Přidej se k nám !
![](/images/clanky/wewantyou.png)
Létáš rád ? Jsi u všeho ? Nic ti neuteče ? Jsi šikovný modelář ? Znáš věci, které ostatní neznají? Máš rád Stoupák ? Chceš se podělit o své zážitky s ostatními ? Pokud jsi alespoň jednou odověděl ANO, tak právě tebe hledáme :). Přidej se k nám, a pomoz být Stoupáku lepším. Jak ? Je to velmi jednoduché ... Stačí být na nějaké akci, užít si ji, a pak napsat krátke povídání nebo fotoreportáž a poslat ji buď emailem na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo se dokonce stát interním členem správcu Stoupáku, a psat tak články přímo. Není se čeho bát, gramatika nebo styl obsahu není důležitý. Nikdo totiž není dokonalý a tak se to vždy nějak uděla. Stejně tak když děláš nové letadlo, nebo máš technologickou vychytávku. Stačí udělat pár fotek, a poslat nám je. Prospěješ tak soustě dalších modelářů, a o to přeci jde.
Takže kamarádi, nebojte se, a přidejte se k nám :)
Kalendář soutěží + registrace
![](/images/clanky/kalendar2017.png)
Za pár týdnů začne naplno modelářská sezóna, a tak mnozí z nás plánují víkend po víkend kam vyrazit. Čeho se zůčastnit, čeho nikoli, co je daleko nebo naopak blízko, a už se celí tetelí, jak se potkají s kolegy, a drtivě je porazí. K tomu prvnímu se snažíme pomoct právě novým kalendářem na Stoupáku. Jak si jistě mnozí všimli, tak jsme ho trošku přepracovali. Přibyly nové možnosti hledání, také se zobrazují u vybraných akcí QR kódy, díky kterým můžete soutěž snadno přenést do svého kalendáře. Upraveno bylo mírně i zobrazení soutěže samotné, soutěžících a registrací. Také byly přepsány všechny akce F5J, RCEV, RCEN, RCEO, RCEK, RCEJ, RCEP, RCVEM, a to nejen u nás, ale (co se týče F5J) i po evropě a přilehlém okolí. Nedílnou součástí je i zařazení do contestů, a možnost registrace.
Číst dál: Kalendář soutěží + registrace
Měření reálných "Céček" u baterií
![](/images/merenicecek.png)
Akumulátory Lithium-polymer 2017
Akumulátorů na bázi lihia existuje řada různých typů. Jednoznačně největší rozšíření pro pohon elektromotorů v RC modelech si vydobyly články lithium-polymer.
Na trhu jsou už řadu let, přesto všechny jejich vlastnosti nejsou stále všem uživatelům známé.
Ve většině případů se proudový výkon označuje dvěma čísly, které se většinou označují jako "trvalý" a "špičkový". Ten "špičkový" je obvykle dvojnásobkem "trvalého".
Dosud totiž neexistuje žádná metodika pro určení proudového výkonu a tak se označení výkonu dá vykládat různými způsoby.
Sejdeme se i s vyloženým klamáním, kdy prodejce používá špičkový proud jako jediné označení.
Číst dál: Měření reálných "Céček" u baterií
RCE4 !! Revoluce v kategoriích
![](/images/clanky/stoupakapril2016.png)
Již delší dobu zde čteme o různých kategoriích, náročnosti na pilotáž, náročnosti na modely atd... Poslední diskuse na téma RCEP mě přesvědčila, že je tu potencionální zájem o nějakou lidovou kategorii, která by se hned "nezamarasila" profíky, kteří jdou přes mrtvoly. Kategorii která by byla nenáročná na modely, ale i piloty a organizaci.
Nejen proto jsem se rozhodl po dlouhém uvažování pustit do světa svojí myšlenku, kterou již nosím v hlavě velmi dlouho. Vzít ze všech kategorií to nejlepší a vytvořit něco, co by spojilo vše do jedné jediné nejlepší kategorie co máme a tím by byla kategorie RCE4
Číst dál: RCE4 !! Revoluce v kategoriích
MČR RCEV 2018
![](/images/clanky/soutezhendrych.png)
Všechny vás zveme na MČR RCEV 2018
Přihlášky zde do 21. 8. 2018 do 24:00 - http://registrace.stoupak.cz/soutez/37
Kolik kategorií potřebujeme?
V počtu kategorií elektrovětroňů na obyvatele patříme minimálně ke světové špičce, pokud nejsme absolutní jedničkou.
Za to nelze nikoho obviňovat, naopak: svědčí to o velké kreativitě našich modelářů.
Důvod je celkem jasný: obtížná až nemožná definice výkonu elektromotoru. To plyne z pracovního diagramu elektromotoru a s tím nepohne ani žádné usnesení strany a vlády.
Proto se také objevily nepřímé definice výkonu, které se ukazují jako velmi životaschopné: konkrétně F5J a její klony.
Stejně tak se ukázalo nemožné definovat výkon u kategorií F5B a F5D. Tam se problém nakonec vyřešil stanovenm maximální energie.
Číst dál: Kolik kategorií potřebujeme?
Komise F5 v roce 2015
![](/images/clanky/f520142.jpg)
V průběhu roku 2015 zpracovala komise všechnu běžnou agendu, kterou požaduje KLeM, nejvíc práce dají trenérům žebříčky.
Žebříčky
Dodali je všichni, včas a v pořádku. To prý není úplně běžné a trenérům za to patří velký dík.
Souhrn žebříčků najdete tady v definitivní podobě, schválené předsednictvem. Pravidla pro tvorbu žebříčků jsou dílem komise KLeM, její výklad je tedy závazný. Podle tohoto výkladu se v žebříčku vedou výhradně soutěžící, kteří v daném roce udělali v dané kategorii nejméně 3 výsledky. Má to logiku: Pokud se někdo o kategorii opravdu zajímá, určitě se během roku zúčastní více než dvou soutěží. - Žebříček je k dispozici ZDE
Číst dál: Komise F5 v roce 2015
„I tohle éro se musí občas řídit, když padá!“
![](/images/clanky/polankaII.jpg)
Autorem téhle věty je „přespolní“, o to více však vážený host druhé polanecké soutěže, sám trenér kategorie RCEV - Radek Novotný. Původně patřila určité soutěžně-letové fázi jeho synátora, ale vlastně s ní Radek tak nějak charakterizoval povahu celého tohoto polaneckého klání. Nejlepší strategií totiž bylo najít si v tom "kdenictunic" aspoň o trochu "lepší" vzduch a letadlo v něm nechat lehce kroužit bez nějakých zásadních zásahů do řízení... Což ale nejde dělat donekonečna, že... Ale sluší se vzít to tak nějak popořadě…
Číst dál: „I tohle éro se musí občas řídit, když padá!“
První polanecká...
![](/images/clanky/polanka1.jpg)
Poslední květnovou sobotu se 12 statečných sešlo na letišti Polance nad Odrou, aby na zdejší první letošní soutěži zamíchali pořadím národního žebříčku RCEV :) No, tedy, zamíchali... Stálice prvních příček Radim Barč jen potvrdil svou neotřesitelnou pozici, ale klidný rozhodně nebyl... Začněme ale od začátku...
Předpověď počasí slibovala poměrně ucházející podmínky, a tak se všech 12 přihlášených dostavilo před devátou po nové příjezdové cestě na polaneckou plochu... Ačkoliv, abychom byli přesní, 11 přijelo před devátou a dvanáctý David Kovář, proslulý svou nechutí k rannímu vstávání, se v oblaku prachu zvířeném na polní cestě jeho zběsilou jízdou, zjevil na ploše minutu po deváté, ale během dalších 5 minut už stál na startovním bodu připraven k boji :)
Novinky v roce 2015 ?
![](/images/novinkyvmodelech.jpg)
Tak nám za chvílí začíná nová soutěžní sezóna a to s číslem 2015. Dovolím si říci, že bude rozhodně těžší než sezóna předešlá, neboť pilotů přibývá a těch, co to berou vážně, také a tak i výkony jsou krutější a krutější. Soupeře moc neovlivníme, ale techniku ano a proto by bylo fajn udělat si nějaké resumé novinek v technice pro tento rok.
Tento článek neberte jako nějaký rozcestník nebo rádce, ale spíše takovou žádost o to, aby jsme se podělili jako modeláři s ostatními modeláři.
Co se týče RCEV (O,N,K) tak ke mne se donesla snad jen jedinná novinka a to model Elements od Slovenského kolegy Vladimíra Rúčky, dále se snad chystá i novinka od pana Reicharda, Produkce Zenů mi není známa, ale prý se týto létavé letadla dají sehnat, Ypsi je nedosupný a snad něco kupí kolegové z Čech ?
F5J - Zde jsem zaznamenal hlavně trend v odlehčování a to jak u modelů Pike, tak i u Maxy a dozajista i jiných ? Z Česko-Slovenských luhů a hájů jsem zaslechl o modelu Orla od Karola Chyby, Mandarinovi 2.0 a novém modelu pro F5J z díly pana Reicharda a to Aladin.
Pokud víte o něčem dalším, jako že určitě víte, nebojte se a podělte se s kolegy v tomto vlákně prosím.
Mnoho leteckých úspěchu přeje Aleš Krátký
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.