- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Vánoční téma - opět čtyřstovky
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
pokusil jsem se připravit takové „vánoční téma“, které by nemělo být konfliktní, protože výstup z něj bude jen v teoretické rovině. Pokud se toho zúčastníte.
Všichni, kdož jste absolvovali maturitní písemnou zkoušku, tak si jistě vzpomenete, že únikové téma většinou bylo „Úvaha“ a to bych si tady představoval.
O co tedy jde? Před nějakým časem jsme s Tomashrem probírali možnost, jak by to vypadalo, kdyby tenkrát, někdy kolem roku 2001, Američané ve čtyřstovkách nepovolili převodovky. Je mi jasné, že dneska je to prakticky passé, ale přesto. Všechno by zůstalo tak jak je, jen by nebyla převodovka. Mluvili jsme i o rozměru vrtule, který by byl 6/3 a samozřejmě motor řady 400, bez kuliček a uhlíků.
No a teď se jistě zeptáte, co s tím? Je mi jasné, že v době střídavých motorů to je anachronismus jako hrom, ale víte sami, že se někdy utrhnou proudy, které člověk těžko předvídá a nestačí se divit, co to ty lidi napadlo.
Kategorie RCEJ se dostala pravděpodobně na hranici svých možností, jistě i naší zásluhou a na programu je úbytek soutěžících v této kategorii přechodem do stříďáků. Možná, to ale zatím nikdo neví, i zánik této kategorie. Časem.
No jo, ale víme, že v republice je fůra lidí, kteří by tuhle nebo podobnou kategorii klidně létali dál i přesto, že se k pohonu používá letitý motor, který pamatuje začátky elektroletu u nás. Nemluvě o šuplíkových zásobách, které by na to u mnohých z nich z větší části stačily.
Co kdybychom se připravili na tuto možnost a nabídli jim potom řešení (samozřejmě v delším časovém horizontu), které by mělo ošetřenou pohonnou jednotku s takovým výkonem na hřídeli, že už dopředu by bylo jasné, kde bude těžiště pro dobré výsledky (znalost počasí – pilotní umění – ne motorová výška).
Představoval bych si motor 400/7,2V a pochopitelně dvoučlánek Li-xxx. To jen v hrubých obrysech.
Myslím si, že na úvod to stačí a doufám, že se aspoň někdo k tomu vyjádří.
Pokud byste to vyhodnotili jako úplnou blbost, tak příspěvek smáznem a půjdeme se věnovat rodině, nebo tak …
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
K tomu co napsal Jirka, bych ještě přidal jednu otázku - pokud by snad byl o něco podobného zájem, měly by být modely neomezené anebo jít do pojetí "pouze 2 serva pro SOP a VOP", případně do ve světě létané RES - "rudder, elevator, spoiler"? Jiné omezení asi nemá smysl, při omezení jen na S400 direct je koncepce dost daná a extrémní výstřelky tolik nehrozí.
JInak jsme to skutečně jen párkrát nezávazně drbali - žádný konkrétní návrh neexistuje a já sám na to ani nemám nějak vyhraněný názor

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Tomas Hruby napsal: jít do pojetí "pouze 2 serva pro SOP a VOP", případně do ve světě létané RES - "rudder, elevator, spoiler
Tome, omlouvám se, že jsem na to zapomněl a zrovna tak důležitou věc. No, škoda, že jsme o tom mluvili.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Dále bych se přimlouval za nějaký druh brzdy, bez toho se mi zdá termický elektrovětroň neúplný. Asi by šlo říci, že smí mít max. 3 serva (křidélka+výškovka, směrovka+výškovka+brzda, atd.).
A návrh "nejkacířtější" - upustit od LMR a převzít třeba pravidla "sedmičlánků". A teď do mě! H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
No, já jsem z toho původně byl taky dost zděšený, protože si létání bez brzd nedovedu představit. Ale pokud by to chtěla většina, tak to samozřejmě beru. To, že za celou dobu V-dvojek nikdo nic na brzdění nevymyslel ještě neznamená, že by to nešlo.Jan Kubica napsal: Dále bych se přimlouval za nějaký druh brzdy, bez toho se mi zdá termický elektrovětroň neúplný.

Tak tohle by teda za úvahu sakra stálo. Počkám, co na to Tomashr, ale mě by se to líbilo.Jan Kubica napsal: A návrh "nejkacířtější" - upustit od LMR a převzít třeba pravidla "sedmičlánků".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal: Tak tohle by teda za úvahu sakra stálo. Počkám, co na to Tomashr, ale mě by se to líbilo.
Mě neřeš, podstatný je širší "hlas lidu" - u mě je ti asi jasné, že se vyrovnám s oběma variantami.
Jinak to ale čistě osobně to vidím kupodivu spíš mírně na to klasické LMR - u těch čtyřstovek navíc bez převodu to bude opravdu velmi často o tom, že lidi maximum nezaletí a tak to pak bude ten "boj" ve stylu "poslední vyhrál". Ale i MMR má svůj půvab zas jiným směrem - taky by to bylo hezké. Podle mě je ale tato otázka předčasná, nejprve je třeba mapovat situaci a pak jako další krok přemýšlet o tom, jak to začlenit do pravidel - náhrada RCEJ nebo nová kategorie? To bude mít zásadní dopad i na úlohu, na to je zatím brzy...
K těm brzdám - ona by to bez nich byla docela sranda - asi jen výjimečně by pak došlo k výsledku, kde rozhoduje jen pár bodů - bylo by to podstatně napínavější až do konce. Navíc by se daly stavět až takřka primitivní modely a celé by to byla taková "retrokategorie". Ale opět - nejsem nijak vyhraněný, asi bych to sice omezil, nicméně maximum tří serv by mohlo stačit. Nicméně ta "dvouservová klasika" mě láká možná o malinko víc. Tuším že jsem Jirkovi psal, že by pak byl do klidu docela stylový modelem starý Lion - pamatujete?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-

Jinak ta 400vka napřímo a 2 serva je vynikající nápad, ještě to každý měsíc zorganizovat v Dehtárech (po práci, jako Autonomy), tak by to nemělo chybu. Vlastně mělo, nemám vhodný model.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Tome, na tohle je fakt brzo, jestli vůbec ... Víš, co jsme říkali, že je to jen průzkum trhu a já bych bral jako jako úspěch vůbec to, že je tady pár lidí ochotno se o tom bavit.Tomas Hruby napsal: jak to začlenit do pravidel - náhrada RCEJ nebo nová kategorie
Jinak moje představa byla, že by se do téměř "retro" kategorie zakomponovaly prvky z dnešní doby a s použitím dnešních znalostí, což by právě mohlo být opětovné zapínání motoru. Vezmi si, že sedmičky jsou prima, ale přece jenom trochu jinde i co do financí. Tady by to bylo za hubičku a za tu hubičku by to zůstalo furt, protože by nikdo neměl šanci "ulítnout" pomocí peněz a to jak co se týká motoru, tak co se týká modelu.
V této souvislosti bysme se mohli bavit i o modelu - jaké rozpětí? A co čistý kompozit, protože tady by se určitě uživila házedla (dát minimální hmotnost?). Zkušeností z RCEJ je dost, aspoň si to myslím.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal: této souvislosti bysme se mohli bavit i o modelu - jaké rozpětí? A co čistý kompozit, protože tady by se určitě uživila házedla (dát minimální hmotnost?). Zkušeností z RCEJ je dost, aspoň si to myslím.
No já bych to spíš nelimitoval - tady je ten pohon svými vlastnostmi natolik jasný, že to dost ovlivňuje i výsledný model - rozpětí tak 1200-1800mm, hmotnost 350-500g.Možná dát dolní limit třeba 380-400g - ani ne tak kvůli jednoduchosti a ceně jako spíš jako pojistku proti přílišné miniaturizaci modelů.
Vhodnou koncepci lze debatovat až na základě toho, kolik bude povoleno ovládacích prvků. Pro dvě serva by byl určitě vynikající Rival Short od Pala,pro tři se počet variant zvedne, třeba i nějaké to "vysloužilé" F3K.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Ano, souhlas. Ta omezení bych si nechal (v debatě) až podle směru, kam by se to vyvíjelo. Kdyby to šlo do nějakých extrémů, tak klidně limit. Proto si myslím, že na základě dnešních zkušeností bysme už měli být schopní to ukoučovat.Tomas Hruby napsal: No já bych to spíš nelimitoval
Poznámka. Tady je prostě super, že nikdo nezpochybňuje monotyp z hlediska pohonu (řada 400 bez kuliček a uhlíků), což v jiných kategoriích je na popravu.
S tím taky souhlasím a tady by měla zasáhnout zkušená ruka zákonodárce právě proto, aby to neuteklo opačným směrem - do malých rozměrů. Pojistka by byla mj. v podobě plošného zatížení. Ale opravdu to závisí na na počtu serv, ten by mohl být další samoregulací proti extrémům - nahoru i dolů.Tomas Hruby napsal: Možná dát dolní limit třeba 380-400g - ani ne tak kvůli jednoduchosti a ceně jako spíš jako pojistku proti přílišné miniaturizaci modelů.
Jen na zopakování pro ty, kteří skočili do diskuse v tomto místě. Je to jen modelová úvaha.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.