file Pravidla pro RCEK na rok 2013

Více
11. lis 2011 21:05 #5985 od Aleš Krátký
no tak merit vrtule s nejakym klackem v ruce je fakt scifi...
kdyz jsem kupoval zhruba 8 paru uhlikovych vrtuli z rakouska, tak z toho 4 kombinace ruznych kusu proste mely 249,2 - 249,9 a dalsi 4 zase 251 +- autobus

takze 2 mm udelas na prumeru uplne snadno,pritom mas prave rozbalene vrtule od vyrobce.

kdyz pak nekdo meri vrtule klocikem ze stromu tak to me muze urvat

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2011 22:22 #5986 od Petr Dušek
Řešíte tady naprostý pseudoproblém, kdyby definice průměru vrtule z pravidel vypadla úplně, nic by se nestalo a odpadl by jeden sporný odstavec ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 08:04 #5987 od Aleš Krátký
jak nestalo ? limit vrtule je smerodatny pro vyber motoru... bez nej by se dostaly na radu vrtulnikarske motory a urcite by se nestoupalo jen 12m/s

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 08:40 #5988 od Petr Dušek

Aleš Krátký napsal: ... bez nej by se dostaly na radu vrtulnikarske motory a urcite by se nestoupalo jen 12m/s

To je jenom pohádka, kterou nikdo nikdy neviděl.
Zkus si takový zázračný vrtulníkářský motor zadat třeba do DriveCalcu, k němu malou vrtuli a dostaň z něj větší výkon na vrtuli než u AXI 2208/20 a 10/6 ... pak se o tom můžeme bavit ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 09:49 #5989 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal:

Aleš Krátký napsal: ... bez nej by se dostaly na radu vrtulnikarske motory a urcite by se nestoupalo jen 12m/s

To je jenom pohádka, kterou nikdo nikdy neviděl.
Zkus si takový zázračný vrtulníkářský motor zadat třeba do DriveCalcu, k němu malou vrtuli a dostaň z něj větší výkon na vrtuli než u AXI 2208/20 a 10/6 ... pak se o tom můžeme bavit ;) .


Hele Petře brzdi... On je holý fakt, že třeba Mega F5J vyšší stoupavost než AXI umožní, mohu ti to demonstrovat kdykoli názorně. Jen je jaksi příliš na hraně a dost lidem shořela :( To samé byly svého času pokusné kusy AXI 2208/18 - opět praxe, žádná teorie.
Kdyby se vrtule dala zmenšit o pouhých 5-6mm, tak by byly tyto motory už v pohodě a výkon by možná ještě o chlup narosl. Takže opravdu nepolemizuj o tom, že by zrušení pravidla o vrtuli výkony nezvedlo, když je to už doložené praxí! Téma k diskusi je jen to, o kolik by výkony narostly, v tomto ohledu jsem malinko skeptik a myslím si, že by nárůst nebyl zas tak velký, jak jsme si svého času mysleli, nicméně nějakých 20-30% by to asi dalo.

A zpátky k pravidlům o vrtuli - jen těžko lze označit za "pseudoproblém" něco, kvůli čemu už diskvalifikace nastala a minimálně 75% soutěžících má vrtule maximálně o 2mm nad limit, tedy velmi natěsno. Tvůj názor "zrušit" limit úplně je přirozeně jedno z možných řešení - jestli je to rozumné nevím, ale budiž. Nicméně pseudoproblém to fakt není - myslím, že kdyby se na pár soutěžích změřily opravdu všechny vrtule, tak bychom se asi bavit přestali (přitom by šlo o odchylky, které podstatné fakt nejsou) :?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 10:08 #5990 od Petr Dušek
Já brzdím jak můžu, ale musím zopakovat co jsem napsal. Zvýšení stoupavosti použitím menší vrtule na motoru s vyšším KV je (zatím) pouze mýtus, který v praxi, ani v nějakém teoretickém výpočtu nikdo nedokázal. Bavíme se o pravidlech na r. 2013, velice rád za rok napíšu, že jsem se mýlil, ale na základě faktů, ne toho, že se podíváš z okna a napíšeš ...20-30% by to asi dalo... :lol: :lol: :lol:
Mega není moc dobrý příklad jako důkaz, s 10" vrtulí shoří, s menší vrtulí se výkon srovná s axikem.

Zpět k "problému" s měřením, na soutěži v Poříčí měl Petr Cejnar jednoduchý měřící přípravek, každý si mohl vrtuli zkontrolovat, problém jsem nezaznamenal. Faktem je, že na trámci 38mm mají Aeronaut listy přibližně 251mm, ale to přeci není problém. Je to běžná a nejdostupnější vrtule a současným pravidlům vyhovuje. Takže kde je ten problém?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 10:30 #5991 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Faktem je, že na trámci 38mm mají Aeronaut listy přibližně 251mm, ale to přeci není problém. Je to běžná a nejdostupnější vrtule a současným pravidlům vyhovuje. Takže kde je ten problém?


Až na takovou "maličkost", že ty listy mají podle série ne zcela zanedbatelný rozdíl rozměrů, takže některé listy na tom trámci 38mm 250mm nemají...

Ad Mega - já s ní mám nalétáno hodně... Stoupavost je proti AXI zhruba o 1 m/s lepší, ovšem za cenu rizika. Pro zajímavost jsem jí v praxi zkusil s vrtulí na trámci 32mm (tedy právě tak těch 6mm dolů) a výkon se proti AXI nesrovnal ani náhodou, naopak se rozdíl spíš ještě zvětšil. Prostě o něco poklesl odběr, přičemž narostly otáčky a účinnost, takže výkon na hřídeli je lepší.
Celkem vzato mám možný nárůst o cca 10% prokázaný i s motorem, který byl dělán na současná pravidla, opravdu mi proto nepřipadá jako nijak nereálný nárůst o dalších 10% s motorem, který bude cílený na vrtuli 8-9 palců... To, že to ještě nikdo neověřil v praxi, je právě díky omezení v pravidlech, asi nikdo nebude mrhat časem a penězi na důkladné testy něčeho, s čím stejně nemůže létat. Ale kdyby se to uvolnilo, tak bychom na rychlou sérii pokusů jistě nemuseli dlouho čekat ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 10:51 #5992 od Tomas Hruby
Jinak poznámka - trochu jsme utekli od té mé původní poznámky k pravidlům o měření. A tady bych naopak jednu poznámku od Petra D. bral jako podnětnou - to kontrolní "udělátko" od Petra Cejnara by bylo příkladem vyhovujícího řešení. Pokud něco takového pořadatel dodá a poskytne i před soutěží pro "sebekontrolu", tak bude vše OK ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 11:12 #5993 od Jan Kubica
Průměrem vrtule omezit výkon nelze, už jsem to psal mockrát, ale ještě jednou to zopakuji - NELZE! Prostě to nejde, i když si někdo myslí, že jo.

Lze zúžit listy nebo nalepit na konce vrtule nástavce, to jsou minimálně dvě možnosti dostupné každému. A nakonec se ukáže, že 20z axík s 10x6 je natolik blízký optimu, že další "hraní" nemá smysl :)

Jinak do pravidlech lze samozřejmě napsat cokoliv ;) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2011 16:16 #5994 od Radek Novotny
Průměr vrtule 250mm omezuje výkon motoru řady 2208 z pohledu toč. momentu. Tato vrtule je totiž na hraně průměru (spíše za hranou...), který lze ještě použít. Větší průměr vrtule motor spolehlivě přidusí, menší pak zvedá účinnost. Tohle min. omezení je de-facto limit... Větší nejde, a menší se nesmí. Takže se vlasně ustálí podmínky přibližně stejně pro všechny.

Vrtule bez limitu by určitě daly prostor k další optimalizaci, sám bych ze svých mnoha pokusů tipoval, že nějakých 15mps stoupání bych z 2208 s KV přes 2000/V vyždímal. Taky bych tipoval průměr vrtulí na optimalizaci někde kolem 7-9 palců...

Ale to asi nikdo nechce... Proč vlastně...? Už teď je stoupání kolem 11mps velice dobré, tak nedělejme z RCEK hot-linery... Kdyby se v budoucnosti nějak diametrálně zvětšilo stoupání modelu, šlo byto elegantně pořešit odečítáním např. 2bodů za 1s motoru. A jako měřící přístroj - stále jen stopky... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.396 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám