Stopalcovka
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
Tak, máme za sebou téměř rok práce, a pravidla jsou na schvalovacím kolečku SMČR a je tu jistá šance, že budou schváleny. Přísti rok (2014) by se tedy mohly oficiálně pořádat soutěže v kategorii RCE1
Protože se hromadí dotazy "o co vlastně jde" dovolím si tady takový menší výcuc. Pravidla jako taková zde umístím záhy (pracuje se na nich (SMČR vs. Skupina předkladatelů))
model
- Minimální letová hmotnost : 500gr (jako v rcek)
- Maximální letová hmotnost: 5 kg
- Maximální celková plocha: 150 dm2
- Plošné zatížení: maximálně 75 g/dm2
- Maximální rozpětí: 2540 mm (100 palců)g
- Jakýkoliv typ elektromotoru je povolen.
- Jakýkoliv typ a počet článků pohonných baterií je povolen.
- Jakýkoliv typ vrtule a průměru / stoupání
- Model musí být vybaven výškoměrem, který umí zaznamenat maximální dosaženou výšku od spuštení motoru až do deseti vteřin po vypnutí motoru !
Organizace
- Létá se 4 a více kol. Pokud se letí 5+ tak se škrtá nejhorší výsledek (Stejně jako RCEK)
- Přistání se hodnotí : <1metr = 50 bodů, <2 metry = 45b atd. Už žádné 20cm přesnosti na přistání.
- Letí se ve skupinách, výsledek se přepočitává na 1000 (stejně jako RCEK)
- X nejlepších postupuje do finále. Doporučuje se letět 2 finálová kola. Tři nejlepší obdrží 30,20,10 bodů jako bonus. Pořadí je tak, jak se umístí soutěžící ve finále (nefinalisté se nemění). (Stejné jako v RCEK)
Výškoměr a lety
- Výškoměr musí umět zaznamenat maximální dosaženou výšku od spuštení motoru až do deseti vteřin po vypnutí motoru (max 30 sekund)
- Motorovat se tedy může max 30 vteřin, ale můžu se vypnout kdykoliv dříve.
- Letový čas (tj to co se píše na kartičku) se měří od vypuštění modelu a ne od vypnutí motoru. Maximum je tedy 10 minut. Časoměřič mačká stopky ihned po vypuštění letadla
- Výškoměr může umožnit opět pustit motor (například když jsem těsně nad stromy, nebo děsně daleko ALE poté musí ukazovat výšku "0" (nula) a já budu mít za celý let nulu.
- Mohu mít druhý pokus v letu, ALE musím předtím vypnout a zapnout výškoměr, aby opět znova zaznamenával. Toto se netýká např AltisV4, který toto umí automaticky bez vypínání z napájení tzv. "restartem soutěží". Startovat znova se musí ze startovacího koridoru (případně bodu pokud není koridor)
- Když se na v prvním pokusu nepodaří let, a já se přitáhnu motorem zpět na dráhu, tak tím ztrácím možnost dalšího pokusu
- Čím níže se vypnu, tím méně budu mít trestných bodů za výšku. Pokud dva soutěžící naletí rovných 10 minut a jeden se vypne ve 100 metrech (např 10 sec motoru) a druhý v 150 (např 15sec motoru) tak mezi nimi bude rozdíl 25 bodů místo 5 v RCEK
- Pod 200 metrů mám za 1 metr výšky -0,5 bodu. Nad 200 metrů mam -3 body za metr výšky nad 200m
- Pokud tedy naletím 10 minut a přistanu za 50 mám 650 bodů (600 + 50) a od této hodnoty se mi odečítá výška. Za 100 metrů mám -50 (100*-0,5). Za 200 metrů mám -100 (200*-0,5). Ale za 300 už mám -400 !! (200*-0,5 = -100 a k tomu nad dvěstě metrů tj. 100*-3. Dohromady -400 bodů
- Zkrátka je třeba létat co nejníže a vyvarovat se výšce nad 200 metrů. Tím se sníží razantně dosahované výšky a zvětší se bodové rozestupy v pořadí a tak i třeba 849 bodů není vůbec škrtací výsledek !!
- Taktika letu je dost jiná. Doporučuju létat nahoru co nejpomaleji. Nejlépe mít motor na třípolohovém přepínači a prvních 20 vteřin hledat pomalu u země termiku a když nic, tak přepnout na "silno" a vyletět do nějakých 180ti metrů a doufat
Výškoměr rozhodně doporučuji Altis V4 s cenou 1490 je bezkonkurenční. Článek o něm je zde
Co se týka výbavy, tak stačí roky staré baterie, motor s chiny za 200kč, vrtule z kelímku od jogurtu
Pokud máte nějaké dotazy, prosím zde v tomto vlákně na poslední stránku.
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ale jaká bude odezva těžko říct, nějak je v ČR proti výškoměrům blok...
Co se týče pravidel, tak osobně bych velmi doporučoval létat ve stylu F5J, tedy s bodováním výšky. Varianta se spínačem na fixní výšku na pohled vypadá jednoduše, ale v reálu je prakticky neřešitelná problematika "zoomingu" a vede to k řečem či přímo hádkám Tohle je právě něco, co vyřešil koncept F5J, tím, že se zaznamená maximální výška od startu do stop plus 10s, se jakékoli "finty" stanou zbytečnými, protože se vyšší získaná výška také zapíše. Bohužel ale pokud má být aktivitou výškoměru vypnutí v dané výšce, tak je to daleko větší problém a všemožné finty s firmwary to zkrátka a dobře plně nevyřešily.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
fixní výška má své kouzlo právě v možnosti porovnat kdo je opravdu machr. všichni maji stejne vychozi podminky. ALE jak píšeš je tam možnost zoomingu. Toto ale kluci, kteří takovouto soutěž pořádají (Ikarus Ostrava) vyrešili omezením motoru jako v RCEK (kde zooming moc neexistuje, a jestli jo tak 1-2 metry)
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Souhlasím s tím, že při létání s RCEK s jednotnými motory minimálně nastane stav, kdy na tom budou po čase všichni stejně, ale to zas omezuje volnost modelů. Prostě si myslím, že varianta "switche" je cesta sice možná, ale není zdaleka bez problémů.
Osobně bych se pro nenáročnou národní kategorii spíš klonil k bodování výšky a případně bych zvážil jednodušší formu, třeba lineární bod za metr bez zlomu na 200m, ať se to snadno počítá... Bylo by to méně kruté pro začátečníka, který by vyletěl třeba do 250m, na druhé straně by ale rozdíl mezi 150 a 250m byl pořád o tolik vyšší, než u rozdíly z doby motorování u RCEK, že by byl zachován tlak na létání z menších výšek.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
zatím se teda do toho asi pořadatelům moc nechce
3 odvážlivci jsou málo. přitom fakt o nic nejde a dát jednu skupinu mezi RCEK třeba dle mého není problém, ba naopak je to pěkné spetření.
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Zavést omezení doby chodu motoru do RCEK by byl býval správný krok, ale i na to už je, obávám se, pozdě. Co už vůbec nechápu, je prokládání kol soutěže v jedné kategorii kategorií druhou. Nemusím chápat všechno
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Asi budu za padoucha, ale popravdě se mi slovenský návrh pravidel nelíbí a to tak, že skoro vůbec. Což v konečném důsledku nic neznamená. Válka nebude.
Pokud bych měl napsat nějaký závěr, tak když už "stopalcovky", určitě s úlohou F5J.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
ostatni stihnou nabit baterie za tech 10 minut,a pritom se podivaji a nekteri i zaleti s vyskovymi spinaci.
Jirko : upřímně ja bych byl rád, kdyby se na zkoušku lítalo cokoliv. co bude špatné se létat přestane samovývojem. každopádně já osobně pořádám dvě ALA SKpravidla.
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ty máš představu, že budou 4 rundy RCEK a 1 runda "stopalcovek", ale to právě nemáš zaručeno - přihlásí se ti půlka lidí do obou kategorií a už budeš v časovém presu...
Jinak k pravidlům - bohužel na 100% souhlasím s Jirkou. Ve velké většině případů nám kolegové v SK mohou sloužit za vzor, ale zrovna ta idea "stopalcovek" se zachováním pohonu RCEK se jim vůbec nepovedla, nebál bych se to označit až za úlet
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (7 Příspěvky)
- Zimní liga je 23.11.2024 zrušena.
- v Letecké kategorie / F5J
- od Zdeněk
- Včera 20:52
-
- Kluby / individuální členstvi SMČR 2017 (116 Příspěvky)
- Jistě sám dobře víš, že s pojištěním je to trochu složitější, pojistná smlouva SMČR...
- v Vážná témata / Důležité
- od Pavel Svoboda
- 17. lis 2024 13:18
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.