- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP
- Petr Koláska
- Offline
- Administrátor
Připomínám, že jsi Martine sám na začátku vítal i negativní názory, takže se ti tady snažíme i ty stinné stránky předložit. Když se sejde parta kámošů a chtějí si "soutěžně" zalítat, tak nepotřebují sepsaná pravidla ani národní kategorii, to se na mě nezlobte. Děláme to tak taky, a prostě si řeknem "15 vteřin motoru, můj bod je tahle pampeliška, ty máš támhle toho zdechlého rejska"... ALE - pokud tedy chcete zakládat národní kategorii, tak se smiřte s tím, že se prostě najde někdo, kdo to bude brát opravdu soutěžně a přesně v intencích pravidel. A tam vám nějaké kamarádské plácání se po zádech a skvělý guláš k obědu bude víte k čemu. Viz příklad Tomáše Hrubého. Nepůjde o nic proti pravidlům. Jen zjistíte, že se vám vytratil ten kamarádský duch, protože někdo si dovolil v národní soutěžní kategorii soutěžit přesně tak, jak má dovoleno. A v ten moment jste v troubě - budete muset honem upravit pravidla, jinak vám ta kategorie umře stejně rychle, jako vznikla...
Já netvrdím, že nemůžou existovat soutěže v přátelském duchu, s dobrým jídlem a milým posezením. Jasně že můžou, a existují (troufám si říct, že většina soutěží je takových - až na to jídlo ), ale i ten přátelský duch má za sebou neprůstřelná pravidla. Právě proto, aby se někdo neurazil, že ho poškodil něčí "dojem" nebo "nespravedlivá komise", případně že ten "ten mladej frajírek kdoví odkud" je pořád první, protože vůbec nebere ohled na kamarády modeláře (no co, za trest mu spálíme klobásu ).
Dodneška mám v živé paměti jak se tady horem spodem probíraly pravidla RCEV - a nejčastějším argumentem bylo "že to autor nějak myslel, s tím se jděte vycpat, tady je napsané to a to" Ano, tady taky souhlasím s Tomem Hrubým - neexistuje kategorie, kterou by někdo nebral vážně. Takže tohle všechno jsou jen dobře míněné rady, nesnažím se tady apriori smést něčí snahu ze stolu - ovšem z naivity, že jde stvořit kategorie na základech kamarádského přístupu, už jsem vyrostl Úplně mi stačilo přivádět k životu jednu, která byla "jen" obměnou své větší sestry
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Offline
- Administrátor
a nevím co na to říct
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Martin Falticko napsal: Zvláštní, že tady každý do óček rýpe a pohrdá jimi. Lidi, co na tyhle soutěže jezdí, nezajímá, jak ojebat pravidla, aby z toho vytěžili nějakou výhodu. Chtějí si v neděli zalítat s kamarády, no a když se z toho udělá ještě navíc soutěž, tím líp. Výkony se zlepšují, modely se vyvíjejí - proto se zavádějí změny v pravidlech. Mnozí zapomínají, že se stále jedná o hobby
Trochu mimo RCEP - mě by docela zajímalo, kde se u lidí kolem RCEO bere ten ukřivděný duch ve stylu "oni námi pohrdají" Je to totální kravina, v reálu jsem se v Čechách setkal spíš s opakem, tedy že si dost lidí (neříkám že většina) myslí, že by možná nebylo od věci nahradit "české" RCEN moravskými RCEO. Koneckonců aktuálně se Ivan Hořejší odhodlal jít příkladem a pro příští rok vyhlásil soutěž RCEO v Plzni. Zda to bude osamocený pokus nebo znamení trendu nikdo nemůže vědět, ale pohrdání v tom lze najít jen těžko.
Já si naopak myslím, že RCEO jako kategorie dokazuje své dospění, což samozřejmě přináší i určité potíže (a třeba i nutné změny pravidel), ale v podstatě to je naopak dobře.
Ovšem dobře to bude pouze za předpokladu, že se bude počítat i s vedlejšími dopady "dospění", ten můj příklad z historie RCEN s Kukačkovými je prostě holý fakt. Ze zde přítomných jistě může potvrdit třeba Jirka Veselovský - bylo velmi poučné vidět, jak v národní "srandakategorii" najednou přituhlo, lidé se začali obviňovat z různých podfuků typu úprava trupů pro lepší brždění a další věci. Mimochodem většina těchto obvinění podle všeho moc pravdivá nebyla, ale prostě přišla tak nějak sama od sebe.
Myslím si, že toto dění je velmi poučné i pro dnešní dobu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Alois Hrabáček
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 439
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 9
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal Cink
- Offline
- Pokročilejší začátečník
nějak nechápu, proč když je to tedy námět pro KAMARÁDY a nestoupákovce, si to tedy píšete sem..? Mám z toho dojem, že máte nějaký nápad a když se objeví námitky , jsou ostaní hned nepřátele. Tak přeju hodně štěstí s další kategorií. Ćas ukáže jestli je životaschopná, nebo to bude jen zábava ke guláši v okolí Olomouce. M.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Každá pozitivně myšlená iniciativa je vítaná a když nic jiného, alespoň se pár lidí zamyslí a trochu se rozčeří stojaté vody. Ondrovi tedy díky.
Formálně: Návrh nové kategorie by se musel zpracovat, předat komisi, ta by ho po případném prohlasování předala ke schváleni předsednictvu KLeM. To jediné má sílu schvalovat změny.
Speciálně u RC větroňů ale postrádám využití základů diplomacie: Změny v rámci stávající kategorie jsou velmi snadné, prosazení nové kategorie je mimořádně obtížné a zdlouhavé. Speciálně u nás, kde je kategorií už docela dost. Ve slušnosti. Nevím proč není vůle ke změnám, které by upravily stávající kategorie. Ty se namísto toho nahrazují novými. Ty staré pak sice živoří ale díky pár příznivcům existují, včetně příslušných Mistrů republiky.
Možná pomalu dozrává čas k otevření diskuse o mém starém návrhu, který by vedl ke sjednocení EN a EO. Ten nebyl v žádném případě myšlen jako likvidace žádné kategorie ale jako výzva "pojďme se posadit a v klidu to zkusit řešit k prospěchu obou kategorií".
EN a EO se liší v podstatě přistáváním na lajnu a na bod, lajna je už anachronismus. Ale nechci navrhovat rušení RCEN ani EO, navrhuji diskusi. Dohodneme se? Fajn. Nedohodneme se? Zůstáváme přátelé.
Rozděleni na kluky z Čech a z Moravy nesnáším. Není moje zásluha, že jsem se narodil zrovna v Plzni a není ničí chyba, že žije jinde. Jsme jedna rodina.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Alois Hrabáček napsal: ...T. Hlavinko, kolik soutěží RCEP jste odlétali a kolik lidí o tom vědělo nebo se zúčastnilo? [/i]
Jelikož to byla vždy taková klubová soutěž po Óčkách tak se toho zúčastnilo pár lidí co se motají okolo RCEO a líbilo se
Kolik klubů bude pořádat závody v této kategorii a kolik soutěžících z RCEO mají výškoměr??
Kolik bude pořadatelů to já nevím, ale ti nejčastější pořadatelé soutěží s tím prý souhlasí a podporují to, většina zájemců již výškoměr má. Je to pro mě překvapivé, ale prý už teď jej 50% lidí vozí v letadle ze zvědavosti (Celá Litovel a Štěpánov a kromě jednoho i Uničov - to vím s jistotou. Ostravská část RCEO vzhledem k blízkosti RCEV výškoměry má minimálně doma, Martin Faltičko a doktor mají Jeti. Zbývá Strážnice, tam nevím. Když se nad tím zamyslím, výškoměr má dnes prakticky každý.
Voláte po jednoduchosti soutěží, tak proč počítač na nastavení výšky, na kontrolu výstřelů a pod..
Já osobně po ničem nevolám, jestli přijedu na jednu dvě soutěže tak budu rád, aktivit je hodně!! Jen mi přišlo divné, že Ondru za jeho myšlenku a aktivitu hned napadáte. Na nastavení vypínací výšky potřebuješ počítač jednou, 99% počítač doma má. Na kontrolu na letišti počítač nepotřebuješ
Když jednoduchou soutěž tak v duchu RCV2, silon max. 150 m a jestli máš vlekaře nebo naviják je jedno, záleží na tobě. Pořadatel zajistí 3-4 časoměřiče a to je vše!!! ještě tužku a papír. A už se to létá 40 let bez podstatných změn v pravidlech.
Ano s tím souhlasím jmenovalo se to RCV2 a teď RCVS, tohle jsou však čisté větroně, každý nedá přednost větroňům před elektro jako já. Víš sám, že když jsou Jéčka nebo RCV2 i ty jedeš raději na F5J.
Oni chtějí elektro a né běhat pro silon, tak ať to mají.
Dle mého názoru bych nechal Ó tak jak jsou, akorát bych prodloužil letový čas na 7 min. A ať si každý letí jak vysoko chce, když to bude vidět!!
Lojzo na jaře se o tom na prvních Vé2jkách pobavíme, kašli teď na to.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Největší rozpětí křídla: 3 metry
Největší plocha: 150 dm2
Největší hmotnost: 5 kg
Největší / nejmenší plošné zatížení: 75 g/dm2 / 12 g/dm2 nosné plochy křídla modelu
Není povoleno žádné pevné ani zatahovatelné zařízení (tj. hřeb, kolík, pilovité výstupky a pod.) určené pro zpomalování modelu na zemi při přistání. Model musí být vybaven standardním konektorem (Futaba/JR) pro připojení kontrolního výškoměru k přijímači.
9.6.9.14.1. Motorový a bezmotorový let
Model smí být vypuštěn z ruky soutěžícího nebo jeho pomocníka jen se zapnutým motorem až po zahájení pracovního času. Vypnutí motoru musí být provedeno pomocí barometrického výškového spínače po dosažení výšky 175 metrů, případně nejdéle po 30s od jeho zapnutí. Největší výška, dosažená v intervalu od vypuštění modelu do 10ti sekund po vypnutí motoru je 190 metrů. Pořadatel má právo umístit v kterémkoliv modelu svůj kontrolní výškoměr.
Výše jsou výňatky z pravidel RCEP, ke kterým si dovolím vznést tři připomínky
1) Podle mě je problematická definice oné maximální výšky 190 m, navíc ještě po 10 sekundách od vypnutí motoru. Buď se létá do 175 nebo 190 m.
2) Navíc kontrola po 10 sekundách předpokládá (alespoň tak si to vysvětluji) použití kontrolního výškoměru s F5J firmwarem, který ale potřebuje signál o vypnutí motoru. Nějak mi není jasné, jak by výškoměry měly být zapojené. Paralelně? Kontrolní výškoměr mezi výškoměrem soutěžícího a regulátorem?
3) Pokud pilot již na motor nalétne stoupavý proud, může být za tuto šikovnost odměněn nulou za let, pokud se dostane nad 190 m. V F5J je jen "pokuta", říká se jí "spravedlivý trest za nerozpoznání stoupáku".
Já bych navrhoval nechat jednu výšku s tím, že je věcí pilota, aby se nedostal výše (pokud vím, tak třeba Altis má i "anti-zoom" volbu, kdy vypíná motor ještě před dosažením vypínací výšky. Nebo nechat toleranci, ale potom se prostě bude létat do 190 m (zkušenosti z Anglie i USA, oni se to piloti naučí ).
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Michal Cink
- Offline
- Pokročilejší začátečník
Jinak souhlas s panem Kubicou.. M.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Ostravská podzimní F5J, RCEV (4 Příspěvky)
- Dobrý den. Náhradní termín zatím platí, jen připomínám, ať si uděláte kontrolu...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Kamil Kičmer
- Včera 11:13
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (3 Příspěvky)
- Zdravím všechny příznivce RCEP a připomínám, že za 14 dní bude u nás poslední a jediná...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 13. říj 2024 18:55
-
- Ostravská pevná výška 4 - nový termín (4 Příspěvky)
- A pro opravdové nadšence přidávám i odkaz na video:...
- v Vážná témata / Důležité
- od Lubomír Šášek
- 13. říj 2024 15:12
-
- Soutěže 2025 (7 Příspěvky)
- 5.4.2025 RCEN , LMK Týnec nad Sázavou, letiště Poříčí nad Sázavou (omluva za předchozí...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Cejnar
- 11. říj 2024 15:56
-
- Pozor F5L Roudnice nad Labem se přesouvá na 12.10.... (1 Příspěvky)
- Soutěž č:707 se přesouvá na 12.10.2024
- v Vážná témata / Důležité
- od Jaromír Kamenský
- 10. říj 2024 16:43
-
- Soutěže 2025 (1 Příspěvky)
- 2.4.2025RCEN LMK Týnec na Sázavou / letiště Poříčí nad Sázavou (sobota)
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Cejnar
- 10. říj 2024 07:42
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.