Komise elektrovětroňů v roce 2014
Komise začala pracovat pod mým vedením po únorové konferenci KLeM. Na základě dlouholetých zkušeností z práce v subkomisi CIAM FAI a komisi KLeM jsem nemohl jinak, než zavést pracovní postupy, které úspěšně fungují v obou orgánech a odpovídají i Vnitřnímu ustanovení KLeM.
Ve stručnosti:
Komise pracuje tak, že o námětech, přijatých návrzích atd. se diskutuje. Definitivní rozhodnutí se přijme hlasováním členů komise. Návrhy z komise se předkládají předsednictvu, které má jako jediný orgán právo na přijetí konečného rozhodnutí. Představy, že některý člen komise by mohl o své vůli cokoliv změnit, jsou zcela nereálné.
Číst dál: Komise elektrovětroňů v roce 2014
Jak se staví F5J... 5. díl
Už to vypadá jako letadlo :)
Po kompletaci křídla nastala taková menší stavitelská mezihra, protože se čekalo na dodání gondoly (byť byla hotová docela rychle, za 3 týdny od objednání byla doma). Ovšem na zahálení nebyl čas, bylo potřeba dokončit náhony všech kormidel křídla, a také celou tu bandu křidélek a klapek naučit správně spolupracovat. Ještě že software mého Taranisu - OpenTX platforma - dovoluje téměř jakékoliv zhovadilé nápady, jak a co do čeho namixovat. Asi i díky tomu jsem se během programování 6-servového křídla nestal pacientem opavského sanatoria a během dvou večerů se odtoková hrana chovala k mé plné spokojenosti. Finálně se samozřejmě bude ladit až za letu. Samzřejmostí jsou plnohodnotné letové režimy, mezi kterými jsou patřičná zpomalení, aby se to ve vzduchu necukalo jak sousedovic koza na pastvě :). A poměrně šikovná věc jsou i globální proměnné, kdy nastavením jedné hodnoty ovlivňujete celou sadu nastavení, která se k této hodnotě odkazují. Pro zálety a ladění letadla k nezaplacení ;) Pokud máte zájem aspoň kouknout, jak vypadá takové základní naprogramování 9-kanálového větroně, tak nalevo je screenshot z PC aplikace. Přes první hrůzostrašný vzhled je otázka 2 večerů se v tom zorientovat a začít řádit ve velkém :) Ale dost recenzí softwaru, od toho tady nejsme :) Zpátky k našemu letadlu. Vnější křidélka fungují naprosto klasicky, s diferenciací výchylek, a v případě butterfly (na plynovém kniplu) se vyklápí shodně nahoru. Klapky (vnitřní kormidla u kořene křídla) nepatrně reagují na pohyb křidélek (+ - 1,5 mm), ale slouží hlavně jako brzdy a pro změnu profilu v letových režimech. Vnitřní křidélka (tedy ta dvojice uprostřed mezi klapkami a křidélky) jsou tak něco mezi - mají výchylky menší než vnější křidélka (cca. 50-60%), ale při aktivaci butterfly se vyklápí rovněž dolů a pomáhají brzdit - přitom ale stále reagují i na povely křidélkového kniplu. Celá odtoková hrana poté "chodí" nahoru (pro přeskok) a dolů (termika), s tím, že tyto výchylky letových režimů jsou nejvýraznější na klapkách a postupně se zmenšují směrem ke špičkám křídel.
Číst dál: Jak se staví F5J... 5. díl
Jak se staví F5J... 4. díl
Od posledního dílu seriálu o stavbě F5J uplynul opět nějaký ten pátek, a tak práce zase o kousek poskočily. Na křídle byla dokončena náběžná hrana wingletů, z 1mm letecké překližky podlepené 5mm balsou byly vyřezány a zalepeny rámečky na serva a pro rozvod kabelů byly do křídla vlepeny průhledné trubice (umotané ze 2 vrstev lepicí pásky na kovovém trnu - 1 vrstva lepidlem nahoru, druhá lepidlem dolů). Winglety a uši byly napevno slepeny a do rozebíratelného spoje střed-ucho byly přidány uhlíkové středící kolíky k nábežné a odtokové hraně.
Křídlo bylo podle plánu potaženo průhledným červeným Oracoverem - až na černé špičky. Použitím průhlené varianty je dosaženo optimální hmotnosti potahu, červená barva by zase měla zajistit slušnou viditelnost a ty černé konce jsou tam opět kvůli zlepšení viditelnosti kontur letadla. Závěsy kormidel na křídle jsou provedeny páskou 3M Scotch Crystal Tape, která se už dříve osvědčila jako jedno z nejlepších řešení nejen pro závěsy, ale také pro výrobu zavětrování - to ostatně přijde na řadu později. Křídlo je tím pádem až na osazení prakticky hotové a nastal čas věnovat se ocasu :) Ne tomu svému, pánové, tady se staví jen letadlo ;)
Číst dál: Jak se staví F5J... 4. díl
Jak se staví F5J... 3. díl
Po malé odmlce je tady další díl "veřejné" stavby F5J-čka. Pravda, odmlka byla pouze publikační, v dílně se stále tvoří a křídlo roste jako z vody :) Občas už žertem při pohledu na klesající teploměr konstatuji, že jestli to tak půjde dál, budu muset to křídlo dobře schovat před majiteli kotlů na tuhá paliva.... je na něm totiž už tolik uhlíku, že by se mohl někdo rozhodnout s ním výhodně přitopit :)
Tři metry šedesát uhlí a dřeva :) ...
Stavba mezitím pokročila natolik, že je již možno sestavit nahrubo celé křídlo. Je ho tedy pořádný kus :) - a to je ještě rozpětí 3,64m poměrně katolické, kam je do 4 metrů :) Po položení celého křídla na váhu se objevilo číslo 533 - zatím samozřejmě bez potahu, nábežné hrany wingletů a vybavení. Na potah je v plánu červený transparentní Oracover s váhou 54g/m2, takže při ploše křídla 76 dm2 bude potah vážit cca. 82g (0,76x2x54). Uvažovaná serva Savöx SH-0256 a SH-0255MG cca. 16g/kus, do posledních křidélek nejspíš Dymond D60, nějaká ta bižuterie... sečteno a podtrženo by se kompletní letuschopné křídlo nemělo dostat přes celkovou váhu 800g. Trup s vybavením se dá zvládnout okolo 600g, takže hranice 1300g letové váhy možná nebude až takové sci-fi ;) Plošené zatížení by se tak pohybovalo někde okolo hodnoty 17g/dm2. Tak jako tak - víc jak kilo a půl to evidentně mít nebude.
Číst dál: Jak se staví F5J... 3. díl
RCEO za hranicami rieky Moravy
Tak a prvú súťaž mimo územia Moravy máme úspešne za sebou. Aj keď.
Pri príchode nás privítalo síce bezveterné a bezdaždivé počasie ale zato nás plnou otvorenou náručou privítala pani hmla.
No nazývať to hmlou by bolo asi mierne prirovnanie ale skorej to bolo ako jednoliate mliečny opar. Dohľadnosť cca 50m. A tak sa čakalo kým slnko trochu prehreje okolie aby hmla ustúpila.
Číst dál: RCEO za hranicami rieky Moravy
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.