file "Velké" elektrolety

Více
09. říj 2009 10:06 #346 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Takže jsme se (v tomto vláknu už podruhé) dostali k místu, že to vlastně nemá cenu něco měnit a vymýšlet, jo?

Každá kategorie vyžaduje speciály. Mimochodem, s těmi různými modely v F5J trochu odporuješ svému tvrzení o "normalizovaných speciálech".
Optimalizace účinnosti je dražší než optimalizace výkonu, ale nad 100% se nedostaneš nikdy, zatímco u výkonu žádná mez není. Navíc 10% v účinnosti pohonu při volném létání nehraje vůbec žádnou roli - při volném létání je vůbec technika relativně nedůležitá, důležitý je pilot.

Fajn, necháme toho. Příští rok se v Manušicích a Suché bude létat RCEX s k=P/M/200 (malé a velké) a k=1 (bez omezení rozměrů), pokud někdo nepřijde s něčím lepším :)
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 12:06 #347 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety

Jan Kubica napsal: Každá kategorie vyžaduje speciály. Mimochodem, s těmi různými modely v F5J trochu odporuješ svému tvrzení o "normalizovaných speciálech".


Tohle není až tak docela pravda - tam jde o možnost postavit speciál více cestami, na které moc nesedí koeficienty - třeba u modelu s horší klesavostí budeš mít naopak lepší stoupavost - to jaksi u tvého RCEX koeficientu nebude tak docela fungovat.

Jinak já si nemyslím, že nejde vymyslet nic nového, z fleku ti napíšu slušnou řádku možných variant kategorií, které by byly každá svým způsobem zajímavé. Jenže problém je v tom, že nepotřebujeme řadu kategorii, které jsou teoreticky zajímavé, potřebujeme jednu, maximálně dvě, kategorie, které jsou přijatelné pro širší okruh modelářů a dají se reálně létat a časem pro ně u nás prosadit oficiální pravidla. A je mi líto, ale v tomto ohledu je podle mě reálně přijatelná pouze kategorie FXJ. Další variantou je pak F5J, ale tam už i přes můj osobně kladný postoj k ní jasně vidím, že kolem ní bude problémů a diskusí daleko více.

Kdybych měl dát naprosto konstruktivní návrh, tak bych podpořil návrh P. Duška na realizaci nějaké zkušební soutěže FXJ, přes zimu můžeme zkusit osondovat možnosti vyšší propagace a třeba i zapůjčení nějakých switchů pro zájemce o vyzkoušení - nechci odhadovat, zda se to podaří, ale je na to poměrně dost času. Případně zkusit těch soutěží více...
Jak vidíš, koukám na to velmi pragmaticky, každému, kdo mě zná osobně, je jasné, že sám bych F5J před FXJ favorizoval, ale realita je asi opačná - proto bude asi lépe zkusit začít spíše právě od FXJ ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 12:35 #348 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma "Velké" elektrolety
Vo vzťahu k F5J vlastním názor veľmi podobný k Tomášovmu - je to špecifická a veľmi zaujímavá kategória, ktorá si žije vlastným životom ;) .
Pre niekoho je to neprijateľné riešenie, pre niekoho len potešenie, pre niekoho silná výzva... Lietam túto kategóriu od prvej súťaže v roku 2001.
Lietam ju s modelmi podľa vlastných predstáv (a možností ;) ) a s potešením sledujem, ako sa posúva dopredu a ako prináša radosť stále rastúcemu počtu pilotov.

Ako autor pravidiel FXJ som už Petrovi Duškovi v jeho snažení o zavedenie RCEV ponúkol spoluprácu. Vo funkciii "agenta diavoli" by som uvítal aj spoluúčasť racionálne oponujúceho Tomáša Hrubého ;) . Nepochybujem, že by sa nám podarilo FXJ pravidlá "doladiť" do prijateľnej podoby...

Je v tom len jeden "háčik":
FXJ vo svojej pôvodnej podobe nie je elektrokategória :? Je to v podstate len mierne modifikovaná F3J so switchom namiesto šnúry a s elektropohonom namiesto vlekárov ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 16:20 #349 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Tomáši,

promiň, ale vždyť stejně jako v F5J můžeš mít malý a velký model. Samozřejmě že bude jeden lépe stoupat a druhý zase klouzat. V tomto punktu tu Tvou argumentaci trochu nechápu (což nemusí být Tvoje vina, možná by pomohl nějaký příklad - bez ironie).

Další otázka: proč jsi tedy ještě s žádnou kategorií nepřišel, nenapsal pravidla, nezorganizoval soutěž? Možná máš pocit, že to není potřeba nebo že to nestojí za to. Já si myslím opak - abys mohl vybrat jednu kategorii s budoucností, musíš vybírat alespoň z 5 :) . Takže to prosím udělej.

A i když se někdy (dost často) strefuji do F5J/RCEK, nic proti ní nemám, naopak jsem rád, že se v tom našem rybníčku po letech něco děje a taky jsou to stejní lidé, kterých si vážím a které mám rád. A to platí i pro "sviště" ;) . A nakonec, mě je naprosto ukradený, jestli je daná kategorie mezinárodní nebo "sklízí mezinárodní ohlas na Litoměřicku" (JdC). A jestli RCEX a Autonomy skončí, když s tím skončím já, je mi taky úplně fuk. Já se chci především bavit, což se mi (zatím) daří.

Když se znovu vrátím na úplný začátek této diskuse - mám motorizované F3J, které stoupá do 10 m/s. Chci létat soutěž. Jaké jsou možnosti mimo RCEN (a RCEO - abych neurazil Brno a okolí)?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 18:02 #350 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma "Velké" elektrolety
Jak už zde zmínil Palo Lišhák, oslovil mne s nabídkou na spolupráci při ladění pravidel switchů (neboli svišťů) FXJ, po našem RCEV, a také na jistou osvětu mezi modeláři u nás, neboť jak jsem poznal sám na sobě, některé informace se k nám dostávají poněkud zkreslené.
Abychom to nemíchali, zakládám pro tuto kategorii nové vlákno, toto vlákno zde nechávám pro RCEX, případně další "velké" elektrolety.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. říj 2009 09:19 #352 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma "Velké" elektrolety
Nie som si tým celkom istý :? , ale snáď sa niektoré z poznámok na nasledujúcej adrese dotýkajú aj témy diskutovanej v tomto vlákne (?)
http://www.rivamodels.sk/PPP/diary/diary002.html

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. říj 2009 15:25 #353 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Palo, to víš že to sem patří :) Ten záznam z letu Pala Polonce je úžasný!

Trochu z jiného konce: tento týden se létá americká X5J, kam se přihlásila skupinka Španělů. Při té příležitosti jsem si vzpomněl na http://www.rcex.cz/?p=84 (mimochodem, ty komentáře doporučuji přečíst), kdy jsem ta jejich pravidla, neznajíce španělštiny, studoval.

Tedy, pokud tomu rozumím (link na jejich stránky je v tom článku na rcex), létají upravená pravidla 200 W/kg a 30 sekund motoru. Úprava spočívá v tom, že maximální doba chodu motoru je hmotnost v gramech dělená příkonem ve wattech krát 6 (a pro borce krát 4 - létají dvě varianty). Pro 1 kg model a 200 W příkonu je to právě 30 sekund. Přitom ale maximální doba chodu motoru je 60 sekund. Při tomto přístupu může být maximální dosažená výška nějakých 250 m, u borců o 1/3 méně, tj. asi 170 m.

Ti výše uvedení létají 3x Astra, 1x vlastní konstrukce - viz http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... stcount=10 .

I když už nejsem moc zastáncem LMR (i když si myslím, že tomu pořád většina lidí dává přednost), k tomuto bych se přidal :)

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. říj 2009 17:22 #354 od Palo Lišhák
Odpověděl Palo Lišhák pro téma "Velké" elektrolety
Honzo, ten "handicapový" štart sme vymysleli u nás keď som postavil merač statického ťahu... Kamarátom v Španielsku sa to pozdávalo, tak môžeš na ktorejsi titulke španielskeho modelárskeho časopisu vidieť moje Tango v závesoch môjho merača ťahu... Ale veľmi hrdý na to nie som :oops:
Tvári sa to spravodlivo, až na to, že je to STATICKÝ ťah :!:
Odlietali sme dve takéto súťaže - jednu v "handicap" druhú v "penalty" móde. Pri handicapovom móde modely štartovali v stanovenom čase postupne podľa rastúceho príkonu na kg a všetci vypínali v rovnakom čase od ktorého sa začala merať doba klzu. V penalizačnom móde motoroval kažký koľko chcel. Ale od celkovej doby letu sa mu neodpočítavala prostá doba chodu motora, ale doba sa násobila koeficientom odvodeným z príkonu jeho pohonu na kg... Ukázalo sa, že tadiaľ cesta nevedie. Áno, eroplány mali aj v praxi pri "handicap móde" približne rovnakú vypínaciu výšku, ale keď začal fungovať elektronický výškový spínač, už nebolo nutné používať takýto komplikovaný "obchvat".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. říj 2009 18:50 - 11. říj 2009 06:44 #355 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Palo, za ten statický tah se nestyď. Kdo nic nedělá, nic nezkazí a bůh ví, jaké názory budeme zastávat za pár let.

Naprosto souhlasím s tím, že výškový vypínač vyřešil "problém stejné výšky" s definitivní(?) platností. Ten otazník je tam kvůli té druhé větě :) .

Ale myslím si, že kdyby před několika lety někoho napadlo (to se mi to vytahuje s tím, co vím teď) odstoupit od modelu "nalétej s danou energií nejdelší čas" a akceptovat model "nalétej daný čas s co nejmenší spotřebou energie", mohli jsme být dneska taky dál. Jinak řečeno, myslím si, že kdyby Angličani zrušili LMR a zavedli VMR nebo MMR, mohla už to dneska být F5něco kategorie.

Kdysi jsem někomu psal, že podle mě lze do určité míry oddělit definici modelu a definici letové úlohy. Kdyby jsme se dokázali shodnout na nějaké definici modelu (a vím že riskuji, když dodám "spravedlivé", a ještě více riskuji, když dodám založené na měrném příkonu, ale mě nic jiného "spravedlivého" nenapadá), je možno těch letových úloh vymyslet nepřeberně. A ve všech bude rozhodovat pilotní umění, ne "nadupaný" pohon. Navíc, ten předpoklad o oddělení modelu a úlohy asi neplatí pro LMR a odvozené úlohy "stejné výšky". Tam v podstatě nelze nedostatky pohonu vůči konkurenci vykompenzovat pilotně, zejména když se létá ve skupinách s přepočtem.

Jinak omezit výšku lze podle mě dvěma způsoby - buď "progresívním zdaněním" doby chodu motoru, ale to se mi moc nelíbí, nebo povolením dalšího zapnutí motoru, které může nebo nemusí být za pokutu. Třeba v X5J a RCEX (opraveno 11.10. - bylo RCEK) se za druhé zapnutí motoru nehodnotí přistání, ale podle mě to také není nejlepší, přeci jen by se pilot měl o správné přistání v čase a prostoru snažit.

Jen doufám, že se do této diskuse ještě někdo zapojí :)
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Poslední změna: 11. říj 2009 06:44 uživatelem Jan Kubica.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. říj 2009 21:39 #356 od bohuslav majercik
Odpověděl bohuslav majercik pro téma "Velké" elektrolety
Podľa môjho názoru sa tu snažíte vymyslieť niečo čo je už vymyslené a funfuje v 3 štátoch dokonale vid. F5J EUROCUP . Mnohý z Vás čo to o týchto pravidlách tak horlivo diskutujete ste v živote takúto súťaž na vlastné oči nevideli a ani neleteli ,to že sa do týchto súťaží postupne dostavajú maniere zo sútaži F3J ,je vec vývoja kategorie. Priemernenému pilotovi ani super pohon nezaručí jasnú prevahu v štandartných podmienkach,ak to s tým modelom proste nevie. Velké omotorované F3J Espada,Stork,Pike nejde namotorovať na viac ako 25-27 m/s pri 3s Lipol toto mám osobne oskúšané roznymi kombináciami pohonu,vrtul atd...Len tak pre porovnanie model zo stupavostou cca 25m/s ( cca 1300W) je za 10 sec motoa vo výške +- 230m a model zo stupavosťou cca 15 m/s ( pohon s Megou 22/30/2 ) je v tej istej výške za +- 15-20 sec ak bude pilot zo slabším pohonom dostatočne zručný a bude lietať štandartne časy 9:40-9:45 a 100 tak určite sa dostane do boja o prvé priečky.

A k cene modelu,velmi konkurencie schopny model sa da postaviť aj v domacich podmienkach vid AVA ,alebo Supra od Marka Drelu stačí si prelistovať rcgroups a slovinské forum tam je rozpísaný komplet stavebný postup,a cena takéhoto prázdneho modelu sa dá stlaciť určite pod 300 eur.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.515 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám