question-circle Pravidla F5J na rok 2014

Více
01. dub 2014 17:22 #12096 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Já si právě myslím, že ty pojmy "do směru" a "přímo vpřed" extrémy typu startu kolmo, na zádech, hodem s otočkou, atd. dost filtrují, v tom problém nebude (nehledě k tomu, že nevidím důvod, aby to někdo dělal).
Jediná díra je pro mne skutečně v tom, že není nijak definováno, jak dlouho se ten směr musí držet, ale obávám se, že s tím nic nenaděláme, tohle v originálu není.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 17:32 #12097 od Aleš Krátký
Tak to se řešilo dost i minulý rok. Dost lidí startovalo odhodem rovně, a ihned co se chytli kniplu to zalomili na druhou stranu.

Stejně tak i nějaká odchylka v řádu stupňů od vytýčeneného směru ...

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 18:01 #12098 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Tomáši, promiň, ale nesouhlasím. (a) přímo vpřed v originálních pravidlech není (pokud chceš překlad, tak nejbližší vhodný termín je jednoduchý nebo nekomplikovaný); (b) problém to není teď, ale až ten protest někdo podá, bude ho muset někdo řešit. Podle mě jde o naprosto zbytečné ustanovení, ale když už to tam jednou je, mělo by se dodržovat. Pokud mohu nabídnout svou interpretaci (a promiň, dopředu se přiznávám, že jsem pravidla nestudoval), vyžaduje se odhoz modelů jedním směrem a poté dodržení bezpečné výšky na jistými koridory nebo oblastmi (což mi dává smysl).

A proč by to někdo dělal? Třeba proto, že to bude výhodné. Zažil jsem mnohokrát, že se otočil vítr nebo že se vylíhl stoupák hned za startovní linií. Když budu jediný, kdo si toho všimne a ostatní poletí někam daleko dopředu do pryč, určitě to výhoda bude. Podle mě je potřeba, aby před startem všichni koukali a trupy mířily přibližně stejným směrem, aby nedošlo ke křížení drah modelů, kolmý start nebo i start vzad nebo i půlpřemet je OK, pokud bude mít nad koridorem model dostatečnou výšku.

Další, co mě napadá, je to, že bezpečnost se týká lidí, ne modelů, takže křížení drah při startu (nebo i přistávání) je vlastně OK (i když podle mě prasárna). Ale nevím, je to někde popsáno?

Dík, H

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 18:50 #12100 od Robert Šťastný
Když už se tu řeší ta pravidla, tak se zkusím také na něco zeptat. Týká se to startu a nejde mi to do palice. V pravidlech se píše, že start probíhá takto : 1) Motor nesmí být spuštěn před signálem začátku pracovního času. 2) Vzlet musí být "přímo vpřed" , s běžícím motorem. 3) Pokus se měří od okamžiku vypuštění z ruky soutěžícího nebo jeho pomocníka ....
Takže po zaznění signálu mohu teprve zapnout motor, ale nemohu hned model odhodit, protože musím počkat až se viditelně roztočí vrtule abych splnil podmínku odhodu modelu s běžícím motorem. Pokud bude mít pilot nastaven pomalý rozběh motoru tak ztratí část pracovního času. Tohle ustanovení pravidel se mi hodně nelíbí. Odporuje to smyslu soutěže. Úloha by se měla měřit od signálu začátku pracovního času a pilot by měl mít povinnost odhodit model s běžícím motorem např. do 5 sekund. Pokud navštívím soutěž F5J s kamerou a budu si natáčet jak pilotí startují do soutěžních letů, tak si myslím že se porušení stávajících pravidel na 100% najde.
Tahle bych v pravidlech pro příští sezóny vážně změnil.
No - a teď do mne ......

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 19:52 #12104 od Roman Vojtěch
Čau plachťáci,
tak jsem si přečetl jak orig. F5J pravidla, tak i jejich CZ překlad. V podstatě je mi vše jasné.

Mám spíše takovou filosofickou otázku na F5J odborníky. Mohl by mi někdo vysvětlit proč není pracovní čas třeba 12:00 minut a max. letový těch požadovaných 10:00? Proč tady pořád řešíte problémy s hromadným startem, se směrem startu, s hromadným přistáním, točící nebo ještě ne dostatečně se točící vrtulí a podobné nepochopitelné věci? Existuje pro tento nesmysl (podle mne), tzn. pracovní čas=letový čas, nějaký racionální důvod?

To že tato filosofie byla do F5J převzatá z F3J a F3J to převzali z volných modelů před „150 lety“, nepovažuji za dostatečný argument.

Děkuji za případné objasnění.

P.S. Mám už doma „křižník“ a chtěl bych se letos na nějakou tu českou F5J bitku přijet ztrapnit. Uvidím jak to bude časově vycházet.

Roman

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 20:06 - 01. dub 2014 20:13 #12105 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Bývalo dobrým zvykem, že registrace na Stoupáku vyžadovala Jméno a Příjmení, ale asi je doba zkracování....

Zpět k dotazu od Roberta. Nevidím v tom pravidle nejmenší problém, naopak dříve když se mohly zapínat motory před signálem, tak toho řada pilotů samozřejmě využívala a mohl být problém se slyšitelností signálu. Naopak zlověstné ticho před klaksonem tak nějak patří k soutěži. To jestli někdo odstartuje o 2 sekundy později opravdu nehraje ve výsledku F5J soutěže rozhodující roli (na rozdíl od F3J) a pravidla nikoho nenutí nastavovat pomalý rozběh...
Často si na soutěži start fotím, většina modelů je ve vzduchu v rozpětí desetin sekundy, stačí trochu potrénovat... ;) .

Mám v plánu se na našich soutěžích vrátit k původní úsporné nahrávce pracáku, před startem utichne hudba, pak je 5 sec. ticho bez zbytečného odpočtu a do toho parník... někteří to jistě pamatují třeba z Holíče... B) .

Možná jsem částečně odpověděl i Romanovi, jsou dva systémy a autoři pravidel si vybrali tento, podle mne to napětí před hromadným startem a přistáním k tomu patří a v F5J proti tomu nevidím ani žádné důvodné překážky, jako jsou třeba křížící se špagáty a podobně.
Poslední změna: 01. dub 2014 20:13 uživatelem Petr Dušek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 20:21 #12107 od Martin Bečvář
Tak k tomu nějaké výhrady přidám. Na F5J jsem byl pouze jednou.
Se startem v přesný okamžik jsem díky kamarádovi co odhazoval problém neměl.
Ale! po startu jsem křečovitě držel rovný směr a nízkou hladinu, než se ti šílenci, křížící všechno a všechny dostatečně vyřádí. Takové 2min startovací okno jako píše Roman by bylo skvělé.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 20:44 #12109 od Robert Šťastný

Martin Bečvář napsal: ...........Takové 2min startovací okno jako píše Roman by bylo skvělé.


Naprostý souhlas.

P.S.: Pane Dušek, doplnil jsem příjmení. A to jen pro Vaši spokojenost. S uctivým pozdravem Robert Šťastný.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2014 20:56 #12110 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Roberte děkuji, věřím že to ocení i ostatní diskutující :) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. dub 2014 05:35 #12112 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Ono se o tom startu hodně mluví, ale když se nad tím zamyslím, tak jsem za dvě sezóny viděl snad jen jednu srážku při startu. A ta byla mimochodem spíš smolná v situaci, kdy dva modely letěly jen s poměrně malou odchylkou a kleply do sebe až po nějaké době od startu, tedy ve chvíli, kdy by se to už spíš nečekalo a jejich start by přitom rozhodně debaty o penalizaci nevzbudil.
Srážek v kluzu v kroužení bylo řádově víc (opravdu řádově, poměr 10:1 to bude). Z toho důvodu tuto diskusi sice sleduji, ale až tak moc neřeším, protože se mi to prostě nejeví jako tak velký problém, jak se může na první pohled jevit.

K tomu startu z hlediska rozběhu motorů - to je zase spíš kvůli potlačení extrémů, kdy se reálně našli jak lidi, kteří buď zapínali výrazně dříve, což mohlo ovlivnit slyšitelnost signálů pro ostatní (viz i Petr D.) anebo naopak házeli model bez motoru s opravdu extrémně dlouhým rozběhem či zapnutím až ve vzduchu, což teoreticky mohlo oblbnout výškoměr a minimálně mohlo přidat něco k 30s chodu motoru. Oba tyto extrémy nová pravidla na 100% řeší a nevěřím v nové konflikty, naprostá většina startů v předchozích letech by byla bez nejmenší diskuse i letos.
Mimochodem k tomu pomalému rozběhu - motor se přece i při něm rozbíhá okamžitě, jen mu trvá déle náběh na plný plyn, vrtule se však roztočí ihned. A jakmile se vrtule točí, tak je start regulérní, ovládání otáček motoru zakázané není. Jistě, pokud by někdo měl rozběh třeba přes 3 sekundy, tak může být náběh tak pomalý, že to vzbudí pozornost, ale to je podle mě jen jeho problém a má si změnit nastavení. Netvrďte mi, že existuje skutečný důvod pro to, aby někdo měl rozběh delší než cca 0,4s do aspoň půl plynu (a i to je spíš nadsazené)...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.977 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Ads Elite footer

Weby přátel

dnz

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám