× Do tohoto fóra nemůžete přispívat. Diskuse bude vždy přesměrována do příslušné sekce.

file Návrh nové elektrokategorie s pevnou výškou - RCEP

Více
22. lis 2015 09:12 #15808 od Tomas Hruby
Pro Honzu k tomu "úkroku stranou" - já jsem opravdu při vzniku F5J zachytil více názorů ve smyslu, že se nápad na koncept "FAI výšky" zrodil primárně jako snaha o řešení nepříliš funkčních ALES. Že to posléze vedlo k svébytné a podle mě vynikající kategorii je vynikající, ale s trochou nadsázky k tomu to úspěchu přespěla i trocha štěstí. Občas se nějaká kategorie zvrhne k horšímu, je příjemné vidět i opak, kdy nějaká kategorie či obecně koncepční nápad naopak očekávání překoná :-)

Jinak mě na RCEP zarazila ještě jedna věc - limit rozpětí 3 metry. Jinými slovy po prvotní nadšenecké fázi to znamená vznik zase nových speciálů, které přitom mimo RCEP nebudou k ničemu - na plnohodnotné F5J malé, na RCEV mimo pravidla. Jo, půjde s nimi létat RCEN/O, ale na to je zas podobný speciál zcela zbytečný. Tohle mi přijde jako asi největší úlet návrhu, debaty kolem principu ALES bych bral jako určitou nezkušenost (ono zas tolik lidí v ČR spínače před vznikem F5J nelétalo), ale dopady limitu rozpětí si lze domyslet snadno. Nebo že by snad někdo z autorů návrhu měl "čirou náhodou" křidélkovou K3000?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 09:20 #15809 od Bedřich Koros
Stoprocentně již podruhé souhlasím s Petrem K - smrtelná to kombinace pro případné znechucení naivních soutěžních pilotů.
Již jsem svůj názor vyjádřil jednou - viz níže příspěvek z 9.listopadu 2015.
Osobně bych na takovou soutěž po zkušenostech s onou nejmenovanou kategorií nejel.

Přestaňme stále vymýšlet nové kategorie (myslím že jich je už nyní dost) a připravme se v klidu na sezonu 2016 i když nám možná nedopadne vše jak jsme si představovali - přeci je to stále pěkný technický sport a nejde o život.

BK-HK


Změna pravidel RCEV 09. lis 2015 10:09 #15787

Bedřich Koros
Pokročilejší začátečník
Příspěvky: 66
Obdržená poděkování 2
Karma: 1


Plně souhlasím s Petrem K. že by netahal pevné omezení výšky do RCEV.
Ta výška je přece vzhledem k penalizaci jedna ze zajímavostí které u této kategorie jsou - to je taktické riziko pilota.
Pokud zase začneme vymýšlet různá omezení zvyšujeme nároky na kontrolu a tím i nutíme piloty k uplatňování různých fíglů jak to obejít.
Mám obavu, že to může vést opět k brzkému konci dané kategorie která je nyní oblíbená.
Přeci nechceme nutit piloty do nové a další kategorie což časem může vést až k jejich znechucení a omezení počtu účastníků soutěží a to i vzhledem k finanční náročnosti na pořízení modelů.

Tak to vidím já.

Mějme rozum.

BK-HK

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 11:16 #15810 od Martin Falticko
Trochu na vysvětlení - rozdíl mezi vypínací výškou a FAI výškou:
- Vypínací výška je pevná (175m), v této výšce je motor vypnut.
- FAI výška - maximální výška změřená od okamžiku zapnutí motoru až do 10s od jeho vypnutí. Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.
SAmozřejmě časoměřič sleduje stoupavý let, a pokud se mu něco nepozdává, může po přistání zkontrolovat FAI výšku, tzn. jestli nepřekročila oněch 190 metrů.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 12:47 #15811 od Petr Dušek
"Přesto je nebezpečí, že někteří „podnikaví“ soutěžící neschopní pochopit smysl férového zápolení se budou snažit vymyslet nějaký fikaný způsob jak pravidla obelstít a získat neoprávněnou výhodu. Vynalézavost některých jedinců chorobně toužících po vítězství bývá obrovská a nelze předem pravidly postihnout a zakázat všechny možné „vynálezy“ tohoto druhu. Proto je v pravidlech obecné ustanovení, umožňující pořadateli, případně sportovní komisi se s takovými excesy vypořádat."

Znám řadu "podnikavých" jedinců, kteří v chorobné touze po vítězství vypnou motor ve stoupáku a nemajíc smysl pro férové zápolení, klidně v tom stoupáku krouží a stoupají... fuj... s takovými je potřeba se rozhodně vypořádat...

...konec frku ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 15:36 - 22. lis 2015 16:16 #15812 od Petr Koláska
Petr Dušek: :lol: :lol: :lol: :lol: (sakra, kde je tady palec nahoru? :D )

Martin Falticko napsal: Takže když motor vypne ve 175m při stoupání 10m/s (tvrdá brzda), podle jednoduchých fyzikálních zákonů může nastoupat navíc 5m.


Tak podstata tohoto výpočtu by mě fakt zajímala :blink: :huh: :lol: Jedním jediným letem ti tuhle teorii smetu ze stolu :)

EDIT:
Nedalo mi to a vytáhl jsem první graf z RCEK letadla (tehdy ještě Magic 2M, váha okolo 600g) , který mi padl pod ruku, ani jsem nehledal nic speciálního, běžný to tréningový let se zapnutým časovým vypínáním. Viz příloha. Doporučuji podívat se na hodnotu časové vypnutí a FAI výška... ;) Jestli tohle je 5 metrů, tak já jsem čínská císařovna.... A to jde prosím o lehoučké letadlo se setrvačností nula nula nic a naprosto konvenčním pohonem, žádný přemotaný hovado. Žádná "zoom vlnovka", žádný výstřel, jednolitý, absolutně nepodezřelý stoupavý let, na kterém není nic divného (ani časoměřiči :) ). Kde budou ty hodnoty s třímetrovým speciálem o váze okolo 1,5 kila si domyslete sami....



Nicméně, chápu, že diskuze je důležitá, ale stejně to bude jen bitva názorů.... přátelé, pravidla Ondra sepsal, ať se podle nich udělá pár soutěží a uvidí se... Ale s překotným zaváděním kategorie bych byl opravdu v tomhle případě hoooodně opatrný... ;)
Přílohy:
Poslední změna: 22. lis 2015 16:16 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 16:06 #15813 od Jiří Veselý
Zdravím.

Obejít se dá všechno, ale nejméně pořadí při stání, které navazuje na čas. A ta pohoda, když nemusím otvírat kabinku a společně s rozhodčím, luštit za slunečního svitu výšku. Já si nemyslím, že manipulace s výškoměrem pro odečítání bude věčná. Dráty mají omezenou životnost. Rovněž tak ostatní, které se při odečítání pohybuje. Problém asi bude, že diskutující nezveřejňují jaký model vlastní a je logické, že návrh na 3000mm je možná překážkou ke zdravému posouzení návrhu. Od samého začátku jsem očekával, že to přijde na plac. Mně osobně by to vyhovovalo mimořádně, protože bych se rozpětím přiblížil více F5J,
které létám s RCEV o rozpětí 2500mm. Bohužel, problém nevidím v návrzích, ale v cestování. Možná, že by navrhovatel mohl vytvořit tabuku kladů a záporů. JIVE.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 19:06 - 22. lis 2015 19:09 #15814 od Tomáš Hlavinka
...Martin možná udělal chybu, že to tady vůbec zveřejňoval. Diskutující bych upozornil, že tato myšlenka vyšla z RCEO/RCV2 obce, mezi které ani jeden z pisatelů určitě nepatří. Je to malá skupinka KAMARÁDŮ okolo Olomouce "Soutěžních letů RCEP" už uspořádali více, vždy po soutěžích RCEO a špatné to určitě nebylo!

Kategorie je od začátku určená pro jinou skupinu lidí, než jsou stoupákovci (původně RCEK). Když jste to nevyzkoušeli, tak proč to haníte, kde je ta jistota, že to bude určitě špatné? Trpké je to, že ti kteří to lítají a pořádají tak řeší problém jestli koupit na soutěž klobásy nebo guláš a ti, kteří na podobné soutěži nikdy nebyli řeší na stoupáku, jak se dá nejlépe podvádět.

Nechte to být a na soutěže k nám prosím nejezděte, RCEO si vždy žila svým životem a snad to tak i zůstane. Na desítkách soutěžích jsem byl (drtivou většinu mám do 10km) a vždy to bylo o něčem jiném než za každou cenu vyhrát!!

3m je dobré omezení pro domácí stavitele modelů (většina z RCEO) Rozhodně to není tím, že by měl Ondra K3000. To rozesmálo zase mě!! Příští rok budu na guláš jezdit s RCVS érem a motorem na pylonu!! To co psal Bohuš se týká pouze modelů omotorovaných F3J (prapůvodních to F5J) U 2,5 - 2,7m balzového ušáka není max ze 170m pokaždé úplná samozřejmost
Poslední změna: 22. lis 2015 19:09 uživatelem Tomáš Hlavinka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 21:20 #15815 od Milan Chalupník
Vidím v tom snahu o další regionální kategorii pro pár zájemců, kterým "zatím" nevadí co se děje po vypnutí motoru, přestože je to bez vady vyřešeno FW F5J, ale asi je to ta práce navíc. Kterým nevadí, že zde už máme speciály 2m, 2,5m, 3,7-4m, tak proč nemít ještě 3m, které chtějí. Kterým nevadí že po odletu 420 bodů ve vzduchu budou opět bodat o plných 100bodů po 20cm. Přepočet je znevýhodňuje a přidělává další práci na víc. A když dojde ke sporu, tak ať má hodně prostoru pro rozhodování komise, zda ten či onen se provinil, nebo ještě ne. Ale proč ne, ať je sranda a chutná nám guláš.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 22:25 - 22. lis 2015 22:26 #15816 od Tomas Hruby
Jistě, RCEO je pohoda a nikomu nejde o vítězství... Tak proč se musí zpřísňovat pravidla na naprosto extrémní bodování přistání atd.? Tohle je fakt směšné - neexistuje kategorie, kterou by nikdo nebral velmi vážně. V Čechách jsme si to "užili" v RCEN (ještě než RCEO vůbec vzniklo) v éře sourozenců Kukačkových - neřekl bych že dělali něco neférového, jen prostě všem názorně ukázali, kam se dá dojít v momentu, kdy se národní kategorie uchopí opravdu těžkým drilem. V RCEO jste zřejmě někam podobně došli také, což se projevilo loňskými návrhy kolem pravidel - naprosto logický vývoj, který není nic proti dané kategorii, přijde mi to přirozené a v jistém smyslu jako potvrzení životaschopnosti kategorie.

Výškové spínače jsou problémem v tom, že nikdo nemá řešení na problém s rozsevem výšek. Vyprošuji si ty komentáře o neznalosti kategorie, první soutěž "FXJ" jsem letěl už v roce 2009, kdy o tom prakticky nikdo ze zde diskutujících neměl ani ponětí, navíc občas létám i nyní (spolu třeba s Milanem Chalupníkem) v spínačovém režimu na RCVN v Poříčí. Velmi stručně řečeno to lákavě funguje při akci "pro legraci", kdy v podstatě nikdo nic neřeší, ale představa oficiální kategorie, časem i s MČR, mě spíše poněkud děsí - právě proto, že o tom vím docela hodně z praxe :-(
Poslední změna: 22. lis 2015 22:26 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. lis 2015 23:13 #15817 od Martin Falticko
Co já z tohohle grafu vidím (viz Petr Koláska), je to, že po vypnutí výškoměrem se motor ještě cca 2-3 sekundy zákonitě točil (zpoždění vypnutí na regulátoru, slabá brzda apod.).
Základní vzorce: v = g * t; s=1/2 * g * t * t
Kdyžtak si dosaďte. U F5B to docela vychází - vypínací výška 200m, stoupání 75m/s, FAI výška cca 480m.

Zvláštní, že tady každý do óček rýpe a pohrdá jimi. Lidi, co na tyhle soutěže jezdí, nezajímá, jak ojebat pravidla, aby z toho vytěžili nějakou výhodu. Chtějí si v neděli zalítat s kamarády, no a když se z toho udělá ještě navíc soutěž, tím líp. Výkony se zlepšují, modely se vyvíjejí - proto se zavádějí změny v pravidlech. Mnozí zapomínají, že se stále jedná o hobby ;-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.010 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám