file "Velké" elektrolety

Více
30. srp 2009 17:43 #7 od Jan Kubica
"Velké" elektrolety vytvořil uživatel Jan Kubica
Zase "dostávám přes ústa" (koledoval jsem si o to ;) ) - viz http://www.rcex.cz/?p=692

Malé outrunnery jsou, zdá se, definované a příští rok by z nich mohla být kategorie oficiální. A co ty velké modely? Mě osobně se nelíbí, jak ty "půlkilovky" létají, chtěl bych větší modely. Co adaptovat pravidla outrunnerů na větší modely? Třeba 150 g motor, min. 1.5 kg, 3 čl. Lipol, nebo něco podobnéhop nebo něco jiného. A třeba taky omezit kv motoru namísto průměru vrtule. Jen nápad pro diskusi :-)

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
05. zář 2009 14:54 #31 od Jiří Veselovský
Honzo, nápad je to jistě chvályhodný, dokonce jsme ho diskutovali dost dlouho při Eurocupu v Holíči, ale zůstalo jen u návrhů. Shodli jsme se na tom, že pokud by byla pravidla buď shodná nebo podobná těm pro outrunnery (jako to je v SK), tak by to znamenalo poměrně vysoké investice do modelů a vybavení. Brali jsme v potaz i to, že tady v republice je jistě dost modelů - motorizovaných jéček -, ale tak jak je znám, jejich stoupání třeba i do 10m/s by bylo žalostně málo. Znovu připomínám, že tohle byla úvaha v intencích platných pravidel pro Eurocup.

Jakmile se začneme bavit o jiném principu soutěže, tak mohou přijít na scénu třeba i "papíráky" a dostane to úplně jiný rozměr. Jde jen o to zjistit potřebu našich lidí (některým stačí naznačit, jiné nakopnout správným směrem) a pokusit se tu díru na trhu vyplnit nějakými smysluplnými pravidly.

V této souvislosti jen zmínka o navrhovaných parametrech ve tvém příspěvku. Myslíš si, že návrh na omezení kv motoru je v souladu s tím, co píšeš ohledně pravidel RCEK? Srozumitelněji - jseš schopen to zkontrolovat?

A ještě obecně. Kategorie pro velké modely s vrtulkou u nás viditelně chybí, ale mám obavu, že (zatím!!!) cesta F5J asi nebude to pravé. Pro toto tvrzení nemám žádný argument, beru to jen z mého pohledu. Prostě obrovská kupa peněz ve vzduchu. Namátkou, prázdný model určitě přes 1000 euro, vybavení do toho včetně motoru a baterek nedovedu odhadnout, ale ta tisícovka to bude taky, jestli ne víc. Netvrdím, že by na to u nás lidi neměli, ale spíš mě zajímá, kolik by jich bylo. Určitě se objeví i protiargument, že třeba Palo Lišhak létá s konstrukčními eroplány. Ano, létá a také si myslím, že takhle by mohlo vypadat třeba naše startovní pole. Byli bychom ale plně konkurenceschopní s Evropou? Vzhledem k tomu, že jsem viděl startovní pole v Holíči na vlastní oka, tak si dovolím pochybovat (ne o Palovi L.). Předpokládám, že nějaký mezinárodní výstup by uvažovaná pravidla měla samozřejmě mít. A to už vůbec nepíšu o možných problémech klubů s ochotou ujmout se pořadatelství.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. zář 2009 19:19 #32 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Všechno je to do diskuse. Já jen napsal svůj názor, vůbec jsem nezkoumal, zda o to bude zájem.

Já to vidím takto:
- myslím si, že nejuniverzálnější jsou modely mezi 1 až 2 kg, jsou lépe vidět a nejsou tak závislé na počasí,
- nelíbí se mi slovenské F5J, ani ne kvůli penězům, ale z principu - proč se honit nahoru v několika vteřinách, když stejně musím nalétat 10 minut, to nemá význam, jen to zvyšuje náklady (jak na model, tak na pohon), podle mě by motorový let měl trvat 30-40 sekund, aby byly ve výsledkovce vůbec nějaké rozdíly,
- nelíbí se mi "spínače" (i když tady je to nelíbení alespoň o 2 řády slabší), protože proměnnou dobu chodu motoru považuji za velkou vymoženost elektroletu a vypínání motoru podle úvahy je moc pěkný taktický prvek,
- když budou RCEK, proč nevyužít ten koncept a nezměnit jen parametry?

Se všemi výhradami, které k RCEK mám (a Ty je znáš asi nejlépe) je to zatím to jediné, na čem jste se dokázali shodnout, takže už by odpadly dohady o rámci pravidel a stačilo by dodefinovat jen ty parametry. I když, myslím si, že by bylo dobré přidat vedle průměru vrtule třeba i to kv motoru. Zdá se mi (ale nejsem si tím úplně jistý, nemám elektrikářské vzdělání), že by to výkon omezilo, ale možná taky ne, chtělo by to více názorů. A zkontrolovat to jde, třeba zkušebním "klacíkem" (proužek 3mm překližky) namísto vrtule a změřením otáček naprázdno. Ale neodpustím si poznámku, že by se v duchu našich diskusí stejně asi moc neměřilo, ale změřit by to šlo snadno a rychle. A stoupavost 10 m/s je stejně akorát.

Navíc by to mělo ještě tu výhodu, že by mohlo jít o jednu kategorii, která by měla 2 podkategorie - malou a velkou a mohly by se létat společně, jen hodnocení by bylo zvlášť.

Ale bude asi lepší počkat, jak se to vyvrbí s RCEK (mimochodem, dnes jsem na schůzi klubu navrhl uspořádat soutěž RCEK, ale protože pravidla nejsou, tak nebude - možná napřesrok). Určitě to příští rok zkusím, ale stejně jsem skeptický, zdá se mi, že se v podstatě naplnila první část proroctví, o kterých jsme mluvili při naší diskusi s Ivanem a Radimem, teď jde o tom, aby se nesplnila ta druhá, horší. Potom bychom se asi museli vrátit zpět k definování pohonů.

Ale diskutovat o tom můžem, těch F3J s motorem je mezi lidmi dost. Uvidíme, jestli se někdo přidá :-)

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. zář 2009 21:07 #34 od Jiří Veselovský
Honzo, vytrhnu úmyslně jednu tvoji větu z kontextu:

Ale bude asi lepší počkat, jak se to vyvrbí s RCEK (mimochodem, dnes jsem na schůzi klubu navrhl uspořádat soutěž RCEK, ale protože pravidla nejsou, tak nebude - možná napřesrok).

Od začátku roku vykládám furt to samé, že sezení KLeM je 30.10.2009 a tam by se ta pravidla měla schválit, popř. neschválit. To je jedna věc. Druhá je, že se soutěže mohou vkládat do Kalendáře až do konce října, tak co všichni šílíte. Prostě ten mechanismus schvalování je nastavený tak jak je a já s tím nic neudělám.
Dneska jsem měl v poště shodou okolností dva stejné dotazy, na které jsem nedokázal odpovědět a proto jsem napsal já dotaz na SMČR, aby mi poradili. Jednalo se o to, jak si klub může zabukovat místo v Kalendáři pro soutěž stříďáků, když ještě nejsou schválená pravidla ani název kategorie.
Věřím, že na to dostanu odpověď zítra a pak bych ji hned uveřejnil zde, popř. bych to jako manuál poslal na kluby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. zář 2009 06:28 #35 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Jirko, problém je v tom, že jsme měli schůzi, na které se rozhodovalo o činnosti klubu, včera. Jo, a Dráteník nebude, kvůli 5 lidem nemá cenu soutěž RCEN pořádat, tak jsme to chtěli převést na něco populárnějšího. No, bude rok pauza.

Ještě se vrátím k omezení pohonu pomocí maximálního kv. Podle mě by to mohlo fungovat. Možná samostatně, tj. pouze kv, možná v kombinaci s max. průměrem vrtule. To druhé by vedlo asi na dost stejné pohony (v podstatě by byl omezený průměr vrtule i její max. otáčky - na "hraní" by zbylo stoupání vrtule, šířka listů, možná i nějaké speciální motory by do toho zasáhly, ale zdá se mi, že by to šlo). Pokud by bylo omezené jen kv, tak by se šlo na velké vrtule a znovu na přetěžování komponent a asi by se moc oproti RCEK nezměnilo :-) .

Znovu připomínám - toto je nezávazná diskuse!

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2009 17:16 #71 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety
Nejdřív faktická poznámka pro Jirku - zas ty ceny nepřeháněj, prázdný model není přes 1000 Euro, ale začíná to někde kolem 800 Euro za nový model bez kompromisů (třeba Stork4). Už to je o docela dost pod 1000 Euro a navíc se dá sehnat dost olétaných F3J, které se dostávají i pod 400-500 Euro. Peněz je to pořád dost, ale přece jen bychom neměli ty ceny démonizovat víc než je nutno. Navíc se nedá tak docela směšovat to, co bylo k vidění na Eurocupu F5J a řekněme národním létání - i podle pravidel F5J Euro by se klidně dalo létat na dost slušné úrovni s PODSTATNĚ levnějšími variantami.

A teď pro Honzu... Já si myslím, že nějaká "střední" kategorie moc cenu nemá. Už třeba kvůli té možnosti létat s dobře sladěným menším modelem velké F5J - třeba s Cornixem či Swingem klidně můžeš - za aspoň průměrně slušného počasí vůbec nemusíš být na chvostu.
To co tu navrhuješ, tedy kategorie pracovně řečeno s něčím jako AXI 2820 by ve své podstatě umožnilo udělat vyladěný model zasahující až někam do "velké" F5J - přitom by to ale musel být speciál - kolik lidí to asi bude stavět? Jsi si jistý, že jich bude více, než těch, kdo by už radši šli do "pořádného" modelu ve stylu F5J?

Já jsem v tomto skeptický a myslím si, že by spíš stálo za pokus udělat nějakou pokusnou soutěž "velké F5J" (nechcete to zkusit právě v Manušicích?). Možná bychom byli docela překvapeni, kolik by se našlo lidí s modely použitelnými pro docela slušné létání ve stylu této kategorie...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2009 17:46 #73 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Já si myslím, že nějaká "střední" kategorie moc cenu nemá.
Tomáši, budeš se divit, ale souhlasím :-) . Podle mě je rozumné cílit na "elektrifikované" F3J. Respektive "udělat" pravidla tak, aby se dalo létat s čímkoliv (asi spíše rozumným - řekněme do 3-3.5 metrů rozpětí, to ale neber jako omezení, spíše příklad).

Ale taky si myslím, že by nebylo dobré opakovat chybu (to zas bude připomínek ;) ) "neomezování" pohonů. Já se opravdu nemohu zbavit názoru, že optimální stoupání pro elektrovětroně je někde okolo 10 m/s. To už není ploužení nahoru a taky to umožňuje v pohodě "dohnat" stoupák. Navíc tomu odpovídají i "rozumné" příkony (pro 2 kg éro, řekněme, 500 W).

Problémem je pořád to, jak ten výkon omezit (zase provokativní slovo). Mně se zdá, že pokud by byla předepsána hmotnost modelu a k tomu přiřazená hmotnost motoru, kv hodnota, napětí baterky a průměr vrtule, šlo by to i bez měření proudu či otáček. Nebo už je to zase moc restrikcí pohromadě?

A dovedu si i představit, že budou tři (nebo i spojitě) váhové skupiny v jedné kategorii, což by se mi líbilo, protože by byla jedna pravidla pro všechny a všechno.

V Manušicích závody budou, asi i v Suché a jednám s dalšími. Ale bude to spíše ve stylu X5J/RCEX (viz http://www.rcex.cz/?p=795 , stačí vybrat hendikep :) ), ale kdo ví, pořád se zmítám v pochybnostech. Ale fakt je, že nic lepšího než X5J/RCEX (myslím koncept) jsem zatím pro elektrolety nepoznal.

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2009 17:55 #75 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety
Já bych nepodceňoval i atraktivitu - ono vidět ty velké F5J s nadupanými pohony je fakt zážitek ;) 10m/s je jen takové ploužení - to i moje RCEK už stoupá lépe :lol:
Opakuji - chápu tvé důvody zmíněné v posledním příspěvku, v tomhle se s tebou narozdíl od jiných témat nehádám, ale opravdu nepodceňuj i otázku atraktivity - nebude málo lidí, kteří si radši něco připlatí za model, který stoupá s "pořádným rachotem", než aby poletovali s nějakou "poletuchou"...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2009 18:01 #76 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
To jo, "atraktivita" je důležitá, ale termické létání má být o termice. Myslím si, že máme dost "silových" kategorií, ne? Proč lidi nelítaj F5B a přitom jsou ochotní stejný pohon "narvat" do F3B?

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2009 19:22 #79 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Tomáši, ještě jednu poznámku - pokud "seženeš lidi", tak tu "velkou" F5J v Manušicích klidně uděláme (spolu!). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.371 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám