file RCEN versus RCEO

Více
18. čec 2011 16:59 #4627 od Petr Lokvenc
RCEN versus RCEO vytvořil uživatel Petr Lokvenc
Přibližně za čtvrt roku skončí termín pro podávání návrhů na úpravu národních pravidel. Pokusím se proto vyprovokovat diskusi o možnosti úpravy pravidel RCEN a RCEO pro případné sloučení obojích do jedné kategorie. Obě jsou si natolik blízké, že je opravdu škoda tříštit potenciální účastníky soutěží do dvou kategorií, a nakonec zmínky o vhodnosti sloučení se tu a tam vyskytly již i dříve.
Pokud se budeme snažit hodnotit, co je lepší, nedojdeme asi ke shodě. Každý bude zastávat ta pravidla, podle kterých je zvyklý létat, tedy v Čechách RCEN a na Moravě RCEO. Jde spíše o nalezení kompromisu přijatelného pro obě strany.
Podle mého názoru modelářům jedné kategorie vadí na té druhé hlavně zásadní odlišnosti, týkají se přistávání. Jde o penalizaci 60 bodů za minutí přistávacího obdélníku u RCEN a způsob přistávání na bod, nebo na čáru.
Sám za sebe se domnívám, že u těchto kategorií, řekl bych určených hlavně pro přátelské soutěžní polétání s jakoukoliv elektrou, je penalizace 60 bodů za nepovedené přistání spolu se ztracenými body za přesnost přistání opravdu příliš krutá. Modeláře pak odrazuje skutečnost, že jedno jediné nepovedené přistání ho vyřadí z možnosti získat slušné umístění. Vždyť i u tak náročné kategorie, jakou je RCEK, je penalizace pouze 30 bodů, a to za překročení pracovního času (což je vážnější prohřešek, než minutí vyznačeného cílového prostoru), a při nepoměrně delší době letu, čímž se dopad penalizace na celkové hodnocení letu ještě více snižuje. 15 nebo 20 bodů by podle mě bylo dostačujícím "trestem".
Ovšem pro zachování určité náročnosti na výkon soutěžícího bych ponechal těch nejméně 6 minut jako dobu měřeného letu. Pochopitelně při zachování stávající délky pracovního času, aby to i nadále byla kategorie „pro všechny“, a potřebnou výšku mohl získat model s jakoukoliv pohonnou jednotkou a hmotností.
Co se týče přistávání na čáru, nebo na bod, pak ta čára je příjemným odlišením od ostatních kategorií a jsem pro její ponechání v pravidlech. Opět ale nehodnotím oprávněnost argumentu, že při přistávání na čáru se nemusí modelem tak "mlátit o zem" - to se totiž nemusí ani při přistávání na bod, a naopak může i při přistávání na čáru, ve snaze dosáhnout maximálního času…
Takže, co vy na to, přátelé?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
18. čec 2011 17:38 #4629 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma RCEN versus RCEO
Petře,

díky za podnět. Můj názor:

RCEO je moravská záležitost, do toho bych nerýpal.

RCEN jsou soutěží v přistávání, o termice nemůže být řeči. Proto se hodnotí časová přesnost přistání (kde je jeden bod za nedolétanou vteřinu a 3 body za přelétanou vteřinu) a prostorová přesnost přistávání. Kdysi bylo za přistání max. 100 bodů (ale možná si to už nepamatuji přesně), což je ale s časem nesrovnatelné (třeba 2 body za čas a 100 za prostor, tj. poměr 1:50). Proto se udělalo za přistání max. 30 (což potom dává poměr času ku prostoru třeba 1:10 a méně) a aby "zůstala" (přibližně) 100 za přistávání, zavedla se -60.

A mně osobně se taky líbí, že se minutí "dráhy" se trestá, jako u velkých letadel, na letadlové lodi zvlášť. Mimochodem, pokud přistane velké letadlo o chvilku dříve nebo později, nic se neděje (to narážím na Tvou poznámku o penalizaci v RCEK), pokud přistane o kousek vedle nebo o kousek před dráhou, je to většinou dost velký malér.

Jinak já nevím, kolik by ta penalizace měla být a zda vůbec. Možná je to i jedno. Jen tu čáru bych prosil zachovat :-) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 07:49 #4634 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEN versus RCEO
Tohle je děsně složitá otázka.
V první řadě si je dobře jasně říct, že primární malér RCEN (a posléze i RCEO) je to, že byly postupně překonány vývojem - prostě jsou definitivně pryč časy, kdy bylo složité naletět s elektrovětroněm 6 minut a byla "poptávka" po náborové kategorii. Zájemců o soutěžení není zas tak moc a ti, kteří zbývají, jsou vesměs osloveni více RCEK (dříve RCEJ), do budoucna asi budou hrát roli i F5J FAI výškoměry atd.
Takže je tu otázka, zda vůbec existuje o létání v něčem jako RCEN(O) ještě reálná základna zájemců a nejsou-li úvahy na toto téma jen planou teorií.

Když chvíli připustíme, že to má smysl, tak je stejně nějaké řešení složité. Ano, těch minus 60b ve své době naštvalo spoustu lidí (hlavně dokud bylo odmítáno škrtání jednoho letu), ale jestli by se na dnešním propadu bez tohoto opatření něco změnilo je dost otázka, nejspíš ani moc ne. Podle mě je problematické spíš to přistání na čáru, protože to vyžaduje trochu jiný přístup než bod, takže lidem, kteří létají soutěžně něco jiného, nepřináší RCEN v podstatě nic, pokud z hlediska tréningu spíš neškodí. Ale zase - to neznamená, že bych byl přesvědčen o tom, že by změna přinesla nějaký velký nárůst soutěžících.
Prostě jsem skeptik a netajím se tím :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 08:04 #4635 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma RCEN versus RCEO
ja jako RCEK(j) letec bych i lital N/O ale odrazuje me tam jedna vec (odrazuje je mozna silne slovo,ale trosku vadi ...) a to ze kdyz se tam sejde par dobrych letcu treba prave z kacek,tak bude na prvnich 6ti mistech vsude s max poctem bodu.
hezky cesky receno proste ztrata jednoho bodu me posune nekde na konec startovniho pole :) coz zatim v RCEK staci alespon na finale

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 08:13 - 19. čec 2011 09:44 #4636 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEN versus RCEO

Aleš Krátký napsal: ja jako RCEK(j) letec bych i lital N/O ale odrazuje me tam jedna vec (odrazuje je mozna silne slovo,ale trosku vadi ...) a to ze kdyz se tam sejde par dobrych letcu treba prave z kacek,tak bude na prvnich 6ti mistech vsude s max poctem bodu.
hezky cesky receno proste ztrata jednoho bodu me posune nekde na konec startovniho pole :) coz zatim v RCEK staci alespon na finale


Tohle se ale možná týká RCEO, v RCEN je to nesmysl. Ani v nejslavnější éře "Kukačků", kteří to žrali až nesmyslně, se jim dosáhnout absolutní maximum nepodařilo snad vůbec nikdy a velmi výjimečné bylo i to, že po 4 startech měli ztrátu pod 10 bodů. Důvody by byly na delší výklad (ježdění po čáře, poměrně tvrdá penalizace přelétání atd), ale prostě to tak je. V RCEO ty výsledky blízké absolutnímu maximu asi budou reálnější.
Poslední změna: 19. čec 2011 09:44 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 09:44 #4637 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEN versus RCEO
Jinak ještě přeci jen dvě poznámky:

Zaprvé - narozdíl od Honzy si myslím, že bychom moravákům do RCEO kecat měli a oni nám do RCEN, protože právě ten rozpad RCEN a RCEO jednou z příčin propadu byl. Pokud by se měl tento koncept kategorií zachovat, tak si myslím, že by bylo "znovusjednocení" velmi žádoucí.

Druhá věc je nepřímou reakcí na Aleše. Podle mě právě to létání s RCEJ/K v těchto lowend kategoriích je sice plně pochopitelné, ale v podstatě to je pro tyto kategorie "holé neštěstí". Hodně kouzla "eNek" totiž bylo právě v tom, že tam mohlo létat a taky létalo skoro cokoli - běžně se předváděly různé experimenty, nadupané FAIky atd. Jenže jak jsme postupně začali eNka létat s jéčky a káčky, tak se tohle hodně vytratilo, navíc to definitivně pohřbilo termický prvek - třeba s Optimou bylo naletění 6ti minut aspoň občas problém, s moderním RCEK to ale udělá starosti jen velmi výjimečně.
Skoro si myslím, že by stálo za úvahu tomuto nějak "administrativně" čelit, třeba stanovením minimální hmotnosti modelu nebo něčím podobným. Jsem sám proti sobě - mimo Surprise 15 bych po této úpravě neměl tuto kategorii s čím létat, ale asi by to smysl mělo - ať zas létá víc "hotlinerů" atd... Třeba to formulovat ve stylu "Minimální vzletová hmotnost 1000g. Výjimkou jsou začátečnické modely z EPP bez potahu, u kterých není hmotnost omezena".

Ale opakuji svou skepsi - k tomu, co zde výše navrhuji, sice vidím dost důvodů, ale celkově moc na zmrtvýchstání "eNek" nevěřím.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 11:58 #4638 od Petr Lokvenc
Odpověděl Petr Lokvenc pro téma RCEN versus RCEO
Protože se tu několikrát o RCEN mluvilo jako o odepsané kategorii, opakuji tu svůj příspěvek z webu RCEX:
"Ono to s těmi „Enkami“ je poněkud, řekl bych, specifické. Je to kategorie „pro všechny“, tedy i ty, kdož nechtějí nebo nemohou investovat do nákladnějších speciálů. A ti si jistě také rozmyslejí, mají-li jet závodit někam dále. Proto ta malá účast na jednotlivých soutěžích. Pokud se podíváme, kolik lidí se ale soutěží v této kategorii letos zúčasnilo, dojdeme k úctyhodnému číslu 39, (to není součet účastníků ze všech soutěží, ale skutečně 39 různých lidí), takže bych neviděl kategorii jako „definitivně zkrachovalou“ a nebylo by asi dobře konat nějaké kroky k jejímu definitivnímu pohřbení."...
Jinak ke dnešku je již těch soutěžících 40. :)
Podotýkám, že si ani nemyslím, že RCEN nebo RCEO budou kategorie na výsluní sportovního zájmu. Domnívám se ale, že právě proto, že si v nich může zalétat každý, zaslouží si tu trochu podpory k jejich zachování, a případné sjednocení obou by nemuselo být nejhorší řešení.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 12:47 #4639 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEN versus RCEO
Petře, něco si namlouvat je nesmyslné - 40 lidí není nic moc ani samo o sobě, ale hlavně když projdeš letošní akce, tak vidíš čísla jako 4, 7 či (a to už je úspěch) 10 - tohle je spíš úsměvné. Že to dohromady dá 40 lidí je spíš negativum - ukazuje to, že se zkrátka někdo ukáže na nejbližší akci a lidi se tedy tolik neopakují (já se ostatně taky asi stavím v říjnu v Písnici a číslo tím zvednu :D ), ale to přece nemá s reálným soutěžním létáním nic moc společného :(

Navíc se neuraž, ale pokud jsi otevřel diskusi, tak bych čekal, že dáš nějaké konkrétně formulované návrhy. Pokud tě dobře chápu, tak chceš zrušit minus 60b a jinak nechat vše beze změny - proč ne, ale myslíš si, že to bude mít sebemenší reálný dopad na počet soutěžících atd.? A pokud ne, tak má smysl vůbec něco měnit?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 16:47 #4641 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma RCEN versus RCEO

Tomas Hruby napsal: Petře, něco si namlouvat je nesmyslné - 40 lidí není nic moc ani samo o sobě, ale hlavně když projdeš letošní akce, tak vidíš čísla jako 4, 7 či (a to už je úspěch) 10 - tohle je spíš úsměvné. Že to dohromady dá 40 lidí je spíš negativum - ukazuje to, že se zkrátka někdo ukáže na nejbližší akci a lidi se tedy tolik neopakují (já se ostatně taky asi stavím v říjnu v Písnici a číslo tím zvednu :D ), ale to přece nemá s reálným soutěžním létáním nic moc společného :(


Tomáši, proč negativum? Jo, před lety létalo enka 100 lidí, ti se potom "přelili" do RCEJ, dneska je v jéčkách prý 24 lidí, většina létá káčka. To je normální vývoj. A podle mě ten Petrův postřeh, že RCEN létají lidé pouze "místní", je správný, což ale vůbec neznamená, že je to špatně (když se podívám k Martinovi na www.rceo.eu , mají to "óčkaři" ještě místnější :) ). Podle mě můžeme být rádi, že RCEN, jako kategorii pro každého, máme. Ostatně, podle podobných pravidel se létá v Německu i Itálii (co vím, dokonce tomu říkají Jedermann - tj. "pro každého").

A k té účasti na soutěžích, za sebe můžu říci, že "fun faktor" se mi spíše zdá nepřímo úměrný počtu účastníků. Jsem (v názorech) extrémista, ale skoro bych se odvážil říci, že ideální počet pilotů na soutěži je tak 10-12. To je potom čas si s každým popovídat ;) . Ale je fakt, že létám pro zábavu, ne pro body a žebříček :twisted: . V této souvislosti by mě zajímalo, jak bys definoval (nebo i někdo jiný) "reálné soutěžní létání".

V sobotu jsou RCEN v Ústí, doufám, že se místních pár sejde, já se synem přijedeme (máme to 40 km :-) ).

Pro Petra - já bych pravidla něměnil. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. čec 2011 22:20 #4643 od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma RCEN versus RCEO
...no, a v Chomutove jsou v sobotu kacka, takze se u nas asi zase nepotkame, huh...? :ugeek:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.327 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám