file Diferenciace a mix SOP při různých rychlostech.

Více
13. úno 2014 10:10 - 13. úno 2014 11:33 #11761 od Tomáš Hlavinka
Jak je teoreticky správně??
Příklad: berme lehké moderní F5J/F3J (Perfection, Stork, Maxa) rozpětí 3,5-3,7m, hmotnost +-1700g
Pro zajímavost jsem prošel doporučené nastavení pro tyto modely a poměry diferenciací se pro různé letové režimy mění opačně!!

U Perfectiona čím rychlejší režim tak se diferenciace (poměr dolů/nahoru) zvětšuje. Vše v mm.
rychlost 30/12, normal 30/10, termika 30/8 + mix SOP stále 100%

U Maxy se naopak poměr diferenciace zmenšuje!!
rychlost 25/8, normal 22/9, termika 19/13 + mix SOP - čím rychlejší režim tím méně směrovky

Koncepce je u těchto modelů natolik podobná, že přeci není možné, aby to fungovalo naopak!! Pak jsem přečetl
článek, kde Roman Vojtěch popisuje opačnou diferenciaci na Tangách F3B a už fakt nevím.. Snažím se o nastavení
svého éra více přemýšlet a hledat cesty jak jej ještě vylepšit. No jo, ale „kterým směrem“ štelovat??

Dále: Jaký máte názory na mixování klapek do křidélek?? Někdo tvrdí, že výchylka je tím na polorozpětí plynulejší.
Někdo říká, že to akorát brzdí a neustále zásahy kazí obtékání.. Joe Würtz to používá u všech režimů i pro termiku!!

Já mám na svém F3J (Stork 4 - 1800g) nastaveno:
Stálá diferenciace pro všechny režimy cca 17/8 (dost dolů) pro rychlost jdou i klapky cca 10/5, pro normál 0/5 (jen ta nahoru)
pro termiku už jdou jen křidélka. K tomu mix SOP: čím pomalejší režim tím více směrovky se mixuje k výchylce křidélek.

Jak je to tedy alespoň teoreticky správně? Čím rychlejší tím větší diferenciace nebo naopak?? Zažitá je klasická
diferenciace cca 3x1 dál to málo kdo řeší, nebo to nepokládá za důležité. Ano je to o pocitu, ale ten pocit můžu mít přece
ještě lepší, když se mi podaří najít lepší seřízení, které jsem doteď neznal…

Výchylka dolů přidává vztlak, nahoru přidává odpor. Není tedy fakt lepší diferenciace o menším poměru, zlášť u éra
pohybujícím se často blízko pádovky a velkém úhlu náběhu?? Při kroužení se přece vnitřní ucho pohybuje na menším
poloměru, takže pomaleji než vnější. Je lepší mu zvětšovat odpor, nebo naopak druhému přidávat vztlak??

nekamenujte mě, jen se ptám…
Poslední změna: 13. úno 2014 11:33 uživatelem Tomáš Hlavinka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
13. úno 2014 11:19 #11762 od Aleš Krátký
Todle je otázka za "sto bludišťáků". Taky by mne to velice zajmalo.
Dělal jsem experimenty s mixem klapek do křidélek, ale nakonec jsem to zrušil...

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 11:37 #11763 od Milan Chalupník
Logické mi přijde při malých rychlostech více přidávat na vnitřním křidélku více nahoru ( zvětšovat odpor ) a také přidávat víc mixu do směrovky.
Stejně jako Aleš jsem mix křidélka-klapky po výzkumech vždy zrušil, mluvím o termických érech (RCEK,F5J).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 11:59 #11764 od Aleš Krátký
Logické to přijde, ale přeci jen když točíš levou, tak na vnitřním křidélku zvětšuješ vztlak,a když máš mix, tak dvojnásob ne ?

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 12:22 #11765 od Tomáš Hlavinka
Přidávat odpor na vnitřním křidélku nejde do "nekonečna" odpor je pak tak velký, že se éro v zatáčce hodně prosedává a zatáčka stejně není pěkně vykroužená.
Proto je lepší tam dávat hodně směrovky, zvlášť u menších rychlostí. Na toto téma byl pěkný článek od Michala Vágnera. Jak mi tedy někdo vysvětlí ty menší diferenciace pro pomalejší režimy - konkrétně u Maxy nastavení od Würtze zrovna od něj mi to nepřijde jako blbost.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 12:23 #11766 od Tomáš Hlavinka

Aleš Krátký napsal: Logické to přijde, ale přeci jen když točíš levou, tak na vnitřním křidélku zvětšuješ vztlak,a když máš mix, tak dvojnásob ne ?


na vnitřním ( to je to nahoru) přidáváš odpor a né vztlak.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 12:50 #11767 od Ivan Horejsi
Jdeme na to asi trochu odzadu. Každý eroplan se chova jinak a navíc se jiste lisi podle klapkovani. Loni jsem o tom debatoval se Standou Perkovicem, něco jsem zkousel, ale chce to asi vic zkusenosti. Kde je prosim k nalezeni ten Vagneruv clanek?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 13:07 #11768 od Tomáš Hlavinka
éro je to každé jiné - to ano, ale u jednoho se diferenciace zvětšují u druhého zmenšují. To je spíš otázka aerodynamiky a fyziky než éra..
článek je třeba zde
www.pina.cz/2009/03/19/nastaveni-modelu-termickeho-vetrone/

tento článek znám již několik let, byl publikován na více místech. Často se k němu vracím....
Geniální je to seřízení podle bavlnek, již jsem to párkrát vyzkoušel, je to zajímavé...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 13:19 #11769 od Aleš Krátký

Tomáš Hlavinka napsal:

Aleš Krátký napsal: Logické to přijde, ale přeci jen když točíš levou, tak na vnitřním křidélku zvětšuješ vztlak,a když máš mix, tak dvojnásob ne ?


na vnitřním ( to je to nahoru) přidáváš odpor a né vztlak.


Tak to záleží, zda točíš na placato, nebo dynamicky :)
na placato dáváš křidélka do kontra oproti směru otáčení (a zvětšujes vztlak na vnitřní straně), při dynamickém zase naopak. (alespoň já tak létám)

Problém je právě při tom placatění se, kdy je vnitřní křidélko jakoby naklapkované dolů > větší vztlak > pády po uchu při utržení.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. úno 2014 21:02 #11771 od Jan Kubica
Tomáši, podle mě na to není jednoznačná odpověď. "Teoreticky" správně by bylo při zvyšování rychlosti diferenciaci zmenšovat, protože při malé rychlosti je proudění přilehlé spíše ke spodní straně profilu, takže malá výchylka dolů způsobí velké narušení proudění a velký nárůst odporu, zatímco při vysoké rychlosti je proudění "přicuclé" k horní straně profilu, takže i větší výchylka křidélka dolů proudění ovlivní méně (velmi pravděpodobně je toto vysvětlení blbé, ale lepší mě nenapadlo :-) ). Ale u letadla jde vždy o kombinaci dvou pohybů, klonění a zatáčení a tady je podle mě každá rada drahá. Myslím si, že parametrů bude mnoho (tvar křídla, profily, rozložení hmotnosti, velikost SOP, vzepětí), na to, aby bylo možné provést nějaké zobecnění, navíc máme každý jiný styl pilotáže. Trénuj a zkoušej :-)! H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.416 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám