"Velké" elektrolety
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
a) měření wattmetrem při přejímce s nabitou baterkou, 5-10 sekund po startu motoru
b) jako a), ale měření jen proudu klešťákem, a poté krát jmenovité napětí baterky
Uznávám, že je to pakárna, i když 1) se to třeba v Anglii ve 200 W/kg tak dělalo, 2) je to podle mě srovnatelné s kontrolou pohonu RCEJ/RCEK, takže:
c) výstup z DriveCalcu nebo podobného programu společně s přihláškou
d) nechat to úplně bez kontroly, ovšem s tím, že pohon bude uveden v přihlášce a pořadatel si údaj může ověřit a případné rozpory předem vyjasnit. Ostatně, ono při volném létání na přesném určení příkonu záleží poměrně málo.
Ty poslední dva body mi přijdou smysluplné, ale chci říci, že pokud by se z toho měla stát kategorie "oficiální", směřuje to jednoznačně k elektroměrům (což, jak se zdá, s nástupem telemetrie v blízké budoucnosti nebude problém).
A k tomu volnému létání - mně se zdá (i když vím, že zase riskuji vlnu nesouhlasu

Máš pravdu, že to bude záviset na počtu lidí. Proto bych konkrétní organizaci nechal na pořadateli. Podle mě se 15 lidí (a bude jich vůbec někdy víc?) dá zvládnout najednou (15 přistávacích bodů, vlastně ani ne, protože si budou měřit navzájem), při více lidech je lze rozdělit do skupin, nakonec se i pracovní čas může blížit letovému. Nebo se dá startovní lístek vydat jen na 30 minut, těch možností je určitě víc. A na to káně se vyloženě těším, to jsou přesně ty okamžiky, kvůli kterým lítám. Taky předpokládám sondy, když se někdo "obětuje" a ukáže ostatním, zda "to tam je", to se potom může stoupat jen do 30-50 m.
Kdybych měl shrnout "výhody" tohoto způsobu létání, tak:
- nezáleží na přesném určení příkonu, vliv taktiky je mnohonásobně větší (ona právě ta taktika bude klíčová, protože i "cihla" v termice letí lépe než "orchidej" v klesáku),
- bude se létat mnohem níže, protože se bude startovat do vybraných podmínek, resp. nebude se startovat do podmínek beznadějných.
Ale možná, že se na to dívám úplně nesprávně, jestli to bude fungovat, to ukáže až realita, jistý si nejsem ničím.
Tomáši, jak by sis "velké elektrolety" představoval Ty? Převzít slovenská F5J?
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Pokud si vzpominam, tak tam nam to nerizene litani a pristavani v 7mi lidech fungovalo bezproblemu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
V podstatě ano... Podle mě ta F5J umožňuje létat poměrně dost koncepcím pohromadě - velké F3J, hotlinery s extrémní stoupavostí, ale na druhé straně i třeba Ambrosie či Scorpion s relativně jednoduchým pohonem, ale malou hmotností, vedle toho třeba Cornix pro naši RCE7. Třeba u Scorpiona se s pohonem pro cca 20m/s stoupavosti hravě vejdeš do 750-800g hmotnosti a pohon to bude celkem za pár korun - třeba AXI (čongXI)2217 s tříčlánkem přetížený na cca 40A to dokáže. Mimochodem AXI2217/12 má od výrobce oficiálně povoleno na 60s 30A, takže to vlastně přetížení ani není - sice by se šlo třeba nad 40A, ale zas tak nejvýš na 15-20s.Jan Kubica napsal: Tomáši, jak by sis "velké elektrolety" představoval Ty? Převzít slovenská F5J?
H.
Dalo by se možná debatovat o nějakých národních úpravách, třeba to dělit podle rozpětí, ale to bych zatím nechal otevřené a chvíli sledoval vývoj v okolí a sbíral zkušenosti z případných zkušebních soutěží u nás, tady bych zatím tolik jako s RCEK/outrunnery nespěchal.
Mimochodem já bych malé a velké dělil spíš až někde u 250-260cm (možná stylově jako to mají místy Američani na 254cm - 100palců), což navrhuji zvážit i tobě, je příliš mnoho modelů někde těsně nad 220cm, pro které je ten pád do "velké" kategorie trochu nefér.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
TH:
1. Mně se spínače nelíbí, protože je to vlečná šňůra (což ale může být důvod, proč se to zase někomu líbit bude).
2. I v té definici RCEX může létat cokoliv, dokonce v ještě širším spektru modelů a pohonů než v F5J/SK.
3. Dělení podle rozpětí:
Je to kontroverzní, to určitě. Ale taky si myslím, že nějaké dělení malé/velké by být mělo. Záměrem je oddělit "400 class" a "F3J class", které jsou výkonnostně o hodně jinde. Možná by bylo lepší dělit podle hmotnosti raději než podle rozpětí. Něco jako 800 g nebo tak?
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: TS - dík za připomínku, na Autonomy nezapomínám.
Možná by bylo lepší dělit podle hmotnosti raději než podle rozpětí. Něco jako 800 g nebo tak?
H.
Tím ovšem likviduješ různé Swingy, Cornixy, Iony atd. Podle mě pokud dělit, tak asi spíš podle rozpětí. Řekl bych, že zrovna pro tvoje účely RCEX by těch 100 palců jako zlom mohlo být tak akorát...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Abych trochu eliminoval připomínky, že motor je zde jen vlečná šňůra, zdá se mi pro zpestření soutěže vhodnější systém který funguje třeba v RCV2 nebo RCVM. Pracovní čas je delší než letová úloha (třeba 12/10min), je pak prostor pro taktizování dá se klidně opakovat start s reálnou nadějí na maximum. Na druhou stranu to klade větší nároky na časoměřiče, protože každý musí správně hlásit soutěžícímu svůj čas, z centrálních repráků jde jenom pracák.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Důvod je prozaický - jsem se s tebou ochoten vsadit, že ať se budeš snažit sebevíc, tak to některou koncepci modelu zabije a některou zvýhodní. Takže výsledkem bude buď stavba "normalizovaných speciálů" anebo budeš každou chvíli řešit "vyšší spravedlnost" koeficientů, na což se ti za chvíli všichni vykašlou... Sporná je i ta idea "elektroměru" - to zas okamžitě otevře technickou "válku" za maximální účinnost, nic levného.
Pokud to necháš volné, tak sice na pohled mohou lézt náklady nahoru, ale na druhé straně tím dáváš možnost každé koncepci využít své silné stránky - F3J klouže lépe než hotliner, ale nikdy nebude tak rychle stoupat (hmotnost, čelní odpor), což to do jisté míry kompenzuje. Prostě si myslím, že kategorie se buď musí do jisté míry unifikovat - jako RCEJ či teď RCEK anebo ji musíš nechat opravdu volnou, nějaká cesta mezi tím zavádějící "matematickou spravedlnost", je ve své podstatě slepá ulička - bude se jistě zpočátku (dokud to létá pár nadšenců) jevit jako dobrý nápad, ale je jen otázka času, kdy se na to někdo podívá a najde tu "správnou" cestu

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Tím ovšem likviduješ různé Swingy, Cornixy, Iony atd. Podle mě pokud dělit, tak asi spíš podle rozpětí. Řekl bych, že zrovna pro tvoje účely RCEX by těch 100 palců jako zlom mohlo být tak akorát...
A aby mi to nebylo líto, tak likviduji i své Optimu (2m, 1.5 kg) a Havrana (1.9m, 1 kg). To se takhle nedá brát, opravdu jde o "ochranu" malých modelů. A třeba i ten Havran, i když v přímém srovnání při vytáčení termiky oproti "400" dost zaostává, se mi díky větší hmotnosti jeví pro taktické létání lepší (viditelnost, stabilita, pronikavost).
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Pánové prosím o názor k RCEV/FXJ. Zatím jsem převzal slovenský model = letová úloha 10min, pracovní čas 10min.
Abych trochu eliminoval připomínky, že motor je zde jen vlečná šňůra, zdá se mi pro zpestření soutěže vhodnější systém který funguje třeba v RCV2 nebo RCVM. Pracovní čas je delší než letová úloha (třeba 12/10min), je pak prostor pro taktizování dá se klidně opakovat start s reálnou nadějí na maximum. Na druhou stranu to klade větší nároky na časoměřiče, protože každý musí správně hlásit soutěžícímu svůj čas, z centrálních repráků jde jenom pracák.
Já si nemůžu pomoct, ale ať si říká kdo chce co chce, tak kouzlo F3J stylu je právě v tom přímém souboji modelů, kde s trochou nadsázky platí, že kdo vydrží nejdéle a dobře přistane, tak vyhrál. A zrovna v FXJ podle pravidel z Holíče (to tvoje RCEV je o tom samém) to platí víc než kde jinde - doba chodu motoru nehraje roli, všichni letí najednou, vypnou ve stejné výšce, takže je to přímý boj. Myslím si, že by nebylo šťastné to prodloužením pracáku o 2 minuty tohle narušit...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.