file RCEK - zapnutí motoru před startem?

Více
30. srp 2011 08:21 #5046 od Tomas Hruby
Na soutěži v Lomnici nastal jeden moment, který v dané chvíli nevzbudil rozruch, ale s odstupem mi došlo, že jde vlastně o slušnou díru v pravidlech...
O co jde - jak Jirka Veselovský psal, na akci byl dobře a nekompromisně pracující startér, který hlídal předčasný start a vypuštění modelu. Při startu to odnesl právě můj syn - spustil motor viditelně předem, tak dostal nařízeno přistát a opakovat pokus. To také učinil, dostal vynadáno od tatínka - v dané chvíli vše OK, žádné protesty.

Ale... Po akci se mi v hlavě rozležela jedna otázka - co má vlastně soutěžící dělat, když roztočí motor předem a narozdíl od nás v Lomnici si to uvědomí? Stačí motor na vteřinu vypnout a pak startovat o vteřinu později? Nebo je to nutno brát jako neplatný pokus, což například vyloučí opakování letu? A pokud ano, musí model před opakováním vypustit z ruky (třeba jen položit a zvednout)? Ono to totiž v pravidlech není - tam je řečeno, že se motor nesmí roztočit předem, ale vůbec nic se neříká o tom, co se stane, když se motor předem roztočí :( Když se motor roztočí dřív a pilot odstartuje (jako my), tak lze aplikovat selský rozum, který praví, že to zkrátka je z nějakého důvodu neplatný pokus a opakuje se, to je dejme tomu jasné. Ale se situací, kdy by modelář po zjištění chyby neodstartoval vůbec si už tak jistý nejsem :roll:
Co vy na to? Je to prkotina, ale umím si představit situaci, kdy by to mohlo vyvolat naprosto vážně míněný spor a protest...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
30. srp 2011 08:42 #5047 od Aleš Krátký
je to jednoduche

pokud zapnes ale nehodis = uz nemas opakovaci let
pokud zapnes a hodin = musis pristat + nemas opakovaci let
pokud nezapnes a hodis = musis pristat, ale mas opakovaci let :)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 09:01 #5048 od Radim Barč
Taky si myslím, že spuštěním motoru před signálem pouze vyčerpám opravný let. Ostatně již jsem několikrát zažil úmyslné spuštění motoru před signálem s tím, že byl model vypuštěn až po zaznění gongu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 09:07 #5050 od Radim Barč
Teda já vycházím z pravidel RCEK, 9.6.7.9. c. Častokrát se ale pletu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 09:22 #5051 od Tomas Hruby

Radim Barč napsal: Taky si myslím, že spuštěním motoru před signálem pouze vyčerpám opravný let. Ostatně již jsem několikrát zažil úmyslné spuštění motoru před signálem s tím, že byl model vypuštěn až po zaznění gongu.


No ono to právě v pravidlech moc není...
Zdravý rozum mi praví, že pokud někdo zapne motor před a hodí až po gongu, tak je to neplatný pokus (i když odhoz byl už v pořádku) a musí přistát a opakovat, zároveň tím vyčerpá druhý pokus. Tady bych byl v jury nekompromisní (ostatně právě tato situace nastala v Lomnici a nikdo si nestěžoval).

Už méně jednoznačně ale vidím tu variantu zapnu před - neodstartuji. Já si spíš myslím, že pokud motor zapnu před gongem, pak zastavím a znovu zapnu a vypustím model až po gongu, tak je to korektní start - nezískal jsem žádnou výhodu, naopak jsem se tím vypínáním-zapínáním o něco zpomalil. Ale pro tento názor nevidím jasnou oporu v pravidlech a i z hlediska toho "selského rozumu" se na to dá dívat různě.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 09:42 #5052 od Radim Barč
c/ Pokud soutěžící zapne motor před vyhlášením pracovního času, vyčerpá tím první pokus.
To je citace z pravidel a já to pochopil tak, že předčasným zapnutím motoru vyčerpám první pokus. Pokud se pletu, tak chybně školím časoměřiče, za což se omlouvám.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 10:27 #5053 od Jan Kubica
Omlouvám se, že se vměšuji do diskuse - proč je zakázáno zapnout motor před vyhlášením pracovního času? Není to jedno (alespoň z hlediska zdravého rozumu)? Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 10:34 #5054 od Tomas Hruby

Radim Barč napsal: c/ Pokud soutěžící zapne motor před vyhlášením pracovního času, vyčerpá tím první pokus.
To je citace z pravidel a já to pochopil tak, že předčasným zapnutím motoru vyčerpám první pokus. Pokud se pletu, tak chybně školím časoměřiče, za což se omlouvám.


Děkuji Radime, už ti rozumím, tahle citace mi utekla, tím je ujasněn výklad při situaci zapnu brzy-vypnu motor-znovu zapnu a startuji, to už je pozitivum. Pořád ale zůstává další část mého dotazu - co se děje dále po tom vyčerpání pokusu předčasným zapnutím? Nebo upřesním dotaz - jak je tento pokus ukončen? Protože pokud by platil výklad, že pilot klidně může nechat motor zaplý a odstartovat až po gongu s tím, že to je druhý pokus, tak pak začínám takhle létat mimo finále trvale - roztočení motoru předem a hod do gongu už bez zapnutí mi přidá dobrých 15 metrů výšky a v kvalifikaci stejně opakovaání znamená škrtací let. Tohle by ale asi nebyl moc rozumný výklad!!! Nehledě k tomu, že by to znamenalo, že v Lomnici byl syn poškozen chybným rozhodnutím, ale to je vedlejší...

Já si myslím, že by se dal použít bod e) ve stejné části pravidel:
e) Ve druhém pokusu může soutěžící v rámci pracovního času motor zapnout kdykoli. Jeho vypnutí ale musí
ohlásit časoměřiči „vypínám motor - stop“.

To tučně označené je podstatné - motor lze spustit až v rámci pracovního času, při spuštění předem se tedy musí nejdřív zastavit...
Pokud u vás tolerujete to, co jsi napsal: již jsem několikrát zažil úmyslné spuštění motoru před signálem s tím, že byl model vypuštěn až po zaznění gongu, tak by to bylo podle toho špatně a soutěžící by správně měl mít nulu...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 10:35 #5055 od Radim Barč
Snad proto, že je špatně slyšet odpočet. Ale to teď nechme být, opravdu mě zajímá rozbor dříve nastíněného problému.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2011 10:39 #5056 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Omlouvám se, že se vměšuji do diskuse - proč je zakázáno zapnout motor před vyhlášením pracovního času? Není to jedno (alespoň z hlediska zdravého rozumu)? Dík, H.


Honzo, tohle je kombinace "tradice" a dále totožnosti pravidel s F5J Euro. Ono totiž při zapnutí čtyřstovky s převodovkou či dokonce nadupaného pohonu v "Euro" je velký problém se slyšitelností signálu, často i na sousedním startovišti. Kdyby šlo jen o malé oběžky, tak by se tolik nedělo, ale mít pro každou subkategorii jiná pravidla by bylo zbytečné. Proto je tohle pravidlo asi na místě.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.351 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám