Něco na tom bude. Při teplotě 20°C je rychlost zvuku 343m/s - viz.
http://www.converter.cz/tabulky/rychlost-zvuku-vzduch.htm
. To snamená, že na 80m bude rozdíl asi 230ms - to je skoro 0.25s, a opravdu může nastat situace, kdy na stanovišti bude změřeno něco jiného, než vidí rozhodčí od stolu. Proto bude vždy rozhodující údaj časoměřiče. Dalo by se to řešit umístěním reproduktorů v blízkosti startoviště, aby to zpoždění bylo opravdu minimální.
Kdyby se ale opravdu mělo měřit na 0,01s, bylo by lepší nějaké technické řešení, které vyloučí lidský faktor. Snad optická signalizace u které zpoždění nehrozí (třeba něco jako semafor - když je na bodu červená, přistání je za 0) a napojení měřícího zařízení časoměřičů přímo do PC. Pořízení takového systému by ale organizaci soutěží neúměrně prodražilo.
Fyziologicky je reakční doba asi 150 ms, to je doba, po kterou se šíří signály tělem. Za kratší dobu to prostě stihnout nejde. Určitě, pokud je člověk připravený a událost očekává, tak se lze připravit, ale dost pochybuji, že se lze dostat pod nějaké 0.3 s. Počítat na desetiny je blbost, k tomu bude potřeba technické vybavení (kamery, GPS, ...). H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Pro informaci zájemcům o velkou F5J-Eurocup kategorii se zde podělím o nejnovější dění kolem vývoje pravidel.
Mezi organizátory národních soutěží Eurocupu je stále diskutována otázka omezení pohonu, a to zda hmotnostní limit má rovněž platit pro 12V pohonné baterie, jak bylo používáno na Slovensku.
V uplynulé sezóně byla max. hmotnost pohonných baterií 425g, pro rok 2011 a 2012 limit 300g, a pro sezónu 2013 a 2014 max. 250g. Tato omezení byla v uplynulé sezóně pro 4 a více článkové Lixx baterie, tedy nad 12V jmen. napětí. Slovenští kolegové prosazovali a používali pravidlo, kdy do 12V jmen. napětí NENÍ uplatněn max. váhový limit pro pohonnou baterii.
Jelikož ale při paralelním řazení článků zde při 12V není nijak omezen výkon, který lze přenést na motor, snažíme se nastavit váhové limity pohonných baterí pro všechny závodníky EUROCUP stejné, bez rozdílu počtu článků.
Technologicky je samozřejmě energie/výkon pohonných článků vztažen k jednotce jejich hmotnosti (či objemu...), kde právě hmotnost je veličina jednoduše kontrolovatelná. Jmenovité napětí, bez prudových limitů, v tomto případě nenastavuje jakékoliv omezení.
Novinky ohledně závěrů z této Česko-Slovensko-Slovinsko-Maďarské diskuze doufám přinesu brzy.
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.