F5J Hořice - Zima, vítr, a chození do pole :)
![](/images/clanky/horice042015.png)
Tak nám to opět začalo. Soutěžní sezóna 2015 začíná a, ikdyž pro skalní soutěžáky v kategorii F5J začala sezóna již minulý týden na soutěži v Maďarsku, tak v Čechách se začalo na ostro právě o víkendu 18.4.2015 v Hořicích.
Týden před začátkem soutěže bylo nádherné jarní, místy dokonce i letní, počasí. Bohužel toho, čeho jsem se obával, se stalo skutečností. Dva dny před víkendem ohlásili v předpovědi počasí nástup studené fronty a teploty okolo tří stupňů doprovázené hustou krutopřísnou zimou. Co čert nechtěl, tak se v televizi trefili a když jsme cestou z Olomouce viděli, jak se u Svitav najednou setmělo a začalo sněžit, tak nám moc do smíchu nebylo teda. Nakonec jsme ale to sněžení a déšť překonali a v Hořicích na nás čekalo slunečné, ale velmi větrné a hlavně studené počasí. Po deváté hodině ranní začal briefing na kterém se sešlo celkem 37 pilotů a to je teda počet fakt parádní. Hořice mají dobré jméno a piloty očividně lákají i v takové nepřízní počasí.
Číst dál: F5J Hořice - Zima, vítr, a chození do pole :)
Novinky v roce 2015 ?
![](/images/novinkyvmodelech.jpg)
Tak nám za chvílí začíná nová soutěžní sezóna a to s číslem 2015. Dovolím si říci, že bude rozhodně těžší než sezóna předešlá, neboť pilotů přibývá a těch, co to berou vážně, také a tak i výkony jsou krutější a krutější. Soupeře moc neovlivníme, ale techniku ano a proto by bylo fajn udělat si nějaké resumé novinek v technice pro tento rok.
Tento článek neberte jako nějaký rozcestník nebo rádce, ale spíše takovou žádost o to, aby jsme se podělili jako modeláři s ostatními modeláři.
Co se týče RCEV (O,N,K) tak ke mne se donesla snad jen jedinná novinka a to model Elements od Slovenského kolegy Vladimíra Rúčky, dále se snad chystá i novinka od pana Reicharda, Produkce Zenů mi není známa, ale prý se týto létavé letadla dají sehnat, Ypsi je nedosupný a snad něco kupí kolegové z Čech ?
F5J - Zde jsem zaznamenal hlavně trend v odlehčování a to jak u modelů Pike, tak i u Maxy a dozajista i jiných ? Z Česko-Slovenských luhů a hájů jsem zaslechl o modelu Orla od Karola Chyby, Mandarinovi 2.0 a novém modelu pro F5J z díly pana Reicharda a to Aladin.
Pokud víte o něčem dalším, jako že určitě víte, nebojte se a podělte se s kolegy v tomto vlákně prosím.
Mnoho leteckých úspěchu přeje Aleš Krátký
Školení rozhodčích elektro kategorií
![](/images/clanky/f520142.jpg)
Termín: 28.3.2015
Místo konání: Hradec Králové
Pořadatel: LMK Plzeň JS
Organizace: Ing. Ivan Hořejší
mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
tel: 603 723 373
Program školení:
9,45 – 10,00 prezentace a zahájení
10,00 – 14,00 obecná pravidla, pravidla FAI, národní pravidla
Doporučuji přečíst předem Pravidla, zejména jejich obecné části a Vnitřní ustanovení KLeM.
Vše na www.svazmodelaru.cz
Přihláška na školení zasílejte mailem na výše uvedenou adresu.
V přihlášce uveďte: jméno, číslo licence, klub.
Na školení s sebou průkaz SMČR s vylepenou známkou pro rok 2015.
Přihlášení nutné z důvodu zajištění počtu míst.
Termín přihlášek je do 15.3.2015
Adresa místa konání: Tělovýchovná jednota Slávia
Víta Nejedlého 1216
500 03 Hradec Králové
Mapa: www.slaviahk.cz/kontakt
Účastníci školení se účastní na vlastní náklady nebo náklady vysílajícího klubu.
V Plzni, dne 27.2.2015
Ing. Ivan Hořejší
lektor
Komise elektrovětroňů v roce 2014
![](/images/clanky/f520142.jpg)
Komise začala pracovat pod mým vedením po únorové konferenci KLeM. Na základě dlouholetých zkušeností z práce v subkomisi CIAM FAI a komisi KLeM jsem nemohl jinak, než zavést pracovní postupy, které úspěšně fungují v obou orgánech a odpovídají i Vnitřnímu ustanovení KLeM.
Ve stručnosti:
Komise pracuje tak, že o námětech, přijatých návrzích atd. se diskutuje. Definitivní rozhodnutí se přijme hlasováním členů komise. Návrhy z komise se předkládají předsednictvu, které má jako jediný orgán právo na přijetí konečného rozhodnutí. Představy, že některý člen komise by mohl o své vůli cokoliv změnit, jsou zcela nereálné.
Číst dál: Komise elektrovětroňů v roce 2014
Jak se staví F5J... 5. díl
![](/images/clanky/jaksestaviF5J.jpg)
Už to vypadá jako letadlo :)
Po kompletaci křídla nastala taková menší stavitelská mezihra, protože se čekalo na dodání gondoly (byť byla hotová docela rychle, za 3 týdny od objednání byla doma). Ovšem na zahálení nebyl čas, bylo potřeba dokončit náhony všech kormidel křídla, a také celou tu bandu křidélek a klapek naučit správně spolupracovat. Ještě že software mého Taranisu - OpenTX platforma - dovoluje téměř jakékoliv zhovadilé nápady, jak a co do čeho namixovat. Asi i díky tomu jsem se během programování 6-servového křídla nestal pacientem opavského sanatoria a během dvou večerů se odtoková hrana chovala k mé plné spokojenosti. Finálně se samozřejmě bude ladit až za letu. Samzřejmostí jsou plnohodnotné letové režimy, mezi kterými jsou patřičná zpomalení, aby se to ve vzduchu necukalo jak sousedovic koza na pastvě :). A poměrně šikovná věc jsou i globální proměnné, kdy nastavením jedné hodnoty ovlivňujete celou sadu nastavení, která se k této hodnotě odkazují. Pro zálety a ladění letadla k nezaplacení ;) Pokud máte zájem aspoň kouknout, jak vypadá takové základní naprogramování 9-kanálového větroně, tak nalevo je screenshot z PC aplikace. Přes první hrůzostrašný vzhled je otázka 2 večerů se v tom zorientovat a začít řádit ve velkém :) Ale dost recenzí softwaru, od toho tady nejsme :) Zpátky k našemu letadlu. Vnější křidélka fungují naprosto klasicky, s diferenciací výchylek, a v případě butterfly (na plynovém kniplu) se vyklápí shodně nahoru. Klapky (vnitřní kormidla u kořene křídla) nepatrně reagují na pohyb křidélek (+ - 1,5 mm), ale slouží hlavně jako brzdy a pro změnu profilu v letových režimech. Vnitřní křidélka (tedy ta dvojice uprostřed mezi klapkami a křidélky) jsou tak něco mezi - mají výchylky menší než vnější křidélka (cca. 50-60%), ale při aktivaci butterfly se vyklápí rovněž dolů a pomáhají brzdit - přitom ale stále reagují i na povely křidélkového kniplu. Celá odtoková hrana poté "chodí" nahoru (pro přeskok) a dolů (termika), s tím, že tyto výchylky letových režimů jsou nejvýraznější na klapkách a postupně se zmenšují směrem ke špičkám křídel.
Číst dál: Jak se staví F5J... 5. díl
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.