Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jinak mě na RCEP zarazila ještě jedna věc - limit rozpětí 3 metry. Jinými slovy po prvotní nadšenecké fázi to znamená vznik zase nových speciálů, které přitom mimo RCEP nebudou k ničemu - na plnohodnotné F5J malé, na RCEV mimo pravidla. Jo, půjde s nimi létat RCEN/O, ale na to je zas podobný speciál zcela zbytečný. Tohle mi přijde jako asi největší úlet návrhu, debaty kolem principu ALES bych bral jako určitou nezkušenost (ono zas tolik lidí v ČR spínače před vznikem F5J nelétalo), ale dopady limitu rozpětí si lze domyslet snadno. Nebo že by snad někdo z autorů návrhu měl "čirou náhodou" křidélkovou K3000?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Bedřich Koros
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 77
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
Již jsem svůj názor vyjádřil jednou - viz níže příspěvek z 9.listopadu 2015.
Osobně bych na takovou soutěž po zkušenostech s onou nejmenovanou kategorií nejel.
Přestaňme stále vymýšlet nové kategorie (myslím že jich je už nyní dost) a připravme se v klidu na sezonu 2016 i když nám možná nedopadne vše jak jsme si představovali - přeci je to stále pěkný technický sport a nejde o život.
BK-HK
Změna pravidel RCEV 09. lis 2015 10:09 #15787
Bedřich Koros
Pokročilejší začátečník
Příspěvky: 66
Obdržená poděkování 2
Karma: 1
Plně souhlasím s Petrem K. že by netahal pevné omezení výšky do RCEV.
Ta výška je přece vzhledem k penalizaci jedna ze zajímavostí které u této kategorie jsou - to je taktické riziko pilota.
Pokud zase začneme vymýšlet různá omezení zvyšujeme nároky na kontrolu a tím i nutíme piloty k uplatňování různých fíglů jak to obejít.
Mám obavu, že to může vést opět k brzkému konci dané kategorie která je nyní oblíbená.
Přeci nechceme nutit piloty do nové a další kategorie což časem může vést až k jejich znechucení a omezení počtu účastníků soutěží a to i vzhledem k finanční náročnosti na pořízení modelů.
Tak to vidím já.
Mějme rozum.
BK-HK
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Falticko
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 33
- Obdržená poděkování 1
- Vypínací výška je pevná (175m), v této výšce je motor vypnut.
- FAI výška - maximální výška změřená od okamžiku zapnutí motoru až do 10s od jeho vypnutí. Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.
SAmozřejmě časoměřič sleduje stoupavý let, a pokud se mu něco nepozdává, může po přistání zkontrolovat FAI výšku, tzn. jestli nepřekročila oněch 190 metrů.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Znám řadu "podnikavých" jedinců, kteří v chorobné touze po vítězství vypnou motor ve stoupáku a nemajíc smysl pro férové zápolení, klidně v tom stoupáku krouží a stoupají... fuj... s takovými je potřeba se rozhodně vypořádat...
...konec frku
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Martin Falticko napsal: Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.
Tak podstata tohoto výpočtu by mě fakt zajímala Jedním jediným letem ti tuhle teorii smetu ze stolu
EDIT:
Nedalo mi to a vytáhl jsem první graf z RCEK letadla (tehdy ještě Magic 2M, váha okolo 600g) , který mi padl pod ruku, ani jsem nehledal nic speciálního, běžný to tréningový let se zapnutým časovým vypínáním. Viz příloha. Doporučuji podívat se na hodnotu časové vypnutí a FAI výška... Jestli tohle je 5 metrů, tak já jsem čínská císařovna.... A to jde prosím o lehoučké letadlo se setrvačností nula nula nic a naprosto konvenčním pohonem, žádný přemotaný hovado. Žádná "zoom vlnovka", žádný výstřel, jednolitý, absolutně nepodezřelý stoupavý let, na kterém není nic divného (ani časoměřiči ). Kde budou ty hodnoty s třímetrovým speciálem o váze okolo 1,5 kila si domyslete sami....
Nicméně, chápu, že diskuze je důležitá, ale stejně to bude jen bitva názorů.... přátelé, pravidla Ondra sepsal, ať se podle nich udělá pár soutěží a uvidí se... Ale s překotným zaváděním kategorie bych byl opravdu v tomhle případě hoooodně opatrný...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselý
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 124
- Obdržená poděkování 2
Obejít se dá všechno, ale nejméně pořadí při stání, které navazuje na čas. A ta pohoda, když nemusím otvírat kabinku a společně s rozhodčím, luštit za slunečního svitu výšku. Já si nemyslím, že manipulace s výškoměrem pro odečítání bude věčná. Dráty mají omezenou životnost. Rovněž tak ostatní, které se při odečítání pohybuje. Problém asi bude, že diskutující nezveřejňují jaký model vlastní a je logické, že návrh na 3000mm je možná překážkou ke zdravému posouzení návrhu. Od samého začátku jsem očekával, že to přijde na plac. Mně osobně by to vyhovovalo mimořádně, protože bych se rozpětím přiblížil více F5J,
které létám s RCEV o rozpětí 2500mm. Bohužel, problém nevidím v návrzích, ale v cestování. Možná, že by navrhovatel mohl vytvořit tabuku kladů a záporů. JIVE.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Kategorie je od začátku určená pro jinou skupinu lidí, než jsou stoupákovci (původně RCEK). Když jste to nevyzkoušeli, tak proč to haníte, kde je ta jistota, že to bude určitě špatné? Trpké je to, že ti kteří to lítají a pořádají tak řeší problém jestli koupit na soutěž klobásy nebo guláš a ti, kteří na podobné soutěži nikdy nebyli řeší na stoupáku, jak se dá nejlépe podvádět.
Nechte to být a na soutěže k nám prosím nejezděte, RCEO si vždy žila svým životem a snad to tak i zůstane. Na desítkách soutěžích jsem byl (drtivou většinu mám do 10km) a vždy to bylo o něčem jiném než za každou cenu vyhrát!!
3m je dobré omezení pro domácí stavitele modelů (většina z RCEO) Rozhodně to není tím, že by měl Ondra K3000. To rozesmálo zase mě!! Příští rok budu na guláš jezdit s RCVS érem a motorem na pylonu!! To co psal Bohuš se týká pouze modelů omotorovaných F3J (prapůvodních to F5J) U 2,5 - 2,7m balzového ušáka není max ze 170m pokaždé úplná samozřejmost
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 562
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Výškové spínače jsou problémem v tom, že nikdo nemá řešení na problém s rozsevem výšek. Vyprošuji si ty komentáře o neznalosti kategorie, první soutěž "FXJ" jsem letěl už v roce 2009, kdy o tom prakticky nikdo ze zde diskutujících neměl ani ponětí, navíc občas létám i nyní (spolu třeba s Milanem Chalupníkem) v spínačovém režimu na RCVN v Poříčí. Velmi stručně řečeno to lákavě funguje při akci "pro legraci", kdy v podstatě nikdo nic neřeší, ale představa oficiální kategorie, časem i s MČR, mě spíše poněkud děsí - právě proto, že o tom vím docela hodně z praxe
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Falticko
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 33
- Obdržená poděkování 1
Základní vzorce: v = g * t; s=1/2 * g * t * t
Kdyžtak si dosaďte. U F5B to docela vychází - vypínací výška 200m, stoupání 75m/s, FAI výška cca 480m.
Zvláštní, že tady každý do óček rýpe a pohrdá jimi. Lidi, co na tyhle soutěže jezdí, nezajímá, jak ojebat pravidla, aby z toho vytěžili nějakou výhodu. Chtějí si v neděli zalítat s kamarády, no a když se z toho udělá ještě navíc soutěž, tím líp. Výkony se zlepšují, modely se vyvíjejí - proto se zavádějí změny v pravidlech. Mnozí zapomínají, že se stále jedná o hobby
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.