Lietanie v termike.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: Ale nepřeháněj - ušaté modely mají problém s přistáním v RCEN na čáru, kde ještě navíc platí otočené o 90st, na bod to ale není zas takový problém, musíš mít brzdu, ale jinak se trefíš docela snadno i s modelem ve stylu RES.
No, tak mé zkušenosti jsou v tomto směru opačné, když při přistávání RES model něco podfoukne, není šance se vrátit zpátky, s křidélkovým érem se to někdy srovnat dá. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: No, tak mé zkušenosti jsou v tomto směru opačné, když při přistávání RES model něco podfoukne, není šance se vrátit zpátky, s křidélkovým érem se to někdy srovnat dá. H.
Jenže ty děláš při přistání tu zásadní chybu, že si myslíš, že se má přistávat na minimální rychlosti a že má nad zemí podrovnat


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karol Chyba
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 200
- Obdržená poděkování 4
Ale teraz naspäť k téme , pri mojom pozorovaní vtákov pri krúžení lietajú aj pravú aj ĺavú zatáčku a dokonca som si viac krát všimol, že vták zmenil smer krúženia už v danom stupáku. Od jedného F3Jčkara som počul že to má vplyv na rýchlosť stúpania, ono stúpaš v stupáku tak či tak, len v správnom smere môžeš lepšie a hlavne rýchlejšie nastúpať.
A teraz moja druhá otázka čo bola : ako najrýchlejšie a najefektívnejšie zistiť veĺkosť stupáku?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Vario s vysielačom na palubu a prijímač so slúchadlom do vrecka...Karol Chyba napsal: ... ako najrýchlejšie a najefektívnejšie zistiť veĺkosť stupáku ?



Keď naletím do stúpania zboku, pokračujem bez zmeny smeru až do chvíle, pokým vario tón stúpa. Keď začne tón klesať, obrátim model späť do traverzu šikmo po vetre až po hranicu komína. Mám teda za krátku chvíľu tri body: jeden bočný okraj, jeden zadný okraj a približný stred. Teoreticky sa s variom dá zistiť aj smer a rýchlosť rotácie komína, ale tá je v užších stúpaniach zrejme tak nízka, že skúmať to nemá zmysel.
Už som takto v tréningu "identifikoval" stovku stupákov (s variom na palube


Keď som dobre ustredený , vario tón po celý okruh rovnomerne stúpa. Keď v ľavej zátačke od seba tón stúpa viac a k sebe menej, je stred komína viac vpravo. To isté platí aj obrátene. Dobrý pilot to všetko nemusí ani počuť, on to totož vidí alebo cíti na pákach. Menej skúseným pilotom však takáto pomôcka pre trénink určite pomôže.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Zdeněk Netopilík
-
- Offline
- Začátečník
-
- Příspěvky: 7
- Obdržená poděkování 0
/ne/vyuzivat mix kridelka -smerovka.Diky.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
http://www.horejsi.cz/Pages/ListClanky.aspx
Správné seřízení modelu do termiky by mne VELMI zajímalo. Mixy, diferencieace, atd. Kluci kteří lítají F3J o tom jistě ví, ale museli by se ozvat.
Kolega Mike z Austrálie mi popisoval, jak testují modely F3B/J v klidu, volňáskáři jim na to koukají a radí. Klíčová je prý diferenciace.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
http://www.pina.cz/2009/03/19/nastaveni ... o-vetrone/
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Dneska jsem si odlétal poslední letošní kolo RCEX (viz http://www.rcex.cz ) a ovlivněn touto diskusí neodolám, abych se nepodělil o některé zážitky:
Palo Lišhák napsal: Keď naletím do stúpania zboku, pokračujem bez zmeny smeru až do chvíle, pokým vario tón stúpa. Keď začne tón klesať, obrátim model späť do traverzu šikmo po vetre až po hranicu komína. Mám teda za krátku chvíľu tri body: jeden bočný okraj, jeden zadný okraj a približný stred.
Při létání pomalu a nízko, kdy je na model vidět, se při středění dá postupovat přesně tak, jak popsal Palo - namísto signálu akustického však jde o signalizaci optickou

Ptáci: jsou to hajzlíci s ptačími mozečky, na které se vůbec nedá spolehnout a kteří se chovají, jak se jim právě zlíbí. Úspěšně předstírají kroužení ve stoupání tam, kde vůbec nic není

Jemné a citlivé řízení: hmm, musel jsem v jedné situaci přepnout z malých výchylek na velké, abych vůbec model udržel v požadovaném prostoru, a to nijak extrémní počas nebylo.
Mé závěry jsou tedy následující: létat, létat a zase jen létat, za každého počasí, za každých podmínek. Všechny ty věci, o kterých tu diskutujeme, je asi dobré znát, třeba jednou za rok nastane situace, kdy si na něco ze zde uvedeného vzpomeneme a uplatníme v praxi. Ale jinak je to asi jako s tím řízením auto, jak uvedl učený kolega výše. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
Honzo, maji radove lepsi stabilizacni a ridici system nez my. V tom spociva ta plynulost a vysoka ucinnost. Ptaci mi nevadi ale kdyz vidim Ludka Novotneho jak stoupa kdyz ostatni padaji .. no proste umi litat ekonomicky. Spravne ovsem pises "se litat - se litat - se litat".
Zajimalo by mne, co by udelal na vetroni system Co-Pilot. Pokud by to fungovalo, coz vubec nevylucuji, tak by se to melo ovsem rychle zakazat.
Taky urcite zkusim metodu bavlnky podle clanku Martina Pilneho, link je o neco vyse. Diky za nej !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- MISTROVSTVÍ SVĚTA F5J Argentina (7 Příspěvky)
- GRATULACE !
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Svoboda
- 07. bře 2025 15:29
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.