- Příspěvky: 496
- Obdržená poděkování 11
Pravidla a stroje
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
jako zástupce "vepředu bez" (F3J) nečtu pravidla a asi mi něco uniká ... koukám na výsledky a nechápu jak je možné , že pořadí soutěžících základních kol a po finále je stejné ...
Trošku zamrzí změna pravidel ... taková krásná kategorie (F5J) a nelítá se finále ? Co na to trenér ?
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 496
- Obdržená poděkování 11
... no právě ... o zrušení finálových letů tam nic nepíšou ... nebo to je místní úprava ?Ivan Horejsi napsal: Když selzou vsechny pokusy, ctete navod (v tomhle pripade pravidla
Jak se dá podat návrh na změnu pravidel ?
Můj návrh
a) dva pokusy v pracovním čase
b) maximální rozpětí 4000 mm (plocha se na letišti nedá změřit)
c) minimální hmotnost modelu 1500 g (standartní technologie = "levný" a trvanlivější model)
d) dva finálové lety
e) v případě, že je málo soutěžících letí se finále v minimálním počtu startovišť základních kol
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ochota k změnám pravidel je nyní asi nulová s ohledem k potřebě fixace pro přechod na oficiální status.
Ale i kdyby to bylo to bylo aktuální a k nějaké diskusi by došlo, tak přirozeně lze debatovat jen nad alespoň trochu promyšleným návrhem...
V tomto případě bod b) už je v pravidlech, tedy další příklad neseznámení se se současným stavem, e) defakto také, viz výše..
V jistém smyslu se to týká i bodu d) - na menších jednodenních akcích, kde jsou tři finále časově problémová, fakticky lze létat jen dvě finále s výmluvou na počasí a viditelnost, opět je to v 5.5.11.13., tentokrát odstavec c. Připouštím, že to je drobná "ojebávka", ale proti duchu pravidel to nejde.
Bod c) pokládám v této formulaci za kravinu, která mimochodem náklady spíš zvyšuje. Prosté stanovení minimální hmotnosti totiž mimo jiné zcela vylučuje seznamovací létání se "stopalcovkami" či různými třímetrovkami a ve výsledku by nutně vedlo k dominanci modelů na hraně limitu 4000mm a časem nejspíš i k speciálům s o něco větší hloubkou. Bohužel není cesta k limitu pouze na hmotnosti, muselo by se jít přes plošné zatížení, jak tu ale správně padlo, měření plochy je problém. Obávám se, že se s tímto nic nenadělá a že změny by udělaly víc škody než užitku. Velkým varováním budiž historie kategorie F5B, kterou v jisté době prakticky potopily právě změny specifikace modelů, které piloty s ambicemi tlačily k opakovaným změnám modelů s nemalými náklady!!!
Na seriózní diskusi by by jen bod a), ale hodně by to překopalo filozofii létání...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 496
- Obdržená poděkování 11
Jinak máš pravdu v
hmotnosti totiž mimo jiné zcela vylučuje seznamovací létání se "stopalcovkami" či různými třímetrovkami ...
Jinak
Připouštím, že to je drobná "ojebávka", ale proti duchu pravidel to nejde.
Já si myslím, že pravidla F5J a F3J by měla být co nejvíce podobná ... proto
a) dva pokusy v pracovním čase
d) dva finálové lety
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
a) možnost druhého pokusu je asi tak jediná větší změna pravidel, kterou bych viděl k vážně debatě, ale to je pro větší hlavy, než jsou naše . U F3J je to pochopitelné, možností jak pokazit první pokus třeba při vleku je podstatně víc než u F5J startu. Osobně mám neutrální postoj, jeden pokus mi nijak nevadí, nevadily by mi ani dva. Asi by stálo za pokus to na nějaké "klubové" soutěži vyzkoušet, může to být docela zásah do taktiky létání a frmolu na startovišti...Pavel Svoboda napsal: Já si myslím, že pravidla F5J a F3J by měla být co nejvíce podobná ... proto
a) dva pokusy v pracovním čase
d) dva finálové lety
b) pravidla F5J legálně umožňují dva finálové lety, proti tomu i u F3J pravidla uvádějí minimálně dva finálové starty, na větších akcích se létá finále víc (jestli se nepletu tak na MS jich bylo asi 6) - sice by se mohla formulace v pravidlech trochu sjednotit, ale v zásadě tady není rozpor.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ony to jsou samostatné kategorie, kde se koncepce létání docela liší, podobnost modelů je trochu matoucí. Fakticky dokonce patří do jiných subkomisí CIAM FAI, což třeba vede k tomu, že v F5J je legální gyrostabilizace zatímco v F3J ne a i do budoucna toto jiné zařazení zdánlivě podobných kategorií může vést k docela zajímavým otázkám..
Jinak co jsem viděl v reálu, tak případů, kdy opakování letu v F5J něco řeší, není zas tak moc (i když se stanou). I tato zkušenost mě vede k spíše vlažnému postoji k této věci, v podstatě je to asi jedno...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Luboslav Nagy
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 39
- Obdržená poděkování 2
Ľuboslav Nagy
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 496
- Obdržená poděkování 11
Dovolím si nesouhlasit. Kromě startu a přistání je koncepce létaní na 100% stejná.Tomas Hruby napsal: Jedna poznámka na okraj - já bych zas tak moc neargumentoval tím, že by se F3J a F5J měly sjednotit.
Ony to jsou samostatné kategorie, kde se koncepce létání docela liší,.
A co pravidla F5J 5.5.11.1.3. odstavec l)Tomas Hruby napsal: F5J je legální gyrostabilizace zatímco v F3J ne
Je zakázáno používat jiné zařízení než schválené AMRT[ vně nebo uvnitř modelu, které by umožnilo úplné nebo částečně nezávislé řízení chodu. Přijímače a regulátoru se toto pravidlo netýká.
Malča tým ho určitě (to gyro) používá ...
Beru zpět ... přijímač s gyrem není zakázán
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.