file Montáž motorové přepážky

Více
11. říj 2009 14:47 #361 od Jan Kubica
Jirko, dle mých zkušeností a taky teorie je v mezeře mezi kuželem a trupem podtlak. Navíc při chodu motoru trámec kuželu působí jako odstředivý ventilátor, ale zdá se, že to funguje i při klouzavém letu.

Mimochodem, také je to argument proti turbo kuželům, zdá se mi, že chlazení spíše zhoršují, protože vzduch vstupující tou dírou vepředu je stejně odsáván mezerou mezi kuželem a trupem a navíc to brání odsávání vzduchu z motoru. Sací otvory vzduchu by potom měly být někde v oblasti přetlaku, tj. nejspiše někde pod křídlem (viz třeba náklaďák na dálnici a jeho plachta, která je někde vydutá a někde připlácnutá). Ale vyžadovalo by si to nějaký podrobnější rozbor.

Jako praktický příklad mohu nabídnout mou Optimu, ve které se "chudinka" Phasor hřál jako blázen. Když jsem zalepil díru vepředu v turbo kuželu a odsadil kužel od čela trupu, tak se motorový let prodloužil asi o 20 s a motor se "přestal" (tedy nepřestal, ale dá se to vydržet :-) ) hřát. Nakonec jsem vzal kužel D40 a dal ho na trup D38, což je sice naprosto hnusný, ale chlazení to pomáhá. Podívej se třeba na fotky Hurricanů, ty to měly taky tak.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. říj 2009 15:29 #363 od Jiří Veselovský
Naprostý souhlas se vším, co jsi ohledně chlazení napsal. Ty "teorie" jsem také študoval, i to, že snad vzduch chodí v trupu obráceně (dopředu), ale chlazení jsem zatím nikdy nemusel tak důsledně řešit, což asi byla klika. U faiky chodil motor pár sekund, u ostatních modelů stačily klasické NACA otvory a u čtyřkil to je mimo rámec.
Úvodem vlákna mi šlo o montáž a vzhled.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. říj 2009 19:13 #368 od bohuslav majercik
Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu,toto si málo ludí uvedomuje,preto treba mať utesnené prechody medzi trupom a kuželom,aby jeho funkcia bola spravna.........

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:02 #379 od Jan Kubica

bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu


Tak toto je hodně odvážné tvrzení, máte pro to nějaký argument? Nebo myslíte vrtuli tlačnou?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:20 #382 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal:

bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu


Tak toto je hodně odvážné tvrzení, máte pro to nějaký argument? Nebo myslíte vrtuli tlačnou?
H.


To není odvážné tvrzení, ale fakt - taky mě to poněkud překvapilo, to přiznávám bez mučení :roll:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:36 #384 od Jan Kubica
Nestálo by za to nechat si to patentovat? Než si toho všimnou v NASA?

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 08:44 #385 od Jiří Veselovský

bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu


Ano, to je to, o čem jsem už psal v předchozím příspěvku. Žádný kloudný argument pro to nemám, ale vzpomínám si, že ještě za dob DC motorů, kdy se prášilo do trupu z uhlíků, bylo trochu (ale opravdu jen trochu!) vidět, jak jsou směrované uhlíkové šmouhy. No, moc vědecké to není, ale už tehdy se mluvilo o tom, že proudění v trupu je asi obráceně.

Na dvou obrázcích ještě ukázka, že mezera mezi trupem a kuželem jde udělat minimální.
Omlouvám se za tu velikou fotku.

[attachment=1:1zqq3hle]<!-- ia1 -->planek090_544.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1zqq3hle]
[attachment=0:1zqq3hle]<!-- ia0 -->xxx.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1zqq3hle]
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 09:03 #386 od Jan Kubica

Jiří Veselovský napsal: Ano, to je to, o čem jsem už psal v předchozím příspěvku. Žádný kloudný argument pro to nemám, ale vzpomínám si, že ještě za dob DC motorů, kdy se prášilo do trupu z uhlíků, bylo trochu (ale opravdu jen trochu!) vidět, jak jsou směrované uhlíkové šmouhy. No, moc vědecké to není, ale už tehdy se mluvilo o tom, že proudění v trupu je asi obráceně.


Jirko, já si myslím, že tok je obráceně, akorát že na špičce kuželu je největší dynamický tlak, tudy určitě z trupu nic neutíká. Naopak největší podtlak je na přechodu kuželu do trupu, takže se domnívám, že to odchází tamtudy. U velkých letadel se dokonce dávaly na zadní čelo kuželu lopatky, které podporovaly odsávání vzduchu z motoru. Takže si ani nemyslím, že je účelné lícovat kužel k trupu s co nejmenší mezerou.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 10:17 #390 od Tomas Hruby
Mám dojem, že to kdosi na Mojehobby už před hezkými pár roky kreslil, tuším M. Porkristl nebo Tomáš Ciniburk, ale nevybavím si jistě a opravdu to vycházelo spíš na sání.
Každopádně je to ale dost "duchařina", kde může výsledek zásadně změnit mračno věcí - třeba ta zmíněná mezera mezi kuželem a trupem, nebo chování motoru při otáčení...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. říj 2009 10:41 #391 od Petr Dušek

Jan Kubica napsal: Jirko, já si myslím, že tok je obráceně, akorát že na špičce kuželu je největší dynamický tlak, tudy určitě z trupu nic neutíká...


Honzo to co píšeš platí pokud se vrtule neotáčí, pokud motor běží, tak radiální proud vzduchu směřující od středu vrtule ven bude u středu (na špičce kuželu) vytvářet podtlak, ovšem aby tento podtlak spolu s poměrně malou "turbo dírou" překonal ventilační efekt trámce, který naopak žene vzduch od špičky do mezery mezi kužel a trup, musel by být tento spoj mezi kuželem a trupem dokonale utěsněn. Jsou to jen teorie, třeba by nám to lépe vysvětlil Ing. Lněnička.

Podstatné je, že dnešní výkonné pohony elektrovětroňů nejsou dimenzovány tak, aby se dokázaly uchladit při trvalém provozu. Důležitější je zajistit dostatečné proudění kolem motoru, které dokáže odvětrat rozpálený motor potom, co si odpracoval svých pár vteřin.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.415 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám