Kalendář soutěží + registrace

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: úterý 7. březen 2017 18:15 Napsal Aleš Krátký

Za pár týdnů začne naplno modelářská sezóna, a tak mnozí z nás plánují víkend po víkend kam vyrazit. Čeho se zůčastnit, čeho nikoli, co je daleko nebo naopak blízko, a už se celí tetelí, jak se potkají s kolegy, a drtivě je porazí. K tomu prvnímu se snažíme pomoct právě novým kalendářem na Stoupáku. Jak si jistě mnozí všimli, tak jsme ho trošku přepracovali. Přibyly nové možnosti hledání, také se zobrazují u vybraných akcí QR kódy, díky kterým můžete soutěž snadno přenést do svého kalendáře. Upraveno bylo mírně i zobrazení soutěže samotné, soutěžících a registrací. Také byly přepsány všechny akce F5J, RCEV, RCEN, RCEO, RCEK, RCEJ, RCEP, RCVEM, a to nejen u nás, ale (co se týče F5J) i po evropě a přilehlém okolí. Nedílnou součástí je i zařazení do contestů, a možnost registrace.

 

 

 

Číst dál: Kalendář soutěží + registrace





Měření reálných "Céček" u baterií

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: středa 18. leden 2017 14:05 Napsal Aleš Krátký

Akumulátory Lithium-polymer 2017

Akumulátorů na bázi lihia existuje řada různých typů. Jednoznačně největší rozšíření pro pohon elektromotorů v RC modelech si vydobyly články lithium-polymer.
Na trhu jsou už řadu let, přesto všechny jejich vlastnosti nejsou stále všem uživatelům známé.

V první řadě jde o to nejdůležitější - o jejich proudový výkon. Ten se odvozuje od kapacity a označuje číslem C. Pokud má baterie kapacitu 1000mAh, pak 10C znamená proud 10A.

Ve většině případů se proudový výkon označuje dvěma čísly, které se většinou označují jako "trvalý" a "špičkový". Ten "špičkový" je obvykle dvojnásobkem "trvalého".

Toto označení používají v podstatě všichni výrobci, je ale dost zavádějící.
Dosud totiž neexistuje žádná metodika pro určení proudového výkonu a tak se označení výkonu dá vykládat různými způsoby. 
Sejdeme se i s vyloženým klamáním, kdy prodejce používá špičkový proud jako jediné označení.
 

Číst dál: Měření reálných "Céček" u baterií





RCE4 !! Revoluce v kategoriích

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: čtvrtek 31. březen 2016 22:00 Napsal Aleš Krátký

Již delší dobu zde čteme o různých kategoriích, náročnosti na pilotáž, náročnosti na modely atd... Poslední diskuse na téma RCEP mě přesvědčila, že je tu potencionální zájem o nějakou lidovou kategorii, která by se hned "nezamarasila" profíky, kteří jdou přes mrtvoly. Kategorii která by byla nenáročná na modely, ale i piloty a organizaci.

Nejen proto jsem se rozhodl po dlouhém uvažování pustit do světa svojí myšlenku, kterou již nosím v hlavě velmi dlouho. Vzít ze všech kategorií to nejlepší a vytvořit něco, co by spojilo vše do jedné jediné nejlepší kategorie co máme a tím by byla kategorie RCE4

Číst dál: RCE4 !! Revoluce v kategoriích





MČR RCEV 2018

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: pondělí 29. únor 2016 12:21 Napsal Aleš Krátký

Všechny vás zveme na MČR RCEV 2018

Přihlášky zde do 21. 8. 2018 do 24:00 - http://registrace.stoupak.cz/soutez/37

mr

 





Kolik kategorií potřebujeme?

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: středa 24. únor 2016 14:44 Napsal Aleš Krátký

V počtu kategorií elektrovětroňů na obyvatele patříme minimálně ke světové špičce, pokud nejsme absolutní jedničkou.

Za to nelze nikoho obviňovat, naopak: svědčí to o velké kreativitě našich modelářů.
Důvod je celkem jasný: obtížná až nemožná definice výkonu elektromotoru. To plyne z pracovního diagramu elektromotoru a s tím nepohne ani žádné usnesení strany a vlády.

Proto se také objevily nepřímé definice výkonu, které se ukazují jako velmi životaschopné: konkrétně F5J a její klony.
Stejně tak se ukázalo nemožné definovat výkon u kategorií F5B a F5D. Tam se problém nakonec vyřešil stanovenm maximální energie.

Číst dál: Kolik kategorií potřebujeme?





Komise F5 v roce 2015

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: úterý 2. únor 2016 12:23 Napsal Aleš Krátký

V průběhu roku 2015 zpracovala komise všechnu běžnou agendu, kterou požaduje KLeM, nejvíc práce dají trenérům žebříčky.

Žebříčky

Dodali je všichni, včas a v pořádku. To prý není úplně běžné a trenérům za to patří velký dík.
Souhrn žebříčků najdete tady v definitivní podobě, schválené předsednictvem. Pravidla pro tvorbu žebříčků jsou dílem komise KLeM, její výklad je tedy závazný. Podle tohoto výkladu se v žebříčku vedou výhradně soutěžící, kteří v daném roce udělali v dané kategorii nejméně 3 výsledky. Má to logiku: Pokud se někdo o kategorii opravdu zajímá, určitě se během roku zúčastní více než dvou soutěží. - Žebříček je k dispozici ZDE

Číst dál: Komise F5 v roce 2015





„I tohle éro se musí občas řídit, když padá!“

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: pondělí 29. červen 2015 10:25 Napsal Petr Koláska

Autorem téhle věty je „přespolní“, o to více však vážený host druhé polanecké soutěže, sám trenér kategorie RCEV - Radek Novotný. Původně patřila určité soutěžně-letové fázi jeho synátora, ale vlastně s ní Radek tak nějak charakterizoval povahu celého tohoto polaneckého klání. Nejlepší strategií totiž bylo najít si v tom "kdenictunic" aspoň o trochu "lepší" vzduch a letadlo v něm nechat lehce kroužit bez nějakých zásadních zásahů do řízení... Což ale nejde dělat donekonečna, že...  Ale sluší se vzít to tak nějak popořadě…

Číst dál: „I tohle éro se musí občas řídit, když padá!“





První polanecká...

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: pondělí 1. červen 2015 7:20 Napsal Petr Koláska

Poslední květnovou sobotu se 12 statečných sešlo na letišti Polance nad Odrou, aby na zdejší první letošní soutěži zamíchali pořadím národního žebříčku RCEV :) No, tedy, zamíchali... Stálice prvních příček Radim Barč jen potvrdil svou neotřesitelnou pozici, ale klidný rozhodně nebyl... Začněme ale od začátku...

Předpověď počasí slibovala poměrně ucházející podmínky, a tak se všech 12 přihlášených dostavilo před devátou po nové příjezdové cestě na polaneckou plochu... Ačkoliv, abychom byli přesní, 11 přijelo před devátou a dvanáctý David Kovář, proslulý svou nechutí k rannímu vstávání, se v oblaku prachu zvířeném na polní cestě jeho zběsilou jízdou, zjevil na ploše minutu po deváté, ale během dalších 5 minut už stál na startovním bodu připraven k boji :) 

Číst dál: První polanecká...





Novinky v roce 2015 ?

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: neděle 29. březen 2015 18:44 Napsal Aleš Krátký

Tak nám za chvílí začíná nová soutěžní sezóna a to s číslem 2015. Dovolím si říci, že bude rozhodně těžší než sezóna předešlá, neboť pilotů přibývá a těch, co to berou vážně, také a tak i výkony jsou krutější a krutější. Soupeře moc neovlivníme, ale techniku ano a proto by bylo fajn udělat si nějaké resumé novinek v technice pro tento rok.

Tento článek neberte jako nějaký rozcestník nebo rádce, ale spíše takovou žádost o to, aby jsme se podělili jako modeláři s ostatními modeláři.

Co se týče RCEV (O,N,K) tak ke mne se donesla snad jen jedinná novinka a to model Elements od Slovenského kolegy Vladimíra Rúčky, dále se snad chystá i novinka od pana Reicharda, Produkce Zenů mi není známa, ale prý se týto létavé letadla dají sehnat, Ypsi je nedosupný a snad něco kupí kolegové z Čech ?

F5J - Zde jsem zaznamenal hlavně trend v odlehčování a to jak u modelů Pike, tak i u Maxy a dozajista i jiných ? Z Česko-Slovenských luhů a hájů jsem zaslechl o modelu Orla od Karola Chyby, Mandarinovi 2.0 a novém modelu pro F5J z díly pana Reicharda a to Aladin. 

 

Pokud víte o něčem dalším, jako že určitě víte, nebojte se a podělte se s kolegy v tomto vlákně prosím.

Mnoho leteckých úspěchu přeje Aleš Krátký





Stabilizační systém v termickém větroni (a nejen v něm)

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: pondělí 18. srpen 2014 20:02 Napsal Petr Koláska

Není tomu tak dlouho, co bujela na modelářských serverech plamenná debata nad tím, zda má být v termických kategoriích větroňů striktně zakázáno používání stabilizačních systémů – tedy chytrých krabiček, které pomocí gyr, akcelerometrů a bůhví čeho všeho ještě mají za úkol zajistit, aby letadlo nezávisle na pilotovi udržovalo definovanou letovou pozici a směr.

Kámen úrazu byl zejména v tom, že termické kategorie nejsou primárně o tom, aby to, zjednodušeně řečeno „letělo rovně a klidně“, ale „aby to tam vydrželo co nejdéle“. Takže samotná stabilizace není na první pohled nic, co by pomohlo soutěžnímu pilotovi k lepším výsledkům. První pohled ovšem často klame… Objevovaly se názory, že je schopna držet ustálenou zatáčku (opravdu je, ale trošku jinak, než si termické kroužení představuje pilot, co už má něco nakrouženo), bude minimalizovat pilotovy zásahy do řízení a tudíž se postará o lepší aerodymickou čistotu celého letu... a tak dále.

Číst dál: Stabilizační systém v termickém větroni (a nejen v něm)





Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám