RCEV 2014 - Schváleno
- Aleš Krátký
-
Autor tématu
- Offline
- Administrátor
-
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Hlavně - zachování nesmyslné možnosti restartu motoru a s tím související nejasná definice výškoměru, resp. jeho nastavení a fw - přitom soutěžící může být diskvalifikován "pokud použije výškoměr nebo nastavení výškoměru, které neodpovídají pravidlům" . Formulace řady odstavců, kdy autor musel být za každou cenu originální, místo aby použil ověřenou formulaci z F5J. Předepsaná 15m min. vzdálenost bodů, a další a další. Jedna věc se opakovaně řeší ve více odstavcích, asi to nikdo nečetl vcelku... (např. že motor může běžet 30 sekund je tam asi 5x).
Drobná ukázka: "Před každým vypuštěním modelu musí být všechny výškoměry vynulovány na úroveň terénu v místě startovacího a přistávacího bodu soutěžícího." tzn. pokud někdo startuje k druhému pokusu, tak všechny výškoměru musí být vynulovány!
Nebo: "Před každým startem musí soutěžící umožnit časoměřičovi kontrolu, zda je výškoměr nastaven na nulovou výšku" - ani když budete výškoměr na kolenou prosit, tak časoměřiči nulovou výšku neukáže!
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
To jádro pravidel, tak jak jsme jej prodiskutovali a přeskupili v loňském roce a letos, je myslím naprosto dobře létatelné.
Na nářky typu "mělo by to být jako F5J, bez restartu motoru a se stejným FW výškoměru jako F5J" bohužel zatím kapesníček k utření slz nemám, v RCEV se mi nekloní valná většina k této variantě, a tak to po vyslyšení lidu zůstává s restartem.
Znám Petře Tvůj názor, ale je Vás bohužel zatím nemnoho...
Jinak obecně, názorů je spousta, a verze pravidel jen jedna... Ale jasně, že je stále co vylepšovat a zdokonalovat...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Bohužel (či bohudík) v tvorbě pravidel totalitní diktatura nevládne...
EDIT - koukám že jsem se minul s Radkem se v podstatě stejným komentářem

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tak ta shoda zatím existuje na půdě FAI, mohli jsme se poučit...Tomas Hruby napsal: A podle tebe Petře existuje shoda v tom, že je restart nesmyslný?
Souhlasím, že otázka restartu motoru je věc názoru a asi více politická než věcná, právě proto jsem doufal, že členové komise jsou lidé s nadhledem a tuto zbytečnou komplikaci z pravidel odstraní. Letos jsem na soutěži nezažil situaci, kdy by někdo "musel" použít "bezpečnostní" restart motoru. Zato jsem v depu slyšel spousty debat o e-termice, přeberte si to jak chcete. Možnost restartu není řádně ošetřena v popisu vlastností a nastavení výškoměru. Jak má výškoměr vyhodnotit opakované zapnutí motoru, Jaká šířka pulzu už je opakované zapnutí a jaká ještě ne? Je možno použít libovolný FW výškoměru. Místo jednoduchého odkazu na FAI seznam povolených je tam několik let stará definice výškoměru s některými doplněnými odstavci, které do toho vnášejí další zmatek. Pokud si někdo nastaví na Altisu "soutěžní restart", neporuší tím nic z pravidel, ale když si v dálce v malé výšce zapne motor (ano samozřejmě podvod, ale nikdo to neuvidí) tak přistane s krásnou výškou na výškoměru... (pro vysvětlení - při opakovaném zapnutí motoru výškoměr vymaže zapsanou výšku, zcela v souladu s pravidly... ale po vypnutí motoru ji přepíše novou hodnotou

Většina asi tu nutnost restartu vidí jinak, prosím, jak je libo.
Pokud by "nový" text pravidel nebyl uveden citovanou větou o nutnosti odstranění chyb a jedenácté revidované verzi, zřejmě bych na to koukal jinak. Takhle je mi z toho smutno.
Jedna rada jak soupeře vyřadit z boje o medaile - při přistání jeho, nebo jeho pomocníka trefte křídlem - překážel vám a má nulu!!! "9.6.8.3.3. Diskvalifikace a zrušení letu ... soutěžící, nebo jeho pomocník, omezí model jiného soutěžícího nebo jiného soutěžícího samotného při přistání na jeho přistávací bod"
Proč je tam ta krkolomná věta o tom, co (ne)můžu udělat před druhým pokusem, proč bych nemohl vyměnit servo nebo si rovnou vzít druhý model??
Rád bych se taky dočkal od nějaké odborníka odpovědi, jak mi ten výškoměr po zapnutí ukáže nulu.
Už jste na soutěži viděli model, který za sebou táhne kabel ze země na nabíjení, nebo má solární panel? I kdyby měl, jak ho to v soutěži zvýhodní, že to musejí pravidla zakazovat?
Dle hlasování komise elektroletu: 2. Pro všechny kategorie: Použití umělé stabilizace – beze změny (tj. stabilizace je povolena). Proč je tedy v RCEV zakázána?
No nic, to jsou jen takové řečnické otázky, když už je tady ten páteční večer a ještě musím nějak přečkat těch pár minut před odchodem do restauračního zařízení

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Přesně to samé máš u FAI F5 a následně F5J - v sekci F5 je povolena jak telemetrie, tak stabilizace. V F5J je ale zakázána telemetrie, výsledkem je průnik, tedy v F5J je legální stabilizace, ale telemetrie ne, třeba ve velkých větroních F5G (o kterých spekuluje Honza Kubica) je ale legální oboje.
Mimochodem to omezení u RCEV je zase o tom, že komise se v rozporu s určitými drby nesnaží o žádné extrémní rozhodování a názorům lidí naslouchá. Já třeba mám proti zákazu stabilizace v RCEV námitky poměrně velké a Radkovi jsem to také řekl, nicméně je známo, že mnoho lidí na toto reaguje negativně (soukromě si myslím, že to někdy hraničí až s lehkou hysterií) a i proto se Radek rozhodl do tohoto nijak nevrtat - jeho důvody naprosto chápu a respektuji.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
Ustepacna kritika neni na miste a nic neresi. To co potrebujeme, je konstruktivni pristup.
Upravu pravidel muze navrhnou kazdy clen svazu, komise se musi kazdym navrhem seriozne zabyvat.
Zpusob podani navrhu je upraven ve Sportovnim radu, Obecna cast, strana 16, odstavec 1.5.
Nejde o byrokracii ale o presnost.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Petr Dušek napsal: Pokud by "nový" text pravidel nebyl uveden citovanou větou o nutnosti odstranění chyb a jedenácté revidované verzi, zřejmě bych na to koukal jinak. Takhle je mi z toho smutno.
.
Vítej v byrokratickém řízení

Uznávám bezesporu oprávněnost části tvých připomínek. Místy jsou tam opravdu zajímavé hlody

Ovšem diskuze nad body "proč to tam je, když jinde to není" (např. stabilizace) je tak trochu zbytečná rejpačka. Prostě to tam je a hotovo. RCEV není F5J. Chtěli jsme, aby to bylo hlavně o lítání a ne o napěchování letadla elektronikou. A restart? No, ano, nikdo ho zatím na ostré soutěži nepotřeboval. Pravda. Víš co se říká mezi majiteli střelných zbraní? Lépe mít a NIKDY nepotřebovat, než nemít a JEDNOU potřebovat.... A když tam ten motor je... a povodníky nezastaví jakékoliv pravidlo, to si uvědomme, přátelé



A jak píše Ivan - cesta jak to napravit je....
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Souhlasím.Ivan Horejsi napsal: ...To co potrebujeme, je konstruktivni pristup.
Snad jsem kromě spousty zbytečných uštěpačných poznámek napsal taky pár konkrétních (konstruktivních?) nejastností a dotazů, odpovědi zatím chybí.
Tak ještě trocha uštěpačnosti. V klidu jsem si "nový" text pravidel znovu přečetl. Veškerá novost "zcela přepracovaného textu" je v úpravě odstavce o finálových letech a bonusu za pořadí do žebříčku, s tím si autor opravdu pohrál a zřejmě to byl hlavní bod změny pravidel. Přitom si nejsem jistý, jestli to do pravidel vůbec patří, je to jenom metodika tvorby žebříčku a ta by mohla být řešena nějakým vnitřním ustanovením F5 komise, stejně jako kritéria výběru reprezentantů apod. Kromě tohoto už jsou v pravidelch jen trochu jinak přeskupeny odstavce a sem tam nějaká textová změna, často k horšímu - viz jeden (další) příklad níže.
9.6.8.4.5. Chod motoru
c) V prvním letovém pokusu je povoleno pouze jedno zapnutí motoru. Pokud se z jakéhokoliv důvodu (návratu na letiště, nebo nouzové situace) použije druhé zapnutí motoru, za let se zapisuje nula a soutěžící již nemá možnost druhého pokusu.
Z uvedeného si odvozuji, že v druhém pokusu je povoleno více zapnutí motoru, je to tak?
Nevím jestli je to otimismus nebo naivita, ale na F5J soutěžích jsem takové debaty nezaznamenal. Možná proto, že motor podruhé zapnout nejde.Petr Koláska napsal: ...Jestli si někdo myslíte, že ta "v depech hojně diskutovaná e-termika" zmizí jako mávnutím kouzelného proutku po zrušení restartu v pravidlech, tak vám závidím váš optimismus a naivitu
Tyhle debaty se povedou do té doby, dokud ty letadla budou mít motor
...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 07. dub 2025 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.