- Příspěvky: 2089
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 76
Q11, Daidal, Ambrosia a iné
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Připojím svůj názor. V dobách plechovkových motorů jsem udělal do Siesty podobné díry jako Martin a fungovalo to dobře. Nyní nedělám díry vůbec žádné a používám klasický neturbo kužel... a funguje to stejně dobřemartin horák napsal: Já to dělám podobně,v trupu u motoru zdůvodů kabelům ,ale i zdůvodů chlazení a pak v kabině a v zadu za odtokovkou,funguje to dobře .Martin H.
Nejvíce tepla z motoru odchází přes hřídel a kužel (samozřejmě pokud není plastový), i zcela uzavřený motor takto během 5-ti minut letu spolehlivě vychladne.
OT: Napadá mě jak funguje uhlíkový turbokužel od RFM - díra v kuželu slouží pro chlazení duralového trámce, a tím i motoru, resp. převodovky
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Využije se to spíš v situacích, jako píše o kus dříve Radim, třeba pro tréning přistávání, ovšem otázkou je, jestli není jednodušší pro podobný účel radši nasadit listy třeba jen 8x6 a tím převést motor do vyloženě odpočinkového stavu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Kurjan
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 107
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Brodský
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 59
- Obdržená poděkování 0
Petr Dušek napsal: Nejvíce tepla z motoru odchází přes hřídel a kužel (samozřejmě pokud není plastový), i zcela uzavřený motor takto během 5-ti minut letu spolehlivě vychladne.
Da se k tomuto najit nejake mereni, pripadne odkaz na nejaky vyzkum ci "vyzkum"?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2089
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 76
Také jsem pro kontrolu trochu počítal vedení tepla průřezem ocelové hřídele 3,2mm , ale tím tady nebudu unavovat.
Nenutím nikoho aby tomu věřil, já díry do trupu dělat nebudu, ostatní nechť to dělají jak je jim libo.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Brodský
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 59
- Obdržená poděkování 0
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2089
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 76
Vyšlo mi, že ocelová hřídel 3,2mm v délce 10mm (vzdálenost motor-kužel) odvede při teplotním spádu 40K za minutu ca 160W tepla (je to ten vzorec pro Q). Samozřejmě v případě chlazení motoru se jedná o neustálený děj a celé je to trochu složitější, jen jsem chtěl ověřit, jestli se pohybujeme řádově v reálných číslech.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Vyšlo mi, že ocelová hřídel 3,2mm v délce 10mm (vzdálenost motor-kužel) odvede při teplotním spádu 40K za minutu ca 160W tepla (je to ten vzorec pro Q). Samozřejmě v případě chlazení motoru se jedná o neustálený děj a celé je to trochu složitější, jen jsem chtěl ověřit, jestli se pohybujeme řádově v reálných číslech.
Petře, to máš ale chybu už v jednotkách - watt je výkon, výkon krát čas je energie (joule). Jsem hnidopich
Podle mě ale může být chyba v samotné úvaze: teplo je jako voda nebo elektrický proud. Celkový tok tepla určuje nejslabší článek v řetězci (prvek s největším odporem). Při problémech tohoto typu bývá určující přestup tepla z kovu do vzduchu. Takže pokud má teplo nejprve být vedeno kovem a teprve potom předáávno vzduchu, je možná to vedení hřídelí jen zbytečným prvkem, který zvyšuje odpor.
Je fakt, že u oběžek se teplo generuje ve statoru, ke kterému může mít vzduch blbý přístup, i když mně se zdá, že oběžky mají vlastně přední i zadní čelo otevřené, navíc rotující plášť přidává hodně turbulence, takže bych řekl, že ten přestup tepla z vinutí do vzduchu zase tak špatný nebude, tedy pokud má do motoru vzduch přístup - od zadu!!!
Jinak tato diskuse je o něčem jiném, což pořád většina lidí nechápe. Mezi trupem a kuželem je vzduch odsáván, protože ja tam za letu největší podtlak. Turbokužel = chlazený kužel, ne chlazený motor. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2089
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 76
Počítal jsem hřídel právě proto, že je to podle mě to slabé místo, na přestup tepla do vzduchu je tam potom veliká plocha ofukovaného kuželu, navíc z materiálu, který teplo vede ještě 3x lépe než ocel. Stačí si po vypnutí motoru podržet kužel v ruce, jak se pěkně ohřívá...
Moje úvaha je asi ta, že přibližně polovina produkovaného tepla se odvádí proudícím vzduchem při chodu motoru, druhou polovinu zbývá dochladit po vypnutí motoru.
Že je vzduch při chodu motoru odsáván přes motor z trupu je zřejmá věc, když dám výškoměr (barometrický snímač) za motor, při zapnutí motoru vyskočí hodnota o 2-3 metry nahoru.
Jsme myslím ve vlákně o modelech, asi bychom toho vědeckého bádání měli nechat
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Všichni, co lítáme turbokužely, pokud mám zjištěno, tak je máme kvůli bezpečnému poloměru. Je to zatím jediná úniková cesta, jak vyhovět pravidlům. Ti, co lítají vpředu se šroubkem, to mají podle nich jen do času.
Např. já jsem chlazení motoru zatím nikdy neřešil (už proto třeba, že jsem měl plné přepážky). Díry v kabině, i přes negativní názory, mám pro chlazení BECu, protože lítám 6 serv. Zatím to bylo OK, tak jen doufám, že to vydrží.
A ještě něco mimo téma. Vzhledem k tomu, že je téměř hotová nová verze SW pro pořádání soutěží, tak se chci zeptat, jestli by nebylo možné aktualizovat databázi soutěžících. Dejte prosím nějaký nápad, samozřejmě do správné sekce, jak to šikovně udělat. Byla by škoda, kdyby Petrův počin zapadnul.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Vysilač (2 Příspěvky)
- Tak na okraj - Hitec Optima fungovat s FrSky (a dalšími OpenTX/ETHOS alternativami) může. Musí...
- v Letecké kategorie / F3K
- od Tomas Hruby
- 08. říj 2025 06:50
-
-
-
- Podzimní F5J Trnávka (2 Příspěvky)
- Dobrý den všem. V sobotu jsme na Trnávce Zakončili letošní sezónu kategorie F5J v ČR. Ranní...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Kamil Kičmer
- 06. říj 2025 09:01
-
-
-
- Ostravský nakladač 2025 (9 Příspěvky)
- Dobrý den všem. V neděli se nám podařilo odlétat poslední letošní soutěž RCEV, ze...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Kamil Kičmer
- 06. říj 2025 06:36
-
-
-
- RCEV Chomutov 4.10.2025 (3 Příspěvky)
- Soutěž RCEV plánovaná na zítra, je zrušena. Po dohodě s pár statečnými přihlášenými,...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Radek Novotny
- 03. říj 2025 16:21
-
-
-
- RCEP - náměšťská podzimní (1 Příspěvky)
- - ZRUŠENO - pro malý zájem naši letošní podzimní soutěž rušíme bez náhrady...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Hloušek
- 26. zář 2025 09:55
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

