file RCEV 2014 - Schváleno

Více
03. lis 2014 11:22 #13843 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Nechci reagovat na jednotlivé body pravidel RCEV , to je spíš na Radka, něco z připomínek mi opravdu zavání až švejkováním, naopak mě ale docela zaujala ta poznámka o "omezení při přistání", kde bych si asi reálný spor představit dovedl, to je asi zajímavý námět pro příští úpravy.

Větší reakci jsem psal jednak na stabilizaci, což je obecná věc komise a navíc hodně souvisí s děním v F5 FAI a pak si dovolím pár ještě poznámek k té otázce restartu, kde si snad mohu dovolit prohlásit, že mám o výškoměrech docela dobrou představu.
Jak už jsem napsal, tak restart není nápad současného trenéra Radka (ani můj), je to dáno "vůlí lidu" z doby vzniku kategorie, kdy skutečně odpor proti striktnímu sjednocení s F5J je veliký. Přináší to ale dost problémů, které se odráží v nešťastných formulacích textu a hlavně si myslím, že problém může narůstat. Podle mě hlavní malér je v tom, že tato pravidla plně podporuje v podstatě pouze Altis, u jiných výškoměrů je situace odlišná. Jiné výškoměry buď restart neumí vůbec, což při zákazu V-kabelu soutěžícího do jisté míry poškozuje a vzniká tím jistý "monopol", ovšem povolení V-kabelu by bylo ještě horší, protože pak by třeba u JETI byla "e-termika" zcela neomezená a kontrola nulová (tento výškoměr paměť záznamu vůbec nemá a pravidla ji také nijak nevyžadují). Napadá mě několik "fíglů", jak zfixlovat instalaci natolik, že bez totální demontáže v podstatě není co odhalit, radši nebudu ani naznačovat.
Bohužel situace se v tomto bude spíše komplikovat, nové výškoměry sice nevznikají nijak masově, nicméně jistý přírůstek tu je a mimo Aerobtec, který má silnou regionální vazbu (stopalce jsou i v SK) se dá čekat vše spíše ve stylu "pouze F5J". Osobně si myslím, že by asi bylo na místě během příští sezóny seriózně diskutovat o zákazu záchranného restartu (to mimochodem neznamená nutně i sjednocení v nemožnosti opakovat pokus, to bych naopak ve stopalcích klidně nechal). Touto změnou by odpadla velká většina sporných bodů a uvést pravidla do naprosto exaktního stavu v otázce pokusů by nebyl problém.

A kacířská myšlenka, kterou už jsem psal dříve - když už restart pro záchranu povolíme, tak by se podle mého názoru měl povolit se vším všudy, tedy i s možností opakovat po návratu na motor. On totiž asi největší prostor pro podvody s "e-termikou" je právě při opakování pokusu, při posledním pokusu by se pro zachování zaznamenané výšky muselo podvádět daleko okatěji, při tom prvním návratu to ale může být "zajímavější". Nemyslím si, že by byl vliv na taktiku létání podstatný, přito by ale minimálně jeden možný problémový bod odpadl a žádný nový nepřibyl, takže když zachovat, tak spíš v ještě "volnější" podobě. Nemohu si pomoci, ale současný stav mi připadá jako dost nešťastný kompromis, který spíš problémy zvyšuje. Ale velmi dobře vím, že i tato varianta naráží v jistých pro RCEV významných oblastech na nemalý odpor...

Ale zase to berme optimisticky a pozitivně - pravidla RCEV jsou stále ve stavu prozatimním a období s tímto statusem koneckonců slouží právě k tomu, aby to nějak vykrystalizovalo. Současný trenér Radek bude zcela jistě soutěže RCEV v příštím roce objíždět, takže případné problémy bude mít z první ruky a myslím si, že po sezóně 2015 už bude natolik jasné, co problém opravdu je a co spíše ne, že případná další úprava už by mohla být "poslední".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 11:49 #13844 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Petre a ostatní,
Obecna pravidla samozrejme nezakazuji zadne neformalni diskuse, ani osobní, ani na Stoupaku atd.
Komise je povinna dodat zmeny predsednictvu ve forme podle 1.5. Je tedy jen rozumne, když uz komise návrhy v této forme dostane. Jinak by se upravy do pozadovane podoby musel ujmout někdo z komise a s pravdepodobnosti hranici s jistotou by mohlo občas dojit ke zmene smyslu navrhu. To je asi to poslední, co bychom chteli. Nic jiného v tom není.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 11:49 - 03. lis 2014 12:00 #13845 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma RCEV 2014 - Schváleno
No, ona totiž možnost restaru byla od začátku ponechávána z jednoho prostého důvodu - luxus nejbližšího stromu ve vzdálenosti půl km od letiště tady u nás má dost málo letišť - a třeba konkrétně Dino je celkem extrém, kterému přezdíváme "letadlová loď" - sedat se dá prakticky jen na plochu letiště, kamkoliv jinam je to o "držku" a letadlo. Proto máme na restart takový náhled, jaký máme. Protože víme, že se to fakt může hodit a že nám to už několikrát zachránilo letadlo (byť ne na soutěži). (Já vím, nes..r a najdi si pořádné letiště, už to slyším :) :) :) ) To není o letišti.... to nám jen pomohlo dobrat se k názoru, proč ano a proč ne.... Jak už jsem x-krát psal - jednou tam ten motor je, tak kde je problém? Že s tím někdo bude podvádět? A můžete mi prosím říct, co mu v tom podvodu zabrání, když bude restart papírově zakázán? Nebo když se bude RCEV létat s F5J firmwarem ve výškoměrech? Dyť je to otázka jednoho kablíku 0,15mm a dvou SMD součástek za 90 halířů! Tak mi nechtějte namluvit, že když se restart zruší, tak že podvodníci vymřou na úbytě... Proč má v téhle republice pořád někdo pocit, že když se něco papírově zakáže, tak že to zmizí ze světa.. :woohoo: . Je to o přístupu lidí, ne o tom, co je na papíře.... A víte co je na téhle situaci nejhorší? Na nesmyslné restrikce doplatí VŽDY jen ti poctiví - protože nepoctivým jsou zákazy víte kde.... ;)
Poslední změna: 03. lis 2014 12:00 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 12:04 #13846 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Já taky nikde netvrdil, že důvody pro restart nechápu... Naopak se spíše kloním u národní kategorie k ještě volnějšímu režimu. Je to z podobného důvodu, proč plně souhlasím s možností opakování startu - podle mě není důvod, aby RCEV představovala přesnou obdobu F5J, jen ořezanou o 1,5m v rozpětí, klidně ať to je méně přísné ve více bodech.
Pouze si myslím, že když už se tu otázka e-termiky otevřela (a osobně to nepokládám za až tak velké riziko), tak stojí za úvahu zamyslet se nad tím, kde se konkrétně může "podvod" objevit a v čem spočívá. A bohužel při návratu na motor při prvním pokusu může v jisté situace situaci k podfuku stačit zapnutí prostě jen nepřiznat a zapojení i fw může být naprosto korektní. Naopak pro jiné možné situace už to vyžaduje nějaký "fyzický podvod", který lze alespoň teoreticky odhalit. Mnou zmíněné varianty (buď "jako F5J" anebo naopak možnost opakování i po návratu na motor) podle mého názoru tu variantu podvodu "pouze nepřiznám" vylučují, tam už musí být člověk odhodlán opravdu cíleně zfixlovat instalaci...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 12:09 - 03. lis 2014 12:30 #13847 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma RCEV 2014 - Schváleno
No, co se týče povolení návratu na motor..... ono je to otázka.... tomu jsme se chtěli vyhnout právě proto, aby nedošlo k "přetaktizování" ve smyslu "Poletím si v prvním pokusu pro bublinu ve 20 metrech do aleluja a když to nevyjde, tak co, zapnu motor a doletím si zpátky, mám přece pak druhý pokus" . Takhle to můžu sice udělat taky, ale potrestán jsem za chybnou pilotáž a zapnutí motoru nulou. Nepřiznání motorového návratu v prvním pokusu už je podvod, to, že bychom to oficiálně povolili, by otevřelo prostor právě pro takové "harakiri lety", při kterých by se nešikovná pilotáž a hlavně použití motoru jindy než při startu nijak netrestalo.

Sice je tady analogie s výškou - zkusím 30 metrů a když to nevyjde, přistanu a mám druhý pokus - bez nijakého extra trestu, jen se obírám o čas.... ale přeci jen - všichni víme, že pro termiku je občas potřeba si doletět - takže výška občas hraje stejnou roli jako vzdálenost. Takže když chci mít jistotu bezpečného přistání na letišti, musím si vybrat - buď malou výšku, vykoupenou malou vzdáleností (a tedy menší šancí si doletět pro termiku), nebo velkou vzdálenost, ale vykoupenou velkou výškou. Z těchto situací mám reálně možnost přistát k dalšímu regulérnímu pokusu na letišti. Povolení motorového návratu by mi umožnilo jistý návrat z velké vzdálenosti, kterou bych ale vtomto případě výškou vykoupit nemusel...

Motorový návrat už je dost výrazná pomoc a chtěli jsme to opravdu omezit jen na nouzáky, ne aby se to používalo neustále...
Poslední změna: 03. lis 2014 12:30 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 12:27 #13848 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Já si myslím, že situací, kdy jsou splněny hned dvě podmínky, tedy zaprvé, že nikdo neuletí maximum a opakování tak "vede k úspěchu" a zároveň, že opakující soutěžící spadl způsobem, že byl zásadní návrat na motor, je v reálu minimum (hlavně v základní části, ve finále možná tu a tam ano).
Ber to tak, že pokud někdo poletí do 20m po větru a za tři minuty se vrátí na motor, tak ho to stojí ty tři minuty (180b), což je dvojnásobek penalizace, kterou dostane někdo za let do 180m "na jistotu". Takže ta možnost návratu s motorem "zmenší škody", ale taktika to bude stejně dost beznadějná :-)
On se ten vliv zapnutí motoru na taktiku obecně v diskusích podle mého názoru dost přeceňuje - je to krásně vidět v F5J, kde zapnutí motoru prostě není a stejně každou chvíli někdo šlape do pole po vyhroceném letu - nevěřím, že by při povolení restartu bylo možno hrotit výrazně více...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 12:36 - 03. lis 2014 12:42 #13849 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma RCEV 2014 - Schváleno
No jak říkám, je to otázka. My jsme tou penalizací chtěli docílit pokud možno toho, aby se to používalo fakt jen jako nouzovka. Stejně jako to u F5J prostě znova nezapneš a dolítal jsi, tak tady sice zapneš, ale dolítal jsi taky. Takže asi i proto ještě nikdo na soutěži (pokud vím) restart nepoužil k řešení situace "nedoletím na plochu" - i v RCEV je založen KČT :) To je dobře, nouzovky se mají používat jen v opravdové nouzi ;)
Poslední změna: 03. lis 2014 12:42 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 12:58 #13850 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Petr Koláska to napsal přesně. Je to kvůli tomu, aby se nouzák pouštěl opravdu jen v nouzi. Povolením návratu na motoru by mohlo docházet k různým pokusům o extra výšky a v případě neúspěchu rychlý návrat a nálet do toho,co mezitím našli ostatní.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 20:49 #13856 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma RCEV 2014 - Schváleno
Co mě napadá:

Já se mohu jen přidat k (Petrovu D., Tomášovu?) názoru, aby prostě za letu motor zapnout nešel.

Rozumím důvodům proč restart ano, ale nerozumím tomu, když už někdo "rozumnou" formulaci vymyslel, proč to tak v pravidlech není? Hej, vy skuteční, nedokonalí, leč lidští autoři - vystoupíte z anonymity?

Nevěřím, že někdo při soutěži podvádí. A ani si nechci kazit iluze, takže mě způsoby, jak to udělat, nezajímají. Proč tedy trvat na paralelním zapojení Rx-alti-esc?

Pravidla (či spíše principy RCEV) mi přijdou jednoduchá jak kramle, ale jen do chvíle, než se začtu :-( . Což podle mě může mít za následek buď ignorování pravidel v některých bodech nebo naopak jejich důsledné dodržování - nevím, co je horší. Já chci lítat a ne se dohadovat o tom, že je sice něco napsáno, ale autor to vlastně ani tak nemyslel nebo přehlédl. Pořád si myslím, že se měla proškrtat pravidla F5J, ta psali lidé znalí (byť určitě nedokonalí). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. lis 2014 21:24 #13858 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma RCEV 2014 - Schváleno

Petr Koláska napsal: Proč má v téhle republice pořád někdo pocit, že když se něco papírově zakáže, tak že to zmizí ze světa.. :woohoo:

Petře, proč mám pocit že míříš do vlastních řad :) .
Jelikož já si tohle nemyslím, tak se mi líbí jak je to nastaveno v F5J. Bez záměrného zásahu do instalace či zfalšování FW výškoměru je podvod vyloučen. Asi ne náhodou má na to FAI zvláštní pracovní skupinu (EDIC), několikastránkový popis výškoměru, seznam schválených zařízení a FW...

No nic, k výbavě na soutěž přidáme dobrý dalekohled, to by mohlo jako preventivní prostředek stačit ;) .

Ještě zopakuji svoji argumentaci proti povolení restartu, protože fakt že to usnadňuje možnost podvodu je jen podružný efekt.
Hlavní důvod vidím v bezpečnosti. Jak už psal Tomáš, způsob létání se hrotí na samou hranu, bojuje se do posledního metru a v takovéto situaci ještě pouštět motor hodně zavání havárií. To samé možnost pádu do lesa, pole, vesnice (létá se hodně daleko a nízko, takže toto vše je reálné nebezpečí), zablokovaný motor v té chvíli považuji za ochranu před možností vážnějšího zranění osob či například požáru. Jistě se bude argumentovat záchranou modelu (v případě F5J hodně drahého), ale to je svobodná volba pilota, jestli toto svým způsobem letu riskuje.
Poděkovali: Vladislav Plichta

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.436 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám