file Pravidla a stroje

Více
23. čen 2015 19:24 #15149 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla a stroje F5J
Podle mě se mohla F5J koncipovat naprosto odlišně od F3J, svým způsobem to beru jako promarněnou příležitost, i když jsem si vědom toho, že je to asi menšinový názor. Jmenovitě: (a) hon na sekundy při přistání před gongem je naprostá zbytečnost, protože v F5J tyto sekundy, na rozdíl od F3J, jednoduše nerozhodují; (b) finále - pořád to nechápu, vždyť rozptyl výsledků už po základních kolech je obrovský (více viz - www.rcex.cz/?p=4618 , včetně komentářů, v článku jsou chyby :-)); (c) organizace startu a přistávání - v F5J nejsou šňůry/běžci/navijáky.

Co píše Pavel "kromě startu a přistání je koncepce na 100% stejná", to se dá prohlásit snad o všech termických kategoriích :-)

A nakonec - F5J je mezinárodní kategorie FAI, takže lze předpokládat, že v ní budou startovat nejlepší piloti s nejlepšími modely. Nějaké snahy o zlevnění modelů mi v tomto kontextu přijdou ujeté. Není to pro chudé, to ale žádná FAI kategorie. Docela by mě zajímalo, kolik dají naši nejlepší piloti za cestování po závodech, podle mě budou náklady na modely ve srovnání s celkovými náklady (a časem na trénink a závodění) celkem "nevýznamné".

V Lomnici mi jeden pilot řekl, že ho překvapilo, kolik lidí ochotně naskočilo na vlnu nakupování modelů za měsíční platy či jejich násobky. Mě celkem taky, ale hlavně je to argument jako hrom proti "zlevňování". Lidé si modely celkem ochotně pořizují.

Navíc ve startovním poli je spousta modelů "levnějších" (viz má reportáž) a jak se ukazuje, F5J je o pilotech, ne o modelech. Tomáš sice vyhrožoval, že mě vyloučí ze soutěže, protože ho pohled na dýhu uráží :-D, ale na F5J je opravdu pěkné, že lze "uspět" i s obyčejnějším modelem. Přeci se nikdo těch závodů ve zbrojení účastnit nemusí, pokud nechce. Což je podle mě taky argument oproti srovnávání F3J a F5J.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Poděkovali: Pavel Svoboda

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. čen 2015 19:46 #15151 od Luboslav Nagy
Odpověděl Luboslav Nagy pro téma Pravidla a stroje F5J
No taky 1300g model je extrem, u mna by asi neprzil dve cesty vytahom a jednu autom.
Nejde uplne len o cenu, ved aj taky 2kilovy kompozit leze k 1000€, ide aj o vydrz modelu.
Ako moje F3k, stacilo sa nan skaredo pozriet a uz meklo. Par krat to clovek chytil pri pristati do ruky, sem tam nejaky tukanec a zrele na odpis. Obavam sa ze tam smeruje aj F5J. Kazdy rok kupovat novy model za liter, hmm.
V tomto smere vdaka aj za modely ako Cirrus a Mandarin.
Inak nie kezdy ma ambicie precestovat za sutazami pol europy, niekomu staci jedna ale nechce byt znevyhodneny pred ostatnymi hned na starte.
Ide to ruka v ruke aj s poctom pilotov. Verim ze ak by sa to netlacilo ktym hmotnostnym a cenovym extremom, bolo by ich v zaklade viacej. Ale je to len moj nazor a mozem sa mylit.
Este jedna na zamyslenie. Povzdych starych mazakov F3B, F a J. Kde su ty mlady? Ked my pomrieme kto to bude lietat? Atd.

Ľuboslav Nagy
Poděkovali: Pavel Svoboda

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. čen 2015 19:52 #15152 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Pravidla a stroje F5J
Problém je opravdu v ceně :( 35 000 za model je proste masakr. To je fakt, že mandarín stojí 1/4 a nemyslím si, že by byl v nevýhodě nějak extra. Více je to vždy na pilotovi.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. čen 2015 19:53 #15153 od Pavel Svoboda
Odpověděl Pavel Svoboda pro téma Pravidla a stroje F5J

Jan Kubica napsal: ...hon na sekundy při přistání před gongem je naprostá zbytečnost, protože v F5J tyto sekundy, na rozdíl od F3J, jednoduše nerozhodují

A právě proto je F5J hezká

Luboslav Nagy napsal: No taky 1300g model je extrem, u mna by asi neprzil dve cesty vytahom a jednu autom.
...... Obavam sa ze tam smeruje aj F5J. Kazdy rok kupovat novy model za liter, hmm.
.

Jednoznačně souhlasím !!!

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 05:51 #15154 od Miroslav Mrklovský
Pokud má mít model při rozpětí kolem 4 metrů 1,5 kg nebo i méně, je potřeba použít opravdu kvalitní materiály a ty jsou prostě drahé. Takže ono diskutované váhové omezení 2 kg by možná vedlo i ke zlevnění modelů u výrobců, protože by dostatečné pevnosti dosáhli i s použitím levnějších materiálů. Nebo by možná vedlo ke zlevnění výrobní ceny a vyšším maržím obchodníků...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 06:30 #15155 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla a stroje F5J

Miroslav Mrklovský napsal: Pokud má mít model při rozpětí kolem 4 metrů 1,5 kg nebo i méně, je potřeba použít opravdu kvalitní materiály a ty jsou prostě drahé. Takže ono diskutované váhové omezení 2 kg by možná vedlo i ke zlevnění modelů u výrobců, protože by dostatečné pevnosti dosáhli i s použitím levnějších materiálů. Nebo by možná vedlo ke zlevnění výrobní ceny a vyšším maržím obchodníků...


No vidíš - a nový Stork 8XL je v "brutal light" verzi (aktuálně 1400g, ale je tu ještě potenciál poklesu) naopak o něco levnější než "normální". Ony totiž materiály nejsou právě levné a když se toho v rámci šetření naplácá polovina, tak se to už pozná...
Na diskusi je spíš životnost, ale co vídám na závodech, tak většina rozbitých modelů je po srážkách atd, při kterých často těžší modely dopadnou naopak hůře.

Jinak si ale myslím, že vývoj zdaleka není ukončen a můžeme se dočkat i jistých překvapení. Například bych se vůbec nedivil, kdyby se objevily modely rozměrově menší s úměrně menší hmotností, schopné točit opravdu minimální přízemní bubliny (trochu ve stylu F3K). V mírnější podobě je to už vidět u Maxy, kde vím letos hned o několika lidech, kteří preferují menší 3,5m před čtyřmetrovou, Sebastian Hansjek to navíc doplnil o dost odlehčený trup a v jistém smyslu se trochu vrací k velikosti Supry... Kappa 35 je zas experimentem s menší plochou štíhlejšího křídla s letovkou i někam k 1kg, ale při přepočtu na plochu se to od lehkých Perfectionů neliší. V kuloárech se ale diskutuje i o extrémnějších variantách, například použití "malého" F3B modelu vyrobeného v ultralight provedení a mimo realitu nemusí být ani občasné využití špičkových "stopalcovek". Zrovna v Lomnici jsme konstatovali, že v jednom letu tam Luděk Novotný točil způsobem, na který prostě Perfection nemá, tak malý poloměr je bez šance... Právě s ohledem na tyto různé koncepce se vůbec nebojím používat ve spojení s prostým stanovením jedné minimální váhy pojem "hovadina", to fakt nemá hlavu a patu! Debatovat se jistě dá o plošném zatížení, problém je ale s kontrolou...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 06:45 #15156 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla a stroje F5J
Ještě k tomu gyru - gyro je přirozeně legální i externí, citovaný odstavec o AMRT se týká jen otázky ovládání motoru, což je tam i výslovně uvedeno. V anglickém originále je to naprosto jasné, v češtině možná trochu méně, ale i tam je také pojem "ovládání chodu".

Jinak ale rozdíl mezi F3J a F5J v této části pravidel je primárně trochu jinde, totiž v obecných pravidlech dané subkomise. F5 komise totiž tyto systémy i třeba telemetrii výslovně povoluje. V pravidlech F5J je pak specificky zakázána telemetrie, ostatní ale platí. Obecné formulace u F3 takto jasné nebyly nikdy a v loňském roce byly dále zpřísněny.

Pro Aleše - už to zase zavání námětem, zda diskusi nepřesunout jinam, není to bez zajímavosti, ale od Lomnice se trochu vzdalujeme...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 08:01 #15157 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla a stroje F5J
Pavle, souhlas F5J je hezká!

Pro zastánce omezování - každé omezení v pravidlech znamená ještě užší specializaci a tím i unifikaci a ještě větší náklady. To platí obecně, nejen v modelařině.

Teď si budu vymýšlet: Když se například zavede vedle rozpětí ještě minimální hmotnost, začnou všichni vyvíjet nové modely a optimální model pro nová pravidla může vypadat úplně jinak než dnešní Maxa nebo Pike. třeba jako velké házedlo, s velkou hloubkou a dlouhým trupem. Vyrobit takový model může být technologicky náročnější, nebo na něm může být víc drahého materiálu, jak zmiňuje Tomáš, takže bude dražší. Tím pádem bude méně dostupný. Navíc bude hůř přepravitelný a třeba i klasickými technologiemi nevyrobitelný.

Takže já bych do toho moc nešťoural :-)
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 08:33 #15158 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Pravidla a stroje F5J
Pravidla FAI muze menit VYHRADNE plenum CIAM, které se schazi 1x za rok. Navrhy na zmeny dostava od subkomise, u nas F5, která je projednava a predklada ke schvaleni. Od ery V. Hadace nikoho v subkomisi nemame, takze lobbovani je prakticky nemozne.

Jak je videt i z této zajimave debaty, co clovek to názor a to se ovšem tyka i clenu subkomise. Co neprojde subkomisi, nemá prakticky sanci na schvaleni plenem.

Jak psal Tomas, je snaha o zarazeni F5J do "standardnich" kategorii. Nez k tomu dojde, pravidla se menit nebudou. To by mohlo dat záminku k udrzeni F5J mezi "provizorními". Ale je mozne se o tom bavit.

Vzdycky jsem byl příznivcem toho, aby kategorie byly pristupne většímu poctu lidi. Ale vždycky jsem byl v mensine. Obycejne vitezi názor "neomezovat vyvoj".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. čen 2015 11:06 #15160 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla a stroje F5J

Ivan Horejsi napsal: Vzdycky jsem byl příznivcem toho, aby kategorie byly pristupne většímu poctu lidi. Ale vždycky jsem byl v mensine. Obycejne vitezi názor "neomezovat vyvoj".


Ivane, budu oponovat :-)

Podle mě F5J je přístupná naprosto každému. Na rozdíl od F3J a třeba i RCEK. Přístupnější kategorie snad ještě nikdy nebyla, vždyť stačí Easyglider. V USA, alespoň podle RCGroups, probudily výškoměry zájem o termické létání, u nás znám jen v mém okolí několik lidí, kteří se k soutěžnímu létání díky výškoměrům vrací.

Není mládež. Vidím to na svých synech, přihlásím, nabiju, sestavím, dám do ruky vysílač, oni odlétají, ale když přijde na počítač, stejně mu dají přednost. Toto žádná nová kategorie nevyřeší. Ani nevím, jestli to nějaké řešení má. Asi ne... jenom to nulové, že vyhyneme.

Neomezovat vývoj je podle mě určitě správný názor, pokud jsou obecně pravidla nastavená tak, že omezování vývoje nikam nevede. Jako dobrý příklad dobře nastavených pravidel bych uvedl třeba F3B nebo i F5J. Jako příklad špatných pravidel, kde se "omezováním vývoje" tvůrci snažili odstraňovat vrozené nedostatky pravidel, bych viděl třeba F3J, RCEK, F5B a určitě je jich víc. A každé další omezení omezilo i okruh lidí, kteří kategorii létají.

Ale jako máme F3J a RCV2, určitě bychom mohli mít i národní výškoměrovou kategorii s "přístupnějšími pravidly". A třeba i jen teoreticky - jaká omezení by v takové kategorii mohla být? Omezení hmotnosti je hloupost, tím kategorie více přístupná nebude, naopak se "odříznou" všechny modely menší a lehčí. Co dalšího se navrhuje? Plošné zatížení? To je obdobné, jako s hmotností. Zase to zbaví možnosti létat určité modely a tím pádem omezí přístup některým lidem. RES? Jo, to by mohlo dávat smysl, alespoň mně. Zakázat kompozity? Nekonečné diskuse, co je a co není přípustné.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.371 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám