Zase motory pro RCEK
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karol Chyba
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 200
- Obdržená poděkování 4
Skúšal sa ten motor čo dal Jirka odkaz, ale chvíľka pravdy bude keď bude vonku aspoň 25 stupňov a vyšie.
Aby som vás upokojil Scorpion s ním stúpal do 9m/s , konkrétne mne vyšiel Turnigy a s tým je to veľmi podobné, na margo kamarát má model len s 1050ot motorom ale 540g a model mu stúpa 8m/s. Je sice pravda že aj pri 20s model ktorý stúpa o 1m viac má výšku o nejakých 20m vyšiu ale nie je to až tak tragické. Treba sa radšej učiť lietať

Keby bol len jeden druh motora u všetkých rovnaký a rovnaký druh vrtule, ako som už niekde písal bol by pokoj z nahánaním výkonu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Aleši, já jsem ten kolegův návrh pochopil tak, že by k těm kritickým situacím vůbec nedocházelo, protože by se nechodilo do téměř dvojnásobných proudů, než které povoluje výrobce. Proto jsem se taky zmiňoval o přiblížení k nekonečné životnosti. Taková pseudoochrana investic.Aleš Krátký napsal: protoze uz ted je to na hrane,a riskovat se mi po 20 vterinach shori motor za 2 000 nemuze kazdy a porad.
Prezentoval jsem jen návrh kolegy, který měl ideu, že provozování motorů na hraně není ta správná cesta. No nic. Život jde dál.
Jsem všema deseti pro, pokud se bude motor určovat geometricky.Karol Chyba napsal: Keby bol len jeden druh motora u všetkých rovnaký a rovnaký druh vrtule, ako som už niekde písal bol by pokoj z nahánaním výkonu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
A vůbec to nesouvisí zrovna s RCEK ani s jinou konkrétní kategorií. Jediný způsob, jak něco omezit, je vymyslet nepřekročitelnou fyzikální definici, přičemž nepřekročitelnou nemyslím porušení pravidel. Funguje omezení buď výškou (HL), elektrické energie (EL), podmíněně (protože je statické) i měření příkonu, o ničem jiném zatím nevím. Ve všech ostatních případech (a to i včetně "daňového výkonu") lze předpokládat narůstání výkonů a to jak postupné, evolucí či optimalizací, tak skokové kvůli technologickému pokroku. Smiřte se s tím

Jinak ten Jirkův návrh se mi z technického hlediska zdá velmi smysluplný. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Jestli jsem to správně pochopil, ten návrh spočíval ve stanovení maximálního rozměru vrtule pro každý konkrétní typ motoru?Jan Kubica napsal: Jinak ten Jirkův návrh se mi z technického hlediska zdá velmi smysluplný. H.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Jestli jsem to správně pochopil, ten návrh spočíval ve stanovení maximálního rozměru vrtule pro každý konkrétní typ motoru?
Buď pro konkrétní motor nebo kv hodnotu, ono je to v podstatě jedno.
Nevím proč, ale silně mi to připomíná RCES ( http://lmk.polanka.cz/navrh-na-prozatimni-pravidla ) H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Přesně tohle mne napadlo taky, je to samozřejmě technicky možné a proveditelné omezení max. výkonu pohonu, ale vzhledem k přijatému a všeobecně (i mezinárodně) akceptovanému konceptu kategorie (RCEK) je to tak trochu úkrok stranou.Jan Kubica napsal: Nevím proč, ale silně mi to připomíná RCES.
Nepopírám technický vývoj a předpokládaný nárust výkonů při současné definici pohonu (doplněné o rozměr statoru!), ale už jenom kvůli určité kontinuitě a "ochraně investic" nepokládám za vhodné měnit základní koncept definice pohonu a modelu (max. geometrické rozměry motoru - minimální průměr vrtule - minimální hmotnost modelu). Troufám si tvrdit, že podstatnější nárust výkonů bude na straně ladění modelu a techniky a taktiky letu, než na straně pohonu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
V žádném případě se neuvažovalo o nějakém omezování kv, popř. dalších věcí (jak tady bylo napsáno). Jeho myšlenka byla jednoduchá jako facka v tom, že si koupíš motor s kv, které by ti vyhovovalo (letový projev jako pyloňák, nebo jako wakefield, ...) a k tomu by sis na stránkách výrobce zjistil, kolik je maximální povolený proud (viz AXI 2208/20 např. 16A/60sec) a věděl bys, že ho při dvou článcích dodržíš tehdy, pokud použiješ vrtuli 8/8,3. Větší ne. Většinou datasheet je dohledatelný a exoti by se řešily jinak.
Z toho je taky zřejmá téměř absolutní svoboda rozhodování v dané váhové kategorii motorů. Samozřejmě, že volba pohonu bude ve vztahu k charakteru toho daného modelu.
Pokud se tady zmiňuje ochrana investic, tak za současného stavu není žádná, naopak tě to tlačí, abys šel za hranu. Ve výše uvedeném postupu volby pohonu tě přes destruktivní hranici nepustí údaj výrobce, který bys musel dodržet (daný max proud - vrtule).
A to snad nemusím vysvětlovat, že pokud by motory pracovaly v oblasti blízké optimu, tak životnost není potřeba řešit.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal: Já bych jen zopakoval (už po třetí), o co Martinovi P. šlo.
V žádném případě se neuvažovalo o nějakém omezování kv, popř. dalších věcí (jak tady bylo napsáno). Jeho myšlenka byla jednoduchá jako facka v tom, že si koupíš motor s kv, které by ti vyhovovalo (letový projev jako pyloňák, nebo jako wakefield, ...) a k tomu by sis na stránkách výrobce zjistil, kolik je maximální povolený proud (viz AXI 2208/20 např. 16A/60sec) a věděl bys, že ho při dvou článcích dodržíš tehdy, pokud použiješ vrtuli 8/8,3. Větší ne. Většinou datasheet je dohledatelný a exoti by se řešily jinak.
Jirko problém je v tom, že kV opravdu na letišti jednoduše nezkontroluješ. Teda asi ho zkontroluju, ale musel bych si připravit sestavičku na měření, do pravidel striktně předepsat konektory mezi motor a regl atd. Každopádně je to zatraceně velký rozdíl třeba proti změření rozměrů, kde stačí digitální šupléra za 300 z Lídlu

A bohužel bez aspoň občasné kontroly to fungovat nebude, protože nálepkám se nedá moc věřit - jsem si téměř jistý, že by se dřívě nebo později někdo "přelepující" objevil, hlavně ale u číňanů je rozptyl v řádu stovek ot/V i bez nejmenší nepoctivosti soutěžícího.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Dvě technické poznámky. Jestliže výrobce uvádí třeba pro AXI max. zatižitelnost 16A/60sec, neznamená to, že by provoz při zatížení 20A/30sec (což zhruba odpovídá současnému stavu) byl mimo povolený rozsah motoru.
Za druhé, pod pojmem "ochrana investic" si představuji fakt, že mě nikdo nebude administrativní změnou pravidel nutit k nákupu jiného pohonu. Pokud si motor zničím vlastní chybou (přetížením), nebo se rozhodnu sám pro nový (lepší) pohon, to samozřejmě nijak s ochranou investic nesouvisí, to je přirozený stav.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (5 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou standartně na gliderscore.com a zde vyvěšuji v pdf jak celkové...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- Včera 18:08
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.