- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17
Pravidla a stroje
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
jako zástupce "vepředu bez" (F3J) nečtu pravidla a asi mi něco uniká ... koukám na výsledky a nechápu jak je možné , že pořadí soutěžících základních kol a po finále je stejné ...
Trošku zamrzí změna pravidel ... taková krásná kategorie (F5J) a nelítá se finále ? Co na to trenér ?
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17
... no právě ... o zrušení finálových letů tam nic nepíšou ... nebo to je místní úprava ?Ivan Horejsi napsal: Když selzou vsechny pokusy, ctete navod (v tomhle pripade pravidla
Jak se dá podat návrh na změnu pravidel ?
Můj návrh
a) dva pokusy v pracovním čase
b) maximální rozpětí 4000 mm (plocha se na letišti nedá změřit)
c) minimální hmotnost modelu 1500 g (standartní technologie = "levný" a trvanlivější model)
d) dva finálové lety
e) v případě, že je málo soutěžících letí se finále v minimálním počtu startovišť základních kol
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Ochota k změnám pravidel je nyní asi nulová s ohledem k potřebě fixace pro přechod na oficiální status.
Ale i kdyby to bylo to bylo aktuální a k nějaké diskusi by došlo, tak přirozeně lze debatovat jen nad alespoň trochu promyšleným návrhem...
V tomto případě bod b) už je v pravidlech, tedy další příklad neseznámení se se současným stavem, e) defakto také, viz výše..
V jistém smyslu se to týká i bodu d) - na menších jednodenních akcích, kde jsou tři finále časově problémová, fakticky lze létat jen dvě finále s výmluvou na počasí a viditelnost, opět je to v 5.5.11.13., tentokrát odstavec c. Připouštím, že to je drobná "ojebávka", ale proti duchu pravidel to nejde.
Bod c) pokládám v této formulaci za kravinu, která mimochodem náklady spíš zvyšuje. Prosté stanovení minimální hmotnosti totiž mimo jiné zcela vylučuje seznamovací létání se "stopalcovkami" či různými třímetrovkami a ve výsledku by nutně vedlo k dominanci modelů na hraně limitu 4000mm a časem nejspíš i k speciálům s o něco větší hloubkou. Bohužel není cesta k limitu pouze na hmotnosti, muselo by se jít přes plošné zatížení, jak tu ale správně padlo, měření plochy je problém. Obávám se, že se s tímto nic nenadělá a že změny by udělaly víc škody než užitku. Velkým varováním budiž historie kategorie F5B, kterou v jisté době prakticky potopily právě změny specifikace modelů, které piloty s ambicemi tlačily k opakovaným změnám modelů s nemalými náklady!!!
Na seriózní diskusi by by jen bod a), ale hodně by to překopalo filozofii létání...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17


Jinak máš pravdu v
hmotnosti totiž mimo jiné zcela vylučuje seznamovací létání se "stopalcovkami" či různými třímetrovkami ...
Jinak
Připouštím, že to je drobná "ojebávka", ale proti duchu pravidel to nejde.
Já si myslím, že pravidla F5J a F3J by měla být co nejvíce podobná ... proto
a) dva pokusy v pracovním čase
d) dva finálové lety
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
a) možnost druhého pokusu je asi tak jediná větší změna pravidel, kterou bych viděl k vážně debatě, ale to je pro větší hlavy, než jsou našePavel Svoboda napsal: Já si myslím, že pravidla F5J a F3J by měla být co nejvíce podobná ... proto
a) dva pokusy v pracovním čase
d) dva finálové lety

b) pravidla F5J legálně umožňují dva finálové lety, proti tomu i u F3J pravidla uvádějí minimálně dva finálové starty, na větších akcích se létá finále víc (jestli se nepletu tak na MS jich bylo asi 6) - sice by se mohla formulace v pravidlech trochu sjednotit, ale v zásadě tady není rozpor.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Ony to jsou samostatné kategorie, kde se koncepce létání docela liší, podobnost modelů je trochu matoucí. Fakticky dokonce patří do jiných subkomisí CIAM FAI, což třeba vede k tomu, že v F5J je legální gyrostabilizace zatímco v F3J ne a i do budoucna toto jiné zařazení zdánlivě podobných kategorií může vést k docela zajímavým otázkám..
Jinak co jsem viděl v reálu, tak případů, kdy opakování letu v F5J něco řeší, není zas tak moc (i když se stanou). I tato zkušenost mě vede k spíše vlažnému postoji k této věci, v podstatě je to asi jedno...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Luboslav Nagy
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 39
- Obdržená poděkování 2
Ľuboslav Nagy
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17
Dovolím si nesouhlasit. Kromě startu a přistání je koncepce létaní na 100% stejná.Tomas Hruby napsal: Jedna poznámka na okraj - já bych zas tak moc neargumentoval tím, že by se F3J a F5J měly sjednotit.
Ony to jsou samostatné kategorie, kde se koncepce létání docela liší,.
A co pravidla F5J 5.5.11.1.3. odstavec l)Tomas Hruby napsal: F5J je legální gyrostabilizace zatímco v F3J ne
Je zakázáno používat jiné zařízení než schválené AMRT[ vně nebo uvnitř modelu, které by umožnilo úplné nebo částečně nezávislé řízení chodu. Přijímače a regulátoru se toto pravidlo netýká.
Malča tým ho určitě (to gyro) používá ...
Beru zpět ... přijímač s gyrem není zakázán

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- RCEP Prostějov 1 (1 Příspěvky)
- Ahoj Všechny příznivce pevné výšky zveme na naši jarní soutěž, která se koná v sobotu...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 15. dub 2025 06:57
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (8 Příspěvky)
- Díky moc, ikdyž chybička se vloudila. A to počasí je v našem případě vždycky klíčová...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 14. dub 2025 11:59
-
-
-
- RCEP Česká Třebová 2025 - Memoriál Jaroslava Tupce... (1 Příspěvky)
- Ahoj, v průběhu soutěže jsem pořídil na mobil několik záběrů ze soutěže. Jsou to jen...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Lubomír Šášek
- 13. dub 2025 22:19
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.