Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Jinak mě na RCEP zarazila ještě jedna věc - limit rozpětí 3 metry. Jinými slovy po prvotní nadšenecké fázi to znamená vznik zase nových speciálů, které přitom mimo RCEP nebudou k ničemu - na plnohodnotné F5J malé, na RCEV mimo pravidla. Jo, půjde s nimi létat RCEN/O, ale na to je zas podobný speciál zcela zbytečný. Tohle mi přijde jako asi největší úlet návrhu, debaty kolem principu ALES bych bral jako určitou nezkušenost (ono zas tolik lidí v ČR spínače před vznikem F5J nelétalo), ale dopady limitu rozpětí si lze domyslet snadno. Nebo že by snad někdo z autorů návrhu měl "čirou náhodou" křidélkovou K3000?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Bedřich Koros
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 77
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
Již jsem svůj názor vyjádřil jednou - viz níže příspěvek z 9.listopadu 2015.
Osobně bych na takovou soutěž po zkušenostech s onou nejmenovanou kategorií nejel.
Přestaňme stále vymýšlet nové kategorie (myslím že jich je už nyní dost) a připravme se v klidu na sezonu 2016 i když nám možná nedopadne vše jak jsme si představovali - přeci je to stále pěkný technický sport a nejde o život.
BK-HK
Změna pravidel RCEV 09. lis 2015 10:09 #15787
Bedřich Koros
Pokročilejší začátečník
Příspěvky: 66
Obdržená poděkování 2
Karma: 1
Plně souhlasím s Petrem K. že by netahal pevné omezení výšky do RCEV.
Ta výška je přece vzhledem k penalizaci jedna ze zajímavostí které u této kategorie jsou - to je taktické riziko pilota.
Pokud zase začneme vymýšlet různá omezení zvyšujeme nároky na kontrolu a tím i nutíme piloty k uplatňování různých fíglů jak to obejít.
Mám obavu, že to může vést opět k brzkému konci dané kategorie která je nyní oblíbená.
Přeci nechceme nutit piloty do nové a další kategorie což časem může vést až k jejich znechucení a omezení počtu účastníků soutěží a to i vzhledem k finanční náročnosti na pořízení modelů.
Tak to vidím já.
Mějme rozum.
BK-HK
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Falticko
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 33
- Obdržená poděkování 1
- Vypínací výška je pevná (175m), v této výšce je motor vypnut.
- FAI výška - maximální výška změřená od okamžiku zapnutí motoru až do 10s od jeho vypnutí. Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.
SAmozřejmě časoměřič sleduje stoupavý let, a pokud se mu něco nepozdává, může po přistání zkontrolovat FAI výšku, tzn. jestli nepřekročila oněch 190 metrů.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Znám řadu "podnikavých" jedinců, kteří v chorobné touze po vítězství vypnou motor ve stoupáku a nemajíc smysl pro férové zápolení, klidně v tom stoupáku krouží a stoupají... fuj... s takovými je potřeba se rozhodně vypořádat...
...konec frku

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20





Martin Falticko napsal: Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.
Tak podstata tohoto výpočtu by mě fakt zajímala




EDIT:
Nedalo mi to a vytáhl jsem první graf z RCEK letadla (tehdy ještě Magic 2M, váha okolo 600g) , který mi padl pod ruku, ani jsem nehledal nic speciálního, běžný to tréningový let se zapnutým časovým vypínáním. Viz příloha. Doporučuji podívat se na hodnotu časové vypnutí a FAI výška...


Nicméně, chápu, že diskuze je důležitá, ale stejně to bude jen bitva názorů.... přátelé, pravidla Ondra sepsal, ať se podle nich udělá pár soutěží a uvidí se... Ale s překotným zaváděním kategorie bych byl opravdu v tomhle případě hoooodně opatrný...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselý
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 124
- Obdržená poděkování 2
Obejít se dá všechno, ale nejméně pořadí při stání, které navazuje na čas. A ta pohoda, když nemusím otvírat kabinku a společně s rozhodčím, luštit za slunečního svitu výšku. Já si nemyslím, že manipulace s výškoměrem pro odečítání bude věčná. Dráty mají omezenou životnost. Rovněž tak ostatní, které se při odečítání pohybuje. Problém asi bude, že diskutující nezveřejňují jaký model vlastní a je logické, že návrh na 3000mm je možná překážkou ke zdravému posouzení návrhu. Od samého začátku jsem očekával, že to přijde na plac. Mně osobně by to vyhovovalo mimořádně, protože bych se rozpětím přiblížil více F5J,
které létám s RCEV o rozpětí 2500mm. Bohužel, problém nevidím v návrzích, ale v cestování. Možná, že by navrhovatel mohl vytvořit tabuku kladů a záporů. JIVE.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Kategorie je od začátku určená pro jinou skupinu lidí, než jsou stoupákovci (původně RCEK). Když jste to nevyzkoušeli, tak proč to haníte, kde je ta jistota, že to bude určitě špatné? Trpké je to, že ti kteří to lítají a pořádají tak řeší problém jestli koupit na soutěž klobásy nebo guláš a ti, kteří na podobné soutěži nikdy nebyli řeší na stoupáku, jak se dá nejlépe podvádět.
Nechte to být a na soutěže k nám prosím nejezděte, RCEO si vždy žila svým životem a snad to tak i zůstane. Na desítkách soutěžích jsem byl (drtivou většinu mám do 10km) a vždy to bylo o něčem jiném než za každou cenu vyhrát!!
3m je dobré omezení pro domácí stavitele modelů (většina z RCEO) Rozhodně to není tím, že by měl Ondra K3000. To rozesmálo zase mě!! Příští rok budu na guláš jezdit s RCVS érem a motorem na pylonu!! To co psal Bohuš se týká pouze modelů omotorovaných F3J (prapůvodních to F5J) U 2,5 - 2,7m balzového ušáka není max ze 170m pokaždé úplná samozřejmost
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 566
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Výškové spínače jsou problémem v tom, že nikdo nemá řešení na problém s rozsevem výšek. Vyprošuji si ty komentáře o neznalosti kategorie, první soutěž "FXJ" jsem letěl už v roce 2009, kdy o tom prakticky nikdo ze zde diskutujících neměl ani ponětí, navíc občas létám i nyní (spolu třeba s Milanem Chalupníkem) v spínačovém režimu na RCVN v Poříčí. Velmi stručně řečeno to lákavě funguje při akci "pro legraci", kdy v podstatě nikdo nic neřeší, ale představa oficiální kategorie, časem i s MČR, mě spíše poněkud děsí - právě proto, že o tom vím docela hodně z praxe

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Falticko
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 33
- Obdržená poděkování 1
Základní vzorce: v = g * t; s=1/2 * g * t * t
Kdyžtak si dosaďte. U F5B to docela vychází - vypínací výška 200m, stoupání 75m/s, FAI výška cca 480m.
Zvláštní, že tady každý do óček rýpe a pohrdá jimi. Lidi, co na tyhle soutěže jezdí, nezajímá, jak ojebat pravidla, aby z toho vytěžili nějakou výhodu. Chtějí si v neděli zalítat s kamarády, no a když se z toho udělá ještě navíc soutěž, tím líp. Výkony se zlepšují, modely se vyvíjejí - proto se zavádějí změny v pravidlech. Mnozí zapomínají, že se stále jedná o hobby

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Dnes 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.