"Velké" elektrolety
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Každá kategorie vyžaduje speciály. Mimochodem, s těmi různými modely v F5J trochu odporuješ svému tvrzení o "normalizovaných speciálech".
Optimalizace účinnosti je dražší než optimalizace výkonu, ale nad 100% se nedostaneš nikdy, zatímco u výkonu žádná mez není. Navíc 10% v účinnosti pohonu při volném létání nehraje vůbec žádnou roli - při volném létání je vůbec technika relativně nedůležitá, důležitý je pilot.
Fajn, necháme toho. Příští rok se v Manušicích a Suché bude létat RCEX s k=P/M/200 (malé a velké) a k=1 (bez omezení rozměrů), pokud někdo nepřijde s něčím lepším

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Každá kategorie vyžaduje speciály. Mimochodem, s těmi různými modely v F5J trochu odporuješ svému tvrzení o "normalizovaných speciálech".
Tohle není až tak docela pravda - tam jde o možnost postavit speciál více cestami, na které moc nesedí koeficienty - třeba u modelu s horší klesavostí budeš mít naopak lepší stoupavost - to jaksi u tvého RCEX koeficientu nebude tak docela fungovat.
Jinak já si nemyslím, že nejde vymyslet nic nového, z fleku ti napíšu slušnou řádku možných variant kategorií, které by byly každá svým způsobem zajímavé. Jenže problém je v tom, že nepotřebujeme řadu kategorii, které jsou teoreticky zajímavé, potřebujeme jednu, maximálně dvě, kategorie, které jsou přijatelné pro širší okruh modelářů a dají se reálně létat a časem pro ně u nás prosadit oficiální pravidla. A je mi líto, ale v tomto ohledu je podle mě reálně přijatelná pouze kategorie FXJ. Další variantou je pak F5J, ale tam už i přes můj osobně kladný postoj k ní jasně vidím, že kolem ní bude problémů a diskusí daleko více.
Kdybych měl dát naprosto konstruktivní návrh, tak bych podpořil návrh P. Duška na realizaci nějaké zkušební soutěže FXJ, přes zimu můžeme zkusit osondovat možnosti vyšší propagace a třeba i zapůjčení nějakých switchů pro zájemce o vyzkoušení - nechci odhadovat, zda se to podaří, ale je na to poměrně dost času. Případně zkusit těch soutěží více...
Jak vidíš, koukám na to velmi pragmaticky, každému, kdo mě zná osobně, je jasné, že sám bych F5J před FXJ favorizoval, ale realita je asi opačná - proto bude asi lépe zkusit začít spíše právě od FXJ

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-

Pre niekoho je to neprijateľné riešenie, pre niekoho len potešenie, pre niekoho silná výzva... Lietam túto kategóriu od prvej súťaže v roku 2001.
Lietam ju s modelmi podľa vlastných predstáv (a možností

Ako autor pravidiel FXJ som už Petrovi Duškovi v jeho snažení o zavedenie RCEV ponúkol spoluprácu. Vo funkciii "agenta diavoli" by som uvítal aj spoluúčasť racionálne oponujúceho Tomáša Hrubého

Je v tom len jeden "háčik":
FXJ vo svojej pôvodnej podobe nie je elektrokategória


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
promiň, ale vždyť stejně jako v F5J můžeš mít malý a velký model. Samozřejmě že bude jeden lépe stoupat a druhý zase klouzat. V tomto punktu tu Tvou argumentaci trochu nechápu (což nemusí být Tvoje vina, možná by pomohl nějaký příklad - bez ironie).
Další otázka: proč jsi tedy ještě s žádnou kategorií nepřišel, nenapsal pravidla, nezorganizoval soutěž? Možná máš pocit, že to není potřeba nebo že to nestojí za to. Já si myslím opak - abys mohl vybrat jednu kategorii s budoucností, musíš vybírat alespoň z 5

A i když se někdy (dost často) strefuji do F5J/RCEK, nic proti ní nemám, naopak jsem rád, že se v tom našem rybníčku po letech něco děje a taky jsou to stejní lidé, kterých si vážím a které mám rád. A to platí i pro "sviště"

Když se znovu vrátím na úplný začátek této diskuse - mám motorizované F3J, které stoupá do 10 m/s. Chci létat soutěž. Jaké jsou možnosti mimo RCEN (a RCEO - abych neurazil Brno a okolí)?
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Abychom to nemíchali, zakládám pro tuto kategorii nové vlákno, toto vlákno zde nechávám pro RCEX, případně další "velké" elektrolety.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-

http://www.rivamodels.sk/PPP/diary/diary002.html
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Trochu z jiného konce: tento týden se létá americká X5J, kam se přihlásila skupinka Španělů. Při té příležitosti jsem si vzpomněl na http://www.rcex.cz/?p=84 (mimochodem, ty komentáře doporučuji přečíst), kdy jsem ta jejich pravidla, neznajíce španělštiny, studoval.
Tedy, pokud tomu rozumím (link na jejich stránky je v tom článku na rcex), létají upravená pravidla 200 W/kg a 30 sekund motoru. Úprava spočívá v tom, že maximální doba chodu motoru je hmotnost v gramech dělená příkonem ve wattech krát 6 (a pro borce krát 4 - létají dvě varianty). Pro 1 kg model a 200 W příkonu je to právě 30 sekund. Přitom ale maximální doba chodu motoru je 60 sekund. Při tomto přístupu může být maximální dosažená výška nějakých 250 m, u borců o 1/3 méně, tj. asi 170 m.
Ti výše uvedení létají 3x Astra, 1x vlastní konstrukce - viz http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... stcount=10 .
I když už nejsem moc zastáncem LMR (i když si myslím, že tomu pořád většina lidí dává přednost), k tomuto bych se přidal

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-

Tvári sa to spravodlivo, až na to, že je to STATICKÝ ťah

Odlietali sme dve takéto súťaže - jednu v "handicap" druhú v "penalty" móde. Pri handicapovom móde modely štartovali v stanovenom čase postupne podľa rastúceho príkonu na kg a všetci vypínali v rovnakom čase od ktorého sa začala merať doba klzu. V penalizačnom móde motoroval kažký koľko chcel. Ale od celkovej doby letu sa mu neodpočítavala prostá doba chodu motora, ale doba sa násobila koeficientom odvodeným z príkonu jeho pohonu na kg... Ukázalo sa, že tadiaľ cesta nevedie. Áno, eroplány mali aj v praxi pri "handicap móde" približne rovnakú vypínaciu výšku, ale keď začal fungovať elektronický výškový spínač, už nebolo nutné používať takýto komplikovaný "obchvat".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Naprosto souhlasím s tím, že výškový vypínač vyřešil "problém stejné výšky" s definitivní(?) platností. Ten otazník je tam kvůli té druhé větě

Ale myslím si, že kdyby před několika lety někoho napadlo (to se mi to vytahuje s tím, co vím teď) odstoupit od modelu "nalétej s danou energií nejdelší čas" a akceptovat model "nalétej daný čas s co nejmenší spotřebou energie", mohli jsme být dneska taky dál. Jinak řečeno, myslím si, že kdyby Angličani zrušili LMR a zavedli VMR nebo MMR, mohla už to dneska být F5něco kategorie.
Kdysi jsem někomu psal, že podle mě lze do určité míry oddělit definici modelu a definici letové úlohy. Kdyby jsme se dokázali shodnout na nějaké definici modelu (a vím že riskuji, když dodám "spravedlivé", a ještě více riskuji, když dodám založené na měrném příkonu, ale mě nic jiného "spravedlivého" nenapadá), je možno těch letových úloh vymyslet nepřeberně. A ve všech bude rozhodovat pilotní umění, ne "nadupaný" pohon. Navíc, ten předpoklad o oddělení modelu a úlohy asi neplatí pro LMR a odvozené úlohy "stejné výšky". Tam v podstatě nelze nedostatky pohonu vůči konkurenci vykompenzovat pilotně, zejména když se létá ve skupinách s přepočtem.
Jinak omezit výšku lze podle mě dvěma způsoby - buď "progresívním zdaněním" doby chodu motoru, ale to se mi moc nelíbí, nebo povolením dalšího zapnutí motoru, které může nebo nemusí být za pokutu. Třeba v X5J a RCEX (opraveno 11.10. - bylo RCEK) se za druhé zapnutí motoru nehodnotí přistání, ale podle mě to také není nejlepší, přeci jen by se pilot měl o správné přistání v čase a prostoru snažit.
Jen doufám, že se do této diskuse ještě někdo zapojí

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- bohuslav majercik
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
A k cene modelu,velmi konkurencie schopny model sa da postaviť aj v domacich podmienkach vid AVA ,alebo Supra od Marka Drelu stačí si prelistovať rcgroups a slovinské forum tam je rozpísaný komplet stavebný postup,a cena takéhoto prázdneho modelu sa dá stlaciť určite pod 300 eur.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.