file E-RES

Více
25. úno 2020 12:47 - 25. úno 2020 12:53 #22714 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma E-RES
Dobrý den všem,
Jsem rád, že jsem tuto diskuzi zachytil a protože jsem v jednom příspěvku zmíněn, musím se vyjádřit.
Protože se ne všichni známe, v krátkosti se představím:
• Modelařím už přes 45 let
• Do 31.12.2019 jsem byl trenérem halových akrobatů – po cca 6ti letech jsem to předal Janu Špatnému – důvod – hlavně změna, měl jsem pocit, že tomu už někdo musí dát nový náboj.
• Jsem v předsednictvu KLeM a toto je pro mě první období
• Můj syn je Marek Plichta úspěšný halový a obří akrobat
Teď něco k RES /E-RES
Když se tato kategorie RES objevila, byl jsem velmi nadšen. Pravidla schválil KLeM (také bez vlivu trenéra RC větroňů), na základě přípravy P.Cejnara a T.Bartovského, v roce 2018 a začala být platná od roku 2019.
Já jsem v roce 2019 postavil 2 kusy RES a létal s nimi tréninkově cca 150 startů. Téměř všechny starty jsem měřil a analyzoval výškoměrem ALTIS. Ke startům jsem používal několik gumicuků v poslední fázi žlutý gumicuk od KLeM ( dodán z Německa zařizoval T.Bartovský). Tedy ten co je šířen do modelklubů.
Při létání s RES jsem si uvědomil, že je to sice výborná kategorie, ale pro ty co mají k dispozici malé letiště je to poměrně problematické. Vím, o čem mluvím, nelétal jsem jen v jedné lokalitě. V roce 2018 jsem viděl létat ERES – německý. Nechal jsem si vysvětlit pravidla - motor do 80 nebo 90 metrů po dobu 30 vteřin. Postavil jsem na konci roku 2019 a v lednu 2020 2 prototypy ERES Starwood – a zkušenosti jsem popsal v článku, který vyjde v RCR 3/2020.
Proč jsem se namočil do ERES? To má několik důvodů:
1) Prakticky neexistuje oficiální kategorie pro mladé kluky – začínající modeláře (pominu-li klubovou kategorii RCEŽ15), která by umožňovala za co nejmenší finanční prostředky začít soutěžně lítat – nebo ano?
2) RES potřebuje větší letiště a jste-li sami a dáte 10 startů s RES nachodíte víc jak 3 km (změřeno a odzkoušeno )
3) Pokud vím, asi rok a půl jsem zkoušel létat RCEV (a zas se na to chystám), tak všechny kategorie co provozujeme, nejsou příliš vhodné pro začínající mladé RC piloty
4) Mladí RC piloti a teď myslím opravdu mládež ve věku 10 až 15 let není na soutěži prakticky vidět. Tady si dovolím odbočku – na 14. Turnovské halovce (to už je 14 let co to pořádám..) 9.2.2020 letěli v kategorii RCEA 4 slovy čtyři mladíci, nevěřil jsem vlastním očím a byl jsem přímo nadšen!!!
5) Do klubů se distribuují a nadále budou distribuovat RES modely, které lze podle místních podmínek a zkušeností vedoucích kroužků, půjdou použít pro soutěžní létání RES / ERES
Ano schválení pravidel RES a ERES bylo jaksi mimo pravidla tvorby a schvalování… KLeM se dotčenému trenérovi omluvil. Já osobně si Radka vážím, poznal jsem ho jako férového a schopného trenéra, když jsem létal RCEV. Navíc jsme jeho připomínky k první verzi pravidel zaiplementovali do PROZATÍMNÍCH pravidel ERES. O co jde a co bylo hlavním myšlenkou pravidel ERES? Dostat na letiště co nejvíce mladých kluků a holek. Nebo tam chcete létat sami? A kde se pro budoucno vezmou noví čeští úspěšní piloti, když pro ně nebudeme mít nějakou levnou startovní kategorii?? Když se uchytí jeden ze 100 tak to bude dobře. Ano schvalování bylo trochu mimo pravidla (a já doufám, že se to už nestane), ale tady přísloví že účel světí prostředky rozhodně nevyznívá pejorativně. Na RES je pro letošní rok tedy 2020 v tuto chvíli vypsáno asi 23 soutěží. A pořadatelé mají šanci tyto soutěže rozšířit i na ERES, je to na nich. Že to budeme také létat my starší to je jasné, ale já to chci létat, pořádat, propagovat, testovat a pomáhat tomu hlavně proto, že prostě chybí mladí kluci na letištích. Je to málo? …… A teď do mě.

Clouseau
bývalý pilot RCV2,RCEA a RCAS
aktuálně RES / ERES / RCEV
Poslední změna: 25. úno 2020 12:53 uživatelem Vladislav Plichta. Důvod: chyby

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. úno 2020 15:15 #22715 od Pavel Hloušek
Odpověděl Pavel Hloušek pro téma E-RES

A teď do mě.

Ahoj Vláďo,
taky už něco pamatuju :) To co mě nadzvedlo je ten postup. K tvým otázkám:

1) Prakticky neexistuje oficiální kategorie pro mladé kluky – začínající modeláře (pominu-li klubovou kategorii RCEŽ15), která by umožňovala za co nejmenší finanční prostředky začít soutěžně lítat – nebo ano?

Existuje - RCEN a RCEO, která je pravda jen o přistání a proto před cca 4 lety vznikla RCEP. Celá historie RCEP je tady k dohledání. Budeš se divit, ale pár soutěží odlétali kluci kterým myslím ani 10 ještě nebylo. S čím se létá? se vším. Od F5J ček přes stopalcovky až po éra viz foto

S bodem 2 souhlas, proto sem taky přešel na elektry
S bodem 3 souhlas částečně, lze létat i s konstrukčním érem, pravda, šance na úspěch jsou menší

4) Mladí RC piloti a teď myslím opravdu mládež ve věku 10 až 15 let není na soutěži prakticky vidět. Tady si dovolím odbočku – na 14. Turnovské halovce (to už je 14 let co to pořádám..) 9.2.2020 letěli v kategorii RCEA 4 slovy čtyři mladíci, nevěřil jsem vlastním očím a byl jsem přímo nadšen!!!

Je třeba si uvědomit, že česká republika nekončí u Vlašimi ;)


K bodu 5 - za RCEP jsem potěšen. S modelem ,,ERES" lze totiž s úspěchem, tuto bohužel pouze klubovou soutěž, létat. A to podle pravidel, která jsou oproti pravidlům ERES o mnoho kroků napřed.

Bonus navíc. Začínající modelář se na soutěži RCEP potká s modely různých kategorií, takž skvělá zkušenost.




Poděkovali: Vladislav Plichta

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. úno 2020 15:24 #22716 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma E-RES
OK, tak trochu polemiky.

Řídit se heslem "účel světí prostředky" se vždy původcům vymstilo. Stačí počkat.

Proč si myslím, že RES/ERES není řešením nedostatku mladých pilotů:

a) Nemyslím si, že modeláři chybí kvůli nedostatku kategorií. Navíc termické kategorie jsou pro začínající piloty velmi nepřitažlivé.

b) Modely RES jsou špičkové soutěžní nářadí, kategorie nevznikla jako mládežnická, spíše naopak pro pokročilé pány s potřebnými stavebními i letovými zkušenostmi. Pochybuji, že takový eroplán nějaký mládežník zvládne postavit v "potřebné kvalitě".

c) To platí i pro létání. Dle mých zkušeností jsou RES mnohem náchylnější k poškození při přistávání než křidélkové modely, přitom soutěžní RES jsou "křehulky".

d) Start na gumicuku je obtížný, pro mladé kluky tím spíš.

d) Není omezené plošné zatížení, tj. bude tlak na stále lehčí modely. U E-RES není ani zatížení při startu, jak psal výše Petr, tam půjde drak velmi zoptimalizovat. Kam to povede, si vůbec netroufám předpovědět. Podle tohoto vlákna www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3400691-F3RES-in-Germany se staví větroně s hmotností 350 g.

Podle mě by bylo řešením předepsat plošné zatížení, třeba 20 g/dm2, potom bych věřil, že si se stavbou a létáním poradí i junior.

Mám E-Slite V2, je to prima éro, když bude poblíž nějaká soutěž, třeba se tam uvidíme. A uvidíme.

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. úno 2020 17:45 #22717 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma E-RES
Ahoj Honzo, souhlasím s tebou ohledně omezení plošného zatížení a příliš subtilní konstrukce je pro začátečníky problém. Rád se s tebou potkám. Chci jen upozornit a to je i nás úmysl na konci sezóny upravit pravidla podle nasbiraných zkušeností .

Clouseau
bývalý pilot RCV2,RCEA a RCAS
aktuálně RES / ERES / RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. úno 2020 17:47 #22718 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma E-RES
Díky moc za odpovědi a názory rozhodně si nemyslím že ČR končí u Vlašimi.

Clouseau
bývalý pilot RCV2,RCEA a RCAS
aktuálně RES / ERES / RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. úno 2020 10:25 #22728 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma E-RES
Souhlasim v Honzou. RES jsou sice drevene ale zato hodne uslechtile eroplany. Zase se nedefinovala minimalni hmotnost. Honba za nejlehkými eroplany uz pokazila hodne kategorii.

RES uz mam, na nasi louce si ale moc nezalitam. Mame napric 50 metru ...

Pro inspiraci doporucuji venovat trochu pozornosti nové provizorni kategorii F5K. Uz byla v pravidlech FAI pro 2019, letos zmizela, protoze pravidla se hodne zmenila. Ale je zase v agende pro plenum 2020.

Pravidla F5K do velke miry meni princip vetsiny nasich kategorii: "presny cas, presne pristani".
Leta se podobne jako F3K, v pravidlech je 5 ruznych uloh.
Rozhodne si nemyslim, ze bychom meli F5K horempadem zavadet. Proto to nepisu. Ale letani s nekolika ulohami by SNAD mohlo byt atraktivnejsi, SNAD i pro zacatecniky s levnymi "bublinkami".

O F5K napisu vic.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. úno 2020 10:33 #22729 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma E-RES
To zní zajímavě. Já bych to tady klidně zpropagoval :-D

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. úno 2020 14:03 #22733 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma E-RES
Zatim vidim jako slabinu nedostatek motoru 22mm pro predni montaz.
Zadni montaz je dost problematicka. Motory jsou z dronu a tedy s vysokym KV. Takze z toho plynou male sklopky, coz je dalsi problem. Hrackove plastove sklopky bych se neodvazil pouzit, na to uz jsem jich videl mnoho polamanych.
Priklad pohonu je od Vladimira pro Snipe2E.
Dalsi moznost je motor s prevodovkou od Hackera.
V obou pripadech se neda mluvit o nizke cene.
Opravte mne prosim.
My jsme meli vhodne Dualsky EH 2217, bohuzel je prestali delat. Slibili, ze zase zacnou, podobne. Ale jak je zvykem, kdyz se neco dela tak se to vlece ...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. říj 2020 15:14 #23545 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma E-RES
Na RCGroups se diskutují nová pravidla pro E2MRES-LT. Pokud vládnete angličtinou, stojí za přečtení včetně diskuse. Zkratka znamená Elektra s rozpětím 2 m, ovládání směrovka, výškovka, spoiler a LT je low technology, čímž se myslí "dřevo".

Diskuse - www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3...s-proposal-E2MRES-LT

Pravidla - www.rcgroups.com/forums/showatt.php?atta...4204777&d=1603411690

Model je podle RES, včetně použití uhlíku na nosníky. Taky uhlíkový kozlík na výškovku být smí :-)

Co je zajímavé, je to, že si pořadatel může zvolit pravidla:
1) F3RES: což je vlastně pevná výška = naše E-RES
2) F3RES - mixed launch: pro společné létání gumicuků a elekter, kdy start elektry musí odpovídat trajektorii větroně, tj. start přímo, zatáčet se smí až po vypnutí motoru
3) ALES - to je americká pevná výška, která se ale může měnit i mezi koly
4) F5RES - konečně, jako F5J, ovšem s menší výškou a kratším maximem

Líbí se mi to. H

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. říj 2020 18:12 #23549 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma E-RES
Díky za shrnutí , dobré info.

Clouseau
bývalý pilot RCV2,RCEA a RCAS
aktuálně RES / ERES / RCEV

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.426 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám