednu výšku s tím, že je věcí pilota, aby se nedostal výše (pokud vím, tak třeba Altis má i "anti-zoom" volbu, kdy vypíná motor ještě před dosažením vypínací výšky. Nebo nechat toleranci, ale potom se prostě bude létat do 190 m (zkušenosti z Anglie i USA, oni se to piloti naučí

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal Cink
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
Jinak souhlas s panem Kubicou..

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Včera 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.