file "Velké" elektrolety

Více
11. říj 2009 08:19 #357 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Kluci, nikomu nic neberu, nikoho do ničeho nenutím, každý nechť si dělá to, co chce a co ho baví. Na druhou stranu pozoruji, co se děje okolo a přemýšlím o tom. Takže:

Jaký má smysl, aby model stoupal 10 sekund, když potom stejně musí letět 10 minut?
Dneska dá lipolka 150 A, příští rok 250, za 2 roky 500 (vše například). Co s tím budete dělat?
Proč chcete zavádět výškové spínače do F5J a měřit přistání po cm?

Ale jo, je to F1 mezi termickým elektrolety a pokud vás to baví, proč ne. Ale poučit se z toho lze, ne?

A co se cen týká, to je hodně individuální, takže snad jen, že by při porovnávání vlastnoručně postavených a koupených modelů bylo fér i zohlednit práci do modelu vloženou (modely si většinou stavím sám :) ).

A nakonec, já bych chtěl "vymyslet" pravidla pro každého, bez nutnosti opatřovat si speciální model nebo speciální pohon. A tomu, se mi zdá, nejlépe vyhovuje to P/M.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. říj 2009 11:22 #359 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma "Velké" elektrolety
Honzo, prosadit něco nového nikdy není jednoduché, neztrácej prosím elán a naději.

Souhlasím s připomínkou k určení ceny vlastnoručně postaveného modelu, pokud si zvolím rozumnou sazbu za hodinu práce (i když pro modeláře to není práce ale zábava - většinou), tak hotový kompozit za 20k nevychází zas tak draho...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. říj 2009 16:14 #364 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Petře, díky za podporu.

Níže jsem sepsal možnosti, jak by se dala létat kategorie "200 W/kg".

Tedy,
- od nalétaného času se odečte bodové ocenění doby chodu motoru
- bodové ocenění doby chodu motoru = doba chodu motoru krát k, k = P/M/200, například:

Model váží 500 g a má příkon 100 W, tj. k = 100/0.5/200 = 1, doba chodu motoru v sekundách bude tedy přímo rovna bodovému ocenění chodu motoru, tj. 30 sekund chodu motoru = 30 bodů.

Model váží 1 kg a má příkon 300 W, tj k = 300/1/200 = 1.5, bodové ocenění chodu motoru bude tedy rovno 1.5-násobku doby chodu motoru v sekundách, tj. 30 sekund chodu motoru = 45 bodů.

Možnosti, jak by se to dalo létat:
(slovo "třeba" znamená možnost)

1. Omezení k a doby chodu motoru
1.1. Bez omezení
1.2. Omezit minimální k (třeba 0.5, v takovém případě by minimální příkonové zatížení bylo 100 W/kg)
1.3. Omezit maximální k (třeba 2, v takovém případě by maximální příkonové zatížení bylo 400 W/kg)
1.4. Omezit maximální dobu chodu motoru (třeba na 60 sekund)
1.5. Progresívní ohodnocení chodu motoru (třeba t^2/10, tj. když by někdo motoroval 10 sekund, resp. doba chodu motoru krát k by odpovídalo 10 sekundám, dostal by za to 10 bodů, za 20 sekund chodu motoru už ale bodů 40 a když by někdo plyn podržel 30 sekund, bylo by to za 90)

2. Rozdělení na malé a velké
2.1. Bez rozdělení
2.2. Podle rozpětí (třeba na modely menší než 2200 mm a větší než 2200 mm, nebo jiná mez)
2.3. Podle hmotnosti (třeba na modely lehčí než 800 g a těžší než 800 g, nebo jiná mez)
2.4. Omezení maximálních rozměrů (třeba na 4 m rozpětí nebo 3 kg nebo jinak)

3. Letová úloha
3.1. Jedno stoupání o pevně dané délce (LMR) (což vede na „sviště“, takže určitě ne)
3.2. Jedno stoupání o proměnné délce (VMR)
3.3. Více zapnutí motoru (MMR) bez omezování
3.4. Více zapnutí motoru (MMR) s tím, že druhé a další motorování bude potrestáno
a) nehodnocením přistání
b) polovinou bodů za přistání
c) pevnou pokutou, která se odečte z nalétaného času (třeba 20 bodů)

4. Přistávání
4.1. Na čáru
4.2. Na bod, měření k „čumáku“
4.3. Na bod, měření k „nejbližší části modelu“

5. Létání
5.1. Ve skupinách, pracovní čas je i časem letovým, přepočty na vítěze skupiny
5.2. Ve skupinách, pracovní čas je delší než čas letový (třeba 2-násobkem)
a) s přepočtem na vítěze skupiny
b) bez přepočtu, tj. platí absolutní výsledky
5.3. Volné, tj. skupinu tvoří všichni účastníci soutěže, pracovní čas je několikanásobkem (třeba 5-násobkem) času letového, platí absolutní výsledky.

Ne všechny kombinace jsou vhodné, některé nápady jsou "diskutabilní" (abych použil slušné slovo), ale zajímal by mne názor ostatních případných zájemců. Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. říj 2009 19:19 #370 od bohuslav majercik
Odpověděl bohuslav majercik pro téma "Velké" elektrolety
Ako buduci trener:) pre SVK a pre F5J 200m pre dalšie roky takj napíšem prečo 200m a pristátia po cm:

Sú počasia kedy sa proste z normalnej výšky proste uletieť 10 minút proste nedá,počas kola začne pršat ,celoplošné klesáky ze im ani kompozit neunikne odletením do extremnej dialky,extremny vietor tieto situacie sa večšinou vyriešia vymotorovaním do výšky a tam sa to proste odstojí,toto su fakt extremne pripady kedy o termickom lietaní nemože byť ani len reč .Ale v F3J tato kategoria je podla mna vzorom pre F5J sa v takomto pocasi zalieta nižší letový čas a najlepši pilot v kole má aj za 3:26 a 100 v prepočte 1000b osobne sa mi to stalo na EUROTOURE v F3J v Holíči počas prietrže mračien.Ten výškomer by stopol tieto výšky,to že to má zmysel sú súťaže ktoré sa odlietali na slovensku ,výškomer funguje 100% ,pilot má stale možnosť vypnúť motor skôr a profitovať z toho.Pristatia je už nutnosť,kvoli večšiemu rozlíšeniu výsledku .Pristáť za do kruhu o priemere 20cm sa dá aj bez zapichnutia modelu,všetko je to o tréningu.............

Model nemusí byť len celokompozit,stale je tu štýl AVA , PULSAR......

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 06:08 #375 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Nevím, to počasí je extrém, ale kvůli tomu tu výšku snad omezovat netřeba?

Já si myslím, že velké výšky a proto rozhodující přistání jsou vrozenou vlastností stávající formulace pravidel (F5J a RCEK). Volitelná doba chodu motoru v kombinaci s pevně vymezeným letovým časem nutí stoupat tak vysoko, aby se dala maxima s velkou pravděpodobností dosáhnout. Jo, když bude někdo vypínat motor v poloviční výšce než ostatní, možná vyhraje kolo nebo dvě, ale soutěž těžko.

Podle mě se to dá řešit buď povolením dalšího zapnutí motoru, pokud by se chtěla zachovat pevná letová okna, nebo rozšířením pracovního času, kdy ale odpadne ten "adrenalín" hromadného startu a přistání.

Souhlasím, že spínače to vyřeší, ale to se vrátíte o několik let zpátky k problému stejné vstupní výšky a navíc vstoupíte do konkurenčního prostředí - jakou výhodu budou moci nabídnout "F5J se spínači" oproti "jenom spínačům"?

Ale držím palce!
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 07:13 #377 od Karol Chyba
Odpověděl Karol Chyba pro téma "Velké" elektrolety
Minule som si pozeral výsledky s súťaží F5J za rok 2008 a 2007 . Ak sa na to mrkneš, tak keď v roku 2007 bol ten lepší čas okolo 9: 20 po 9: 30 tak v 2008 sa to zas o niečo posunulo a v tomto roku ak si nezaletel 9:40 a vyšie a samozrejme nepristál min za 95 tak si o finále a samozrejme o nejakom dobrom umiestnení mohol snívať. Niektorý piloti sa proste snažia motorový čas skracovať a je ich stále viac a dokonca a aj tý ktorý boli na súťaži FXJ to mohli porovnať s F5J sami povedali že v F5J by motorovali 20s kde v FXJ to bolo tak max 10-13s a dokonca sa im to podarilo ulietať . A keď sme už pri tých veľkých výškach ktoré by ti mali zaručiť zalietať plný pracovný čas je diskutabilné z dôvodu že vo veľkej výške ani nevieš či stúpaš alebo klesáš a naozaj začneš poriadne lietať okolo tých 200m a nižšie, väčšinou je to len samovolné klesanie a týmto smerom tých menej skúsených pilotov lietať termiku nenaučíš. A stále opakujem dosť pilotov u nás ktorý lietajú F5J sa prikláňa k názoru omedziť výšku z možnosťou taktiky vypnúť motor skôr / nie motorové okno / vhľadom priblížiť sa ku kategórií F3J a motor mať naozaj len ako virtuálne lanko .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 07:15 #378 od Karol Chyba
Odpověděl Karol Chyba pro téma "Velké" elektrolety
A ešte jednu vec , treba chodiť viac na súťaže a možno zistíš že sa na danú vec dá pozerať aj z iného úhlu pohľadu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:07 #381 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety

Karol Chyba napsal: A stále opakujem dosť pilotov u nás ktorý lietajú F5J sa prikláňa k názoru omedziť výšku z možnosťou taktiky vypnúť motor skôr / nie motorové okno / vhľadom priblížiť sa ku kategórií F3J a motor mať naozaj len ako virtuálne lanko .


Už jsem to psal na F5JFUN - podle mě si trochu odporujete. Na jedné straně potvrzujete, že se motorové časy pořád zkracují a nutně tedy výšky pokud se nesnižují, tak aspoň nerostou. S tímhle plně souhlasím, ono je to hezky vidět i tady v ČR, už teď když máme RCEK (F5Joutrunner) ve fázi pokusů je zcela evidentní, že se létá jasně níže než v našich starých "plechovkách" s fixní dobou motoru, let někam nad 400 m je jen absolutně výjimečný, všichni se snaží o co nejdelší dobu kluzu a tedy kratší "motor". A je naprosto jisté, že za rok to bude u špičkových pilotů ještě výraznější - konkurence bude houstnout a doba chodu motoru se bude dále zkracovat.
Jenže podle mě je právě tento stav argumentem k tomu do pravidel spíše nezasahovat a nechat působit přirozený výběr - proč ty výšky uměle limitovat, když nerostou, nebo se dokonce snižují samy od sebe?

Ona totiž tahle záležitost má ještě druhou rovinu - to limitování výšky je v podstatě likvidační pro méně zkušené či méně vybavené piloty - takhle pořád mohou nechat model stoupat o něco déle a naletí tak podobný čas jako ti nejlepší. Ztratí (třeba) 10-20 bodů za o 10-20 vteřin delší motorový let, což je bude celkem pozitivně motivovat k zlepšování se, ovšem pokud donutíš kluka z nějakým papírákem vypnout motor v 200m, tak prostě nemá v méně termickém počasí žádnou šanci a po pár soutěžích se na to vykašle - o tom jsem hodně přesvědčen.

Výše uvedené se týká mého názoru na současnou F5J/F5J400 za předpokladu, že bude zachován současný model letu, tedy jeden motorový let a pak už jen kluz - v tomto pojetí bych opravdu pravidla neměnil, pokud nějaká změna, tak spíš kolem specifikace modelu/motoru, letová úloha je docela OK.

Jiná otázka je, zda nelétat nějak podstatně jinak - já jsem v z osobních debatách v SK zaregistroval že jste nějak totálně zaujati proti režimu MMR - tedy ať si každý zapne motor kolikrát chce, ale doba jeho chodu se nepočítá. Přitom by to z hlediska atraktivity byla docela bomba - v tu chvíli si dovolím tvrdit, že ve výšce kolem 100m vypnou úplně všichni a budou honit termiku pěkně kousek nad zemí, v případě nějakého rozpadu si znovu zapnou, ale zas jen na chvíli... Daleko lépe by to odráželo charakter elektropohonu, přitom ale plachtění by nijak zkrátka nepřišlo, pro vítězství by se musela doba chodu motoru minimalizovat a tedy najít termiku. Změna by byla jen v tom, že 10 minut by ulétli všichni, ale to by přece ničemu nevadilo, naopak by diváci viděli v každém kole působivý dokluz celé skupiny najednou. Argument proti vidím jediný faktický - vyšší nároky na časoměřiče a vyšší riziko jeho chyby, tohle je opravdu možný problém. Jinak je to ale spíš o té psychologii - tvůrci pravidel by se museli trochu oprostit od toho F3J pojetí a vnímat tuto kategorii více jako ELEKTROvětroně...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:33 #383 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety

Karol Chyba napsal: A ešte jednu vec , treba chodiť viac na súťaže a možno zistíš že sa na danú vec dá pozerať aj z iného úhlu pohľadu.

Karol, zase si mě dostal :) , ale žena by mě asi zabila, kdybych k těm 4 kategoriím (RCEN, X5J, RCEX, Autonomy) začal létat ještě další, už tak je to asi 30 víkendů za rok (a to chci příští rok začít s RCEK).

Ale mě to opravdu vychází tak, jak jsem napsal výše. A ještě dodám, že ta nedefinovanost pohonů mi vadí skoro nejméně, to už "beru" spíše X5J úplně bez omezení modelů než styl F5J, protože si myslím, že F5J/RCEK "zabíjí" termiku na úkor stoupání a přistání (viz třeba názor z Nového Zélandu na http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... stcount=32 ). Mé doporučení, pokud by o něj někdo stál, jako že asi nestojí, by bylo začít uvažovat o možnosti spustit motor za letu, vyřešilo by to problém dosahovaných výšek, termiky, bodování přistání po cm a nakonec i rozdílnosti pohonů.

Prostě si myslím, že když uvažuji o velkých elektroletech v ČR, bylo by chybou přebírat F5J ve stávající podobě. Na druhou stranu, je to soutěž kategorií - pokud se toho někdo chopí a zavede F5J u nás a získá to širokou podporu, proč ne?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 09:12 #387 od Karol Chyba
Odpověděl Karol Chyba pro téma "Velké" elektrolety

Jan Kubica napsal: ale žena by mě asi zabila


To docelá dobre poznám, ale moja žena chodí na súťaže so mnou a keď má vstať ráno v sobotu o 4.00h tak si vieš predstaviť čo všetko musím preto spraviť . Na budúci rok chcem vypustiť veľkú kat. a lietať len malú trocha aj z finančného dôvodu, ale hlavne dosiahnuť ešte lepší výkon ako tento rok a sústrediť sa len na to.

Najspravodlivejšie by to asi bolo keby modely , motory baterky a všetky potrebné veci boli úplne identické nikto by sa nemohol vyhovárať že má slabší model alebo slabší motor ale bohužial tade cesta asi nevedie. Je to asi o tom ako to danej skupine vyhovuje. Z môjho pohladu si to predstavujem že F5J outruner by zostala tak oko je a bola by pre tých ktorý by si chceli trocha pričuchnúť a veľká F5J z výškomerom by bola Top nie ako TOp ktorý na to majú financie ale Top vrámci termického lietania.

To o čom písal Tomáš v rámci zapnutia motora koľkokrát chcem bez započítania do letu nie je zlý nápad, ale problém vidím v časomeračoch , ten problém je aj v súčastnej dobe , ten kto organizoval súťaž vie o čom hovorým, lebo niekedy je človek rád že niekoho nájde a občas sa stane že výsledok je troška skreslený, ako niekto už písal museli by to merať samotný piloti ktorý s tým majú skúsenosti. Viem že je ťažké vymyslieť spravodlivé pravidlá a dobré, lebo ako sa hovorí "tisíc ľudí tisíc chutí " ale musím pochváliť túto stránku že vznikla a preberajú sa tu problémi ktoré sa môžu vyriešiť vecnými argumentami

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.426 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám