file Montáž motorové přepážky

Více
13. říj 2009 18:34 #435 od Jan Kubica
Souhlasím se vším, nemám co dodat (snad jen, že mě těší, že jsem se dozvěděl spoustu nových věcí a že "teorie" funguje :) , i když se snad někdy vzpírá "zdravému rozumu" ).

"Chudák" :D Jirka - rozpoutat takovou diskusi na téma motorové přepážky.

Palo, máš nějaký výkres/náčrtek té klece? Něco podobného myslím nabízí i pan Svoboda (LS model), ale já se zatím právě kvůli drátům "oběžkám" ve větroních vyhýbal. Mám tu Axi 2814/10 a docela rád bych ho použil, akorát ty dráty... (včera jsem objednal éro, takže to není dotaz jen "jako" ).

Dík,
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. říj 2009 18:43 - 13. říj 2009 18:49 #436 od Palo Lišhák

Jan Kubica napsal: Palo, máš nějaký výkres/náčrtek té klece?

Náčrt nemám a fotka veľa nepovie, lebo je to zalepené v špičke trupu. Vyrába to jeden chalan zo Žiliny pre tie "normované malé obežky". Má to dno s bokmi a demontovateľné zadné čelo. Keď sa Ti tam motor vmestí, vyhovuje pravidlám ;)
Mám ešte dostať do konca roka jeden kus, ten potom môžem odfotiť. Je to vyrobené na CNC mašine, takmer nič to neváži a cena je cca 10 EUR.
Prechod z čelnej steny do bokov má rovnaký úkos ako predok kompozitovej gondoly pre môj Sensor a Bolero. Lepím to teda priamo dovnútra trupu a ušetrím ešte prácu s čelnou prepážkou, ventilačnými otvormi, dierami pre upevňovacie skrutky...
Poslední změna: 13. říj 2009 18:49 uživatelem Palo Lišhák.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. říj 2009 18:47 #438 od Petr Dušek

Jan Kubica napsal: ... (včera jsem objednal éro, takže to není dotaz jen "jako" ).

Je to tajemství, nebo smíme vědět o jakého draka jde?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. říj 2009 18:56 #439 od Jan Kubica
Petře, je to tak, akorát že to nebude lineární, ale jako orientační výpočet stačí! Jinak já bych vyšel z doporučení výrobce, když píše (třeba) 20 A/60 s v režimu s účinností 70%, dá to nějaké jouly (wattsekundy) tepla a ty neradno překračovat, i když určitě to má rezervu. Pro přetížení motoru dle tohoto příkladu na 30A, kdy klesne účinnost třeba na 60%, to vyjde právě na 30 s.

U oběžek je ještě ten "problém", že se všechno teplo generuje uvnitř motoru. Takže plášť s magnety může být celkem studený, zatímco plechy a vinutí "pálí". Zase nevím, jestli to vadí, nejsem "elektrikář". Ale zatímco u inrunnerů je třeba chladit plášť, u oběžek je třeba chladit "střeva". Možná by tomu mělo odpovídat i uspořádání chladicích otvorů.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
13. říj 2009 19:12 #440 od Jan Kubica

Petr Dušek napsal: Je to tajemství, nebo smíme vědět o jakého draka jde?


Petře, je to hodně OT, až dojde krabice, založím nové téma, kam přehraji i tyto příspěvky (to jen poznámka pro strážce ideové čistoty).

Nějak jsem došel k závěru, že za plnohodnotné motorizované F3J včetně výbavy si pořídím 2x2.5m včetně výbavy a ještě mi zbude na 2.4GHz. A tak, než si to zase rozmyslím zpátky :) , jsem si objednal Castora od Art Hobby ( http://www.arthobby.com nebo http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=862800 ). Havran už se mi nějak rozpadá :(

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. říj 2009 09:01 #442 od Tomas Suk
Castor - gratuluji a jsem na nej moc zvedav. Podle jejich webu jsou ty era moc pekny, a zrovna Castor je jeden z mych horkych favoritu. Ikdyz momentalne je moje "no.1" na pristi sezonu trosicku vetsi a z domaci produkce. Ale koncepcne dost podobny model.
(Omlouvam se za OT :oops: )

A pokusim se na nem uz uplatnit zde vyctene "zasady spravneho chlazeni", takze zadny turbokuzel, u nehoz stejne nikdo nevi jak to tam veskutecnosti proudi....

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. říj 2009 13:28 #443 od Ivan Horejsi
Taky si myslím si, že o proudění (chlazení) by se přemýšlet mělo. Na skutečnost, že "to" může foukat i dopředu, mne už před lety upozornil Bohouš Reichard. Už jsem ale zapomněl, jak na to přišli. Různé chladící otvory mohou být k ničemu. Ten co ukázal Palo, se zdá věrohodný - dlouhý úzký otvor, ve kterém se vzduch zpomali a zvýší se tak tlak.
Domnívám se také, že "turbokužele" jsou nanic, pro definitivní potvrzení by to chtělo udělat srovnávací měření teplot. Asi bych to svedl, ovšem za ne za současných teplot vzduchu na letišti ...
Teplotní sondu na plášť plechovky, jednou s kuželem Klasik a jednou s kuželem Turbo.
Je třeba možné, že pro správnou funkci Turbo by se musela nějak ucpat mezera mezi kuželem a trupem - to asi není technicky reálné.
Stejně si ale myslím, že nejlepší chlazení je přiměřené zatěžování motoru.
Že se teplota zvyšuje i po odpojení vím od té doby, co jsem na pár vteřin propojil na baterce plus a minus :( kupodivu jsem s ní létal i dál (až vychladla).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. říj 2009 14:23 #444 od Tomas Hruby

Ivan Horejsi napsal: Je třeba možné, že pro správnou funkci Turbo by se musela nějak ucpat mezera mezi kuželem a trupem - to asi není technicky reálné.


Ono to jde - viz třeba vlastně celá řada Surprise od Rudiho - tam je to udělané tak, že na trupu je osazení, které vlastně zasahuje kousek dovnitř kuželu. Ovšem to není nic na masovou výrobu, tady se jaksi počítá, že na to půjde výhradně uhlíkový kužel stejného výrobce, takže to má přizpůsobeno takřka ideálně právě na něj.
Fakt ale je, že u S15 docela věřím, že vliv štěrbiny je nulový (přesněji tak malý, že to ani nestojí za řeč, úplná nula to asi nebude)...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. říj 2009 20:35 #450 od Jiří Veselovský
Je to tady nějaký mrtvý, tak aby bylo trochu veselo http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom1. ... &offset=60 .
Je vidět, že jsme mladší fórum a máme ztrátu jen asi dva roky, ale my je doženem a možná i předeženem.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. říj 2009 15:30 #473 od Jiří Veselovský
Vážení, vzhledem k tomu, že vlákno už asi umřelo, tak bych si dovolil udělat takové závěrečné resumé v trochu lehčím tónu. Jen připomínám, že jsme převážně soutěžáci, a tudíž nebudu glosovat akrobaty, makety, ....

Od původního tématu, což bylo jen doporučení, jak se dá také namontovat motorová přepážka, vlákno zkonvertovalo do tématu chlazení a pohyb chladicího vzduchu v trupu. Dobře, proč ne, i to je důležité.

Takže během vývoje debaty jsem se dozvěděl, že:
- hnusná mezera mezi kuželem a přepážkou je vlastně super (pak teda nechápu, proč nelítáme bez kuželu, jen s trámcem, aby na něčem držela vrtule),
- dále se nakousla asi 15 roků stará teorie (co já pamatuji), že chladicí vzduch v trupu (ten hajzl jeden) se tam pohybuje, jak se mu chce, dokonce snad i chladí, což ale nechápu vzhledem k zaplněnosti trupu různýma věcma, které tam ale potřebuju,
- turbokužel byl v podstatě zatracen jako buržoazní přežitek, protože tu ďouru vpředu nepoužívá na nasávání, ale dokonce tudy vzduch vyfukuje, což je pro mne teda šílený objev (hlavně když to mastí nahoru třeba 30 m/s),
- slabší povahy na základě zjištění (viz předchozí bod), že se turbokužel chová jako podrazák, se rozhodly, že všechny turbokužely vyhází a pořídí si kužely se šroubkem vpředu - v té souvislosti doporučuji, aby si označili místo dopadu praporkem, viz text dále,
- problém chlazení se probírá v obecné rovině a že se vůbec nebere v potaz délka motorování a příslušný příkon do pohonu - tím jsem chtěl říct, že asi bude rozdíl motorování třeba v enkách se slabším pohonem (řádově desítky sekund - tam bych samozřejmě trup rozvrtal jak eidam) a naopak, třeba v sedmičkách, kde se jedná o jednotky sekund (tam bych ten trup teda nevrtal),
- třeba takový Rudi Freudenthaler musí být totálně technický neznaboh, protože tvrdošíjně prodává turbokužely, už co pamatuji - a pěkné (jasně , že to není argument, ale nedalo mi to),
- řešení, které se nakonec uvádí jako účinné, je prakticky neřešitelné (utěsněná mezera).

Závěr pro mne je ten, že patřím mezi bezvěrce, kteří se touto otázkou až tak nezabývají (vzhledem k době motorování) a výsledkem je to, že jsem sice nespálil ani jeden motor a ani regl, ale mám to špatně. To věrci jsou na tom líp. Chladí, občas něco spálí, ale mají to dobře. Dobře, nechme toho, teď už si z toho fakt dělám legraci.

A aby mělo moje povídání nějakou pointu, tak teď prosím zbystřete.

I přesto, že dohled nad čistotou pravidel (hlavně RCEK) tady funguje na 100%, tak si dovolím zalovit v cizím rybníčku (fakt to není moje parketa, abych prolézal Sportovní řád ČR). A podržte se, co jsem objevil (ba ne, vím o tom od začátku roku).
V odstavci 6. se doslova píše:

6.2.1. Je zakázáno používat:
c) špičaté kužely nebo upevňovací matice vrtulí


A dále další pecka:

6.2.2. Je povinné:
Všechny kužely a dopředu směřující pevné části modelu musí mít poloměr nejméně 5 mm,
nejmenší poloměr nosu modelu je 7,5 mm.


A teď babo raď. Co s tím? Navrhuju vykašlat se na to, stejně to skoro nikdo nedodržuje (mimo nás, co máme turbokužely) a v životě to nikdo nekontroloval, tak co. Berete to?
Je mi jasné, že to s chlazením nemá nic společného, ale jen jsem chtěl upozornit ty šroubkové kuželáře (to je zároveň povel vyrazit k praporkům, viz výše), že by mohli mít problém. Jsme v Česku.

Ještě přílohy:

Jak se v tomhle trupu může prohánět vzduch? Asi nijak, ale zatím jsem nic nespálil a všechny věci, co jsou v trupu, potřebuju.
[attachment=2:27f9w7rs]<!-- ia2 -->PA140119.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:27f9w7rs]

Tohodle se mám vzdát? Můj cit pro technické estetično je uspokojen. Ale asi nechladí, mizera kužel.
[attachment=1:27f9w7rs]<!-- ia1 -->PB170004.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:27f9w7rs]

Ještě šablonka pro ty, co nechtějí hledat ve Sportovní řádu. Pokud by někomu vrtalo hlavou, proč je jedna kóta zrovna 25 mm, tak je to proto, že tak mají být vysoká písmenka na licenci. Typicky 2 v 1.
[attachment=0:27f9w7rs]<!-- ia0 -->xxx.doc<!-- ia0 -->[/attachment:27f9w7rs]
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.466 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám