file baterie pro polní nabíjení

Více
06. dub 2018 11:21 #20133 od Milan Chalupník

Milane jak je zapojena baterie 12,4V/25Ah?

Deset 18650tek paralelně, a to třikrát a spojit je do série, takže 25Ah, a 3x4,2V je 12,6V/25Ah (12,4V byl překlep).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. dub 2018 12:00 #20134 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Nevyjádřil jsem se asi přesně, já myslel k čemu je taková lehká přenosná baterie když mohu mít v autě nějaké menší trakční olovo (15-25Ah). Nabíjení ze startovací baterie je při vícedenní akci opravdu risk.
Na druhou stranu, cenově líp vychází pořízení 50W panelu a dobíjení startovací baterie v autě, než externí baterie. I při mizerných podmínkách to za víkend těch minimálně 10Ah dá a to celé zhruba za tisícovku.


Ono tě to ale vyjde proti slušnému trakčnímu olovu v podstatě na stejné penízei a přitom to vydrží déle (když tedy chvíli ignoruji váhu). Sám mám z minulosti (kdy o podobně nízké ceně za LiION nemohla být řeč Optimu Yellow Top a ta by vyšla i dnes na cca 4000, UPS baterka cca 200Wh vyjde na 1300 korun - ve srovnání s tím se na 200Wh z LiION dostanu za cca 1400... To pak prostě Pb ztrácí smysl - chápej to spíš jako vývoj na trhu a jeho posun, před třeba pěti lety bych se na podobnou cenu u LiION nedostal, dnes ale ano.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. dub 2018 13:27 #20135 od Petr Dušek
Věřím jen té statistice, kterou jsem si sám zfalšoval ;) .

Řekněme, že za těch 1400 koupíš holé články (i když ekvivalent k 12V/20Ah by bylo 24 čl. á 80 = 1920Kč), něco taky bude stát spojení do baterie, řekněme že to zvládneš sám a děláš zadarmo. OK

Ale pořád nevidím ten důvod proč to dělat, pokud to nepotřebuju tahat v batohu do hor, nebo tím pohánět nářadí s kterým lezu po střeše, kde každé kilo nebo deko je znát. Trakční gelovka bude za stejnou cenu (1400), životnost má srovnatelnou a 5 kg v případě potřeby 100m po letišti unesu. Koupim hotovou baterku se svorkami bez dalších starostí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. dub 2018 14:09 #20139 od Tomas Hruby
Já právě nevěřím té srovnatelné životnosti, moje zkušenosti s těmi UPS gelovkami moc skvělé nejsou :-(
Jinak máš samozřejmě pravdu v tom, že je nutný "pozitivní vztah k elektrobastlení", to nerozporuji...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. dub 2018 15:03 #20140 od Petr Dušek
UPS "stand by" baterie je něco trochu jiného než trakční "deep cycle" baterie, pro naši potřebu je potřeba vybírat z té druhé kategorie, např něco takového:
Trakční (GEL) baterie Goowei OTL20-12

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. dub 2018 09:26 #20141 od Tomas Hruby
Petře, nerad tě vyvádím z omylu, ale pleteš se v řadě věcí. Zaprvé se malinko pleteš v tom rozlišení - to na odkazu od tebe je úplně to samé, jako jsem odkazoval z GME, do UPS se dává právě toto.

A k vlastnostem - všiml sis například, že i u toho, co sám odkazuješ, se pro garantovaný počet cyklů počítá s vybitím vždy jen na 50%?
Tohle je prostě problém Pb, ani trakční nemají moc v oblibě režim potřebný pro zde debatovaný účel (byť ho samozřejmě zvládají daleko lépe startovací Pb). Třeba u Shimatsu je v datasheetu garantován počet úplných cyklů jen třetinový proti těm "polovičním"...
Další problém je maximální proud a jeho vazba na kapacitu. Třeba zase u Shimatsu 18Ah je těch 18Ah garantováno při proudu 0,9A a minimální pokles je při 1,6A. Ale už při 4,5A je kapacita jen 13,5Ah a při cca 10A klesá jen mírně nad 10Ah - to už je velká rána. A upozorňuji, že když třeba nabíjím baterky do racecopteru, tak se na vstupu nabíječe dokážu dostat ještě výše :-( Ve výsledku tedy Pb12V/18Ah není ani náhodou ekvivalentem 3s LiION se stejnou kapacitou, když na to budu hodný, tak možná je rozdíl 25%, ale spíš více. Jinými slovy cca 3s14Ah.

Věř mi - to srovnání s LiION jako Š120 kontra A7 nebyla nadsázka, ale dost reálný popis stavu. Ony samozřejmě Pb mohou stačit, když už je někdo má, tak není důvod je vyhazovat a ať klidně doslouží. Ale kupovat nové mi přijde dost diskutabilní...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. dub 2018 10:12 #20143 od Petr Dušek

Tomas Hruby napsal: ...Zaprvé se malinko pleteš v tom rozlišení...

Mám pocit že jdeš zbytečně do sporu... v tom rozlišení typů vycházím jednak ze zkušeností a aby to bylo podloženo tak třeba z tohoto datasheetu

50% vybití považuji za normální, proto jsem taky na tvůj výpočet spotřebované kapacity 10Ah odkazoval 20Ah baterku. Uváděná minimální životnost je 300 cyklů (při 80% vybití), což při týdenním cyklu vychází na 6 let, to mě bohatě stačí.

A hlavně jsem se ptal v čem je výhoda té Li-ion baterie - dostal jsem odpověď že potřebuješ nabíjet baterii do coptery vysokými proudy. OK, tam to chápu, nechápal jsem tu potřebu pro nabíjení 850-tek do F5J.
Poděkovali: Pavel Svoboda

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. dub 2018 10:58 #20162 od Martin Bečvář

Tomas Hruby napsal: Cena není zlá - třeba s těmito Panasonicy eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panas...pf-3-7v-2900mah.html se dostaneš na 25x2,75EUR, tedy necelých 70EUR, čili pod 2000, to mi za baterku se jmenovitým napětím 18,5V a reálnou kapacitou minimálně 12500mAh (možná se bude blížit i k teoretickým 14500mAh) přijde slušné.


Chci si poskládat pack na takové to pohodlnější nabíjení u letadel.
Doteď jsem používal olovo 7Ah něco upskového, dostal jsem nový od kamaráda a službu to splnilo, ale využitelná kapacita nicmoc.

Pro icharger 106B+ potřebuju napájení 10-18V, takže 4s, kapacita by mohla stačit max 10Ah? Pohonné lipol 3s850mAh-1300mAh podle toho s čím jdu létat, vyjímečně i 3s2200mAh.
Tebou udávané články mají cenu €3,15 asi máš nějaké slevy.

Jsou pro tento účel nejvhodnější výše uvedené panasonic?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. dub 2018 17:25 #20163 od Tomas Hruby
Cena je dobře - platí od 10ti kusů... Dokonce se dá dostat na 2,55EUR při 30ti (ale na druhé straně se nesmí zapomenout na poštovné, ukáže se, až se to dá do košíku).

Ad "nejvhodnější" - asi bych si spíš dovolil mluvit o momentálně zajímavém poměru výkon/cena.
Absolutně nejlepší určitě nejsou, Sony Konion bude ve výhodě při větších proudech (ale pro nabíjení to moc roli hrát nebude), od Panasonicu i Samsungu se dají pro změnu koupit články dost přes 3000mAh (a není to úplná pohádka), ale to vše je dražší. Pro ilustraci třeba Panasonic 3350mAh - eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/panas...b-made-in-japan.html . Určitě dobrý, ale cca 4EUR za článek a to se nasčítá (a není to pořád ještě nejdražší varianta).

Jinak jsem byl mimo diskusi tázán, zda nebudu něco objednávat, že by se toho vzalo více - ano, asi budu, ale z řady důvodů spíš až na začátku května. Pokud chce někdo laborovat hned, tak určitě nepomohu, za necelý měsíc by se možná o něčem mluvit dalo.
Poděkovali: Martin Bečvář

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. dub 2018 08:24 #20164 od Tomas Hruby
Ještě k uspořádání - asi nejuniverzálnější je skutečně 4s, to zvládne naprostá většina nabíječů a účinnost proti 12V (3s) roste. 5s by bylo ještě lepší, ale tam už jsou některé nabíječe na hraně, takže se nehodí všem.
K počtu paralelně - podle mne je rozumné 4p-6p (tedy celkem 16-24 článků). Výsledná kapacita (mám na mysli spolehlivě dosažitelná, ne teoretický limit) bude zaokrouhleně 10,5Ah pro 4p a 16Ah pro 6p, proudy na článek při nabíjení zcela přijatelné. U podobné baterie nepředpokládám víc než 15A, proud tedy bude pod 4A/čl i při 4p (a to je těch 15A nejspíš nadsazeno a 90% času to bude daleko méně).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.446 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám