file Vánoční téma - opět čtyřstovky

Více
22. pro 2009 05:20 #1013 od Tomas Hruby
Já bych tedy řekl, že je to zatím jen v rovině nezávazného klábosení a do pravidel je extrémně daleko, v jisté fázi bude muset dojít i na rozbor toho, kam to zařadit ve struktuře pravidel atd - problémů bude spousta.

Nicméně obecný nástřel asi takto:

[*]Limit hmotnosti ano, třeba 380g minimum, je ale nutno dodat, že tento limit je spíš symbolický, modely budou kolem 400g vycházet samy o sobě, jde opravdu jen o pojistku (rozdíl proti RCEK, kde opravdu 500g omezením je a spousty modelů by šly pod to postavit)
[*]Ovládací prvky - zatím sice není shoda, ale já bych se nebál navrhnout tu variantu dvou serv - tedy SOP/VOP, nebo VOP a křidélka/SOP naháněná jen jedním servem v trupu
[*]Motor S400 6V, vrtule pouze komerční s potiskem 6x3. S kuželem a trámci se asi není třeba trápit, tady to nemá velký vliv. Možná bych se nebál natvrdo vyjmenovat konkrétní povolené listy (graupner, Robbe,...), tady jde jen o pár položek, nelze to srovnávat třeba s motory v RCEK. Baterie 2xLiXXX s maximálním jmenovitým napětím 7,4V.
[*]Letová úloha je na diskusi. Určitě bych zkrátil dobu kluzu proti RCEJ (třeba celé letové okno 7-8 minut), létat asi v režimu LMR na 40s motoru. MMR (jako sedmičlánky) by byla druhá varianta - asi by to šlo, tady nele čekat dobu chodu pod 10s, což se zvládne i ručním měřením snadno
[*] Přistání určitě na bod, při dvou servech by stačilo třeba 30b do 3m od bodu, 20b do 5m a 10b do 10m (tedy průměry 6, 10 a 20m)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 05:27 #1014 od Tomas Hruby

Jiří Veselovský napsal: Takže ještě jednou. Pravidla ještě nepište, spíš se zkuste zamyslet, jestli byste neobjevili nějaký zajímavý prvek, který by létání oživil. Mějte ale na paměti, že ona cílová skupina s velkou pravděpodobností nejste vy, ale děláte to pro někoho, kdo nemá až takové ambice, spíš si chce poklábosit a mezitím to tam hodit.


Podle mě by tím primárním oživením byla ta 2 serva ;) Jinak se určitě s letovou úlohou dá čarovat, nějaké věci v F3K stylu by šly, ale uvědomte si, že čím složitější letová pravidla, tím těžší na zvládnutí. Možná fakt jít do MMR - to pak uletí maximum všichni a rozhodne to, kdo nejlíp taktizoval s motorem, navíc to automaticky omezí výšky - cílem bude hledat termiku nad zemí...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 08:26 #1017 od Jan Kubica
Kluci, nezávazně se můžeme bavit dlouho, bez toho, že by to někam vedlo, takže já bych byl proto tomu začít dávat nějaké kontury.

Model:
- limit hmotnosti mi přijde zbytečný, pokud by byl pod 400 g, tak bych byl spíše proti; tedy je ještě aspekt případného použití existujících modelů, které mohou mít i dost přes 600g, pokud by nebyl limit hmotnosti, mohli by se tím někteří případní zájemci cítit znevýhodněni, ale jsem spíše proti
- ovládací prvky jen 2, případně i 3 serva, ale bez brzd (opět z důvodů kompatibility s existujícími modely)
- motor 400, ale napětí nevím, souhlasím, že by mělo být předepsané

Pro zajímavost - tady je měření S400 s různými vrtulemi http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=182855 .
7.2 V motor dá se 6x3 tak 30-35 W, 6V tak dvojnásobek.
Sklopku na 6" snad dělá (dělal) jen Graupner a Robbe. Možná bych povolil i pevné vrtule, atd., jen ten průměr nesmí jít přes 150 mm nebo 6" (152 mm). Já bych byl spíše pro ten menší výkon. Snad jen motor bez úpravy (a s kroužkem nebo bez?).

- letová úloha: čím víc o tom přemýšlím, tím víc by se mi líbil multitask - třeba v jednom kole LMR, ve druhém MMR

To LMR je tradiční, obsahuje v sobě prvek souboje, na druhou stranu se létá vysoko a jako takové není atraktivní pro ostatní. Při MMR se bude vypínat v 50 m. Pro MMR by měl být delší pracovní čas než letový, alespoň o kousek.
Další věcí je letové maximum - další kacířský názor: dal bych jen 5-6 minut. To se totiž dá i takto malým a lehkým modelem uletět na jeden stoupák. Možná by při tom šly spojit obě úlohy do jednoho kola, nejprve 5 minut při LMR, potom ve zbývajících 10 minutách pracovní doby uletět 5 min s MMR (a na LMR jsou dva pokusy, takže si to každý může rozpočítat jak chce :) ). To by byl asi hezký zmatek, co?

Těch 5 minut by mělo ještě tu výhodu, že by se při LMR dal motor jen na výšku cca 100-120 m, i když to je potom otázka, zda dělat MMR.

Jo, při MMR přepočítávat netřeba, tam ten rozdíl mezi soutěžícími je dán v podstatě rozdíly v motorování a přistávání, pokud jsou body za přistání srovnatelné s motorovacími, zvýhodnilo by to přistávání. Zejména pokud by se šlo na 6V motor.
Pokud by se lítalo více úloh, tak by se nějak přepočítávat muselo i mezi úlohami (body za pořadí?).

A ještě poznámku - při Autonomy mi jeden nejmenovaný kolega řekl, že takové létání ho baví, protože nemusí létat vysoko (=MMR) a "neumí" přistávat (přistání je třešinka, ne likvidační faktor). Aby nevznikl dojem, že by to měla být kategorie pro důchodce - podle mě při MMR bude rozdíl mezi špičkou a námi "průměrnými" ještě větší než u LMR, ne v absolutních bodech, ale třeba v pořadí vyhraných soutěží určitě.

Ono těch úloh se dá opsat nebo vymyslet desítky. Jde o to, zda to lidi bude zajímat, zda se to dá pilotům na letišti vysvětlit a také jak ty různé úlohy ocenit. Podle mě by tím novým prvkem mohlo být MMR (= létání nízké, viditelné). A nebo do "pravidel" dát jen definici modelu a obecné zásady soutěže s tím, že letovou úlohu, úlohy, či jejich kombinace si zvolí pořadatel (podle počtu lidí, aktuálního počasí, termiky, atd.).

Omlouvám se za délku, ale já myslím až při psaní. H

PS Nelétají něco podobného v Chorvatsku? 2 serva a 400 na přímo?

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 08:46 #1018 od Tomas Hruby
Osobně jsem s tím přímým náhonem chvíli létal, dokonce jsem se v RCEJ dostal na bednu :-) Moje zkušenost je dost jasná - motor 4,8V s vrtulí 6x3 a 2sLi použít nejde (shoří), 7,2V má sice výdrž, ale výkon slabý, s tím by se reálně nedalo létat slušně jinak než s extralehkým modelem. 6V je tak akorát - vydrží poměrně dlouho a docela slušně cvičil i s Q10, která vážila asi 450g, tedy nešlo o model někde na "hranici možností".
K té hmotnosti - já bych tam fakt něco dal a mám k tomu konkrétní důvod z praktické zkušenosti. Máme totiž doma takový "papírák" pro syna na S400 napřímo - rozpětí asi 1100mm a hmotnost i u stavebnicové neoptimalizované konstrukce asi 360g. Obávám se, že kdyby se nedal limit, tak podobné malé modely vyšlechtěné do "soutěžnější podoby" budou drtivě převládat, a to by nebylo nic moc dobrého pro lidi s horším zrakem.

Asi bude třeba, aby se někdo donutil a postavil (nebo konvertoval) nějaký model ve stylu RCH 1500mm do elektropodoby se hmotností cca 400g, pak by se to proměřilo.Klidně bych to udělal, jenže bohužel jediné klasické RCH, které mi zůstalo z minulosti, je takový přešlechtěný speciál do klidu s klenutým profilem, což by asi měření docela zkreslovalo. Budu doma muset prohrabat ve sklepě různé staré krámy - pokud by se něco našlo, tak by to určitě debaty posunulo o velký kus dále...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 09:00 #1019 od Jiří Veselovský
Tak já to asi vzdávám.
Včera jsem psal, aby prioritní byla jednoduchost všeho kolem a během cca 8 hodin se to posunulo pomalu k F3Béčkám.
Třeba na RC Groups byly eroplány, které sestávaly z trubičky, kde na jednom konci byla čtyřstovka a na druhém motýl, baterky v křídle, protože se jinam nevešly, atd. Proč bych měl tahat se 40W nahoru 600g model? Že ho zrovna mám v šuplíku? Hmmm. :roll:
Já vidím jen dvě třecí plochy a to je počet serv a doba chodu motoru, všechno ostatní je jen variace na téma. Letové okno jsem navrhoval prostě kratší než je teď, protože když to nosí, tak je to nuda. Jestli to bude 8 minut nebo 7, tak to je fakt šumák, protože i kdyby byl motor fix, tak to stejně nikdo z té výšky nenaklouže. proto jsem psal, že to přepočítávání řeší.
Zrovna tak bodování přistání. Vždyť jsem to tam napsal a vy to teď píšete znovu. Prostě pár bodíků za přistání určitě, ale ne 100, to je pakárna.
Zrovna tak hmotnostní limit. Podle mého tam být musí, jinak to bude volná cesta k extrémům, kde na konci budou peníze.
Jdu balit dárky a občas sem nahlédnu, ale už teď vidím, že ty pravidla šijete na sebe a na konci bude zase kompozit (třeba od Jardy Čermáka) a budeme na to koukat jak jojo.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 09:14 #1020 od Tomas Hruby

Jiří Veselovský napsal: Tak já to asi vzdávám.
Včera jsem psal, aby prioritní byla jednoduchost všeho kolem a během cca 8 hodin se to posunulo pomalu k F3Béčkám.
Třeba na RC Groups byly eroplány, které sestávaly z trubičky, kde na jednom konci byla čtyřstovka a na druhém motýl, baterky v křídle, protože se jinam nevešly, atd. Proč bych měl tahat se 40W nahoru 600g model? Že ho zrovna mám v šuplíku? Hmmm. :roll:
Já vidím jen dvě třecí plochy a to je počet serv a doba chodu motoru, všechno ostatní je jen variace na téma. Letové okno jsem navrhoval prostě kratší než je teď, protože když to nosí, tak je to nuda. Jestli to bude 8 minut nebo 7, tak to je fakt šumák, protože i kdyby byl motor fix, tak to stejně nikdo z té výšky nenaklouže. proto jsem psal, že to přepočítávání řeší.
Zrovna tak bodování přistání. Vždyť jsem to tam napsal a vy to teď píšete znovu. Prostě pár bodíků za přistání určitě, ale ne 100, to je pakárna.
Jdu balit dárky a občas sem nahlédnu, ale už teď vidím, že ty pravidla šijete na sebe a na konci bude zase kompozit (třeba od Jardy Čermáka) a budeme na to koukat jak jojo.


Jirko moc ti teď nerozumím...
Když vynecháš hlušinu, tak to vychází docela jasně - motor napřímo, model s minimálními limity - otázka je jen, zda hmotnost limitovat mírně anebo vůbec. Tu Honzovu poznámku o 600g jsem taky nepochopil - píše, že to limitovat nechce, ale zároveň zmínil ty 600g - to nějak nejde dohromady, tak jsem to holt vypustil jako "hlušinu".
Evidentně se také nikdo nebrání omezení počtu řízených prvků - zatím se nikdo neodhodlal natvrdo říct, zda fakt jen dvě anebo ty tří. Já za sebe navrhuji jít natvrdo do dvou ovládaných prvků, ale nenutím to.
Naopak si myslím, že v tuto chvíli až tak moc nezáleží na letové úloze - je jasné, že se bude stoupat na motor, pak nějakou dobu klouzat a nakonec se přistane na bod s podstatně mírně přísným bodováním než u RCEJ - v tom je určitě shoda a nic víc teď přece není třeba vědět. Detailní letová úloha (volba LMR/MMR) se může otestovat až praxí, stejně budeme příští rok nějakou "demosoutěž" udělat...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 09:37 #1022 od Jan Kubica
Já se bavím, tralala...

Hmotnost - 600 g jsem zmínil jako příklad modelu, který může mít někdo doma, a mohl by se cítit ošizen tím, že není limit na váhu (omlouvám se, že jste to nepochopili :) )
[attachment=0:9crhwsrj]<!-- ia0 -->kavce.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:9crhwsrj]
Kavče mělo 360 g s MIG480 a 2S910. Budu mít Majnu, snad už brzo, zkusím tam dát i spída napřímo. Tam se chci také vejít do 400 g.

Takže můj návrh:
a) 400 g min
b) 400/6 V, vrtule sklopka 6" (152 mm) Grauper nebo Robbe, Aku max 7.4 V nominálně
c) 2 serva
d) MMR na 5 min, pracovní čas 8 min
e) přistání do 5 m za 15, do 10 m za 10, do 15 m za 5 bodů
f) bez přepočítávání

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 09:49 #1023 od Tomas Suk
K letove uloze, mereni doby motoru, prepocitavani atd se nebudu vyjadrovat, v tom nejsem moc zkuseny. Nejak to vymyslete, ja se prizpusobim.

Ohledne modelu - nic noveho pro tuhle kategorii rozhodne stavet nebudu, doma mam jeden "stroj" - 1.7m, 500g, 2 serva, momentalne sice leta s "RCEK" pohonem, ale driv tam byla 400/4.8+prevod. Takze jedine co bych kupoval by byl motor+vrtule. To je prijatelne. Sice budu mit jednoznacne nejosklivejsi model, ale aspon bude jasne kdo bude posledni.
Jeste k motoru - primlouval bych se za tu 400/6V, aby to aspon trosku letelo nahoru.

Jinak preju pekne Vanoce a hodne termiky v roce 2010. :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 10:11 #1024 od Palo Lišhák

Jan Kubica napsal: Nelétají něco podobného v Chorvatsku? 2 serva a 400 na přímo?

Áno, lietajú a šéfuje tomu Ivica Belovič

Jan Kubica napsal: vrtule sklopka 6"... Graupner nebo Robbe

Fixoval by som len priemer !!! Dobré 6" vrtule robia aj iní výrobcovia... Perfektná pre menší rýchly model s S400/6V je napríklad JAMARA 6/4"

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. pro 2009 11:15 #1025 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Takže můj návrh:
a) 400 g min
b) 400/6 V, vrtule sklopka 6" (152 mm) Grauper nebo Robbe, Aku max 7.4 V nominálně
c) 2 serva
d) MMR na 5 min, pracovní čas 8 min
e) přistání do 5 m za 15, do 10 m za 10, do 15 m za 5 bodů
f) bez přepočítávání


Myslím si, že pokud se shodneme na bodu c), tak je to výborný podklad pro jednání.
Jako jediný sporný bod vidím ten bod a) - hmotnost, sice jsem byl pro, ale s odstupem a trochou hledání na netu bych to možná přece jen nechal volné. Ono totiž když se porozhlédneš, tak se skoro víc modelů, vhodných pro konverzi na tuto kategorii, najde v těch menších velikostech a asi by měly s limitem 400g trochu problém. Typicky třeba ZIP, EPP Flop, nebo teď novinka v rozsypu od SIGu http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... t&id=39003 atd. Asi bych to nechal buď bez limitu anebo možná s omezením plošného zatížení, ale spíš asi nakonec volné.
Všechny ostatní body pak buď evidentně žádný rozpor nebudí anebo na nich v podstatě ani moc nezáleží - pokud by se časem třeba ukázale preference LMR, tak to nebude mít na modely žádný vliv, tak co :-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.426 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám