file Diferenciace a mix SOP při různých rychlostech.

Více
15. úno 2014 12:10 #11788 od Tomáš Hlavinka

Jan Kubica napsal:

Ivan Horejsi napsal: Od klapek se slo pryc, prece jen: slozita mechanika, potrebna tuhost. Ted spis ty LDA. Na prvni pohled se tolik neodlisuji, maji hlavne predni cast (cca 10%) "do soumernosti".
Lehke usi: Mel jsem na mysli rezim rovnomerne zatacky, ktera se bud otevira nebo utahuje. Pro ovladatelnost jsou lehke "extremities" samozrejme vyhodne.


Aha, Ivane, děkuji za vysvětlení. Podle mě ovšem v EV létáme LDA všichni.

Ještě jsem si vzpomněl, co je napsáno u Supry na www.charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm , že má větší vzepětí než je (nebo v době vzniku bylo) obvyklé, aby se při kroužení nemuselo řídit. V článku se píše, po uvedení modelu do zatáčky stačí trimem natáhnou výškovku, pustit vysílač a jen se kochat :) .

Dále si myslím, že diferenciace a k tomu směrovka slouží především k navedení do zatáčky a potom korekcím odchylek od žádoucího chování, při tom budou ty lehké "konce" hodně významné. Někde na RC Groups jsem i četl, že serva OP mají na letové vlastnosti "poznatelný" vliv. Ale v ustálené zatáčce v "halových podmínkách" už je to asi opravdu jedno.

Obávám se, že se Tomáš odpovědi na svou otázku nedočká :) H.



Honzo to je přesně ono na co jsem se původně ptal. Difer+mix SOP je pouze cca pro první půlku kruhu. To co popisuje Aleš je už samotné kroužení. To už jsme daleko.
S rovným křídlem a řízení křidélky nesouhlasím. Celkový odpor musí být mnohem větší než u stabilnějšího éra.
Větší vzepětí mám však nevýhodu při přistání s bočním větrem.

Já pořád zkoumám přechod z rovného letu do zatáčky - tak jak to psal Michal Vágner, prostě aby se éro do zatáčky jen tak nesesypalo.
Z rovného letu první půlka kruhu to je vše. U jednoho éra jsou diferenciace jiné než u druhého - dokonce opačné. Pořád mám dojem, že je to fyzika a né typ éra.

poměr diferenciací případně i poměr mixu SOP jde nastavit na volný trim a zvolenou hodnotu pak uložit. (Hitec Aurora) někteří se možná budou smát, já jsem spokojený..

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. úno 2014 12:25 - 15. úno 2014 12:31 #11789 od Tomáš Hlavinka
LDA křídlo u F1A jsem sledoval na posledním českém poháru v Senici na Hané (mám to za barákem) myslím že výstřel byl snad ještě vyšší než u Flapper křídla.
Někde jsem pak četl, že je to až přes 100m což z 50m špagát je famózní výška. To je jako bych se s jéčkem střílel do 250-280m což jaksi nejde...

právě dokončuji 100" éro s LDA profilem původně prý pro F1C. Jsem na to zvědav.
Na druhou stranu mi to připadalo jako více prohnutá AG 25, přední část je však jiná, taková baculatější. Teď si vzpomínám, že v někde myslím Petr Dušek
popisoval fotku, kde je střed Maxy a ještě nějakého jiného éra. Patrná byla právě ta maximální tloušťka posunutá více dopředu, než bylo dosud zvykem.
Poslední změna: 15. úno 2014 12:31 uživatelem Tomáš Hlavinka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 09:17 - 16. úno 2014 09:21 #11790 od Milan Chalupník

Jan Kubica napsal: Někde na RC Groups jsem i četl, že serva OP mají na letové vlastnosti "poznatelný" vliv. Ale v ustálené zatáčce v "halových podmínkách" už je to asi opravdu jedno.

Honzo, prosim tě, co to jsou ty OP serva?
Poslední změna: 16. úno 2014 09:21 uživatelem Milan Chalupník.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 12:06 #11791 od Jan Kubica

Milan Chalupník napsal:

Jan Kubica napsal: Někde na RC Groups jsem i četl, že serva OP mají na letové vlastnosti "poznatelný" vliv. Ale v ustálené zatáčce v "halových podmínkách" už je to asi opravdu jedno.

Honzo, prosim tě, co to jsou ty OP serva?


Milane, sorry, chybí tam "v", serva vzadu ve směrovce namísto pod trupem. Píšu rychleji, než myslím... H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 12:32 #11793 od Ivan Horejsi
"S rovným křídlem a řízení křidélky nesouhlasím. Celkový odpor musí být mnohem větší než u stabilnějšího éra"

... presne totez jsem si hooodne dlouho myslel ale ted si tak jist nejsem. Vetsina soutezi pulkilovych eroplanu se lita tak, ze se v podstate stoji proti vetru. V takovem rezimu by male vzepeti (nebo vetsi SOP nebo oboji) mohlo snad prinest snadnejsi "drzeni stopy" a tim padem mene zasahu do rizeni. Co Ty na to Alesi? Mas nejake srovnani?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 17:39 - 16. úno 2014 17:40 #11794 od Aleš Krátký
Chystal jsem se k tomu taky napsat své, ale nedostal jsem se dříve ke kompu.
Já tedy lítám "pocitově". Což znamená, že v tom není asi nejvíce teorie a fyziky, ale o to více mého osobního pocitu atp.

S rovným křídlem létám defacto odjakživa a to především proto, že se mi to líbi :-D technicky si ale myslím, že to až taková trága nebude. Vzhledem k tomu, že dost času letadlo letí "jen rovně", tak vztlak na celé křídlo působí "nahoru" ale u ušatých ér působí trošku zešikma (podle úhlu vzepětí), což způsobuje jeho autobalančnost, ale na druhou stranu ubírá na přímém vztlaku (zákon zachování energie prostě platit musí).
Další nespornou výhodou je to, že mi to řízení nekecá vítr. Kam letadlo pošlu tam letí a pokud mě něco kopne do křídla, určitě to nebude boční vítr který ušaté éra vychyluje z kurzu.
V zatáčkách letadlo jen nakloním na požadovaný úhel, a pak už jen zatáčím výškovou. To u ušatých letadel taky moc dobře nejde (bavíme se o tzv. dynamickém kroužení). V placatění se sice musím dávat kontra křidélka, abych nešel do spirály, ale zase tak často takto nekroužím abych to považoval za mínus.

Celkově je rovné letadlo mnohonásobně poslušnější(ve smyslu kam pošlu tam letí, co ukáže to je pravda), ALE náročnější na pilotáž (stále musíte řídit)

o přistáních se nemusíme ani bavit, téměř zcela odpadají boční poryvy větru atp.

Takže asi tak.

Dodatek : jo a na Daidalovi mám značně zvětšenou jak směrovku, tak i výškovku + kratší trupku

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Poslední změna: 16. úno 2014 17:40 uživatelem Aleš Krátký.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 19:21 #11795 od Michal Cink
Ahojte,.. k Alešovi-
ta Tvoje koncepce s malým , či žádným vzepětím je určitě fajn, ale hlavně u svaháků. Lítáš si kolem sebe, ero je obratné a můžeš pořád přesně řídit a užiješ si páčkování. Nedovedu si ale představit, jak vyjedeš na motor "do křížku" a snažíš se zbytečně neztrácet výšku hrubou pilotáží a lovíš termiku.
Mám za to, že termické ero musí mít zásobu stability , aby letělo skoro samo a mohl jsem mít přehled ,co se kde děje. S nestabilním erem budu civět leda na něj a jen ho rovnat.
Jinak termický let se skládá min. ze 75% z kroužení, tam je stabilita taky výhodou. Jestli se má ero správně "splachovat " nebo "vyhazovat" je podružné.
Podobné konstrukční výstřelky se sem tam objevují, ale většinou se od nich záhy upouští.
Jestli se ti s takovým erem lítá nejlíp, je to tvoje volba. Můžu ale za sebe napsat, že já bych to ani nezkoušel. Michal.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 19:43 #11797 od Aleš Krátký
Nenapsal jsem, že nemám vzepětí... jen že je minimální (zhruba o 1/2 menší než klasický Daidal). S tím, že letadlo musíš řídit problém nemám ani ve výšce. Co mě znají tak ví, že lítám dost atypicky, a snad ne uplně jako trotl. Se sebelepším letadlem, které by se mi ale nelíbilo "díky" vzepětí prostě nezalítám. Psychický odpor je natolik velký, že převýší schopnost lovit termiku :).

imho dokud nebudou všichni piloti na soutěží na takové maximální úrovni, že bude rozhodovat detail typu lomení uší 3st nebo 1,5st tak nad tím budu přemýšlet. Do té doby je pro mne prim ovladatelnost, čitelnost letadla a hlavně jeho poslušnost. v RCEV (i F5J) je to o taktickém létání. Když letadlo pošlu dozadu nad les, chci ať tam doletí a né, ať se mi točí pořád někde "kam chce". Mimochodem to je dle mého největší modelářský omyl že "letadlo létá nejlépe samo". Správně je že " letadlo létá s nejmenšími ztrátami" ALE i s nejmenšími zisky a o tom to je pánové. Z 200 (reálně se létá těsně nad 100 metrů na soutěžích RCEV) se prostě nedá hrát na nejmenší ztráty a padat až na zem.

U mne to funguje a Nová Paka má snad žehlící prkna ještě větší než já :)

Ale uznávám , jsem podivín ;)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 20:37 #11798 od Michal Cink
Ahoj, Alo.
Nevím kolik má "klasický" Daidal vzepětí, já dávám normálně 3+3°. Ted budeme ještě přidávat. Mohll bys svůj psychický odpor zlomit a zkusit to pro jednou třeba jinak, třeba by jsi změnil názor. Zásoba stability neubírá ani ovladatelnost ani čitelnost, natož poslušnosi. Optimální zásoba příčné stability není nikdy na škodu.
Myslíš, že stabilní ero nedoletí tam kam ho pošleš? Ty tam asi budeš dřív, možná proto že ho máš jen "natlačené", právě aby se " nevrtělo" a bylo jako by stabilnější..
Bez ironie-možná že by mi to Nová Paka vysvětlila, abych to pochopil i já. Každý pilot má svoji individuální techniku pilotáže, někdo potřebuje model neustále řídit, jiný má zásahy do řízení optimální,podle reakce letícího modelu. Nelze tak vše vsadit na jediné seřízení a tvrdit, že je správné, či nejspravnější. ;) M.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. úno 2014 20:44 #11799 od Aleš Krátký
To já ale netvrdím. Jen jsem vysvětloval proč lítäm zrovna takto. Taky netvrdím, že je to správně, ba dokonce vím, že je to špatně :)

Vyzkoušel jsem si mnohé, ale toto mi nejvíce vyhovuje. Nikomu to nenutím, a je mi jasné, že je něco špatně, když to mám na letišti jediný ;). I tak si ale myslím, že rozdílu v letu mezi našimi letadly jsou rovné nule. Rovné nebo ušaté, je to jedno. stači jedna blba zatáčka a veškeré rozdíly jsou hodně hluboko v ...

Letadlu jsem věnoval na konci sezóny hodně času, je doladěné přesně dle mých představ a to mi stačí. Pokud to nebude stačit na nějaké výsledky, chyba bude jako ostatně každý rok v rukách :)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.489 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám