Montáž motorové přepážky
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jinak celkem souhlasím s tím, co napsal Petr Dušek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Petr Dušek napsal: Honzo to co píšeš platí pokud se vrtule neotáčí, pokud motor běží, tak radiální proud vzduchu směřující od středu vrtule ven bude u středu (na špičce kuželu) vytvářet podtlak, ovšem aby tento podtlak spolu s poměrně malou "turbo dírou" překonal ventilační efekt trámce, který naopak žene vzduch od špičky do mezery mezi kužel a trup, musel by být tento spoj mezi kuželem a trupem dokonale utěsněn. Jsou to jen teorie, třeba by nám to lépe vysvětlil Ing. Lněnička.
Petře, ve vší úctě - domnívám se, že nemáš pravdu.
Existuje vztah mezi rychlostí a tlakem proudu (Bernoulliova rovnice). Když máš tedy proud o dané rychlosti, můžeš dalším urychlením proudu získat podtlak, zastavením proudu přetlak.
Na špičce letadla vzduch stojí, proto je tam největší přetlak.
Za vrtulí "fouká víc". Teoreticky je možné, aby byl v trupu větší přetlak než na špičce, pokud by do proudu vzduchu byl vysunut nějaký náporový lapač, který by ten rychlejší proud vzduchu zastavil a tím pádem by tam byl větší tlak. V takovém případě by bylo možné, že při běžícím motoru by mohl být vzduch nabírán za vrtulí a vyfukován kuželem (za předpokladu dokonalého utěsnění mezery mezi kuželem a trupem), ale na elektře jsem ještě nic takového neviděl a skoro pochybuji, že by se to povedlo realizovat - už jen proto, že kluzu by to brzdilo . Proto si myslím, že lze důvodně předpokládat, že na špičce modelu (a asi i na náběžných hranách ploch) je největší přetlak na letadle. Největší podtlak je naopak tam, kde dochází k největšímu urychlování proudu, tj. těsně za náběžnou hranou profilu na horní straně. Trup je "podobný" profilu, takže lze usuzovat, že v místě konce kuželu bude největší podtlak. Na těch několika centimetrech je tedy největší rozdíl tlaků na modelu (mimo křídel). Takže u turbokuželu vzduch vstupuje přední dírou a potom je odsát mezerou. Když bude mezera dobře utěsněná, o čemž lze pochybovat už vzhledem k dírám pro listy, může se část vzduchu dostat až do trupu.
Podle mě na tom ani otáčející se trámec moc nezmění, jen zvýší průtok vzduchu mezerou. (Ale je to jen kvalifikovaný odhad, nepočítal jsem to.)
Podle mě je pro zajištění chlazení nejlepší "ne-turbo" kužel, mezera mezi kuželem a trupem a otvory v trupu někde pod náběžnou hranou křídla. Ale je to alchymie, nevím, odhaduji, ale u elekter jsou jednoduché trupy, takže bych žádné velké překvapení nečekal.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
- Offline
- Pokročilý
Jan Kubica napsal: .... a otvory v trupu někde pod náběžnou hranou křídla
Myslíš niečo podobné ? >>>> http://www.rivamodels.sk/krabica/Salsa123/S123_21.jpg
Lebo to usporiadanie zachytené na obrázku funguje
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Klidně se přiznám, že nemusím mít pravdu, jen si nějak nemůžu představit ten stojící vzduch na špičce (není to o tom Kolumbově vejci ? )Jan Kubica napsal: Petře, ve vší úctě - domnívám se, že nemáš pravdu.
...
Na špičce letadla vzduch stojí, proto je tam největší přetlak.
Důležitější je, jak už jsem psal, odvést teplo od motoru po jeho vypnutí, aby se v uzavřeném trupu neuvařil regulátor (BEC) a další elektronika. Třeba to co má Jirka V. na té fotce s modrou kabinkou je super, žebrování pod nebo za křídlem je taky možné, ale zeslabuje to trup.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
představ si, že chytáš tenisák, má rychlost, když ho zastavíš, pocítíš to jako sílu. Se vzduchem je to složitější, leč podobné. Na čumáku modelu (náběžce křídla...) se musí vzduch nejdřív zastavit a potom se rozběhne nahoru/dolů. No a jeho kinetická energie se změní na tlakovou.
[attachment=0:3o0akcua]<!-- ia0 -->obtekani.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3o0akcua]
Ten tlak se vyjadřuje nějakým součinitelem, který je 1 právě pro případ, kdy by se vzduch zcela zastavil. Z toho obrázku (přestav si, že je to gondola větroně) je krásně vidět, že na čumáku je největší přetlak, ale rychle přechází do podtlaku, někde v 10% hlouky je podtlak maximální a do přetlaku se dostane až někde ke konci. Je to přibližné!
Takže pokud chceš mít nějaké proudění vnitřkem, měl bys volit bod vstupu někde v přetlaku a výstup v podtlaku. Největší přetlak je v čumáku, ale u elekter je tam ten nešťastný kužel, který 100% utěsnit nejde. Takže si jako výstup zvolím kužel, kde je největší podtlak. A jako vstup by měla být díra v optimáním případě někde na konci gondoly, tam to ale může být uvnitř ucpané servy a přijímačem. Naštěstí je tu ještě vliv křídla. Pod křídlem je přetlak, takže lze očekávat, že nějaký přetlak bude i pod křídlem. Proto to mé doporučení udělat vstup vzduchu pod křídlem a výstup mezerou mezi kuželem a trupem.
Ale nikomu to necpu! Mimochodem, ta "rozvrtaná" kabinka taky spíše hezky vypadá, než že by napomáhala chlazení. Ale, jak říkám, čert ví, jak to nakonec ve skutečnosti je. Ale to popsané výše se zdá fungovat.
H.
PS: Jo a ještě by tě jako "tatínka" svišťů mohlo zajímat, jaký že vliv má, pokud by byl spínač v maximálním aerodynamickém tlaku/podtlaku. Tedy při rychlosti letu 20 m/s je dynamický tlak vzduchu asi 240 Pa, což odpovídá asi 20 m výšky. Ve skutečnosti to bude vzhledem k nižším rychlostem i vnitřní aerodynamice trupu mnohem méně.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Každopádně v jednom se asi shodneme - účinek turbokuželu nebude nějak jednoznačně zázračný...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Petr Dušek napsal: Důležitější je, jak už jsem psal, odvést teplo od motoru po jeho vypnutí, aby se v uzavřeném trupu neuvařil regulátor (BEC) a další elektronika. Třeba to co má Jirka V. na té fotce s modrou kabinkou je super, žebrování pod nebo za křídlem je taky možné, ale zeslabuje to trup.
Trochu odbočím od aerodynamické teorie - podle mě v RCEJ/F5J nemůže být s chlazením reálný problém. Já třeba u MiniCorada už v podstatě chlazení nemám vůbec - je to celkem zbytečné, baterky jsou po letu studené, motor se sice zahřeje, ale není to zas taková tragédie (doba chodu 30s), v kluzu prostě plynule chladne, žádné potíže. Zrovna tak ani Surprise 15 se svým pohonem přes 2kW pro F5J let nepotřebuje chladit, naopak je na tom ještě lépe - za těch 7-8s motor ani nezjistí, že má začít hřát Daleko horší to je v RCEJ - tam potřebujeme 60s chodu a ztrátový výkon je přitom obvykle o dost větší a ještě k tomu "plechovce" teplo vadí daleko víc na magnety, neodym vydrží teplotu vyšší.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Opravdu se nechci míchat do vaší debaty, protože tuším, že nebude mít asi použitelný výstup. Ať jsou poměry na kuželu jaké chtějí a výstupy z trupu třeba i v ideální velikosti (asi 1:3?), tak jsem snad ještě neviděl normálního soutěžáka (myslím elektrovětroně), který by měl v trupu tolik místa. že by se tam proháněl vzduch ať už dopředu nebo dozadu. Pro mě je to iluzorní představa, protože já to mám v trupu vždy všechno tak knop, že se mi tam s bídou vejde výškoměr. Ale já jsem asi hnusný realista, který používá "jen" selský rozum. Pokud vím, že budu motorovat 5 minut, tak se asi podle toho zařídím. V případě motorování soutěžáků v jednotkách sekund (no dobře - tak i desítkách, ale málo) to prostě neřeším. Když jsem lítal s desetičlánkem, tak motor chodil kolem 8 až 10 sekund a problém nebyl.
Už jsem jednou slíbil, že nebudu psát perličky, abych zase nedostal po kebuli, ale nedá mi to. Vzpomene si někdo ještě na to, jak starý chlapi kdysi jezdili na motorkách (nebyly helmy!) a měli na ksichtě (resp. kolem ksichtu) takovou slídu s mechovkou? Říkalo se tomu "nefuk". Vtip byl v tom, že musel mít natočenou hlavu tak, aby na něho fičelo přímo zpředu a pak byl vysmátý (mimo much, ty se tam dostaly). Nefuk se hned po rozjetí naplnil vzduchem a na ksichtě nebylo nic cítit. Trochu mi to připomíná jakoukoli díru do trupu nasměrovanou proti letu. No, tak jsem zvědavý, od koho zase dostanu po ....
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.