RCEV 2014 - Schváleno
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Větší reakci jsem psal jednak na stabilizaci, což je obecná věc komise a navíc hodně souvisí s děním v F5 FAI a pak si dovolím pár ještě poznámek k té otázce restartu, kde si snad mohu dovolit prohlásit, že mám o výškoměrech docela dobrou představu.
Jak už jsem napsal, tak restart není nápad současného trenéra Radka (ani můj), je to dáno "vůlí lidu" z doby vzniku kategorie, kdy skutečně odpor proti striktnímu sjednocení s F5J je veliký. Přináší to ale dost problémů, které se odráží v nešťastných formulacích textu a hlavně si myslím, že problém může narůstat. Podle mě hlavní malér je v tom, že tato pravidla plně podporuje v podstatě pouze Altis, u jiných výškoměrů je situace odlišná. Jiné výškoměry buď restart neumí vůbec, což při zákazu V-kabelu soutěžícího do jisté míry poškozuje a vzniká tím jistý "monopol", ovšem povolení V-kabelu by bylo ještě horší, protože pak by třeba u JETI byla "e-termika" zcela neomezená a kontrola nulová (tento výškoměr paměť záznamu vůbec nemá a pravidla ji také nijak nevyžadují). Napadá mě několik "fíglů", jak zfixlovat instalaci natolik, že bez totální demontáže v podstatě není co odhalit, radši nebudu ani naznačovat.
Bohužel situace se v tomto bude spíše komplikovat, nové výškoměry sice nevznikají nijak masově, nicméně jistý přírůstek tu je a mimo Aerobtec, který má silnou regionální vazbu (stopalce jsou i v SK) se dá čekat vše spíše ve stylu "pouze F5J". Osobně si myslím, že by asi bylo na místě během příští sezóny seriózně diskutovat o zákazu záchranného restartu (to mimochodem neznamená nutně i sjednocení v nemožnosti opakovat pokus, to bych naopak ve stopalcích klidně nechal). Touto změnou by odpadla velká většina sporných bodů a uvést pravidla do naprosto exaktního stavu v otázce pokusů by nebyl problém.
A kacířská myšlenka, kterou už jsem psal dříve - když už restart pro záchranu povolíme, tak by se podle mého názoru měl povolit se vším všudy, tedy i s možností opakovat po návratu na motor. On totiž asi největší prostor pro podvody s "e-termikou" je právě při opakování pokusu, při posledním pokusu by se pro zachování zaznamenané výšky muselo podvádět daleko okatěji, při tom prvním návratu to ale může být "zajímavější". Nemyslím si, že by byl vliv na taktiku létání podstatný, přito by ale minimálně jeden možný problémový bod odpadl a žádný nový nepřibyl, takže když zachovat, tak spíš v ještě "volnější" podobě. Nemohu si pomoci, ale současný stav mi připadá jako dost nešťastný kompromis, který spíš problémy zvyšuje. Ale velmi dobře vím, že i tato varianta naráží v jistých pro RCEV významných oblastech na nemalý odpor...
Ale zase to berme optimisticky a pozitivně - pravidla RCEV jsou stále ve stavu prozatimním a období s tímto statusem koneckonců slouží právě k tomu, aby to nějak vykrystalizovalo. Současný trenér Radek bude zcela jistě soutěže RCEV v příštím roce objíždět, takže případné problémy bude mít z první ruky a myslím si, že po sezóně 2015 už bude natolik jasné, co problém opravdu je a co spíše ne, že případná další úprava už by mohla být "poslední".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Obecna pravidla samozrejme nezakazuji zadne neformalni diskuse, ani osobní, ani na Stoupaku atd.
Komise je povinna dodat zmeny predsednictvu ve forme podle 1.5. Je tedy jen rozumne, když uz komise návrhy v této forme dostane. Jinak by se upravy do pozadovane podoby musel ujmout někdo z komise a s pravdepodobnosti hranici s jistotou by mohlo občas dojit ke zmene smyslu navrhu. To je asi to poslední, co bychom chteli. Nic jiného v tom není.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Pouze si myslím, že když už se tu otázka e-termiky otevřela (a osobně to nepokládám za až tak velké riziko), tak stojí za úvahu zamyslet se nad tím, kde se konkrétně může "podvod" objevit a v čem spočívá. A bohužel při návratu na motor při prvním pokusu může v jisté situace situaci k podfuku stačit zapnutí prostě jen nepřiznat a zapojení i fw může být naprosto korektní. Naopak pro jiné možné situace už to vyžaduje nějaký "fyzický podvod", který lze alespoň teoreticky odhalit. Mnou zmíněné varianty (buď "jako F5J" anebo naopak možnost opakování i po návratu na motor) podle mého názoru tu variantu podvodu "pouze nepřiznám" vylučují, tam už musí být člověk odhodlán opravdu cíleně zfixlovat instalaci...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Sice je tady analogie s výškou - zkusím 30 metrů a když to nevyjde, přistanu a mám druhý pokus - bez nijakého extra trestu, jen se obírám o čas.... ale přeci jen - všichni víme, že pro termiku je občas potřeba si doletět - takže výška občas hraje stejnou roli jako vzdálenost. Takže když chci mít jistotu bezpečného přistání na letišti, musím si vybrat - buď malou výšku, vykoupenou malou vzdáleností (a tedy menší šancí si doletět pro termiku), nebo velkou vzdálenost, ale vykoupenou velkou výškou. Z těchto situací mám reálně možnost přistát k dalšímu regulérnímu pokusu na letišti. Povolení motorového návratu by mi umožnilo jistý návrat z velké vzdálenosti, kterou bych ale vtomto případě výškou vykoupit nemusel...
Motorový návrat už je dost výrazná pomoc a chtěli jsme to opravdu omezit jen na nouzáky, ne aby se to používalo neustále...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ber to tak, že pokud někdo poletí do 20m po větru a za tři minuty se vrátí na motor, tak ho to stojí ty tři minuty (180b), což je dvojnásobek penalizace, kterou dostane někdo za let do 180m "na jistotu". Takže ta možnost návratu s motorem "zmenší škody", ale taktika to bude stejně dost beznadějná
On se ten vliv zapnutí motoru na taktiku obecně v diskusích podle mého názoru dost přeceňuje - je to krásně vidět v F5J, kde zapnutí motoru prostě není a stejně každou chvíli někdo šlape do pole po vyhroceném letu - nevěřím, že by při povolení restartu bylo možno hrotit výrazně více...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Já se mohu jen přidat k (Petrovu D., Tomášovu?) názoru, aby prostě za letu motor zapnout nešel.
Rozumím důvodům proč restart ano, ale nerozumím tomu, když už někdo "rozumnou" formulaci vymyslel, proč to tak v pravidlech není? Hej, vy skuteční, nedokonalí, leč lidští autoři - vystoupíte z anonymity?
Nevěřím, že někdo při soutěži podvádí. A ani si nechci kazit iluze, takže mě způsoby, jak to udělat, nezajímají. Proč tedy trvat na paralelním zapojení Rx-alti-esc?
Pravidla (či spíše principy RCEV) mi přijdou jednoduchá jak kramle, ale jen do chvíle, než se začtu . Což podle mě může mít za následek buď ignorování pravidel v některých bodech nebo naopak jejich důsledné dodržování - nevím, co je horší. Já chci lítat a ne se dohadovat o tom, že je sice něco napsáno, ale autor to vlastně ani tak nemyslel nebo přehlédl. Pořád si myslím, že se měla proškrtat pravidla F5J, ta psali lidé znalí (byť určitě nedokonalí). H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Petře, proč mám pocit že míříš do vlastních řad .Petr Koláska napsal: Proč má v téhle republice pořád někdo pocit, že když se něco papírově zakáže, tak že to zmizí ze světa..
Jelikož já si tohle nemyslím, tak se mi líbí jak je to nastaveno v F5J. Bez záměrného zásahu do instalace či zfalšování FW výškoměru je podvod vyloučen. Asi ne náhodou má na to FAI zvláštní pracovní skupinu (EDIC), několikastránkový popis výškoměru, seznam schválených zařízení a FW...
No nic, k výbavě na soutěž přidáme dobrý dalekohled, to by mohlo jako preventivní prostředek stačit .
Ještě zopakuji svoji argumentaci proti povolení restartu, protože fakt že to usnadňuje možnost podvodu je jen podružný efekt.
Hlavní důvod vidím v bezpečnosti. Jak už psal Tomáš, způsob létání se hrotí na samou hranu, bojuje se do posledního metru a v takovéto situaci ještě pouštět motor hodně zavání havárií. To samé možnost pádu do lesa, pole, vesnice (létá se hodně daleko a nízko, takže toto vše je reálné nebezpečí), zablokovaný motor v té chvíli považuji za ochranu před možností vážnějšího zranění osob či například požáru. Jistě se bude argumentovat záchranou modelu (v případě F5J hodně drahého), ale to je svobodná volba pilota, jestli toto svým způsobem letu riskuje.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- 20. lis 2024 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.