file Dodržování pravidel a gyro

Více
07. říj 2013 11:05 #11098 od Petr Dušek
Bohužel až s týdenním zpožděním se mi z nejmenovaného zdroje donesla informace, že (údajně) někdo (či někteří?) použili na poslední soutěži F5J v Hořicích zapojení výškoměru (nebo fw), které umožňuje restart motoru. Nevšiml jsem si toho a zpětně to těžko zkontroluji, jen mi přišlo užitečné to tady zmínit, pro poučení pořadatelů a soutěžáků v nové sezóně.

Podobně zajímavou otázku nakousl Roman Vojtěch na Lomcováku. Jedná se o legálnost či nelegálnost použití automatické stabilizace (zjednodušeně gyra) při soutěžním létání. Docela by mě zajímal názor či zkušenosti stoupákovských odborníků.

Můj názor je takový, že pravidla v současném znění (resp. ani F5J pro 2014) to nezakazují, tudíž je to dovoleno ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

dnz

Více
07. říj 2013 11:15 #11099 od Aleš Krátký
A proto jsou rcev moderní a progresivní kategorie a tam je to zakázáno :) jinak kdo používá stabilizaci je u mě srab a prd pilot.hanba by mě fackovala z obou stran.fuj

Odesláno z mého GT-I8190 pomocí Tapatalk 4

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 11:18 #11100 od Petr Dušek

Aleš Krátký napsal: A proto jsou rcev moderní a progresivní kategorie a tam je to zakázáno :) ...

Jak to můžeš s takovou jistotou tvrdit, když pravidla ještě nejsou schválena?? Navíc mi to tedy moc progresivní nepřipadá...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 12:19 #11101 od Aleš Krátký
Petře neber všechno doslova :) občas někdo něco napíše s nadsázkou nebo dokonce i humorem :dry:

Jsou zakázány, protože je to v pravidlech napsáno. Ať už budou schválena nebo ne, prostě tam gyro zakázano je. Taková jsou fakta.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 12:23 #11102 od Jan Kubica
Petře, já bych byl proti. Za (a) je myslím v pravidlech napsáno, že řídí pilot, ne autopilot. Za (b) to otevírá "Pandořinu" skříňku, vůbec si neumím představit, jak by mohl vypadat a jaké by mohl mít výkony model využívající čistě elektronické a ne mechanické (aerodynamické) stabilizace (viz třeba F-117, který bez elektroniky není možné uřídit). Ale možná je to vývoj, nevím.
H.

PS: E-termiku používám normálně, zjistil jsem, že nalétat maximum je tak mnohem snazší :-D. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 12:38 - 07. říj 2013 12:40 #11103 od Jaroslav Kuba
Myslím že dle těchto paragrafů

5.5.1.1 Definice modelů letadel s elektrickým pohonem
Model letadla, u něhož vztlak vzniká působením aerodynamických sil na plochy, které zůstávají
za letu nepohyblivé, vyjma řídicích ploch, a který je řízen pilotem na zemi používajícím rádiové
řízení, nebo rotujícími plochami v případě vrtulníků. Pohonná jednotka pro elektrický motor
nesmí mít žádné pevné spojení se zemí nebo jiným modelem ve vzduchu. Dobíjení pohonné
jednotky ze slunečních článků za letu je povoleno.

5.5.11.1.1. Definice rádiem řízené větroně s elektromotorem
Model letadla, který je vybaven elektromotorem, jako vzletovým zařízením a u kterého vztlak vzniká
působením aerodynamických sil na plochy, které zůstávají pevné (vyjma řídicích ploch). Modely
s proměnnou geometrií nebo plochou, musí odpovídat specifikaci, když jsou plochy v maximální
a minimální vysunutí. Model musí být řízen soutěžícím na zemi pomocí rádiového řízení.
Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem.

Bych řekl že to gyro prostě nelegální je i v F5J. Jo já ale neznám návrh pravidel na příští rok.
Poslední změna: 07. říj 2013 12:40 uživatelem Jaroslav Kuba.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 12:46 #11104 od Tomas Hruby
V pravidlech F5J to není, pokud podobný zákaz není skryt někde v obecné části, tak to prostě je legální, víc o tom nemá cenu mluvit.

Jinak ale v praxi bych se s tím v F5J tolik netrápil, přínos stabilizace v termice je hodně sporný a možná až kontraproduktivní (stejně dnešní top modely létají s tak malým seřízením, že by další posun nic moc nedal). Hlavní průser by byl v tom, že gyro by nutně tlumilo i projevy termiky, takže by se to hůře hledalo. Takže pokud je ovlivnění výsledku blízké nule, tak to nemá cenu řešit.

Jiné téma je ale to, co psal Roman V., tedy F3F anebo průletové úlohy F3B. Tam už by to opravdu reálný přínos dát mohlo, podobně jako kdysi na směrovce F3K při hodu, kde to bylo posléze zakázáno. A tam už to asi téma k diskusi je, protože tam bych už ovlivnění výkonu za zanedbatelné nebral.

Podotýkám, že píšu do jisté míry z praxe, jak účastníci akcí vědí, tak hodně laboruji s coptery a podobnými věcmi a možná si vzpomenete z jarní Plzně na mou "EPP fotoobludu" - ta stabilizaci měla. A fakt je, že to létalo jak po kolejích - v tomto směru jasný úspěch. Ovšem využití v soutěžním modelu by bylo něco trochu jiného. Zkusím se zamyslet, zda to v něčem nezkusit (nechce se mi kvůli tomu překopávat v něčem kabely). Ale testy v jiných letadlech mě skutečně k přesvědčení o nějakém velkém přínosu pro potřeby F5J nevedou.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 13:33 - 07. říj 2013 13:34 #11105 od Jaroslav Kuba

Tomas Hruby napsal: V pravidlech F5J to není, pokud podobný zákaz není skryt někde v obecné části, tak to prostě je legální.


No jo, ale ono to tam je (nebo alespoň bylo v roce 2012). Viz www.svazmodelaru.cz/odbornosti/klem/Pravidla/FAI_F5_12.pdf
Poslední změna: 07. říj 2013 13:34 uživatelem Jaroslav Kuba.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 13:41 #11106 od Petr Dušek

Aleš Krátký napsal: Petře neber všechno doslova :) občas někdo něco napíše s nadsázkou nebo dokonce i humorem :dry:

Já jsem nehodnotil, jestli je ten zákaz správný nebo není, ale nelíbilo se mi spojení slova progresivní se zákazem nějaké technické novinky, že to měl být humor jsem tedy nepochopil... :)

Tomas Hruby napsal: ...Hlavní průser by byl v tom, že gyro by nutně tlumilo i projevy termiky, takže by se to hůře hledalo. Takže pokud je ovlivnění výsledku blízké nule, tak to nemá cenu řešit....

Stabilizace se dá na dálku přepínačem vypnout, přepínat režim stabilizace atd. prostě zapneš jí až ve stoupáku a pak už jen kroužíš jako po kolejích.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 13:45 #11107 od Tomas Hruby
Nemohu s tebou souhlasit - ty tvé citované body nic o gyru přímo neříkají. Jasně, můžeš se to z toho snažit dostat odvozeně, ale jde o dost "extenzivní" výklad. Gyro v režimu stabilizace totiž model neřídí - neletí sám, nikam nezatočí bez přímého rádiového povelu, atd. A geometrii taky nemění :-)

To je právě problém - tento bod je asi dostatečný pro zákaz opravdu nezávislého autopilota. To je dnes taky možné, třeba ardupilot by s F5J hravě dokázal letět po stanovené trase bez zásahu pilota, ale toto už by se do pravidel nevešlo.
Jenže debata je kolem gyra, které pouze stabilizuje, tlumí poryvy, ale vlastní ovládání nijak neřeší a tohle by podle mě muselo být výslovně zakázáno, existující obecná formulace by na vyprotestování spíš nestačila.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.164 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Ads Elite footer

Weby přátel

dnz

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám