Lietanie v termike.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Hodně napoví i koncepce modelů - proč asi F3J přešly do stylu s plnou mechanizací, kdy se chtě nechtě musí řídit a samy od sebe se neustředí? Technicky by přece nebyl problém udělat klasické "ušaté" RCV2, které létá samo, o pevnosti dostatečné k razantnímu vleku (třeba celokompozitové), ale zjevně o podobnou koncepci moc zájem není - pomalu nejdůležitější je ta schopnost oblétat "celou oblohu" a taky se vrátit z velké dálky...
Dokud bude rozhodovat přistání, "ušáci" nemají šanci. A těžký model se sám neustředí ani ušatý, to je spíše otázka celkové setrvačnosti modelu.
A k tomu řízení/neřízení. Já si myslím, že model musí létat sám. a) je to potřebné k tomu, aby se pilot mohl soustředit na dění okolo, b) jen takový model signalizuje, že se v povětří něco děje, c) je to nejekonomičtější režim.
Když potom takto seřízený model něco vychýlí z kurzu, může to být stoupák, potom je třeba dát "kontra" a udělat kolo. To je příklad odporování modelu. Když zrychlí, může být v klesáku, je třeba se otočit a mazat pryč. Druhý příklad odporování modelu. Když zpomalí, je to stoupák, je třeba se ustředit. Třetí příklad odporování modelu. Když se ale nic takového neděje, je podle mě nutné, aby model letěl sám a rovně. Tedy, takto si to myslím já a takto to praktikuji.
Jo, jsou lidi, co páčkujou v jednom kuse, a jsou lidi, co vytrvale krouží "až na zem". Taky jsem to dělal a určitě i někdy dělám

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karol Chyba
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 200
- Obdržená poděkování 4
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Dokud bude rozhodovat přistání, "ušáci" nemají šanci.
Ale nepřeháněj - ušaté modely mají problém s přistáním v RCEN na čáru, kde ještě navíc platí otočené o 90st, na bod to ale není zas takový problém, musíš mít brzdu, ale jinak se trefíš docela snadno i s modelem ve stylu RES.
Problém je skutečně s tou potřebou létat na velkém prostoru - ty relativně lehké ušaté modely zabilo právě tohle. A od toho se pak postupně odvíjí vše ostatní - viz ten tebou zmíněný nárůst hmotnosti a horší možnost "létání bez řízení".
Jinak model přirozeně musí létat relativně sám, nicméně u těch moderních kompozitů je to spíš ve stylu "letí tam, kam ho namíříš", přirozeně ale zatáčku už páčkovat musíš. Zeptej se "jéčkařů" - ti na špičce ti řeknou, že v zatáčce ovládají dokonce i klapky - každá půka zatáčky jinak. No a že se řídí samostatně směrovka a křidélka je standard - to dělám i u MiniCorada a pozná se to...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Zrovna tohle by ale mělo být dost fixní - je to dáno Coriolisovou sílou, takže na severní polokouli je v naprosté většině případů třeba kroužit doprava a naopak až vyjedeš na závody do Austrálie, tak je třeba točit doleva.Karol Chyba napsal: Tak a teraz modelový príklad: naletíš do stupáku a ďalej ako zistíš či máš krúžiť v pravo alebo vľavo ,
VIz známý příklad z vodou ve výlevce - vír se ti vždy točí na stejnou stranu, v Austrálii ovšem opačně. VIz jeden díl Barta Simpsona, kde kvůli tomu málem vyvolal válku Ameriky s Austrálií



Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Karol Chyba napsal: Tak a teraz modelový príklad: naletíš do stupáku a ďalej ako zistíš či máš krúžiť v pravo alebo vľavo , ďalej technický postup ako zistíš ako je veľký a ako sa najlepšie v ňom ustredíš a ďalej ako rýchlo postupovať, nie len že keď ťa odtlačí do ľava máš dať kontru. Konkrétny grif a ako to zistíš.
Karol, tak tohle nevím. Podle mě pomůže jen létat a létat, poznat vlastnosti modelu a jeho chování v různých situacích. Já to řešívám tak, že když model něco při tom "přímém, dálkovém, průzkumném" letu vyruší, udělám větší kolečko a většinou poznám, jestli to byl jen poryv, termika nebo škublo rádio. A směr kroužení je podle mě jedno, stejně pochybuji, že se, jak se většinou kreslívá, komín točí (i když Tomáš bude proti

A ještě jedna věc je důležitá - opustit stoupák (nebo to, co z něj zbylo) včas. Moc to neumím, většinou je mi líto odletět, když to předtím nosilo (aktuální zvlášť v zimním období). H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
On se točí, jde spíš o to, že rychlost se bude lišit a souhlasím že v dost případech (možná dokonce většinou) není nějak jednoznačně pozorovatelný rozdíl mezi tím, jestli se točíš "správně nebo blbě". Nicméně už jsem zažil pár případů, kdy to patrné bylo dost.Jan Kubica napsal: A směr kroužení je podle mě jedno, stejně pochybuji, že se, jak se většinou kreslívá, komín točí (i když Tomáš bude proti
).
Co je naproti tomu zásadní bez debaty (a zrovna v tomto mám taky leckdy mezery) je jednak správné ustředění a pak správný postup se stoupákem s větrem - tohle má vliv vždy a na tom se dá hodně zkazit.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: On se točí, jde spíš o to, že rychlost se bude lišit a souhlasím že v dost případech (možná dokonce většinou) není nějak jednoznačně pozorovatelný rozdíl mezi tím, jestli se točíš "správně nebo blbě". Nicméně už jsem zažil pár případů, kdy to patrné bylo dost.
A co ho roztočí? H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- jan kadlec
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
Tomas Hruby napsal: Zrovna tohle by ale mělo být dost fixní - je to dáno Coriolisovou sílou, takže na severní polokouli je v naprosté většině případů třeba kroužit doprava a naopak až vyjedeš na závody do Austrálie, tak je třeba točit doleva.
Napadá mě několik otázek: Jednak - pokud je " u nás " třeba kroužit doprava, v Austrálii doleva, kam je třeba točit na rovníku ???
Kam točit ? Po směru stoupáku nebo proti a proč ????
Proč káňata ( možná jsou to jiní ptáci ) , která spolu např. s J.Holubem, j.Tůmou a spol. používám jako téměř dokonalý indikátor termiky, občas krouží někteří vlevo a jiní vpravo ačkoli točí stejný komín ????
Jak létat v termice je jedna z věcí, o kterých sem hodně četl a rád si čtu, nicméně v praxi se mi nedaří vědomosti získané z literatury uplatnit.


P.S. Pověsil sem se na Tomáše, což nemá žádný cíl, stejně jako několik mých, uznávám neodborných, otázek není žádný pokus o útok na někoho.
Jan Kadlec
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Coriolisova síla (tedy, ona je zdánlivá, není to síla v pravém slova smyslu) existuje, to má Tomáš pravdu. Akorát je mrňavá, způsobí zrychlení tak 0.001 m/s2, pro srovnání tíhové zrychlení je 10 m/s2. Určitě má vliv na mořské i vzdušné dálkové proudy (když k nám fouká vzduch ze Skandinávie, tak se určitě účinkem této síly stáčí - viz šipky večer v televizi), řeky a vlaky. Mimochodem, dělali v Americe pokus, zda má Coriolisova síla vliv na otáčení vody ve výlevce po vytáhnutí špuntu. Má, ale předtím museli nechat vodu den odstát, aby se vyrovnaly teplotní i jiné rozdíly. Stačilo okolo toho projít a už to bylo špatně.
Na otáčení komínu mají vliv místní podmínky způsobující rozdíly v síle a směru proudění. Když se budou například stoupáky "rodit" za okrajem lesa, lze předpokládat, že budou točivé, protože se za krajem lesa vítr stáčí. Ale pokud vůbec a kam se komín točí asi dopředu určit nelze, možná z trpělivého pozorování a měření v dané lokalitě. Za sebe jsem si nikdy žádného výrazného otáčení stoupáku nevšiml (což nic neznamená

Nicméně, pokud už stoupák rotuje, mělo by se kroužit proti směru této rotace, protože bude menší náklon a tudíž menší opadání modelu. Podle mě to lze poznat jen podle ptáků, pokud nejsou, tak bych směr vůbec neřešil. Snad jen při hromadném kroužení bývá slušností létat ve stejném směru jako ostatní. A taky některé modely točí lépe na jednu stranu. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (1 Příspěvky)
- LMK Týnec nad Sázavou tímto zve všechny zájemce k otevření termického nebe (v příloze):
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Dnes 07:28
-
-
-
- MISTROVSTVÍ SVĚTA F5J Argentina (7 Příspěvky)
- GRATULACE !
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Svoboda
- 07. bře 2025 15:29
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.