RCEV 2014 - Schváleno
- Aleš Krátký
-
Autor tématu
- Offline
- Administrátor
-
Petr Koláska napsal: Ten "kolega" jsem byl já...
Článek o těchhle testech mám na stole, musím se tím jen prokousat.
stoupak.cz/2-uncategorised/111-stabiliza...etroni-a-nejen-v-nem
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Vyhodíte teď ustanovení o zákazu stabilizace z pravidel? A nebo byli byste svolní s tím, aby ono ustanovení z pravidel RCEV zmizelo?
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radim Barč
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 567
- Karma: 5
- Obdržená poděkování 35

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Výše je diskuse plná silných slov. Teď jeden z autorů pravidel RCEV co značné míry zpochybnil oprávněnost jednoho z ustanovení pravidel (oprava vlastních názorů je normální, to děláme dnes a denně všichni). A mě by zajímalo, zda je Petr (nebo i Aleš a další) teď přesvědčen, že ustanovení o zákazu stabilizace v pravidlech být musí, a pokud ano, tak proč.
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20



Z jednoho prostého důvodu. Já jsem si ověřil, že přínos stabilizace termického větroně pomocí nyní dostupných prostředků typu ET Guardian je u termického létání diskutabilní, ne-li negativní. Ale pozor, pořád se bavíme o stabilizaci na úrovni Eagle Tree Guardian.
Ta věta v pravidlech ale nehovoří JEN o tomto zařízení. "Je zakázáno používat jakékoliv zařízení, které zcela, nebo částečně ovládá ovládací prvky letadla bez zásahu pilota (např. elektronické stabilizátory letu atp.)" Když jsme ji tam dávali, rozhodně jsme neměli na mysli jen stabilizátory letu, ty jsou tam jen jako příklad.
A proč tedy neprovedeme drobnou úpravu pravidel a pouze stabilizaci typu Guardian nepovolíme? Asi bychom mohli, ale proč? Abychom měli opět složitější pravidla? Kdo se pak bude zabývat tím, co je a co už není povolené? Co to přinese samotné soutěži? V čem to bude prospěšné pro rozvoj termického létání? Není lepší tam ponechat ono znění v plném rozsahu tak, jak je teď? Je to jasné, srozumitelné a nikdo nepátrá, kterou krabičku ovlivňující let může a kterou už nemůže použít. Prostě žádnou. Jednoduché jak facka.
A abych ti odpověděl na tvou otázku - ano, jsem přesvedčen, že by tam toto ustanovení má být. Právě proto, že nepostihuje jen stabilazátory letu, ale taky vše ostatní "nepovoleně automatické".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Ale jak jsem psal vícekrát - k RCEV se sice vyjadřuji, ale jen velmi umírněně, plně respektuji, že primárně by měli rozhodovat ti, pro které je tato kategorie hlavní.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
Stabilizace prinasi podle mne (mohu se zase mýlit, jak je ve Svejkovi "mejlej se i ministri) uplne novou kvalitu, stejne jako RC vs. volne.
Na rozdil od Honzy (vyse) jsem presvedcen, ze filozofie volnych se nezmenila od jejich praveku ani o milimetr. Nikdo se ve volnych nepokousi svindlovat a pouzit RC. I když by se často HOOOODNE hodilo zalomit kruhy a nesledovat pasivne, jak eroplan leti polovinou kruhu ve stoupaku a v druhé se riti k zemi a dopadne to skoro pokazde spatne.
Takze nova skupina kategorii? F8? Rizenim osudu (spis Tomase B.) jsem se ocitl v pracovni skupine FAI pro UAV. Ta ale prakticky nefunguje, protože nikdo nevi, co s tim.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Nicméně souhlasím spíše s Tomášem, včetně dovětku

Osobně bych se nástupu elektroniky tolik nebál, ve světě velkých letadel se elektronicky stabilizovaná letadla zatím moc neprosazují (F-117, B2), ono těch nevýhod je pořád ještě víc. Dost bych se divil, kdyby tomu u modelů bylo výrazně jinak. Jo třeba vzniknou nové kategorie...
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Ivan Horejsi napsal: Na rozdil od Honzy (vyse) jsem presvedcen, ze filozofie volnych se nezmenila od jejich praveku ani o milimetr. Nikdo se ve volnych nepokousi svindlovat a pouzit RC.
Tak například v magnetem řízených větroních už pokud vím nějaké debaty a spory na téma programované dráhy letu byly... V podstatě se programované kroužení objevilo už pěkně dávno, řešené zcela mechanicky, ovšem moderní technologie to hodně posunuly a nějaké změny byly.
A i s tím RC je to zajímavé - dnes je legální ve volných jen RC determalizátor, ale pokud vím, tak i tam se spekulovalo například s RC časovačem, kdy by posloupnost kroků předávala řídící jednotka na zemi a došlo postupně na upřesnění v pravidlech.
Jestli je to změna filozofie je otázka, to asi ne, jenže to samé se dá říct i o Guardianu v F5J. Ona ta hranice, kdy jde jen o "drobné vylepšení" a kdy už se z toho stane něco zásadně jiného, je někdy dost tenká

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Pokusy i výpočty se tu dokazuje, že při termickém létání je potřeba především najít a využít termiku. Když uvažuji klesavost RCEV 0.5 m/s, potom z 200 m model poletí tak 7 minut (včetně motorování). Když stabilizace pomůže k 10% výkonu navíc, poletí o půl minuty víc. Jo, je to rozdíl, ale pořád to na maxe ani na Malčíky nestačí.
Navrhuji vrátit se k podmínce pilot = stavitel modelu, koupit si hotový model je přeci stejně zbabělé, jako použít stabilizaci. Protože co když si někdo koupí model už se stabilizací a bude říkat, že neví, co v eroplánu má? Nepřipadá vám to neřešitelné? Mně jo

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 07. dub 2025 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.