RCEK Polanka 1.6.2013 - Zřejmně nějakej dobrej oddíl

Kategorie: RCEK Zveřejněno: neděle 2. červen 2013 19:32 Napsal admin


polanka162013Všechny letošní předchozí akce, které se konaly na Severní Moravě neměly zrovna dvakrát vhodné letecké počasí. A tak jsme byli všichni napjatí, zda se Polanečákům povede zázrak a počasí poručí. Nebudu dlouho napínat: nepovedlo. Počasí prostě neporučíte, ať děláte, co dělate. Ráno v 6 jsem rozlepil oči, mrknu z okna a .... a prší jako o život. I přes tyto nepěkné vyhlídky balím vysílačku, letadlo, svačinu, ledkové-hodiny, a sedám do auta. Stěrače jedou na max. a já doufám, že se to snad drží jen nad Karvinou. Po půl hodině je jasné, že je to globální záležitost a tak, pokud dneska bude nějaká soutěž, bude rozhodně "na vodě." Co se týká organizační záležitosti tak nelze nic vytknout. Stan postaven, k němu přidružen náš, ať je kam se schovat, počítač počítačoval, občerstvení občerstvovalo, audio hrálo, hodiny svítily, a terčíky terčíkovaly :) Zkrátka ideální záležitost. Domácí provokativně vystavili poháry, ať víme co je ve hře a pak už stačilo jen čekat. Okolo deváté nás nebylo stále mnoho a déšť zrovna moc neustával. Ovšem pak se stal zázrak a chvíli před desátou přestalo pršet. Radim Barč vyhlašuje start prvního kola přesně na desátou a jde se to na. Nakonec se dostavilo 20 z 28 pilotů a souboj to nebyl zrovna jednoduchý. Slunce nikde, a jen se na nás valily mraky a s nimi i mírný vítr, ve kterém skupinky soutěžících utíkali před klesáky zleva doprava a naopak. Šlo kolo za kolem a po odlétaném třetím kole bylo jasno, že už si dlouho nepolétáme. Blížil se déšť a to velmi rychle. Bohužel poslední pětičlenná skupina ve čtvrtém kole nestihla odlétat a tak se čekalo a kalkulovalo co dále.

Číst dál: RCEK Polanka 1.6.2013 - Zřejmně nějakej dobrej oddíl





RCEK Dino #1 - 25.5.2013

Kategorie: RCEK Zveřejněno: sobota 25. květen 2013 18:38 Napsal admin


dino2552013"Tento způsob jara, zdá se mi být poněkud nešťastný," tak by se dalo slovy klasika popsat, jak to zatím probíhá na všech dosavadních soutěžích. Ani Dinosoutěž #1 v kategorii RCEK nebyla výjimkou. Dle předpovědi mělo pršet, svítit slunce, sněžit a možná i něco mezitím... Zkrátka každý by si vybral předpověď, která by se mu líbila. A tak jsme si řekli, že to riskneme a nic přesouvat nebudeme. I přes tyto nepěkné předpovědi se nakonec přihlásilo 18 soutěžících, což na tu bídu není úplně špatné. Ráno jsme se sešli na upraveném Dinoletišti a začaly přípravy. Počasí vypadalo pěkně a nepršelo. Po chvilce dorazilo celkem 16 soutěžících (čili to dva vzdali při pohledu z okna). Piloti si dali testovací lety. Zpestření si pro nás připravil Ivo Kurečka, kterému se (zřejmně) porouchal přepínač motoru a musel tak celý testovací let odlétat pod plným plynem. Po chvíli se rozhodl vypnout vysílač a opět zapnout, ale už se to nepodařilo a model šel v ukázkově nastaveném FAIL-SAFE letu k zemi a přistál v pořádku opodál letiště. Jak důležité je mít správně nastaveno! Smekám.

Číst dál: RCEK Dino #1 - 25.5.2013





RCEK Hořice 5.5.2013

Kategorie: RCEK Zveřejněno: čtvrtek 2. květen 2013 7:54 Napsal admin


horice552013

Soutěž to byla fantastická, pohodová, fajn organizovaná...

Sešlo se nás úctyhodných 25 káčkařů, a objevily se mezi nimi i nové tváře, což je vždy super. Tak doufám, že se jim létání v RCEK líbí, a brzy začnou ostatním „zatápět".

Po ranním dešti se počasí srovnalo a v základních kolech se dalo najít až 3 hýždě termiky... Lety základních kol se bojovaly na motory většinou kolem 15s, ale výjimkou nebyly ani úspěšné lety s motorem 8-10s. Čamráci byli sem-tam k vidění, a létání bylo naprosto dokonalé. Po minulé soutěži v Pace to byla opět další krásně termická událost.

Do finále se protáhli pěkně úzkým 5-ti kolovým termickým trychtýřem kvalifikace tito nejlepší, a to v pořadí:

L. Novotný, J. Váňa, S. Perkovič, L. Bednář, Vl. Čermák, R. Novotný, M. Chalupník a M. Horák.

ALE finále už bylo o něčem jiném. Přicházela bouřka, a slabý vánek 1-2m/s se změníl ve slabý větřík, a naprosto nechápu, jak to ta "metalová" trojka mohla nalítat... Myslel jsem si, že když poletím jinam, tak na všechny vyzraju, hmmm..., a oni ZASE vyzráli na nás...

Číst dál: RCEK Hořice 5.5.2013





RCEK a tvorba pravidel vůbec

Kategorie: RCEK Zveřejněno: středa 20. únor 2013 10:50 Napsal Ivan Horejsi


tvorbapravidelModely kategorie RCEK stoupají  v současné době do obrovských výšek.  Výška je velmi často dána jen dohledností modelu. Během stoupání  je navíc vidět jen jeho zadní průmět, který je opravdu nepatrný.  Při některých podmínkách viditelnosti (modrá obloha, opar) stoupající modely splývají ve velké výšce s pozadím a dochází ke ztrátě vizuálního kontaktu. Následkem toho jsou havárie s fatálními následky. Pilot je nakonec rád, když model vůbec najde a některé díly jsou použitelné.  Vím o několika ztrátách a haváriích. Jednou z obětí jsem byl v loňském roce sám, při létání na domácím letišti.


Důvod je velmi jednoduchý:  létat co nejvýš se prostě vyplatí.  Jednoduchý výpočet pro model  (nikoliv špičkový)  se stoupavostí 10m/s a klesavostí 0,5m/s:
Pouhých 10 sekund stoupání  dá 200 sekund kluzu. To je opravdu výhodný „nákup“ v poměru 20:1.

Samozřejmě že se vždy létá v termice, takže výpočet není zcela průkazný. Výhoda větší výšky ale zřetelně funguje vždy a proto se tak  RCEK také létá.


Argument „kdo na to nevidí ať létá něco jiného“ se mi hrubě příčí. Mistrovství republiky v koukání do dálky by mohlo být zajímavé, ale létání s modely  v termice by mělo být o něčem jiném.  Mělo by být přístupné lidem s průměrnými zrakovými schopnostmi. Navíc by měly modely létat v rámci dohlednosti funkcionářů  soutěže, včetně časoměřičů.

Taktika „co nejvýš“ je tedy dána současnými pravidly, která velmi málo penalizují dobu (výšku) stoupání.
Umím si představit celkem snadné  úpravy znění pravidel, které by dosahované výšky určitě omezily. Stačila by věta v pravidlech a nemuselo by to být jen pouhé omezení doby chodu motoru. Ale nechci vyvolat na tomto fóru diskusi, nebudu své nápady dál rozvádět. Viz dále.

Číst dál: RCEK a tvorba pravidel vůbec





Modely RCEK

Kategorie: RCEK Zveřejněno: čtvrtek 6. prosinec 2012 22:44 Napsal admin

 

Pomozte vybudovat tento pro mnohé modeláře nápomocný rozcestník modelů ! 

Více informací ZDE


Jméno: Daidalos 230
Výrobce: Ypsi.cz
Popis : Poslední ze série Daidalů.

Foto:

Daidalos 200 4c7c226fe43f7

Rozpětí: 230 cm
Lomení: Vzepětí s dvojítým lomením U 
Profil: Cust.
Prázdna váha: od 260 gr
Letová váha: od 490 gr
Možnosti vlatních úprav: Ano - Barvy, Design, Házedlový trup, Motýl / Klasická / Házedlová směrovka
Cena: 6490 CZK

 


Jméno: Daidalos 200
Výrobce: Ypsi.cz
Popis: Ověřená série Daidalů s lepší pronikavostí proti větru
Foto:

Daidalos 200 4c7c226fe43f7

Rozpětí: 230 cm
Lomení: Vzepětí s dvojítým lomením U 
Profil: Cust.
Prázdna váha: od 250 gr
Letová váha: od 480 gr
Možnosti vlatních úprav: Ano - Barvy, Design, Házedlový trup, Motýl / Klasická / Házedlová směrovka
Cena: 6490 CZK


Jméno: Q12
Výrobce: Horejsi.cz
Popis: Poslední ze série letadel fy. Hořejší, především vhodné do klinějšího vzduchu
Foto:

1938

Rozpětí: 200 cm
Lomení: Vzepětí s dvojítým lomením U 
Profil: AG 40, 41, 42, 43
Prázdna váha: od 310 gr
Letová váha: od 530 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: 7149 CZK


Jméno: Q12
Výrobce: Horejsi.cz
Popis: Poslední ze série letadel fy. Hořejší, především vhodné do klinějšího vzduchu
Foto:

1938

Rozpětí: 220 cm
Lomení: Vzepětí s dvojítým lomením U 
Profil: AG 40, 41, 42, 43
Prázdna váha: od 310 gr
Letová váha: od 530 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: 7149 CZK

 


Q11 ?

 


Jméno: Scorpion
Výrobce: heinrich.sk
Popis: ??
Foto:

foto5

Rozpětí: 232 cm
Lomení: ?
Profil: ?
Prázdna váha: od ? gr
Letová váha: od 630 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: ? €


Jméno: Scorpion thermik
Výrobce: heinrich.sk
Popis: ??
Foto:

foto12

Rozpětí: 232 cm
Lomení: ?
Profil: ?
Prázdna váha: od ? gr
Letová váha: od 570 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: ? €


Jméno: Kappa
Výrobce: Pekár model
Popis: ??
Foto:

Kappa 001

Rozpětí: 203 cm
Lomení: ?
Profil: ?
Prázdna váha: od 380 gr
Letová váha: od 640 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: ? €


 

Jméno: MAXX
Výrobce: Reichard Modelsport
Popis: ??
Foto:

elektrovetrone-39

Rozpětí: 200 cm
Lomení: ?
Profil: AG 46-44
Prázdna váha: od 320 gr
Letová váha: od 500 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: ? €


Jméno: Elán
Výrobce: Reichard Modelsport
Popis: ??
Foto:

elektrovetrone-21

Rozpětí: 188 cm
Lomení: ?
Profil: S 4083
Prázdna váha: od 350 gr
Letová váha: od 500 gr
Možnosti vlatních úprav: ? ne ?
Cena: ? €


Jméno: Magic
Výrobce: Reichard Modelsport
Popis: Křídlo konstrukce PS/balsa, ocasní plochy celobalsové, CFK gondola, CFK ocasní trubka. Větroň určený především do klidnějšího vzduchu, kdy je konkurenceschopný i mnohem dražším modelům díky nízké váze a malému opadání, při větru nad 10m/poněkud zaostává za kompozitovými modely menší pronikavostí.
Foto:

elektrovetrone-56

Rozpětí:  200 cm
Lomení: Vzepětí s dvojítým lomením U
Profil: spec. 6%
Prázdna váha: od 320 gr
Letová váha: od 500 gr
Možnosti vlatních úprav: křídlo dělené / vcelku (příplatek 200,- Kč), potah folie/papír/lak (základní varianta folie)
Cena: 4399 CZK

 

 

 





Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám