question-circle Pravidla F5J na rok 2014

Více
12. kvě 2014 16:35 #12455 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Píšu to sem, abych udělal Alešovi radost ;-)

On neandrtálec taky "nesouhlasil", když jsme se objevili my :-). Podle mě se diskutuje o telemetrii/stabilizaci teď, protože to dřív nebylo. Taky mi to přijde jako s ABS či stabilizací v autech, určitě je díky tomu doprava bezpečnější i když důsledkem je i to, že většina lidí neumí jezdit a v embéčku by se s jistotou zabila. S nástupem elektroniky se prostě nedá nic dělat, resp. můžeme létat RCVS (nebo vymyslet jeji e-podobu). Řekl bych, že pokud elektroniku nechceme, je omezení vztažené k modelu (třeba to, že musí mít VOP o určité ploše, určité vzepětí, polohu těžiště nebo pouze jistý počet ovládaných funkcí) rozumnější než definovat požadavky na elektroniku, i když to je ve FAI určitě neprosaditelné. Pokud telemetrie/stabilizace pomůže k lepším výkonům, a já se domnívám, že ano, tak se určitě prosadí a to navzdory nebo díky zákazům.

Mým doporučením je tedy začít zkoušet a programovat ;-).

A nakonec gyra klidně zakázána být mohou, to co se dnes integruje do přijímačů či servokonektorů, žádné gyroskopy nejsou ;-).
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. kvě 2014 19:34 #12456 od Aleš Krátký
Diskuse se tam opravdu hustě rozrostla.
Honzo díky za koment tady :)

Dle mého to je prostě celé hlavou do zdi no :(

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. kvě 2014 06:54 #12457 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Já si myslím, že na postupu FAI je jedna věc hodně dobrá a druhá věc špatná (taky poměrně hodně).

Dobré je, že vznikl samostatný pracovní tým pro "nové technologie". Už bylo načase, podle mě FAI dlouho strkala před vývojem hlavu do písku (hlavně u telemetrie, je spíš shoda okolností, že se to rozhýbalo až s nástupem další oblasti, kterou je stabilizace). Tohle bude užitečné, záběr týmu by měl být širší, mluví se i o tom, zda nějak podchytit FPV atd.

Blbé ale je, že dění na posledním Lausanne proběhlo zřejmě dost hekticky a nepromyšleně. Na jedné straně sekce F3 se rozhodla pro zpřísnění zákazu (že moc neřešili kontrolu je jiná věc), naproti tomu v F5 převládlo "opačné lobování". Nikdo si ale neuvědomil, že F5J je sice v sekci spolu s F5B, ale pojetím patří spíš k F3J a odlišná pravidla fakt nepotěší nikoho, kdo létá oboje. Kuriózní je i to, že pro F5J zůstala zakázána telemetrie, pro jejíž povolení je ne zcela málo lidí, naopak ale byla povolena "stabilizace", která budí prozatím odpor daleko všeobecnější. Jsem fakt zvědavý, co bude za rok...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. kvě 2014 08:27 #12458 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Pravidla F5J na rok 2014

Tomas Hruby napsal: ...naopak ale byla povolena "stabilizace"...

Stabilizace dosud zakázána nebyla (alespoň dle jednoho z výkladů pravidel) a F5 subkomise pouze tento výklad potvrdila, to neznamená že k zákazu nemůže dojít za rok, pokud k tomu bude vůle (já myslím že spíš nebude...)

Naopak jistou dvojkolejnost F3 a F5 vidím jako dobrou možnost v praxi ověřit který přístup je lepší.

Dokud nebude zveřejněn zápis z pléna CIAM, tak je dost předčasné dělat nějaké závěry, ta zpráva od Emila Giezendannera je jenom stručný přehled změn a bez dalších souvislostí může být jejich výklad poněkud posunut.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. kvě 2014 08:35 #12460 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Tomáši, to ona celá sekce F5 je taková "umělá", ale je to výsledek vývoje, před pár desítkami let si nikdo neuměl představit, co elektrika dokáže :-). Mimochodem se taky domnívám, že F5J v F5 SC nikdo vážně nebere, řeší jenom "rychlíky".

A stejné je to i s elektronickými "udělátky", je to vývoj a ten se zastavit nedá. Domnívám se, že za pár let budou některé kategorie k nepoznání, stejně jako jsou k nepoznání třeba A-dvojky ze 70. let a dnešní F1A. Pokud se dneska přijme nějaké omezení čehosi, za pár let si lidé stejně vynutí povolení, protože začnou ono omezení považovat za překonané. Rozhodnutí F5 SC tedy považuji spíše za prozíravé než naprosto chybné.

Spíše bych navrhoval bavit se o to, jestli je v našich kategoriích pomoc elektroniky podstatná. A myslím třeba i elektronicky stabilizovaný let po naprogramované trati. Nebo proč je, až na pár výjimek, současná "velká" letecká produkce, od A380 až po větroně, stabilní přirozeně, bez elektroniky, když úspory paliva by měly být značné ;) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. kvě 2014 08:53 - 14. kvě 2014 08:56 #12461 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Ono je to Petře fakt docela zmatené. Co já vím, tak dost lidí ten názor, že dosud gyro nijak zakázáno nebylo, neuznává a dokonce třeba Roman Vojtěch má sklony vykládat závěry v F3x tak, že to je nelegální už letos a příští rok se to jen potvrdí. Stejný výklad by u F5J znamenal letos nelegální, za rok legální...
Nechci to nějak moc prožívat, vliv na letošní sezónu se asi bude blížit nule a tak asi můžeme být oba v klidu (myslím z pozice organizátora soutěží u tebe a častého člena jury u mne), sporů bude minimum či dokonce žádné, o to se klidně vsadím.
Jsem ale docela zvědavý na tu další sezónu, to se asi něco objeví a uvidíme, zda se vyrojí i něco, co by mohlo vést ke sporům.

Jinak osobně právě teď dodělávám novou směrovku na překopaný trup Cirruse a docela si říkám, že by mohlo stát za pokus udělat i novou VOP tak v poloviční velikosti, než dosud ve spojení s "gyrem" - to by byl asi velmi levný test chování modelu, který by už měl bez stabilizace problém a ne tedy jen pokus s "normálním modelem", kde se tak maximálně dalo posunout těžiště dozadu...


Pro Honzu - já to rozhodnutí F5 samo o sobě taky pokládám za správné. Problém mám ale s celkovým zasazením v širším kontextu - to podle mě nikdo moc nezvažoval a problémy vidím spíš tady. Ale snad se to za čas usadí...
Poslední změna: 14. kvě 2014 08:56 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. kvě 2014 11:17 #12464 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Zakaz stabilizace pro F3F a J plati od 1.5.2014, to uz bylo.
Pravidla F3B se nemohla menit, protože jsou ted ve stavu zmrazeni.
Takze Roman ma pravdu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. srp 2014 16:42 #13041 od Pavel Svoboda
Odpověděl Pavel Svoboda pro téma Pravidla F5J na rok 2014
A co sjednotit pravidla F3J a F5J alespoň v počtu pokusů na let ... ( v Bořeticích se mě vypnul motor ve výšce 8 metrů a 0 byla na světě ... )

5.6.3. Soutěžní lety
5.6.3.1. b) Soutěžícímu je povolen neomezený počet pokusů v průběhu pracovního času.

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. srp 2014 17:22 #13043 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Tohle je na širší debatu, ale jak jsem možná i tobě říkal v Bořeticích, mám silný dojem, že bude velký zájem s pravidly F5J cca 2 roky nehýbat, což je důležité k tomu, aby mohla přejít do statusu "oficiální". Proto jsem ke změnám v dohledné době poněkud skeptický - ne proto, že by se nenašly rozumné změny, ale z důvodů "politických". Ale kdoví, překvapení jsou možná.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. srp 2014 12:52 - 21. srp 2014 13:05 #13051 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Pravidla F5J na rok 2014
Následující příspěvky diskuze, které se týkaly zejména pravidel RCEV, byly přesunuty do vlákna RCEV 2014 - schváleno
Poslední změna: 21. srp 2014 13:05 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.426 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám